تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فاطمه زیراچی، رقیه رحمتی راد: خراسان جنوبی با داشتن ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در شرقی‌ترین نقطه کشور به‌واسطه داشتن مرزنشینانی غیور و نیروهایی میهن‌دوست امن‌ترین مرزهای کشور را دارد که بدون شک باید در راستای حفظ و پایداری امنیت، شرایط حضور هر چه بیشتر مرزنشینان را در مرز فراهم و در راستای حل مشکلات آن‌ها تلاش شود . اما اکنون باید سخن از حال‌وروز مرزنشینانی در شرقی‌ترین منطقه کشور بگوییم که فقر حرف آخر را در زندگی‌شان می‌زند چرا که از منافع مرزی حتی کارگری و باربری هم نصیبشان نمی‌شود . این روزها وقتی مسئولان استان در صحبت‌هایشان می‌گویند «اگر همین یارانه ۴۵ هزارتومانی دولت نبود، الآن مرز شرقی خراسان جنوبی خالی‌شده بود» یعنی اینجا فقر بیداد می‌کند و حمایت از مرزنشین فقط حرف است.


شعارهای انتخاباتی و توجه به شرق

باید گفت تا کنون بسیاری از همین روستاهای حاشیه مرز خالی از سکنه شده‌اند و این زنگ خطری برای امنیت شرق است. طبق آخرین آماری که مسئولان اعلام کرده‌اند یک هزار و ۷۰۳ روستا در خراسان جنوبی خالی از سکنه است . نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس هم بیشترین آمار خالی از سکنه شدن را مربوط به روستاهای حاشیه مرز اعلام کرده و گفته است: ۵۰ درصد روستاهای حاشیه مرز در استان طی ۱۰ سال گذشته خالی از سکنه شده است و مرزنشینان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما هنوز هم در سطح مسئولان مرکز به این منطقه توجهی نمی‌شود . اما امروز در حالی دولت سخن از توجه به شرق کشور در فضای انتخاباتی می‌گوید که مرزنشینان شرقی‌ترین استان کشور نصیبی از این توجهات نبرده‌اند . سخنان رئیس‌جمهور در دفاع از عملکرد دولت برای توجه به شرق موردانتقاد نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف قرار گرفت و محمدباقر عبادی گفت: مردم خراسان جنوبی تشنه‌اند، راه‌آهن ندارند، مرزهای ما دارد خالی می‌شود این کجایش توجه به شرق معنی می‌شود . و اما تنها اقدامی که برای حمایت از مرزنشینان آن‌هم در سال ۹۰ آغاز شد طرحی به نام اختصاص سهمیه سوخت مرزنشینی بود که گویا بازهم مرزنشین واقعی از این مزیت نصیبی نبرده است . طرح فروش سوخت مرزنشینان استان از اواخر اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۰ پیرو مصوبه شماره ۱۱۶۶۸۹ آغاز شد، اما متأسفانه این طرح در حال حاضر دارای مشکلاتی زیادی است و افرادی غیر مرزنشین از عواید این طرح بهره‌مند می‌شوند و وجود برخی از قوانین باعث شده مرزنشینان واقعی از دریافت سهمیه سوخت عقب بمانند . شرایط به‌گونه‌ای شده که اکنون از ۱۶ هزار خانوار مرزنشین واقعی که مشمول دریافت عواید سوخت مرزنشینی هستند، تنها هفت هزار و ۶۵۶ خانوار سهمیه سوخت را دریافت کنند . همچنین وجود مشکلات دیگری اعم از مالیات‌های سنگین، تأمین اجتماعی و تقلیل کالاهای خوراکی؛ مرزنشینان را از فعالیت بازداشته که نیازمند توجه جدی از سوی دولت است، چراکه بنا به گفته مسئولان اگر مرزنشینان مرزهای استان را خالی کنند امنیت شرق برای دولت هزینه‌بر خواهد شد.


جای خالی مرزنشینان واقعی در لیست دریافت سوخت مرزنشینی

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: فروش سوخت یکی از راه‌های تأمین هزینه‌های مرزنشینان است . الله نظر اسعد زاده با بیان اینکه طرح فروش سوخت مرزنشینان طی کمتر از دو سال گذشته در خراسان جنوبی آغاز شده است، افزود: این طرح دارای مشکلاتی است که باید رفع شود.وی با اشاره به مشکلات طرح فروش سوخت مرزنشینان استان بیان کرد: در راستای این طرح، سهم سوخت خانوارهای یک‌نفره، پنج‌نفره و ۱۰نفره با یکدیگر تفاوتی نداشته و به یک میزان واریزی داریم . اسعد زاده با بیان اینکه تخصیص سهمیه سوخت مرزنشینان بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از مرزنشینان واقعی در این آمار نیامده‌اند.رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی تاکید کرد: باید آمار دقیق مرزنشینان خراسان جنوبی پایش شود.


کارت الکترونیک مشکلی پیش روی سوخت مرزنشینان

اسعد زاده اظهار کرد: به آن دسته از افرادی سوخت مرزنشینی تعلق می‌گیرد که در شعاع ۲۵ کیلومتری مرز قرار داشته باشند . وی دریافت کارت الکترونیک معتبر مرزنشینان را از دیگر شرایط لازم برای دریافت سوخت مرزنشینان دانست و افزود: همچنین این کارت باید فعال شده باشد و آمار آن‌ها نیز در سامانه مرزنشینان کشوری به ثبت رسیده باشد . رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی بیان کرد: برای دریافت کارت مرزنشینان طی هر سال، دو ماه در نظر گرفته‌شده و این در حالی است که اگر فردی موفق به دریافت کارت نشود، باید ۱۰ ماه دیگر را به انتظار بنشیند . وی با بیان اینکه تعدادی از مرزنشینان واقعی موفق به دریافت این کارت نشده‌اند، اظهار کرد: عدم مراجعه برخی از مرزنشینان برای دریافت کارت الکترونیک یکی از علل این امر است . اسعد زاده بیان کرد: برای برخی از افرادی که در راستای دریافت کارت الکترونیک مرزنشینان مراجعه کردند، تا مرحله صدور آن به دلیل طولانی بودن پروسه، اعتبار کارت نیز به پایان می‌رسد . وی با بیان اینکه برای تمدید کارت الکترونیک مرزنشینان نیز مبالغی هزینه می‌شود، افزود: این هزینه برای مرزنشینان مضاعف بوده و باید موردبررسی قرار گیرد . رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی ادامه داد: طی ابلاغ مصوبه‌ای در آینده‌ای نزدیک، دریافت کارت الکترونیک مرزی شش ماهه می‌شود.


۷۶۵۶ خانوار مرزنشین سوخت دریافت می‌کنند

اسعد زاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار خانوار مرزنشین در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت : این در حالی است که تنها به هفت هزار و ۶۵۶ خانوار سوخت تعلق می‌گیرد . وی با بیان اینکه عواید سوخت مرزی تاکنون طی دو مرحله به‌حساب سرپرست خانوارها واریز شده است، گفت: مرحله سوم تا پایش آمار دقیقی از مرزنشینان استان واریز نخواهد شد چرا که در شرایط کنونی افراد غیر مرزنشین از عواید این طرح بهره‌مند می‌شوند . رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با اشاره به چگونگی فروش سوخت مرزی بیان کرد: سوخت مرزنشینان به افغانی و از طریق مزایده به فروش می‌رسد.وی بیان کرد: تحویل سوخت به مرزنشینان برای فروش به ساکنان آن سوی مرز از سیاست های مورد رضایت مردم ساکن در حاشیه مرز است که در بهبود معیشت آنان تأثیر مثبتی دارد . اسعد زاده از صدور کارت ویژه سوخت مرزنشینان در استان خبر داد و گفت: این کارت برای واجدین شرایط و مشمولان بهره‌بردار از عواید سوخت صادرشده که برای دریافت این عواید مشکلی نداشته باشند.


