تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۲۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با توسعه بازارچه‌های مرزی موافق نیست و در واقع این بازارچه‌ها را مخل مبادلات تجاری می‌داند.

به گفته افخمی‌راد، توسعه بازارچه‌ها اقدامی خلاف روال جاری تجارت کشور است که نه تنها نباید به توسعه آنها فکر کنیم، بلکه باید به دنبال اشتغال‌زایی برای مرزنشینان در نقاط دیگر باشیم . رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه می‌توان بازارچه‌های موثر در ارتقاء معیشت مردم را حفظ کرد، گفت: اگر بازارچه‌هایی وجود دارند که به ارتقای معیشت مردم کمک می‌کنند و اثرگذار هستند، می‌توانیم آنها را حفظ کنیم تا به کارشان ادامه دهند، اما در نهایت نباید به دنبال توسعه بازارچه باشیم و به کشورهای همسایه فشار بیاوریم که بازارچه ایجاد و فعال کنند. معتقدم، باید به بازارچه‌های موجود اکتفا کنیم.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۳۰
روح الله علی بیگی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به روستائیان و عشایر خبر داد.

سیدابوالفضل رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، با اشاره به توجه ویژه دولت به روستائیان، عشایر و ساکنان مناطق محروم اظهار کرد: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه و خاصی به جامعه روستایی و عشایری نداشته است . وی با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی دولت یازدهم از دولت سازندگی و دولت اصلاحات جلوتر بوده است، افزود: در دولت‌های نهم و دهم ردیف بودجه مناطق محروم از بودجه سالیانه حذف شده بود و ادعای طرفداری دولت گذشته از محرومان شعاری بیش نبوده، چرا که در عمل چیز دیگری را شاهد بودیم . به گفته رضوی، میزان اعتبارات تخصیص یافته دولت تدبیر و امید به مناطق محروم و روستایی نسبت به گذشته بیش از 10 برابر افزایش داشته است، چرا که دولت معتقد به توانمندسازی روستاییان و عشایر برای اشتغال پایدار و فعالیت اقتصادی جهت دستیابی به زندگی مطلوب است.

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۴۰
روح الله علی بیگی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بختیار محمدپور در نشست هم‌اندیشی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تعاون‌گران استان که امشب در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 19 تعاونی مرزنشین در شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان و سقز عمدتا در حوزه واردات و صادرات فعالیت دارند . وی خاطرنشان کرد: این تعاونی‌ها در سال گذشته مجموعا 20 میلیون دلار کالا که عموما خوراکی بوده و شامل مالیات قرار نمی‌گیرد وارد کشور نموده‌اند . مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کردستان، میزان صادرات انجام گرفته از طریق تعاونی‌های مرزنشین در استان را برابر با 27 میلیون دلار عنوان کرد و بیان داشت: متأسفانه در سال‌جاری به دلیل اجرای طرح کارت مبادلات مرزی و مالیات‌ها حتی یک دلار جذب نکرده‌ایم.

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۴ ، ۰۲:۳۳
روح الله علی بیگی

به گزارش خبرگزاری تسنیم با وجود اینکه مسئولان وزارت جهادکشاورزی از سال گذشته برممنوعیت واردات برنج تاکید داشتند، در دو ماه ابتدای سال جاری 149  هزار تن برنج خارجی به صورت قانونی و از مرزهای کشور، اما از طریق ثبت سفارش سال‌های گذشته وارد شده است . واردات بی ضابطه برنج به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در این زمینه عقیده دارد که بعد از محدود شدن ثبت سفارش برنج، ورود غیرقانونی و قاچاق آن ازسال گذشته آغاز شده و در اردیبهشت ماه امسال گسترش یافته است به طوری که تنها در این ماه 30 هزار تن برنج به صورت قاچاق به کشورآمده واین  وضعیت در خرداد نیز ادامه دارد . 100 هزار تن برنج دیگر در تیر ماه به کشور وارد می شود .


مسیح کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم افزود : نامه‌ای در خصوص افزایش قاچاق برنج دراختیار معاون اول رئیس جمهور قرار گرفته و شرایط موجود شرح داده است تا به نحوی از واردات غیر قانونی برنج به کشور که هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد جلو گیری به عمل آید 


لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۵۲
روح الله علی بیگی

خبرگزاری تسنیم: دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت

ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیر تخصصی توسط شرکتهای وابسته به بانکها نیز انجام می شود و این شرکتها بخش قابل توجهی از واردات این محصول را دارنددبیر انجمن وارد کنندگان برنج با بیان اینکه ثبت سفارش برنج تبدیل به تجارتی سود آور شده است ، اظهار داشت: برخی با ثبت سفارش در زمان مناسب و واردات برنج در زمان ممنوعیت این محصول به سودهای کلانی دست پیدا کرده و تعادل بازار را بر هم می‌زنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، این مقام مسئول تاکید کرد: ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیر تخصصی توسط شرکت‌های وابسته به بانک ها نیز انجام می‌شود و این شرکت ها بخش قابل توجهی از واردات برنج را در اختیار دارندوی در پایان درباره اینکه چه تعدادی از بانک ها در این زمینه فعالیت دارند، گفت: بانک‌ها نیز به دنبال انجام فعالیت‌های تجاری هستند و خیلی از این بانکها می توانند وارد این عرصه شوند.


