تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

اکرم امینی ـ گروه استان‌ها: شرکت‌های تعاونی مرزنشینان خراسان‌جنوبی در کش و قوس انحلال یا ادامه حیات هستند؛ علت این شرایط هم بی‌پولی و منع قانونی همکاری بخش خصوصی با این تعاونی‌هاست.

1- الله‌نظر اسعدزاده، مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان خراسان‌جنوبی نیز تصویب مقررات بدون هماهنگی و کارشناسی را از مشکلات تعاونی مرزنشینان این استان می‌داند و از اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی با وجود آشنا نبودن با قوانین مرزی، اقدام به برنامه‌ریزی برای مرزنشینان و تعاونی می‌کنند، گلایه دارد. 

2- فریدون قربانی، مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان وحدت بخش مرکزی بیرجند از منحل شدن این تعاونی سخن می‌گوید و اضافه می‌کند که تعداد زیادی از تعاونی‌های مرزنشینان خراسان جنوبی در آستانه انحلال هستند. او توضیح می‌دهد که به دلیل مشکلات اقتصادی، تعاونی‌های مرزنشینان عملا در حالت رکود به سر می‌برند و فعالیت اقتصادی و سودده ندارند. به گفته او، با توجه به سهمیه ارزی و معافیت گمرکی که اعضای تعاونی‌های مرزنشینان دارند، فعالیت این تعاونی‌ها می‌تواند نقش بارزی در رونق اقتصاد مرزهای منطقه داشته باشد، با این وجود، درحال‌حاضر وضعیت به گونه‌ای دیگر است.

3- حسن لشکری، مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان میثاق شوسف یکی دیگر از کسانی است که برای بررسی اوضاع این تعاونی‌ها نظرش را جویا می‌شوم؛ او نیز در گفت‌وگو با صمت از کسادی کار تعاونی‌های مرزنشینان خراسان‌جنوبی سخن می‌گوید؛ از اینکه چند سالی است این تعاونی و تعدادی دیگر از تعاونی‌ها، فعالیت صادراتی یا وارداتی نداشته‌اند. آنطور که لشکری می‌گوید، کسادی و رکود کار تعاونی‌های مرزنشینان این استان در اثر محدودیت‌های قانونی اعمال شده در سال‌های اخیر در صدور کارت معاملات مرزی و قوانین صادرات و واردات است. او تاکید می‌کند که این تعاونی اگرچه منحل نشده اما عملا از سال ۸۸ گرفتار رکود است و هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

4- این اظهار نظر در گفت‌وگوی یعقوب صانعی، مدیرعامل یکی دیگر از تعاونی‌های خراسان‌جنوبی با صمت نیز بیان می‌شود؛ مدیر شرکت تعاونی مرزنشینان درمیان بیرجند به صمت می‌گوید: در چند سال اخیر مهم‌ترین مشکل تعاونی‌های مرزی استان، نبود پول و سرمایه برای واردات است و با توجه به سرمایه پایین تعاونی‌ها، تامین این سرمایه تنها از طریق بخش خصوصی امکانپذیر است اما در شرایطی که بخش خصوصی، تمایل زیادی به کار با تعاونی‌های مرزی دارد این مسئله ممنوع اعلام شده و مجوز آن صادر نمی‌شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۲
روح الله علی بیگی