مالیات های گزاف زخمی بر تن مرزنشینان شرق

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی اظهار کرد: مرزنشینان در تمامی کشور به‌خصوص در خراسان جنوبی مردمانی سخت‌کوش، قانع، شجاع، دین دار و میهن‌دوست هستند . وی ادامه داد: این افراد علاوه بر حفظ امنیت مرزها، برای دفاع از خاک وطن بدون دریافت هیچ هزینه‌ای آماده هستند . اسعد زاده بیان کرد: همچنین مرزنشینان در زمینه‌های تولید و سازندگی اعم از کشاورزی و دامداری نقش بارزی را در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و مدیریتی صرفه جویانه ایفا می‌کنند . وی با بیان اینکه به تأیید رسته‌های ذی‌ربط، بخشی از امنیت بی‌نظیر خراسان جنوبی به دلیل همکاری و مجاهدت مرزنشینان است، گفت: بنابراین باید این افراد موردتوجه ویژه قرار گیرند.اسعد زاده با اشاره به مشکلات پیش روی مرزنشینان، بیان کرد: پرداخت مالیات های سنگین از جمله مشکلاتی است که گریبان گیر این قشر فداکار شده است . رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی بیان کرد: بخشودگی مالیات معوقه و معافیت مالیاتی را از مسئولان ذی‌ربط خواستاریم.


سهمیه‌هایی که آب رفته اند

اسعد زاده بیان کرد: طی مصوبه‌ای از سوی هیئت مدیران، کالاهای خوراکی مرزنشینان به نصف، تقلیل یافته است . رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی ادامه داد: این امر باعث عدم فعالیت برخی از مرزنشینان شده که باید موردتوجه قرار گیرد . وی از فعالیت ۱۴ تعاونی مرزنشین در استان خبر داد و افزود: این تعاونی‌ها دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر عضو هستند . بنا به گفته اسعد زاده، در حال حاضر ۱۰ تعاونی مرزنشین فعال بوده و چهار تعاونی نیز غیرفعال است.


سامانه مرزنشینی و حکایت اطلاعات اشتباه

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: برخی از مرزنشینانی که در ابتدای امر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، آدرس و یا محل سکونت را اشتباه ثبت کرده‌اند . الیاس جویبان با بیان اینکه این امر باعث شده که از شرایط دریافت سوخت مرزنشینان محروم بمانند، گفت: باید این افراد به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و از طریق سامانه مرزنشینان، اطلاعات خود را ویرایش کنند . وی ادامه داد: مرزنشینان برای دریافت کارت الکترونیک مرزنشینی تنها در مهرماه و آبان ماه می‌توانند مراجعه کنند اما برای ویرایش اطلاعات در تمامی ماه‌ها می‌توانند اقدام کنند . جویبان با اشاره به اختصاص سهمیه سوخت خانوارهای مرزنشین بیان کرد : میزان سرانه واریزی این خانوارها بر اساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت است . معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۵۴ هزار و ۵۵۱ خانوار در سامانه مرزنشینی خراسان جنوبی ثبت‌نام کرده‌اند . 


صدور بیش از ۵۰ هزار کارت الکترونیک مرزنشینان

جویبان ادامه داد: از این میزان برای ۵۰ هزار و ۸۰۲ خانوار کارت الکترونیک مرزنشینی صادر شده است . معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین ۴۹ هزار و ۱۸۲ خانوار کارت الکترونیک خود را دریافت کرده‌اند . وی با اشاره به سهمیه مرزنشینان استان برای سال جاری بیان کرد: با توجه به محروم بودن تمام نقاط مرزی خراسان جنوبی، سهمیه سوخت مرزنشینان برای سال جاری به ازای هر نفر ۱۵۰ دلار سهمیه ارزی تعیین شده است . معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین مهلت تمدید کارت های مرزنشینان تا پایان شهریورماه سال جاری اعلام شده است.


سوخت مرزنشینان را با نرخ دو قارون خریداریم

نماینده اتاق بازرگانی فراه در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: سوخت مرزنشینان خراسان جنوبی را با نرخ رایج دو قارون می‌خریم . غلام صدیق خواستار فروش سوخت مرزنشینان به افغانی‌ها شد و افزود: در شرایط کنونی این سوخت به افغانی‌ها داده نمی‌شود . وی با اشاره به مشکلات موجود در مرزی های خراسان جنوبی گفت: تبادل کالا در مرز یک طرفه است به‌گونه‌ای که تنها افغانستان تمام کالاهای خراسان جنوبی را می‌پذیرد . غلام صدیق بیان کرد: بسیاری از کالاهای افغانستان در پشت مرز قرار داشته و خراسان جنوبی آن‌ها را قبول نمی‌کند. بدون شک عدم توجه به مرزنشینان خراسان جنوبی به‌عنوان مدافعان مرزهای شرقی مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. حذف برخی قوانین دست‌وپا گیر، ایجاد مصوبات تشویقی برای فعال شدن برخی تعاونی‌های مرزنشین می‌تواند نقش اقتصادی در مسیر تأمین امنیت مرزها را داشته باشد .

لینک خبر 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۶ ، ۲۲:۲۹
روح الله علی بیگی


با وجود قرار داشتن 16 استان در حاشیه مرزها با جمعیتی بالغ بر 40 میلیون نفر؛ اما عدم سرمایه گذاری های مناسب در دهه های اخیر، نبود صنایع اشتغال زا و تمرکز سرمایه گذاری ها در برخی داخل مناطق کشور باعث مهاجرت اجباری هزاران نفر به داخل کشور به امید یافتن کار و دسترسی به امکانات بهتر شده است. توزیع نامتوازن فرصت‌ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته در سالهای اخیر برای ایجاد صنایع و اشتغال در استان ها نه تنها باعث مهاجرت اجباری صدها هزارنفر از استان های مختلف به کلانشهرها شده است، بلکه باعث شده تا جمعیت باقی مانده در استان های کمتر برخوردار از فرصت سرمایه گذاری های موثر نیز اغلب با بیکاری بالا و نبود فرصت های شغلی مواجه باشند.  این مسئله در دهه های گذشته در مورد بیشتر استان های کشور وجود داشته،اما در مورد استان های واقع در مرزهای کشور، وضعیت بدتر است.در حال حاضر، طبق آخرین تقسیمات کشوری، 12 استان کشور در مرزها قرار گرفته که دارای مرز خشکی با کشورهای همجوار است و مشکلات آنها با وجود نبود آب کافی برای کشاورزی و دامداری چندین برابر شده است. مرزهای که دور از زیرساخت ها هستند فقدان اشتغال پایدار و ضعف زیرساخت ها از یکسو و فاصله جغرافیایی و بُعد مسافت استان های مرزی با مرکزیت کشور باعث شده تا برخی از منطق مرزی به محل نسبتا مناسبی برای قاچاق کالا بدل شوند . کمبود امکانات،ضعف در زیرساخت های رفاهی،توسعه نیافتگی و محدودیتِ فرصت های شغلی در استان های مرزی،موید توزیع نا متوازن و نامتعادل امکانات در این مناطق در مقایسه با کلان شهرهایی همچون تبریز،اصفهان،تهران، البرز، مشهد و... است . مهاجرت روستاییان در چنین بستر وشرایطی جوانان جویای کار عزم خود را برای مهاجرت جزم می کنند و برای دستیابی به کسب و کار،اشتغال و امکانات هر چه بیشتر زندگی،ساز سفر به کلان شهرها را می نوازند و یا اینکه به ناچار در دیار خود باقی می مانند و با کاستی های موجود کنار می آیند و البته عده ای نیز برای بهبود وضعیت زندگی خود به بازیگری فعال در عرصه قاچاق کالا تبدیل می شوند ،در چنین شرایطی تعریف و طراحی بازارچه های مرزی،به عنوان راهکاری برای برون رفت از وضعیت موجود موثر خواهد بود.