لینک خبر

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۴۰
روح الله علی بیگی

به گزارش صدای ارس ، در خبرها به نقل از یکی از مسئولین ذیربط آمده است که ” شرکت های تعاونی مرزنشینان شهرستان جلفا در سال ۱۳۹۳ ، ۵ میلیون و ۹۶۳ هزار دلار کالا به کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان صادر کرده اند” که اگه این گفته درست باشد که یقینا هست سود این صادرات علی القاعده باید در میان سهام داران تعاونی های مرزنشینان شهرستان جلفا تقسیم شود و یا به صورت اموال منقول و یا غیر منقول در مالکیت تعاونی های مذکور قرار گیرد ! ما نمی دانیم اینگونه هست و یا نیست که شایسته است مسئولین تعاونی ها در این مورد شفاف سازی کنند تا راه بر هرگونه گمانه زنی و شایعه سازی بسته شود.

لینک خبر 



توضیحات پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین :

صادرات هزینه دارد برای تعاونیها نه سود ! صادرات اولین مرحله فعالیت تعاونیهاست که در مقابل واردات انجام میگیرد شما تا صادرات به میزان لازم نداشته باشید نمیتوانید وارداتی هم داشته باشید . عایداتی که از طریق واردات به تعاونیها میرسد بین اعضا تقسیم میگردد . لطفا قبل از انتشار هر خبری با مسئولین تعاونیها یا با مسئولین ادارات صنعت و معدن گفتگو داشته باشید.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۵۲
روح الله علی بیگی

ناهماهنگی دفاتر پیشخوان با وزارت صنعت برای صدور کارت الکترونیکی مرزنشینان در خراسان شمالی

پروانه شیری- طبق مقررات کشور، هر یک از ساکنان نقاط مرزی نسبت به درجه محرومیت تعیین شده، می توانند بر اساس آیین نامه، سالی یک بار واردات داشته باشند، اما از آن جایی که طی 2سال اخیر سهمیه های ارزی بر مبنای کارت های الکترونیکی تخصیص می یابد و این کارت ها هم به دلیل مشکلات عدیده از جمله نبود هماهنگی های کافی بین دفاتر پیشخوان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ناآگاهی مرزنشینان به طور کامل به دست مرزنشینان نرسیده است، نمی توانند از سهمیه ارزی مناسبی برخوردار شوند و همین مسئله در روند فعالیت تعاونی های مرزنشین مشکل ایجاد کرده است. طبق گفته مسئولان، شرکت های مرزنشین سرمایه کافی برای خرید و واردات کالا ندارند و باید بخش اعظمی از درآمدشان را بابت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی پرداخت کنند که همین مسئله ضعف اقتصادی آن ها را موجب شده است و برخی تعاونی ها در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند.

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۳۶
روح الله علی بیگی

حافظ - تعاونی های مرزنشین استان به دلیل حسابرسی از اعضای قبلی، عضو جدید نمی پذیرند. معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: تعاونی های مرزنشین که سال ها قبل فعالیت خود را آغاز کردند توانستند یکسری زیرساخت ها برای تجارت در مرزها فراهم کنند.

ماهگلی با اشاره به عضوگیری این تعاونی ها از قبل افزود: اکنون این تعاونی ها به دلیل حسابرسی به سود و زیان اعضای قبلی عضو جدید نمی پذیرند. وی به مرزنشینان توصیه کرد: چنانچه آن ها قادر به عضو شدن در تعاونی ها نیستند می توانند به صورت انفرادی برای خرده فروشی در مرز اقدام کنند و با داشتن کارت الکترونیک به صورت مستقیم کار صادرات و واردات را انجام دهند. وی تاکید کرد: کارت های شناسایی قبلی مرزنشینان باطل شده و اعتبار ندارد و افرادی که کارت الکترونیکی ندارند دی و بهمن هر سال می توانند برای گرفتن کارت های جدید مراجعه کنند؛ البته در کارگروه ماده 12مصوب شد از امسال کارت الکترونیک در ماه های مهر، آبان و آذر صادر شود که هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است.