وضعیت اشتغال در 13 تا 16 استان کشور از مجموع 31 استان هم اکنون وخیم است. البته قطعا منظور تمام نقاط و شهرهای استان های مرزی نیست و اشاره طائی به برخی مناطق واقع در استان های مرزی و به ویژه مناطق محروم کشور است که در اینصورت نیز وخامت بیکاری، قابل تامل است. ادامه روند بیکاری در مناطق وسیعی از مناطق مرزی کشور باعث گسترش مهاجرت اجباری به استان های برخوردار برای کار و در نتیجه خالی شدن مناطقی از کشور از جمعیت و زندگی و در نقطه مقابل تمرکز شدید در دیگر مناطق مانند تهران خواهد بود. 16 استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در حاشیه کشور واقع شده اند که هم اکنون میلیون ها نفر از جمعیت کشور را در خود جای داده اند. طبق سرشماری ها در 13 استان مرزی کشور که دارای مرز خشکی است نزدیک به 35 میلیون نفر زندگی می کنند که به صورت بالقوه در خطر بحران بیکاری و وخامت در ورود به بازار کار مواجه هستند. در صورت افزودن جمعیت استان های دارای مرز آبی مازندران، هرمزگان و بوشهر به این آمار، جمعیت کل استان های مرزی به نزدیک به 40 نفر بالغ می شود. با این وجود، دقیقا مشخص نیست چه تعداد از این جمعیت ساکن در استان های مرزی کشور، دارای بحران بیکاری هستند؛اما به صورت کلی استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان قطعا با مسائل بیشتری در بیکاری جوانان جویای کار مواجه اند و اوضاع در برخی استان های مرزی مانند خراسان های شمالی، رضوی، جنوبی، آذربایجان های غربی و شرقی به گواه آمارهای شاید به بدی آنها نباشد،‌ولی اوضاع در این استانهای مرزی هم چنگی به دل مردم مرزنشین نمی زند. اما توسعه نیافتن صنعت و تولید به صورت متوازن در مناطق مختلف کشور ، در دسترس نبودن فرصت های شغلی مناسب برای کارجویان،‌نبود زیر ساخت های لازم برای تولید و اشتغال پایدار و همچنین تمرکز بازار کار و تولید در مناطقی از کشور مانند پایتخت و یا مناطق نفتی کشور؛ در یکی دهه های اخیر باعث مهاجرت های اجباری از حاشیه های مرزی به مناطق مرکزی کشور شده است. خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی وضعیت اشتغال و معیشت مردم مرز نشین پرداخته است:


عزت الله یوسفیان ملا

یوسفیان ملا تاکید کرد :مدیریت ناموفق و متزلزل علت بیکاری و وضعیت نامناسب اقتصادی مرزنشینان عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص راهکارهای توسعه اقتصادی و رونق تولید و اشتغال در استانها و شهرهای مرزی ، گفت: در بسیاری از کشورها برای اقتصاد مردم مرزنشین تاکید فراوانی صورت می گیرد،چرا که باید اقدامات خوبی برای معیشت و اقتصاد و اشتغال پایدار مرزنشین ها صورت بگیرد تا کشور در آرامش و امنیت پایدار قرار داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه باید شرایط خوب و مناسبی برای بهبود زندگی و کار مردم مرزنشین بخصوص مسائل اقتصادی و کار تدارک دیده شود که این امر نیز جز با مدیریت قوی و کارآمد میسر نمی شود،‌گفت: بدون شک یکی از مهمترین علل بیکاری و نامناسب بودن وضعیت اقتصادی مناطق مرزی ؛نبود مدیریت دقیق و علمی می باشد. نماینده مردم آمل و لاریجان درمجلس با بیان اینکه مناطق آزاد نیز در برخی از استان های مرزی شکل گرفت که متاسفانه نتوانست به اهداف واقعی خود دست یابد و بعضا محلی برای ورود کالاها و اجناس قاچاق تبدیل شده است،‌ بیان داشت: برای اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم مرزنشین باید تمام اقدامات لازم صورت بگیرد، چراکه آنها عامل امنیت و آرامش در کشور هستند و باید از وضعیت زندگی مناسبی برخوردار باشند. وی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های اشتغال زایی برای رفع بیکاری مردم شهرهای مرزی به دلیل ایجاد شغل مناسب استفاده کرد، نباید طوری باشد که کارهای فصلی به عنوان شغل برای این مردمان تلقی گردد،‌خاطر نشان کرد: توسعه و عمران اقتصادی استان ها و شهرهای مرزی باید مورد توجه جدی مسئولان امر قرار بگیرد و مدیریت مناسبی برای این مناطق در نظر بگیرند،‌ چرا که نبود مدیریت قوی و کارآمد علت مشکلات بوجود آمده در اقتصاد و اشتغال مرزنشینان بوده است. یوسفیان ملا با ابراز تاسف از اینکه مسئولان نتوانسته اند برای مسئله اشتغال، اقتصاد و معیشت مناطق مرزی اقدام اساسی انجام دهند و این امر اکنون تبدیل به به معضل شده است،تصریح کرد:مدیریت دراین مناطق باید مورد توجه و پیگیری جدی قرار بگیرد تا مردم بتوانند شاهد اقتصادی فعال و پویا برای کشور باشند. عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات  مجلس در پایان از نبود برنامه ریزی، هدف گذاری و طراحی برای بهبود شرایط معیشت، اشتغال و اقتصاد مردم مناطق مرزی انتقاد کرد و خواستار توجه جدی و نگاه فوری برای حل این مشکلات شد.


منصور مرادی

مرادی مطرح کرد:نبود زیرساختارهای لازم برای تولید و اشتغال در مناطق مرزی کشور منصور مرادی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص راهکارهای توسعه اقتصادی و رونق تولید و اشتغال در استانها و شهرهای مرزی ، با بیان اینکه  عدم اشتغال مناسب و پایدار از معضلات مناطق مرزی است و مردم از وجود کارهای فصلی و نامناسب رنج می برند،‌ گفت: ظرفیت ها و شرایط خوبی برای تولید و اشتغال در مناطق مرزی وجود دارد که نیازمند مدیریت قوی و کارآمد است تا بتواند شرایط مطلوب را فراهم آورد. وی با تاکید براینکه یکی از مشکلات اصلی در زمینه تولید و اشتغال مناطق مرزی،نبود زیرساخت های مناسب، جاده ها و امکانات رفاهی مطلوب و خوب در شهرهای مرزی است، گفت: این عوامل مشکلات و مسائل فراوانی را برای مردم بوجود آورده و آنها را با گرفتاری های اقتصادی، معیشتی و بیکاری مواجه ساخته است. عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بازارچه مرزی باشماق در استان کردستان یکی از مرزهای مهم و تاثیر گذار در امر صادرات در کشورمان است،‌افزود: متاسفانه به دلیل مدیریت نامناسب و ضعیف تاثیر مناسبی بر اقتصاد مردم و شهرهای اطراف نداشته و تولید و اشتغال در استان نیز رشد و جهشی را شاهد نبوده است. وی با بیان اینکه یکی از مسائل،‌ مشکلات و البته سئوالات اصلی مردم منطقه این است که چرا سهمی از درآمدهای حاصل از ترانزیت کالا و خدمات و استفاده از جاده های تزانزیت به شهرهای استان اختصاص داده نمی شود، تصریح کرد: مطمئنا کارآمدی و توسعه اقتصادی مناطق مرزی می تواند تاثیرات خوبی در صادرات داشته باشد و به تولید و اشتغال استانها نیز کمک شایانی داشته باشد. مرادی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی مناطق مرزی شاهد حداقل ها در زندگی مردم این نقاط هستیم و موضوع اشتغال در این مناطق اصلا خوب نیست، تصریح کرد: اگر مدیریت خوب و کارآمدی در این نقاط باشد می تواند در جهت توسعه و بالندگی نقاط مرزی و ایجاد شغل پایدار قدم بردارد. نماینده مردم مریوان در مجلس با تاکید بر اینکه باید برای بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغالزایی مردم تلاش شود تا ضمن جلوگیری از مهاجرت مردم به دیگر شهرها ، امنیت پایدار را نیز ایجاد گردد، گفت: مطمئنا با وجود شغل و تولید ما می توانیم شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها و نقاط مرزی باشیم که این مسئله نیازمند مدیریت است.