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۳۲
روح الله علی بیگی

واردات غیر قانونی برنج از مرز سیستان و بلوچستان ادامه دارد

واردات غیر‌قانونی برنج از مرز سراوان روزانه حجم قابل توجهی از این کالا را به کشور سرریز می‌کند. این خبر را عبدالله بدیجی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان سیستان‌وبلوچستان به «فرصت امروز» می‌دهد. به گفته این مقام مسئول، حجم این واردات که به نظر می‌رسد در روز به 50 تا 60 تن برسد از طریق کولبری به کشور وارد می‌شود. بدیجی درخصوص چگونگی واردات و غیر‌قانونی بودن آنها به «فرصت امروز» می‌گوید: واردات از طریق کولبری قانونی است اما قرار بود کولبری از مرز میرجاوه انجام شود وکالاهای وارداتی هم در بازارچه به فروش برسد اما هم‌اکنون واردات برنج به روش کولبری از مرز سراوان انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان سیستان بلوچستان در تشریح جزییات بیشتر به «فرصت امروز» می‌گوید: در حال حاضر این کار را در آن طرف مرز افغان‌ها انجام می‌دهند، آنها برنج را تا مرز ما می‌آورند، انبار می‌کنند و کولبر‌ها با چند بار رفت‌و‌آمد محموله را به کشور وارد می‌کنند. به گفته وی، از آنجایی که در کولبری هیچ‌گونه عوارض، مالیات، آزمایش یا تأییدیه بهداشتی لازم نیست، برنج‌ بدون ارزیابی و استاندارد به کشور وارد و با هماهنگی سفارش‌دهندگان به استان‌های مقصد ارسال می‌شود. وی این کار را ساماندهی شده عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: از آنجایی که ما سهمیه استان را از طریق تعاونی مرزنشینان وارد می‌کنیم، همه مراحل آزمایش، بیمه و مالیات را انجام می‌دهیم اما قدرت رقابت با واردات غیر‌قانونی را نداریم.

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۲۶
روح الله علی بیگی

استاندار گیلان گفت: تعاونی مرزنشینان باید در ایجاد اشتغال تلاش کند و اگر در این زمینه نیاز به آموزش و بازنگری و ورود نیروهای جدید دارد، انجام پذیرد . 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، «دکتر محمدعلی نجفی» در نخستین نشست ساماندهی مبادلات مرزی گیلان که به میزبانی شهرستان مرزی آستارا برگزار شد، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: از عملکرد اتحادیه تعاونی های مرزنشینان در آستارا راضی نیستم و در اصل تعاونی مرزنشینان باید در ایجاد اشتغال تلاش کنند و اگر در این زمینه نیاز به آموزش و بازنگری و ورود نیروهای جدید دارد انجام پذیرد تا شاهد تعاونی هایی پویا و فعال در جهت توسعه استان باشیم .

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۲۱
روح الله علی بیگی

شیری- مرزنشینان خراسان شمالی به دلیل درآمدهای پایین، سهمیه واردات خود را با مبلغ اندکی به تجار خارجی می فروشند.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: از آن جایی که واردات برنج برای هر تعاونی، حدود ۲ میلیارد تومان هزینه دارد و مرزنشینان هم افراد کم درآمدی هستند، ناگزیر سهمیه خود را به تجار خارجی می فروشند و درصد اندکی دریافت و همان اندک سهمیه را بین اعضا تقسیم می کنند.«حسن نوری» افزود: مرزنشینان به دلیل این که از جمله اقشار ضعیف جامعه هستند و در بخش دامداری و کشاورزی، مشغول به کار می شوند و اطلاعات تجاری خاصی ندارند، در نتیجه در این بخش درآمدهای اندکی هم کسب می کنند.وی خاطرنشان کرد: براساس قانون ساماندهی مبادلات مرزی، واردات انجام شده در هر استان، حق خروج از استان به دیگر استان ها را ندارد.

لینک خبر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۱۸
روح الله علی بیگی

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت ،معدن وتجارت خراسان شمالی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان  صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: سه هزار و 600 پرونده ناقص مرزنشینان استان از سال 91 تاکنون روی دست این اداره کل مانده است.

قاسم ایزانلو اظهارکرد: این میزان 14 درصد از کل پرونده های تشکیل شده برای دریافت کارت الکترونیکی مرزنشینان است.  وی به متقاضیان کارت الکترونیکی مرزنشینان استان توصیه کرد تا پایان خردادماه برای ثبت نام و رفع نقص کارت های خود به سایت این کل مراجعه کنند، در غیر این صورت فرصتی برای ثبت نام نخواهند داشت . وی افزود: از زمان ثبت نام مرزنشینان برای کارت الکترونیکی مرزنشینی حدود 32 هزار و 449 مرزنشین خراسان شمالی با جمعیت تحت پوشش حدود 110 هزار و 642 نفر ثبت نام کردند . به گفته وی تاکنون 26 هزار و601مرزنشین خراسان شمالی موفق به دریافت کارت الکترونیکی مرزنشینان شده که 17 هزار و 656 نفر از این مرزنشینان کارت خود را با مراجعه به شرکت های تعاونی مرزنشینان تمدید کردند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی سهمیه ارزی پیش بینی شده برای مرزنشینان استان را برای سالجاری حدود هشت میلیون دلار اعلام کرد.

ایزانلو تعداد شرکت های تعاونی مرزنشینان خراسان شمالی را 11شرکت دانست که این شرکت ها کار پشتیبانی از این مرزنشینان را در امر صادرات و واردات بر عهده دارند . این مسوول هدف از الکترونیک کردن کارت های مبادلات مرزی را دسترسی آسان به آمار و اطلاعات مرزنشینان و انجام امور مبادلات مرزی دانست . خراسان شمالی 310 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که در سال گذشته 270 میلیون دلار صادرات از این استان به خارج کشور صادر شد که 30 درصد آن به کشور ترکمنستان بود.

لینک خبر 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۱۳
روح الله علی بیگی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی گفت: 93 میلیون و 969 هزار دلار کالا در سال 93 توسط اتحادیه مرزنشینان استان از مرزها صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی با اعلام رشد 20 درصدی صادرات اتحادیه مرزنشینان استان نسبت به سال 92 اظهار کرد: بخش عمده این صادرات را رنگ و رزین، مواد غذایی، میوه و تره‌بار، فرش، موکت، کفش، مصنوعات فلزی، لوازم صنعتی، پلاستیک‌جات و مصنوعات چوبی تشکیل داده است . وی با اشاره به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی رشد 28 درصدی صادرات مرزنشینان استان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده تا صادرات اتحادیه مرزنشینان امسال به سطح 120 میلیون دلار ارتقا یابد . مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی با اشاره به واردات 70 میلیون دلاری کالا توسط مرزنشینان استان در سال 93، خاطرنشان کرد: با تعیین سهمیه ارزی برای واردات در سال 93 و راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان، هرگونه صادرات و واردات کالا توسط مرزنشینان از طریق کارت‌های الکترونیکی و ثبت در سامانه انجام می‌شود.

رسولیان اظهار کرد: تاکنون درخواست 210 هزار خانوار برای صدور کارت ثبت شده است و از این تعداد برای حدود 182 هزار خانوار کارت صادر و 173 هزار کارت نیز به خانوارهای مرزنشینان تحویل شده است . گفتنی است در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی مقرر شد ظرف یک ماه آتی کارت‌های مشکل دار توسط انجمن دفاتر پیشخوان تعیین تکلیف شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۵۶
روح الله علی بیگی
مرزنشینان هرمزگانـی برای ثبت نام و دریافت کارت مبـادلات مـرزی مـی توانند تا پایان خـرداد بـه دفاتر پیشخوان دولت مراجعـه کنند . 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندر عباس رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت هرمزگان گفت : تمام خانوارهایی که در فاصله ۳۰ کیلومتری از ساحل زندگی می کنند ، به استثنای بندرعباسی ها می توانند کارت مبادلات مرزی دریافت کنند . 

قاسمی افزود : تاکنون برای مرزنشینان هرمزگانی ۱۴۸ هزار کارت مبادلات مرزی صادر شده است که تنها ۵۵ هزار کارت آن فعال شده است . وی گفت : صدورکارت مبادلات مرزی برای مرزنشینان از سال ۹۱ آغاز شد و تاکنون فقط سه تعاونی در پارسیان ،بستک و بندرکنگ فعالند و ۴۳ تعاونی غیر فعالند . 
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت هرمزگان گفت :ارزش صادرات کالا از تعاونی های مرزنشین در این مدت ۱۲۵ میلون دلار بود و ۴۸۰ میلیون دلار کالای اساسی هم وارد کشور کردند . محدودیت زمان نام نویسی ، نبود امکان جابجایی کالا در ایستگاههای بازرسی با وجود مجوز قانونی ، دریافت مابه التفاوت سالهای گذشته نرخ سازمان حمایت از مصرف کننده و نبود مدیریت قوی و نظارت مناسب بر فعالیت این تعاونی ها از مهم ترین مشکلات تعاونی های مرزنشین است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۴۹
روح الله علی بیگی

 به استناد تصمیم  کارگروه موضوع ماده 12، مرزنشینان دارای دفترچه های مرزنشینی قبلی (قدیمی ) که تا پایان  سال جاری دارای اعتبار می باشد و تا کنون موفق به ثبت نام جهت دریافت کارت الکترونیک مرزنشینی نشده اند تا پایان خرداد ماه سال جاری مهلت دارند تا با مراجعه به دفاتر پیشخوان محل سکونت خود نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

یوسف خسروزاده عمران رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت معدن وتجارت مازندران با بیان این مطلب اعلام داشت از ابتدای راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت مرزنشینان درمجموع  تعداد 156847 خانوار ، درخواست  کارت الکترونیک مبادلات مرزی داده که از این تعداد خانوار ، تعداد 124097 خانوار موفق به دریافت کارت مبادلات مرزی شدند وی یادآور شد: تعداد 144035 خانوار صاحب کارت الکترونیک مرزی ، با مراجعه به شرکتهای تعاونی مرزنشینان  محل سکونت نسبت به شارژکارت اقدام نموده تا شرکتهای تعاونی به نمایندگی از صاحبان کارت ، نسبت به انجام صادرات وواردات کالا اقدام نمایند .