علیرضا بیگی

علیرضا بیگی:عدم آمایش منطقه ای در بررسی توانمندی های اقتصادی استان دها عامل بیکاری در مناطق مرزی است احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص  راهکارهای توسعه اقتصادی و رونق تولید و اشتغال در استانها و شهرهای مرزی  با تاکید براینکه متاسفانه بواسطه عدم آمایش منطقه‌ای و بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی مناطق مرزی نتوانستیم به خوبی شرایط مطلوب را برای تولید و اشتغال پایدار این مناطق بدست آوریم، گفت: بهبود توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال پایدار مناطق مرزی بدون شک می تواند به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی انجام دهد و باعث تقویت روند کشور گردد. وی افزود:مناطق آزاد نیز که به عنوان یک ظرفیت در این مسئله به دلیل مشکلات و مسائلی که دچار آن شد، نتوانست جایگاه و نقش خوبی را ایفا کند و متاسفانه تبدیل به یکی از راههای واردات کالا و اجناس قاچاق به داخل کشور شده است. عضوکمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم مدیریت مناسب بازارچه های مرزی و مناطق مرزی نیز نتوانستند تبدیل به محلی برای اشتغال و ارزآوری برای کشور و استان های مرزی شوند،‌تصریح کرد: مسئولان نتوانستند برای امرار معاش و اشتغال پایدار مرزنشین ها اقدام جدی و مناسبی را انجام دهند؛در حالی که توجه جدی به مرزها باعث امنیت پایدار در کشور خواهد شد. وی با ابراز تاسف از اینکه  مناطق آزاد تجاری به جای اینکه فرصتی برای استان ها و مناطق مرزی باشد، تهدیدی برای اقتصاد و معیشت مردم این مناطق تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: به همین دلیل نیز مجلس به منظور کنترل مناطق آزاد در برنامه ششم این مناطق را در تابعیت وزارت اقتصاد قرار داده و محدودیت های را برای آنها در نظر گرفته است. نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس با تاکید بر اینکه ظرفیت های فراوانی در شهرها و مناطق مرزی برای توسعه و رونق وجود دارد که عدم مدیریت و توجه جدی به آنها باعث شده که این ظرفیت ها مورد استفاده قرار نگیرد، گفت:  توانایی خوبی در ساحل رودخانه ارس وجود دارد که آب قابل توجهی دارد که می تواند برای کشت گلخانه ای، صنایع پر آب مانند پتروشمی، فولاد ، پالایشگاه مورد استفاده قرار بگیرد که عدم مدیریت مناسب باعث شده که شاهد این امر نباشیم. وی با بیان اینکه موضوع اشتغال و توجه به معیشت مردم و اقتصاد زندگی مرزنشینان را از جمله مسائل بسیار مهم در برقراری امنیت مرزها خواند و گفت: معیشت و اشتغال مردم مرزنشین باعث می شود که جلوی بسیاری از ناهنجارهای و مشکلات مرزی گرفته شود و دشمنان در تحرکات خود ناکام بمانند. علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه بی شک با رونق وضعیت اقتصادی و معیشتی مرزنشینان، می توان شاهد  بهبود وضعیت مرزها در کشور ها و جلوگیری از ورود تروریست ها و برهم زنندگان امنیت کشور باشیم، افزود: با توجه به ظرفیت های بسیار خوب و مناسبی که در حوزه های کشاورزی، صنعت و نیروی انسانی در شهرهای مرزی وجود دارد؛می تواند با اعتماد به جوانان مرزنشین شاهد بهبود وضع آنها باشیم تا دشمنان از آنها سوء استفاده نکنند .


لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۴:۱۳
روح الله علی بیگی

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: بازارچه های مرزی با دورشدن از اهداف و چشم انداز طراحی شده خود سرانجام مطلوبی برای مردم مرزنشین نداشته و نتوانست در بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی موفق باشد.هادی قوامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص عدم موفقیت بازارچه های مرزی در دستیابی به اهداف و برنامه ها و راهکارهای تقویت آنها ، گفت :ب ازارچه های مرزی با هدف بهبود شرایط مردم مرزنشین و سهولت در تبادل کالا و خدمات شهرها و روستاهای مرزی ایجاد شد که سال های ابتدای توفیقاتی را هم به دست آورد،ولی متاسفانه اکنون از اهداف خود دور شده و هیچ نقشی را در بهبود معیشت و اقتصاد شهرها و نقاط مرزی ایفا نمی کند . وی با تاکید براینکه مسئولان امر باید برای ایجاد شرایط مطلوب تر و مبادلات بیشتر مردم این شهرها تلاش بیشتری را انجام دهند تا ارز آوری بهتری را برای کشور شاهد باشیم،تاکید کرد: در صورت عملکرد و حمایت مناسب از این بازارچه ها در چارچوب اهداف تعیین شده باید علاوه بر تسریع و تسهیل در امر صادرات غیرنفتی،در رشد و شکوفایی و توسعه اقتصادی مناطق مرزی نیز مفید واقع شده و اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم تعداد زیادی از ساکنان منطقه را در ارتباط با حمل و نقل و تهیه کالاهای صادراتی فراهم سازند . عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در مجلس با ابراز تاسف از اینکه بازارچه های مرزی نتوانسته به خوبی اهداف و چشم اندازهای خود را محقق کند و سیاست های بلاتکلیف باقی مانده است، بیان داشت: کاهش مهاجرت مرزنشینان به شهرها و نواحی داخلی کشور،‌ ایجاد اشتغال پایدار و تأمین نیازمندی های اساسی ساکنان مناطق مرزی و ساماندهی مبادلات غیررسمی و کاهش قاچاق کالا می تواند از دستاوردهای خوب این امر برای کشور باشد . نماینده مردم اسفراین در مجلس با تاکید براینکه مطمئنا با دقت و برنامه ریزی مناسب، بازارچه های مرزی می تواند نقش موثر و تاثیر گذاری بر زندگی و معیشت مردم مرزنشین داشته باشد که این امر مستلزم حمایت ها و پیگیری دولت برای به نتیجه رسیدن آن است،افزود: بدون شک با رونق این بازارچه ها ؛قشر محروم این مناطق شاهد رونق در زندگی و کسب و کار خود خواهند بود.

لینک خبر 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۴:۰۶
روح الله علی بیگی

عبدالله بریچی (مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان) به ایلنا گفت: 

بخشی از وزارت نفت باتوجه به شرایط نامناسب معیشتی مردم منطقه؛ همکاری لازم را برای متوقف کردن قاچاق سوخت با تعاونی‌های مرزنشینان نداردبا وجود مشکلات زیست محیطی که باعث رنج مردم سیستان و بلوچستان شده است؛ عدم توجه به مسائل رفاهی رنج آنها را چند برابر کرده است. غیر از عدم پرداخت منظم حق سوخت به مردم، آنها باید بابت مواد غذایی وارداتی ۳۰ درصد و بابت خرید کالاهای خارجی ۷۰ درصد پرداخت کنند . این فعال صنفی با پرداختن به بدهی‌ها وزارت نفت بیان کرد: بخشی از  مبلغ حاصله از فروش سال گذشته محصولات نفتی هنوز به حساب اتحادیه واریز نشده است. اکنون هم به دلیل بالا و پایین شدن قیمت ارز پرداخت مبلغ مورد نظر را تقبل نمی‌کنند . او ادامه می‌دهد : پرداخت حق فروش سوخت به مرزنشینان می‌تواند تغییرات زیادی در روند زندگی آنها ایجاد کند ولی سهمیه نفت تعاونی از برج ۹ سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری کاملا قطع شده بود . بریچی معتقد است؛ چنین تصمیماتی موجب می‌شود میزان قاچاق سوخت افزایش یابد و مردم استان به سمت سوخت‌بری گرایش پیدا کنند .


مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب معیشتی مرزنشینان سیستان و بلوچستان بر کسی پوشیده نیست. با این وجود سهمیه ۱۱۲ لیتر ماهیانه خانوارها را به مدت شش ماه به بهانه اینکه در داخل کشور به این مقدار سوخت احتیاج داریم، قطع کرده‌اند . بریچی به گفته مسئولان شرکت نفت اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان شرکت نفت داشتیم خودشان معتقد بودند که پرداخت حق سوخت به مرزنشینان، قاچاق سوخت را ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد . وی در مورد دیگر مشکلات تعاونی‌ مرزنشینان خاطرنشان کرد: در ابتدای سال گذشته سوخت را با قیمت ۷۰۰ تومان به تعاونی برای صادرات دادند. تعاونی همه این سوخت‌ها را طی ماه‌های مختلف به فروش رساند. پس از گذشت ۹ ماه از فروش سوخت به قیمت لیتری ۷۰۰ تومان به ما اطلاع دادند که قیمت را تقریبی به تعاونی داده بودند و حالا بابت هر لیتر باید ۸۰۰ تومان بپردازیم. آیا با چنین شرایطی می‌توان بازرگانی کرد؟ این فعال صنفی می‌افزاید: قیمت فروش سوخت‌های قاچاق در مرز‌های استان ۲۰۰ تومان پایین‌تر از سوختی است که ما صادر می‌کنیم، چگونه می‌توان در چنین وضعیتی رقابت کرد و درآمد کسب کرد؟ او با انتقاد از مصوبه‌ای که در سال ۹۴ برای دریافت عوارض محصولات وارداتی از مرزنشینان به تصویب رسید، گفت: طبق مصوبه هیات دولت از دو سال قبل مرزنشینان باید برای خرید محصولات خوراکی وارداتی ۳۰ درصد و برای خرید کالا ‌های وارداتی ۷۰ درصد پرداخت کنند. چنین شرایطی باعث شده تا بازارچه‌های مرزی استان از رونق نداشته باشد . این مقام صنفی با اعتراض به وضعیت بازارچه‌های مرزی خاطرنشان کرد:‌ ما بارها از مسئولان استانی درخواست کردیم که مسئولیت بازارچه‌های مرزی را به تعاونی مرزنشینان بدهند. از طریق این بازارچه‌ها باید محصولات ایرانی به فروش برسد ولی در حال حاضر این اماکن به انبارهای بازرگانان افغان تبدیل شده است . وی افزود: بازرگانان افغان که باید از بازارچه‌ها محصولات ایرانی را خریداری کنند، اکنون مستقیم به درب کارخانه می‌روند و محصولات را خریداری می‌کنند. پس از آن محصولات خریداری شده را به بازارچه‌ها منتقل می‌کنند و با تعویض ماشین‌های حمل اجناس، به سمت افغانستان می‌روند . بریچی می‌گوید: بازرگانان سیستان و بلوچستانی توان رقابت با قاچاقچیان را ندارند. به عنوان مثال هر یک کیلو برنج برای بازرگانان استان ۹۰۰ تومان تمام می‌شود. این درحالی است که برنج خریداری شده یک ماه بعد به دست آنها می‌رسد. در مقابل یک قاچاقچی بابت هرکیلو برنج ۶۰۰ تومان پرداخت می‌کند و چند ساعت بعد از سفارش دادن، برنج به انبار او می‌رسد و او می‌تواند محصول خود را به فروش برساند


لینک خبر 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۵۶
روح الله علی بیگی

پایگاه خبری و تحلیلی خوزنامه : مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان موج دریا شادگان با بیان این‌که بسیاری از تعاونی‌های مرزنشین در رکود قرار دارند، گفت: به دلیل مشکلات به وجودآمده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرک، از ابتدای امسال تاکنون نتوانسته‌ایم هیچ صادرات و وارداتی را انجام دهیم . 


غلامعلی شاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد : مصوبه دولت، وزارت صنعت معدن و تجارت در بحث واردات که مجوز ورود کالاهای اساسی توسط تعاونی‌های مرزنشینان را حذف کرد مساله‌ای است که باعث شد تعاونی‌های مرزنشین نتوانند نسبت به واردات کالاهای اساسی اقدام کنند . وی افزود: در این مصوبه همچنین عوارض گمرکی واردات مواد غذایی۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و باعث شد تا واردات مواد غذایی نیز صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین تعاونی مرزنشینان دیگر مواد غذایی وارد نکرد . مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان موج دریا شادگان تصریح کرد : از ابتدای امسال به دلیل مشکلات به وجودآمده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرک، هیچ صادرات توسط تعاونی مرزنشینان شادگان انجام نگرفته است .  شاوردی با بیان این‌که مصوبه سال گذشته دولت عامل از بین بردن و رکود تعاونی‌های مرزنشین شده است، عنوان کرد: قیمت تمام شده برای واردات کالا هم برای تعاونی و هم برای اعضا به صرفه نیست و با توجه به مشکلاتی که هست، امکان صادرات نیز وجود ندارد و این مساله باعث که اکنون بسیاری از تعاونی‌های در رکود قرار دارند . وی گفت : از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم، با توجه به این‌که تعاونی مرزنشینان یک بنگاه اقتصادی بزرگ است، از آن‌ها حمایت شود تا بتوانند مجددا خدمات مورد نیاز اعضا را به آن‌ها ارائه دهند . مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان موج دریا شادگان خاطرنشان کرد: آمادگی داریم به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی و تجارت، برای کشور ارزآوری داشته باشیم اما این مهم نیازمند حمایت دولت و سایر بخش‌ها از تعاونی‌های مرزنشین است. در این زمینه استاندار خوزستان در نامه به دولت پیگیر این مساله است.

لینک خبر 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۴۹
روح الله علی بیگی


مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان بوشهر:  


مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان بوشهر معتقد است تصمیماتی که برای مرزنشینان در دولت قبل گرفته شده است وضعیت معیشتی این قشر را بحرانی کرده است . غلامحسین هوشمند، مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان استان بوشهر به خبرنگار ایلنا گفت: از سال ۹۱ با هوشمند کردن کارت‌های خانواده‌های مرزنشین مبادلات اقتصادی این قشر به حالت نیمه تعطیل درآمده است . او ادامه داد: کارت‌های هوشمند در حالی جایگزین کارت سهام‌داران تعاونی‌های مرزنشین شد که این کارت‌ها با گمرک و دفاتر تعاونی‌ها هم‌خوانی ندارد و در واقع این کارت‌ها کاملا بدون استفاده شده است . هوشمند با پرداختن به وضعیت درآمدی مرزنشینان افزود: نزدیک به ۵ سال است که مرزنشینان درآمد چندانی از تعاونی‌ها ندارند و این وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود. این تصمیم نادرستی بود که در دولت قبل گرفته شده است . وی با بیان پیگیری‌های صورت گرفته افزود: چندین بار با دفاتر رییس جمهور و وزیر کار در این خصوص مکاتباتی انجام داده‌ایم ولی هیچ جوابی به دست ما نرسیده است . مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان بوشهر با اشاره به وضعت معیشتی مرزنشینان گفت: مرزنشینان بوشهری وضعیت معیشتی نامناسبی دارند و سهمیه‌های دریافتی آنها نیز قطع شده است این در شرایطی است که اداره دارایی مطالبات خود را از سال ۷۹ محاسبه کرده است و به طور کامل از مرزنشینان دریافت کرده است . این فعال صنفی با انتقاد از چنین رفتارهایی خاطرنشان کرد: اعضای تعاونی‌های مرزنشینان برای پرداخت بدهی خود به اداره دارایی حتی مجبور به فروش خانه خود شده‌اند و در رابطه با همین بدهی‌ها حقوق اعضا هم مسدود شده است.



---
عَلی برکت الله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۴۱
روح الله علی بیگی
در ۶ ماه گذشته ۵ میلیارد تومان از محل طرح فروش سوخت سهمیه مرزنشینان، بین مردم مناطق مرزی کُردستان توزیع شده است . به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کُردستــــان، دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کُردستان در جلسه کارگروه فرآورده‌های نفتی کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، با اعلام این خبر گفت : در این مدت ۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی به فروش رسیده است.
رضا میرزایی، افزود: پول حاصل از این محل بین ۲۱ هزار خانوار مرزنشین تقسیم شده است . وی با بیان اینکه باید نظارت بر گمرک باشماق مریوان افزایش یابد، افزود: براساس مصوبه شورای تأمین استان و با هدف جلوگیری از قاچاق کالا و فرآورده‌های نفتی، تن‌ها اتوبوسهایی حق خروج از مرز را دارند که بیشتر از ۱۰ مسافر داشته باشند . وی همچنین از اجرایی شدن طرح ساماندهی معابر کولبری تا چند روز آینده خبر داد . مُدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان هم در این جلسه از افزایش ۵ درصدی سوخت سی ان جی جایگاههای سوخت خبر داد و گفت: هم اکنون ۵۵ جایگاه سی ان جی در استان فعالیت می‌کنند . فریدون یاسمی افزود: کسانی که به فرآورده‌های نفتی برای مصارف خانگی و صنعتی احتیاج دارند، با تکمیل مدارک خود باید در سامانه تجارت آسان ثبت نام و سوخت مصرفی خود را از مراکز پخش فرآورده‌های نفتی تحویل بگیرند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۳:۲۹
روح الله علی بیگی














موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۶ ، ۲۳:۴۰
روح الله علی بیگی

ضعف مدیریتی مدیران تعاونیهای مرزنشین یکی از بزرگترین علل نآکارامدی تعاونیهای مرزنشین است.

امروزه تعاون اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود که می تواند در بهره وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه مؤثر باشد. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد تعاونی ها بهترین سازمان هایی هستند که موفق شده اند اسباب تجمع نیروهای پراکنده و متفرق و در عین حال با استعداد و با انگیزه را فراهم سازد.  استفاده بهینه و توانمندسازی بخش های اقتصادی هدف اصلی است. در این میان با توجه به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد ایران، از دیدگاه مبانی نظری و قابلیت های بالقوه این بخش، عوامل مؤثر و راه های فعال سازی این ظرفیت بیش از پیش اهمیت یافته است که در زیر به بررسی اجمالی برخی از آنها می پردازیم. 