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت ،معدن وتجارت مازندران در ادامه اعلام  کرد آندسته از خانوارهای دارای کارت مبادلات مرزی که تاکنون موفق به حضوردرشرکتهای تعاونی محل سکونت خود نشدند می توانند  با مراجعه به تعاونی های فوق ، نسبت به شارژ کارت مبادلات مرزی مبادرت ورزند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۴۶
روح الله علی بیگی

باید بحث سوخت مرزنشینان تا هفته آینده اجرایی شود/اختصاص 2 هزار لیتر سوخت به هر خانواده مرزنشین به صورت ماهانه

به گزارش خبرنگار خاورستان، علی رضایی ظهر امروز در نخستین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی سال 94  شهرستان بیرجند، اظهار کرد: میزان صادرات خراسان جنوبی در فروردین ماه سال جاری دارای رشد 138 درصدی بوده است.

وی افزود: متوسط کشوری در این زمینه، هفت درصد است.

معاون اشتغال و برنامه ریزی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که در ماه گذشته، 10 میلیون دلار صادرات داشته ایم خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که رشد وزنی صادرات در این زمینه، دارای رشد 214 درصدی بوده است.

رضایی با بیان این مطلب که باید بحث سوخت مرزنشینان تا هفته آینده اجرایی شود یادآور شد: 2 هزار لیتر سوخت برای هر خانواده مرزنشین به صورت ماهانه مصوب شده است.

وی با اشاره به این که در نظرگرفتن این سهمیه سوخت کمک بزرگی به مرزنشینان است، گفت: بدون شک این امر کمک به بالا بردن توان اقتصادی آنان خواهد بود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۳۶
روح الله علی بیگی

اکرم امینی ـ گروه استان‌ها: شرکت‌های تعاونی مرزنشینان خراسان‌جنوبی در کش و قوس انحلال یا ادامه حیات هستند؛ علت این شرایط هم بی‌پولی و منع قانونی همکاری بخش خصوصی با این تعاونی‌هاست.

1- الله‌نظر اسعدزاده، مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان خراسان‌جنوبی نیز تصویب مقررات بدون هماهنگی و کارشناسی را از مشکلات تعاونی مرزنشینان این استان می‌داند و از اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی با وجود آشنا نبودن با قوانین مرزی، اقدام به برنامه‌ریزی برای مرزنشینان و تعاونی می‌کنند، گلایه دارد. 

2- فریدون قربانی، مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان وحدت بخش مرکزی بیرجند از منحل شدن این تعاونی سخن می‌گوید و اضافه می‌کند که تعداد زیادی از تعاونی‌های مرزنشینان خراسان جنوبی در آستانه انحلال هستند. او توضیح می‌دهد که به دلیل مشکلات اقتصادی، تعاونی‌های مرزنشینان عملا در حالت رکود به سر می‌برند و فعالیت اقتصادی و سودده ندارند. به گفته او، با توجه به سهمیه ارزی و معافیت گمرکی که اعضای تعاونی‌های مرزنشینان دارند، فعالیت این تعاونی‌ها می‌تواند نقش بارزی در رونق اقتصاد مرزهای منطقه داشته باشد، با این وجود، درحال‌حاضر وضعیت به گونه‌ای دیگر است.

3- حسن لشکری، مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان میثاق شوسف یکی دیگر از کسانی است که برای بررسی اوضاع این تعاونی‌ها نظرش را جویا می‌شوم؛ او نیز در گفت‌وگو با صمت از کسادی کار تعاونی‌های مرزنشینان خراسان‌جنوبی سخن می‌گوید؛ از اینکه چند سالی است این تعاونی و تعدادی دیگر از تعاونی‌ها، فعالیت صادراتی یا وارداتی نداشته‌اند. آنطور که لشکری می‌گوید، کسادی و رکود کار تعاونی‌های مرزنشینان این استان در اثر محدودیت‌های قانونی اعمال شده در سال‌های اخیر در صدور کارت معاملات مرزی و قوانین صادرات و واردات است. او تاکید می‌کند که این تعاونی اگرچه منحل نشده اما عملا از سال ۸۸ گرفتار رکود است و هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

4- این اظهار نظر در گفت‌وگوی یعقوب صانعی، مدیرعامل یکی دیگر از تعاونی‌های خراسان‌جنوبی با صمت نیز بیان می‌شود؛ مدیر شرکت تعاونی مرزنشینان درمیان بیرجند به صمت می‌گوید: در چند سال اخیر مهم‌ترین مشکل تعاونی‌های مرزی استان، نبود پول و سرمایه برای واردات است و با توجه به سرمایه پایین تعاونی‌ها، تامین این سرمایه تنها از طریق بخش خصوصی امکانپذیر است اما در شرایطی که بخش خصوصی، تمایل زیادی به کار با تعاونی‌های مرزی دارد این مسئله ممنوع اعلام شده و مجوز آن صادر نمی‌شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۳۳
روح الله علی بیگی

رئیس اتاق تعاون ایران : در صورت تخلف تا ابطال مجوز و حتی انحلال تعاونی پیش خواهیم رفت و در این زمینه هیچ گونه چشم‌پوشی نمی‌کنیم .