مدیریت و نقش آن 
براساس قانون تعاونی، رهبری تشکیلات تعاونی برعهده هیأت مدیره و مدیریت این شرکت ها بر عهده مدیر عامل و سایر مدیران اجرایی است. از آنجا که تعامل اعضا و دموکراسی از مهمترین جنبه های کلیدی فعالیت های تعاونی محسوب می شود، ایجاد و شکل گیری اصل مدیریت تعاون، شرکت های تعاونی را قادر می سازد به طور حرفه ای به فعالیت بپردازند. مدیریت مشارکتی از طریق به کارگیری سیستم های غیر متمرکز در شکوفایی استعدادها و خلاقیت ذهنی کارکنان بسیار مؤثر است. این سبک از مدیریت برای بهبود کیفیت بوده و بزرگترین عامل ترقی در سازمان تلقی می شود که همراه با افزایش بازدهی و کاهش هزینه است. مشارکت در مدیریت تعاونی ها باعث می شود کارکنان نه تنها وظایفشان را بشناسند بلکه بدانند چرا باید آن وظیفه را انجام دهند. بنابراین عاملی که چهره تعاونی ها را جذاب می کند مشارکت است. 

نگاهی به عوامل اجتماعی 
انسان ها به سبب این که با فطرت اجتماعی بودن خلق شده اند به ناچار زندگی آنها هم بر پایه اجتماعی بناشده است و این ضرورت، مشوق آنها شد تا مشکلات و نارسایی های روزمره خود را با تشریک مساعی و تعاون مرتفع ساخته و در راه رسیدن به هدف و زندگی سالم اجتماعی گام های مؤثری را بردارند . یکی از اصول اساسی تعاون آزادی عضویت اعضا در تعاونی برای کلیه افرادی است که بدون تبعیض های سیاسی، مذهبی، جنسی و اجتماعی امکان مشارکت در تعاونی و برخورداری از مزایای آن را دارند. از این رو تعاونی ها محل اجتماع افرادی هستند که با سطح ثروت ، سواد و شئون شخصی متفاوت بر پایه تساوی و برابر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بدین گونه حس اعتماد به نفس، اهمیت به شأن انسان و احساس تعلق درآنها بارور می شود . تعاونی ها از طریق واگذاری اختیار به مردم، توسعه خدمات اجتماعی، حمایت و حفظ طبیعت اشتغالزایی و ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت و ترقی زنان، منجر به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و در نهایت بهبود عملکرد شرکت های تعاونی می شوند. 


عوامل سازمانی و نقش آنها 
نکته ای که در مدیریت تعاونی ها حائز اهمیت است و معمولاً شرکت های تعاونی از آن غافلند، این که تمام شرکت های تعاونی باید سازمان و مدیریت صحیح و روشنی داشته باشند، در حالی که در هیچ یک از شرکت های تعاونی فعلی، نظام مشخص و روشنی برای کنترل وجود ندارد. به علاوه بین وظایف و مسئولیت های تعاونی مرز مشخص تعیین نشده، حتی گاه سلسله مراتب دقیق که لازمه دوام و بقای هر سازمانی است در این شرکت ها دیده نمی شود. سازمان های پویا، سازمان هایی هستند که با فراگیری و آموزش مستمر، بستر مورد نیاز برای پویایی و تغییر را فراهم کرده اند. بنابراین تعاونی ها باید علاوه بر طراحی مناسب ساختار سازمانی، در ساختار خود تجدید نظر کرده و فعالیت های خود را به مقیاس وسیعی در انجام فرآیند ارزش افزوده گسترش دهند. 


آموزش و فرهنگ سازی لازمه توسعه تعاون 
آموزش صحیح و کارا پایه و اساس شروع هر فعالیتی است. آموزش تعاونی و اقتصاد تعاون به عنوان یک ضرورت آموزشی در مقاطع تحصیلی می تواند تفکر تعاونی را به عنوان یک تفکر پویا در جامعه رشد دهد. یکی از مسائلی که می تواند پویایی و بالندگی اقتصاد تعاون را درپی داشته باشد فعالیت های تعاونی و آموزش آنها در آموزشگاههاست. آموزش تعاون در مدارس باید از همان کودکی آغاز شود ضمن این که این آموزش باید به صورت نهادینه و کارشناسی شده ارائه شود . برای آموزش تعاون و اقتصاد تعاونی می توان چند نوع زمینه فعالیت درنظرگرفت. آموزش عموم (ترویج)، این نوع از آموزش باید به صورت فراگیر در آموزشگاهها و رسانه ها صورت گیرد و زبان بیان آن نیز به صورت ساده، رسا و کارا باشد. آموزش درون تعاونی ها؛ این نوع از آموزش برای اعضای تعاونیها است که هرکدام در زمینه خاصی فعالیت می کنند. هدایت اعضا و بالابردن سطح آگاهی اعضای تعاونیها در هدایت و تشویق و پویایی تعاونی ها بسیارمهم است و این نوع آموزش در ساختار بخش تعاون متولی قوی و کارشناسانی پویا لازم دارد. درحال حاضر وزارت تعاون آموزش های مختصری در زمینه حسابداری و قوانین و مقررات ارائه می کند. 
دکتر مهدی طالب استاد علوم اجتماعی عقیده دارد برای اشاعه فرهنگ تعاون در جامعه باید روی سه گروه کار کرد . اول دانشگاه که باید کارشناس و کارشناس ارشد تعاون تربیت کند که فرهنگ سازی تعاون را انجام دهد، البته این مهم با توجه به دروس دانشگاههای کنونی مصداق نمی یابد و باید یک مؤسسه دانشگاهی برای تعاون تشکیل شود که به طور مستقل آموزش تعاون بدهد. این محیط آموزش مستقل باید از دیگر کشورها الگوبرداری کند و راههای اشاعه فرهنگ تعاون را ترویج دهد.گروه دوم اعضای تعاونی ها هستند که باید وزارت تعاون، قوانین و مقررات را به آنان آموزش دهد. گروه سوم مردم هستند که باید از طریق رسانه های گروهی آموزش ببینند. 

درکانادا نهضت تعاون از دانشگاه شروع شد و سپس آموزش تخصصی تعاون در سطح تعاونی ها، اتحادیه ها و رهبران تعاونی به صورت علمی ارائه شد و اکنون شرکت های تعاونی در این کشور با مشکلی مواجه نیستند.درکشور ما وزارت تعاون یک مرکز آموزش عالی دارد و درعین حال رشته تعاون بخشی از دانشکده علوم اجتماعی است، اما عده ای از استادان به نحوه تدریس و ارائه درسهای تعاون انتقاد دارند ازجمله دکتر موسایی مدرس اقتصاد تعاون در دانشگاه تهران معتقداست: تعاونی بخشی ازعلم اقتصاد است که جنبه های اجتماعی آن بسیار قوی است و دانشکده علوم اجتماعی نیز چارچوب های لازم را برای تدریس اقتصاد ندارد. اما این به آن مفهوم نیست که یک بنگاه غیراقتصادی است. اگر تعاونی ها نتوانند با سایر بنگاهها رقابت کنند تعطیل می شوند. دراین رشته بخش اعظمی از واحدهای ارائه شده دروس تخصصی علوم اجتماعی است و فقط چندواحد اقتصاد و تعاون می خوانند. به نظر وی رشته تعاون باید درگروه اقتصادی ارائه شود. در بسیاری از کشورهای دنیا هم همین رویه است.در این صورت مشکلات نظری تعاون تا حدزیادی حل خواهدشد. البته درمرکز آموزش عالی تعاون نیز همان درسهای دانشگاهی توسط همان استادان تدریس می شود.یکی دیگر از مباحث تعاونی ها، بازاریابی و مدیریت تعاونی هاست. اما در دانشگاه هیچ درسی در این حوزه به دانشجو ارائه نمی شود . دکتر موسایی در ادامه در این باره می گوید: باید ابتدا آموزش اصلاح شود، آموزش تعاونی های ما درحدی نیست که افراد متخصص تربیت کند. همچنین فرهنگ عمومی، رسانه ها و روزنامه ها باید به تعاونیها نگاه جدی تر داشته باشند. تا به حال ندیدم یک برنامه از رسانه ملی پخش شود که صرفاً به تعاونی های کشور بپردازد. فقط با آموزش است که می توان تعاونی ها را درجامعه معنی دار کرد.تفکر تعاونی علاوه بر داشتن آثار اقتصادی، دارای آثار مثبت فرهنگی و اجتماعی نیز هست. همکاری، همزیستی، داشتن احساس مسئولیت درگرو داشتن تفکر تعاونی درجامعه است.فرهنگ سازی و پرورش مدیران کارا از مهمترین مؤلفه ها برای توسعه بخش تعاون به شمار می رود. در شرایط فعلی استنباط عمومی جامعه از شرکت های تعاونی تنها بهره مندی از کالاهای یارانه ای و کمک دولت است و چون ممکن است برخی موارد به این یارانه ها دسترسی پیدا نکنند.فکر می کنند، شرکت های تعاونی فلسفه و ماهیت وجودی خود را ازدست داده یا بتدریج ازدست می دهند. علل ناکامی بسیاری از شرکت های تعاونی نبود فرهنگ تعاون است و این به ناهنجاری های تاریخی ما برمی گردد. متأسفانه با وجود فرهنگ تعاون در اعتقادات ما، کارگروهی در جامعه ما خیلی پایین است و کشورهای غربی بیشتر از ما این فرهنگ را در جوامع خود پیاده کرده اند.همچنین ریشه غالب مشکلات کشور چه در بخش تعاون و غیرتعاون به ساختار مدیریتی برمی گردد . مدیریت باید کاملاً علمی شود . راه علمی شدن تصمیمات هم پذیرش گفتمان، احترام به نخبگان و نظام کارشناسی است.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۶ ، ۲۲:۵۸
روح الله علی بیگی