عبداللهی در پاسخ به این پرسش که در صورت تخلف تعاونی‌های مرزنشین و انجام واردات به شکل غیر قانونی چه ابزارهای نظارتی وجود دارد و اینکه آیا چنین پدیده‌ای در میان این تعاونی‌ها گزارش شده است یا خیر گفت: ابزار نظارتی برای شناسایی واردات غیرقانونی توسط تعاونی‌های مرزنشین  بسیار دقیق و رهگیری است و در صورت تخلف تا ابطال مجوز و حتی انحلال تعاونی پیش خواهیم رفت و در این زمینه هیچ گونه چشم‌پوشی نمی‌کنیم . وی علاوه بر این تاکید کرد که حتی یک مورد تخلف در این زمینه گزارش نشده و در صورت گزارش و یا مشاهده برخوردهای جدی صورت می‌گیرد . رئیس اتاق تعاون ایران با انتقاد از عدم استفاده از پتانسیل‌های تعاونی‌های مرزنشین در امر واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری تصریح کرد:‌ تجربه در سال‌هایی که از این ظرفیت استفاده شده کاملا نشان می‌دهد که برای جلوگیری از قاچاق و واردات قانونی این تعاونی‌ها موثر خواهند بود و امیدواریم در سال‌های پیش‌رو دولت نسبت به این بخش از تعاونی‌ها توجه ویژه‌ای نشان دهد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۷
روح الله علی بیگی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این ادعا که برخی برنج های توزیع شده در بازار بر اساس ترکیب خرده برنج هاست و  به ظاهر محصولی با کیفیت توزیع می شود، گفت:« این نظارت بر توزیع کالا که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مهدی کاظم نژاد، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی روزآمد  که هر صبح از شبکه پنج پخش می شود درباره واردات برنج گفت:« از آبان سال 1393 به دستور وزیر جهاد کشاورزی ثبت سفارش واردات برنج ممنوع شد؛ اما همچنان واردات برنج به دلیل اینکه ثبت سفارش های برنج تمدید می شود و این ثبت سفارش ها هر از گاهی به بیش از یک سال می رسد صورت می گیرد. بنابراین در سال گذشته علاوه بر اینکه واردات برنج ممنوع شد تصمیم گرفته شد که از اول بهمن تا پایان اسفند از واردات برنج به میزان 4 هزار و 700 ریال به ازای هر کیلوگرم ما به التفاوت اخذ شود. در مجموع ثبت سفارش برای واردات برنج  طبق دستورالعمل وزیر ممنوع شده است. »

او افزود:« تعرفه برنج در سال گذشته در اول مرداد تا 30 دی ماه که به تعرفه فصلی معروف بود 40 درصد شد. در  مابقی سال تعرفه واردات برنج 22 درصد بود. بررسی ها نشان داد که تعرفه های فصلی اساسا پاسخگو نیست و نمی تواند جوابگو باشد و به همین خاطر ما به التفاوت اخذ شد. در سال 94 تعرفه برنج سفید کامل و نیمه سفید به 40 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی در کل سال تعرفه برنج 40 درصد شده است. ضمن اینکه اگر به هر دلیلی قیمت های جهانی کاهش پیدا کند یا نرخ ارز تغییر پیدا کند، طبق قانون بودجه دولت می تواند از واردات برنج ما به التفاوت اخذ کند.»

بر اساس توضیحات مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی  تا پایان سال 1393 حدود یک میلیون و 185 هزار تن برنج وارد شده است.

کاظم نژاد در واکنش به این سوال که آیا واردات برنج در مقابل بدهی مالی است که برخی از از کشورها به ایران دارند صورت می گیرد و آیا این یک تهاتر است یا خیر، گفت:« اساسا اینطوری نیست. ما بسته به نیاز مان و بسته به نوع کالایی که در کشور نیاز است می توانیم مقداری از کالاها را تهاتر کنیم. ولی الزاما این نیست که برنج هندی باشد یا اینکه برنجی باشد که از کیفیت لازم برخوردار نیست. این الزامی وجود ندارد. »  

بخش دیگری از توضیحات مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به ترکیب خرده برنج ها و ساخت به ظاهر برنجی با کیفیت بود که در بازار عرضه می گردد:« این نظارت بر توزیع کالا که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. این نظارت بر عهده اصناف و سازمان حمایت و دستگاه نظارتی دیگر است. امکان دارد در تجارت اساسا چنین اتفاقی بیفتد. بر این اساس برنج را با درجات مختلف حتی و نه فقط با خرده برنج، ممکن است برنج های درجه یک و دو سه را با هم قاطی کنند و در خرده فروشی تحویل بدهند. توزیع برنج و نظارت بر توزیع برنج اساسا در عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. »  