رفع ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت در انتظار ابلاغ رئیس کارگروه تنظیم بازار . به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، دولت از سال 92 مصوب کرد، هر ساله هم‌زمان با فصل برداشت برنج داخلی از ابتدای مرداد تا ابتدای آذرماه ثبت سفارش و واردات برنج خارجی ممنوع شود. این قانون برخی تجار و حتی شرکت‌ بازرگانی دولتی را با مشکلاتی از جمله ورود محموله پس از اول مرداد مواجه می‌‌کرد که رسماً زیان‌هایی در پی داشت . امسال وزارت جهاد کشاورزی با ابلاغ نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت، زمان ممنوعیت ثبت سفارس و ممنوعیت ورود برنج وارداتی را تا اول شهریور به تعویق انداخت . کارگروه تنظیم بازار نیز که به ریاست محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مورد کالاهای اساسی تصمیم‌گیری می‌کند، هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل داد و دو پیشنهاد دریافت مابه‌التفاوت را به جای ممنوعیت بررسی کرد.

یکی از پیشنهادات این بود که در زمان برداشت محصول برنج داخلی به جای اعمال ممنوعیت علاوه بر دریافت تعرفه 26 درصد بابت هر کیلوگرم برنج وارداتی 400 تومان مابه‌التفاوت دریافت شود.

پیشنهاد دیگر آنکه علاوه بر 26 درصد تعرفه واردات برنج 10 درصد ارزش برنج وارداتی به عنوان مابه التفاوت دریافت شود.

موضوع دریافت مابه‌التفاوت به جای ممنوعیت در فصل برداشت محصول به تصویب اعضای کارگروه تنظیم بازار رسیده و برای تأیید نهایی و ابلاغ اکنون روی میز معاون اجرایی رئیس‌جمهور قرار گرفته است.

لینک خبر

اعضای کارگروه تنظیم بازار: 
۱- معاون اجرایی رئیس جمهور (رئیس) ۲- وزیر صنعت، معدن و تجارت ۳- وزیر جهاد کشاورزی ۴- وزیر راه و شهرسازی ۵- وزیر دادگستری ۶- وزیر کشور ۷- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۸- وزیر امور اقتصادی و دارایی ۹- وزیر اطلاعات ۱۰- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ۱۱- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران ۱۲- رئیس اتاق اصناف کشور. ۱۳ - رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۶ ، ۲۲:۰۸
روح الله علی بیگی

پیشگفتار


قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل است. بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود. قیمت فوب پایین‌ترین قیمت یک کالا به شمار می‌رود و تنها در خلیج‌فارس هم مطرح نیست، بلکه در اکثر خلیج‌های بین الملی دنیا که محل تجارت هستند، وجود دارد.


طرح فروش سوخت مرزنشینان در تاریخ 1390/06/08 در مصوبه شماره 116689/ت45059 به تصویب هیئت محترم دولت رسید در که در آن مصوبه چنین ذکر شده بود : وزارت نفت موظف است با ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت در مرزها و بازارچه‌های رسمی نسبت به فروش فرآورده‌های نفتی به ساکنان روستاهای مرزی در شعاع 20 کیلومتری مرز با قیمت تعادلی اقدام کنند . این طرح در ابتدا در استانهای شرقی کشور اجرائی شد و  قرار شد در مراحل بعدی در سایر استانهای مرزی اجرائی شود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم اجرای آن در سایر نقاط مرزی بخصوص استان همیشه محروم و مظلوم ایلام بفراموشی سپرده شد یا شاید هم بخاطر اینکه دولت یازدهم چندان دل خوشی از دولت قبل نداشت بسیاری از مصوبات دولت دهم را نیمه کاره راها نمود تا بهانه ی باشد که هر از گاهی علت شکستها و نارضایتیها را به دولت قبل نسبت دهد .

 

اما در کل این پرسش پیش می آید و این سوال را از خودم میپرسم که فروش سوخت با قیمت تعادلی که در مصوبه ذکر شده است یا قیمت به اصطلاح فوب چقدر بر معیشت مرزنشینان تأثیر داشته است ؟ آیا واگذاری به قیمت فوب به مرزنشینان و صادرات آن به کشورهای همسایه آنچنان درآمدی حاصل میگردد که امید مرزنشینان را در زندگی در مرزها تقویت بخشد یا در رفع بیکاری و تأمین معیشت آنها نقش بسزائی داشته باشد ؟ 

در یکی از سایتهای خبرگذاری بنام عصر نفت مطلبی با عنوان حراج گازوئئیل توسط وزارت نفت زیر قیمت فوب را خواندم که بسار جالب بود ( به گزارش  عصرنفت  به نقل از فارس،  پس از کاهش مصرف گازوئیل درنیروگاه هاو صنایع به دلیل افزایش گازرسانی به این بخش با تصمیم وزارت نفت صادرات گازوئیل و برخی دیگر از فراورده های نفتی از جمله نفت کوره افزایش یافت . اما به نظر می رسد شرایط برای صادرات گازوئیل تولید ایران مناسب نیست، زیرا براساس اخبار و اطلاعات به دست آمده، وزارت نفت، صادرات گازوئیل را با تخفیف 90 دلاری در هر تن زیر قیمت فوب خلیج فارس (قیمت روی کشتی) انجام می‌دهد . این تخفیف ها در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت براساس قانون باید فراورده های تولید پالایشگاه ها را با نرخ فوب عرضه و صادر کند . بنابراین سوال اصلی اینجا است که با تخفیف های عجیب که برای صادرات گازوئیل به برخی اشخاص و شرکت ها داده می شود، منابع مالی مورد نیاز پالایشگاه ها از کجا تامین می شود . پیگیری ها حاکی از آن است در دوره‌های قبل قیمت صادرات گازوئیل 50 تا 60 دلار در هر تن بالاتر از فوب بوده است، اما در این دولت احتمالا به دلیل دست و دلبازی تخفیف های باورنکردنی به منظور صادرات گازوئیل داده می‌شود . یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به این تخفیف ها به خبرنگار فارس گفت: بازار گازوئیل یک بازار رقابتی است و اگر در گذشته می شد، قیمت صادراتی را بالاتر از قیمت فوب خلیج فارس تعیین کرد، اما در حال حاضر شرایط فرق می کند.)

ای کاش این فرقها و این شرایطها هم شامل حال مرزنشینان میشد و وزارت نفت اینگونه هم برای مرزنشینان دست و دلباز بود و سوخت را زیر قیمت فوب در اختیار مرزنشینان محروم که بدون چشم داشتی به پاسداری از مرزها میپردازند تا خدای نکرده خواب شیرین آقایان بهم نخورد قرار میداد ، نه اینکه سوخت را به قیمتی در اختیار مرزنشینان قرار دهد که در نهایت قیمت صادرات آن اندکی پایین تر از قیمت سوخت مصرفی در کشورهای همجوار باشد که در نهایت در هر دوره تنها چند ده هزار تومان نصیب خانوار محروم مرزنشین گردد



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۰۱:۴۹
روح الله علی بیگی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهران گفت: برنج رایگان بین 12 هزار و 560 خانوار مهرانی دارای کارت فعال مرزنشینی توزیع می شود.

فرزاد مرادی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهران اظهار کرد : در این شهرستان مرزی تعداد کل اعضاء 39 هزار و 150 نفر که 12 هزار و 560 خانوار دارای کارت فعال مرزنشینی  هستند . وی افزود از محل سود تعاونی های مرزنشینان سال 95 هریک از خانواده های دارای کارت فعال مرزنشینان در این شهرستان با مراجعه به شرکت های تعاونی مرزنشینان مهران یک کیسه 10 کیلویی برنج به ارزش 485 هزار ریال به صورت رایگان دریافت کنند.


رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت مهران تاکید کرد کارت مبادلات مرزی تنها برای سرپرست های خانوار صادر می شود و به عنوان کارت هویتی مرزنشین ‏تلقی می شود که دسترسی به اطلاعات مرزنشینان، نظارت بر تعاونی های مرزنشینی و تصمیم گیری بهینه برای تخصیص سهمیه ارز کالا از شاخص ترین اهداف این طرح است . مرادی ادامه داد دارندگان کارت الکترونیک فعال شده که حداقل یکسال از تاریخ فعال آن در تعاونی مربوطه گذشته باشد می توانند به تعاونیها ی مربوطه مراجعه و نسبت به دریافت کالای خود اقدام نمایند . وی افزود دارندگان دفترچه ها و کارتهای قدیمی که در سال 92 باطل گردیده اند هیچ اعتباری جهت تحویل کالا ندارند و باید نسبت به دریافت کارت اکترونیکی به دفاتر خدماتی مراجعه کنند که با پرداخت مبلغ 9 هزار و 374 تومان نسبت به تمدید آن اقدام نمایند . رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت مهران اظهار کرد در سال 95 تعاونی های مرزنشینان 6 میلیون و 600 دلار صادرات و 2 میلیون و 600 هزار دلار واردات انجام دادند.

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۶ ، ۲۲:۱۶
روح الله علی بیگی

رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به طرح فروش سوخت به مرزنشینان برای جلوگیری از قاچاق سوخت، اظهار کرد: این طرح به کلیه مرزهای خشکی زمینی تعمیم داده شده است.

بهروز کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روند قاچاق سوخت از سال ۱۳۹۲ تا کنون یک روند نزولی داشته است، در مورد طرح فروش سوخت به مرزنشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری به منظور کاهش قاچاق سوخت اظهار کرد : این طرح قبلا به صورت پایلوت در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده بود و از آنجایی که یک طرح موفق بود، به کلیه مرزهای خشکی زمینی تعمیم  داده شد . وی افزود: این طرح با هدف جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان به شرق و تقویت معیشت آنها اجرا می‌شود. در این راستا سهمیه‌ای برای مرزنشینان حسب تصویب‌نامه هیات ویران در دولت یازدهم تصویب شد تا مرزنشینان بتوانند صادرات داشته باشند. برای اجرای این طرح که طرح خرده‌فروشی در بازارچه‌های مرزی محسوب می‌شود، یک کارگروه استانی نرخ قاچاق را تخمین می‌زند وو زمانی که برای مثال مشخص شد نرخ قاچاق غیررسمی در مرزها ۱۳۰۰ تومان است، سوخت در این نقاط ۱۲۰۰ تومان فروخته می‌شود تا زنجیره قاچاق شکسته شود . رئیس اداره پیشگیری از عرضه خارج شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد استان‌های مشمول طرح گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، ارومیه و میاندوآب مشمول این طرح می‌شوند. فرآورده در این استان‌ها از طریق مرزهای رسمی فروخته می‌شود.

کرمانی در مورد سایر طرح‌های در نظر گرفته شده برای جلوگیری از قاچاق سوخت اظهار کرد: طرح دیگر تجارت آسان است که بر اساس آن سامانه‌ای از سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد تا متقاضیانی که وابسته به نهادها یا سازمان‌های دولتی هستند، نیاز خود را از طریق این سامانه اعلام کنند. سپس کارشناسان به بررسی نیاز می‌پردازند و بعد از اینکه این نیاز توسط سازمان متولی تایید شد، فرآورده در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد . بر اساس این گزارش کرمانی پیش از این به ایسنا خبر داده بود  میزان قاچاق بنزین در حال حاضر صفر است. در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت گاز مکشوفه از دستگاه‌های کاشف تحویل شرکت پخش شده است که این میزان در سال ۱۳۹۳ به ۳۹ میلیون لیتر، در سال ۱۳۹۴ به ۲۲ میلیون لیتر و در سال ۱۳۹۵ به ۱۳ میلیون لیتر رسیده است. به عبارت دیگر از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۳ به میزان  ۱۲ درصد، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، ۴۲ درصد و از سال ۹۴ تا ۹۵  ۴۳ درصد کاهش داشته است . به گفته وی  مرجع رسمی اعلام قاچاق گازوئیل، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما بر اساس مکشوفاتی که تحویل انبار ما شده است، قاچاق گازوئیل نیز روند نزولی داشته است . 

انتهای پیام . منبع : ایسنا

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۶ ، ۲۳:۳۴
روح الله علی بیگی

استاندار کرمانشاه گفت : مرزنشینان روستایی استان که در شعاع 20 کیلومتری مرز ساکن هستند، از سود حاصل از صادرات سوخت منتفع خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اسدالله رازانی در حاشیه جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که به موضوع صادرات سوخت توسط تعاونیهای مرزنشین استان اختصاص داشت، با اشاره به آیین نامه هیات وزیران مبنی بر فروش سوخت توسط مرزنشینان، اظهار کرد: اجرای این طرح در استان ما هم مورد موافقت قرار گرفت و با توجه به  اینکه اجرای آن استان ما سابقه نداشت، در این نشست به بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی اجرای آن پرداختیم . وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه شش شهرستان مرزی داریم و 29 تعاونی مرزنشین در این شهرستانها فعالیت دارند، اظهار کرد: در قالب این طرح تعاونیهای مرزنشین یا کارگزاران آنها باید بهای سوخت را بعلاوه ارزش افزوده مشخص شده به حساب شرکت پخش فرآورده های نفتی واریز کرده و سود حاصل از فروش و صادرات آن را بصورت ماهانه و یا فصلی بین خانوارهای روستایی ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرز توزیع کنند . رازانی ادامه داد: در این نشست به این جمع بندی رسیدیم که تعاونی های مرزنشین استان را فراخوان کنیم و در هر شهرستان مرزی حداقل یک تعاونی که سود بیشتری را بین مرزنشینان مشمول طرح توزیع می کند، بصورت مزاید انتخاب شود و کار را به این صورت آغاز کنیم که البته امکان دارد در ادامه کار و با مشخص شدن اشکالات احتمالی این شیوه اصلاح شود . استاندار کرمانشاه گفت: در مرحله اول سهمیه دو و نیم میلون لیتر سوخت در ماه برای استان در نظر گرفته شده که امیدواریم تا هفت میلیون لیتر افزایش یابد . وی با اشاره به وجود حدود 26 هزاز خانوار روستایی مرزنشین در استان، گفت: با افزایش سهیمه سوخت استان به هفت میلیون لیتر، در هر فصل حدود 100 هزار تومان از این محل به حساب خانوارهای مشمول واریز می شود.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۱:۱۹
روح الله علی بیگی


امروز 31/03/1396 خبری در اکثر سایتها خبری منتشر شده بود که نظر بنده را جلب کرد ! با این تیتر که مرزنشینان مجاز به واردات چه کالاهایی هستند ؟زمانی که خبر را مطالعه کردم متوجه شدم که مطالب درج شده و متن خبر مربوط به دو سال پیش ، قبل از مصوبه شماره مصوبه شماره 31819 / ت 51967 هـ هیئت وزیران است . مصوبه ی که با عنایت و لطف دولت یازدهم تصویب شد و سبب تعطیل شدن اکثر تعاونیهای مرزنشین هم شد و قطعاً تا سال 1400 یعنی پایان دولت دوازدهم هیچ امیدی به بهتر شدن وضعیت تعاونیهای مرزنشین نیست 

بهر جهت .. ظاهرا معلوم نیست رسانه های خبری ما دو سال عقب تر از ما زندگی میکنند یا ما دو سال جلوتر قرار گرفته ایم ؟ 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۰۱:۰۷
روح الله علی بیگی