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۳
روح الله علی بیگی

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، وجه اله خدمتگزار اظهار داشت: در نشست کارگروه مرکزی تبصره ماده 2 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که در ستاد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور برگزار شد، مقرر گردید به منظور کمک به معیشت مرزنشینان ماهانه 2 هزار لیتر سوخت به هر خانوار مرزنشین از قرار هر لیتر 1200 تومان برای فروش تعلق گیرد وی با بیان اینکه خشکسالی های چند سال اخیر کشاورزان، دامداران و نیز عشایر عزیز استان را با مشکل جدی مواجه ساخته است، گفت: به منظور تامین حداقل های معیشت برای خانوارهای مرزنشین و نیز عشایر، اقدامات و پیگیری های مناسبی تاکنون صورت گرفته که برگزاری نشست کارگروه مرکزی تبصره ماده 2 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به منظور اخذ مجوز فروش سوخت برای خانوارهای مرزنشین با حضور مسئولین ذی ربط در تهران از جمله آنها است.

 

استاندار خراسان جنوبی افزود: این کارگروه با حضور مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی کشور، نماینده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نماینده معاونت امور زیربنایی و برنامه ریزی معاونت نظارت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری، نماینده دفتر صادرات گمرک ایران، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور و مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان برگزار و تصمیمات خوبی نیز اخذ شد وی مرزنشینان را مرزبانانی غیور برشمرد و تصریح کرد: ‌قطعاً تلاش برای تامین حداقل های معیشت برای این عزیزان ضمن جلوگیری از مهاجرت به شهرها موجب تقویت امنیت در مناطق مرزی و نیز توسعه این مناطق خواهد بود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۰
روح الله علی بیگی
استاندار کردستان گفت: نباید سرنوشت مرزنشینان را به مبادلات مرزی و بازارچه‌ها پیوند داد چرا که هرچند تجارت مرزی یک فرصت است اما گره دادن اقتصاد مرزنشینان به تجارت‌های مرزی خروجی مطلوبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عبدالمحمد زاهدی در جلسه شورای قاچاق کالا و ارز کردستان که پیش از ظهر امروز در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته در سطح استان قابل تقدیر است . وی ابراز امیدواری کرد: در سال‌جاری این مهم با جدیت بیشتر و با برنامه‌ریزی‌ و شیوه‌‌نامه‌های کاربردی‌تری در سطح استان دنبال شود . وی با بیان اینکه افزایش آمار کشفیات قاچاق و برخورد با قاچاقچیان در سال گذشته نشان از اهتمام و تلاش‌های خوب استان در این زمینه است، خاطرنشان کرد: افزایش برخورد با قاچاقچیان در شرایطی صورت گرفته که حتی یک مورد کشته در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته در استان نداشته‌ایم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۱۸
روح الله علی بیگی
مشهد / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی مبادلات اقتصادی 175 هزار مرزنشین خراسان رضوی ساماندهی شده است و براساس آن مرزنشینان کارت الکترونیکی جدید دریافت می کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ( واحد مرکزی خبر) ، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی امروز به خبرنگا ما گفت: بر اساس مصوبه کارگروه ماده 12 قانون ساماندهی مبادلات مرزی ، مهلت ثبت نام کارت الکترونیکی جدید برای مرزنشینان تا یک ماه دیگر تمدید شد. ناصر بهزاد افزود: مرزنشینانی که در دی و بهمن پارسال مدارک خود را برای ثبت ...

مشهد / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 
مبادلات اقتصادی 175 هزار مرزنشین خراسان رضوی ساماندهی شده است و براساس آن مرزنشینان کارت الکترونیکی جدید دریافت می کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ( واحد مرکزی خبر) ، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی امروز به خبرنگا ما گفت: بر اساس مصوبه کارگروه ماده 12 قانون ساماندهی مبادلات مرزی ، مهلت ثبت نام کارت الکترونیکی جدید برای مرزنشینان تا یک ماه دیگر تمدید شد.
ناصر بهزاد افزود: مرزنشینانی که در دی و بهمن پارسال مدارک خود را برای ثبت نام کارت جدید به دفاتر پیشخوان دولت ارائه کرده اند اما به علت وجود نقص کارت آنها صادر نشده است ، می توانند تا 31 اردیبهشت امسال برای ثبت نام اقدام کنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۸
روح الله علی بیگی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از آماده استفاده بودن کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزی اعضای تعاونی های مرزنشین استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، عباداله اکبری در چهارمین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان که در استانداری برگزار شد؛ با اعلام این خبر افزود: از این پس کلیه فعالیت های مبادلات مرزی مرزنشینان عضو در این تعاونی ها، اعم از اختصاص سهمیه مبادلات مرزی، صادرات، واردات و .... از طریق این کارت الکترونیکی صورت خواهد پذیرفت.
وی به آخرین وضعیت صدور کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی تاکنون، تعداد 118 هزار و 817 خانوار در استان با جمعیت 425 هزار نفر در سامانه یکپارچه مدیریت مزنشینان ثبت نام کرده اند.
وی اضافه کرد: همچنین در طی این مدت 102 هزار و 106 فقره کارت صادر و در اختیار دفاتر پیشخوان دولت جهت تحویل به مرزنشینان استان قرار گرفته است.
معاون برنامه ریزی استاندار نیز در این جلسه بر استفاده حداکثری از ظرفیت تعاونی های مرزنشینان به نفع افزایش درآمد و رفاه خود مرزنشینان تاکید کرد و گفت: در گذشته دلالان و واسطه گرها با سوء استفاده از سهمیه مرزنشینان بیشترین سود را از مبادلات مرزی می بردند .
وی یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت را از اجرای طرح صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی، قطع دست دلالان و هدایت درآمدهای حاصل از این مبادلات به خود مرزنشینان عنوان کرد.
دیزج نژاد به نقش مهم تعاونی های مرزنشینان در نوع و میزان کالاهای وارداتی اشاره کرد و افزود: واردات کالا باید به جای اجناس لوکس به سمت کالاهای اساسی و مورد نیاز جامعه هدایت شود و مصلحت تولید ملی در همه حال مورد نظر واردکنندگان باشد.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۸
روح الله علی بیگی

به گزارش پایگاه خبری کاسب امین، مهندس رضا مروتی معاون استاندار گلستان در این جلسه گفت : در آینده نزدیک تحولاتی را در استان شاهد خواهیم بود . منطقه آزاد پتانسیل و فرصت بسیار مناسبی برای استان ایجاد خواهد کرد که اگر دستگاههای مرتبط کار خود را بدرستی انجام ندهند و برنامه ای در این زمینه نداشته باشند این پتانسیل و فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد .
مهندس مروتی از اعضای شورای ساماندهی مبادلات مرزی در خواست نمود تا با تلاش مضاعف و بازنگری کلی در حوزه های مختلف کاری خود نقاط ضعف موجود را شناسایی و آسیب شناسی نمایند .
مهندس حسینقلی قوانلو نیز گفت : بر اساس سامانه جدید که در سال 91 راه اندازی شده در حال حاضر 45000 خانوار عضو سامانه شده اند که این اعضا باید به تعاونی های مربوطه در 12 نقطه مورد نظر استان مراجعه و کارتهای خود را فعال کنند .
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان افزود : ارزش دلاری صادرات تعاونی های مرز نشین استان در سال گذشته 3/6 میلیون دلار می باشد که امیدواریم در سالجاری با تقویت تعاونی های مرز نشین ،آموزش و حضور این تعاونی ها در پروژه های مختلف شاهد رشد صادرات در این حوزه باشیم .
وی با اشاره به عدم آشنایی تعاونی های مرزنشین با مباحث مربوط به مبادلات تجاری این مورد را یکی از مشکلات اصلی این بخش اعلام و خواستار آموزش و بروز رسانی اطلاعات اعضای این تعاونی ها با مسائل مربوط به تجارت و مبادلات مرزی شد .
مهندس قوانلو همچنین بر لزوم راه اندازی آزمایشگاه مرجع در گمرک استان اشاره کرد و افزود : با راه اندازی منطقه آزاد قطعا حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا خواهد کرد و لازم است زیر ساختهای مورد نظر در زمینه آزمایشگاه و ... نیز اماده شود .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۶
روح الله علی بیگی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان از درآمد 46میلیون دلاری تعاونی های مرز نشین استان کردستان از مبادلات مرزی در سال 93 خبر داد. 
نیاز یعقوبی افزود: این میزان درآمد از 71 قلم کالای مجاز بوده که 26 میلیون دلار صادرات و 20 میلیون دلار واردات را در بر می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: تا پایان سال 1393 برای 146 هزار و 108 نفر از مرزنشینان، کارت الکترونیکی مرزنشینی صادر گردید که در قالب تعاونی های مرز نشین ساماندهی شده اند و به ازای هر نفر 100 دلار و در مجموع6 میلیون و 140 هزار دلار سهمیه ارزی به استان تخصیص داده شده است.
به گفته وی طبق قانون مقررات صادرات و واردات، کالاهای وارد شده توسط مرزنشینان از 30 تا 100 درصد معافیت حقوقی گمرکی و سود بازرگانی بر حسب نوع کالا برخوردار می شوند.
در حال حاضر آخرین جمعیت مرزنشینان استان 149 هزار و 14 نفر برآورد شده که به تفکیک، 42 هزار و 741 نفر در بانه، 21 هزار و 733 نفر در سقز، 49 هزار و 966 نفر در مریوان و 34 هزار و 574 نفر در سروآباد ساکن می باشند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۸
روح الله علی بیگی