تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است


به گزارش اخبار پولی مالی ، به نقل از فارس، هیات وزیران در جلسه 16/ 3/ 1395 به پیشنهاد شماره 52483/ 60 مورخ 24/ 2/ 1394 وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد ماده (8) قانون ساماندهی مبادلات مرزی- مصوب 1384 تصویب کرد.

1- ورود (41) قلم کالای مورد نیاز مرزنشینان براساس جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است با تخفیف 30 درصد حقوق ورودی برای مواد غیرخوراکی و 70 درصد حقوق ورودی برای مواد خوراکی توسط مرزنشینان بلامانع است.

2- این تصویب‌نامه از تاریخ 1/ 4/ 1395 لازم‌الاجرا است.


ردیف
کالا
 مقدار
1
برنج خوراکی
25 کیلو برای هر نفر در سال ( به جز استانهای مازندران و گیلان)
2
قند و شکر
 8 کیلو برای هر نفر در سال
3
چای
یک کیلو برای هر نفر در سال (به جز استان گیلان)
4
روغن نباتی مایع و جامد (به استثنای کلزا، سویا، ذرت، پالم و زیتون
کیلو برای هر نفر در سال
5
تمر هندی
5کیلو برای هر نفر در سال
6
انواع ادویه (خرده‌فروشی)
10 کیلو برای هر نفر در سال
7
استکان و نعلبکی
یک دست در سال برای هر نفر
8
دوچرخه
یک دستگاه برای هر 30 نفر در سال
9
قاشق و چنگال
یک دست برای هر نفر
10
نخ دروگر‌(برای بسته بندی محصول)
10 کیلو برای هر خانوار در سال
11
ابراز آلات برش
به ارزش 100000 تومان برای هر خانوار
12
کارد آشپزخانه
هر خانوار 3 عدد در سال
13
چتایی
برای هر خانوار 5 متر در سال
14
دستگاه تصفیه آب و آب شیرین کن
یک دستگاه برای هر خانوار در سال
15
فلاسک چای و شیشه آن
یک دستگاه برای هر خانوار در سال
16
سمپاش
یک دستگاه برای 10 نفر در سال
17
دستگاه بافت تور ماهیگری
یک دستگاه برای 10 نفر در سال
18
قلاب ماهیگیری
50 کیلو برای هر خانوار در سال
19
ریش تراش دستی- برقی
یک عدد برای هر خانوار در سال
20
چراغ اضطراری
یک عدد برای هر خانوار در سال
21
موتور ژنراتور برق تا 20 کیلو وات
یک دستگاه برای هر 10 خانوار در سال
22
موتور برای قایق و لنج باری و صیادی
یک دستگاه برای هر 20 نفر در سال
23
قطعات یدکی موتور قایق و لنج
به ارزش 200000 تومان برای هر خانوار در سال
24
ماشین پشم‌چینی
یک عدد در سال برای هر خانوار
25
انواع قیچی خیاطی، باغبانی و پشم‌چینی
یک عدد در سال برای هر خانوار
26
انواع مختلف بذر گوجه‌فرهنگی، بادمجان، خیار، پیاز، کلم و فلفل
کیلو برای هر خانوار در سال
27
میوه‌های گرمسیری شامل انبه، آناناس و موز
10 کیلو برای هر نفر در سال
28
اتو برقی
یک دستگاه برای هر 10 خانوار در سال
29
مایه پنیر
هر 10 نفر یک کیلوگرم در سال
30
بخاری نفتی
برای هر نفر یک دستگاه در سال
31
خوراک دام، طیور (علوفه،‌کاه، سبوس، یونجه و کنجاله (به استثنای کنجاله سویا) و ابزیان
50 کیلوگرم به ازای هر خانوار در سال
32
چمدان
یک ست برای هر خانوار
33
کاغذ تحت ردیف‌های تعرفه 48025700، 48025500 و 48025800
کیلوگرم برای هر نفر در سال
34
کنجد (فقط برای مرزهای شرق کشور)
600 گرم به ازای هر نفر در سال
35
انواع تخمه بوداده (فقط برای مرزهای شرق کشور)
یک کیلوگرم برای هر نفر در سال
36
نارگیل (فقط برای مرزهای شرق کشور)
100 گرم برای هر نفر در سال
37
زیره سیاه و سبز (فقط برای مرزهای شرق کشور)
140 گرم برای هر نفر در سال
38
بادام زمینی (فقط برای مرزهای شرق کشور)
100 گرم برای هر نفر در سال
39
چلغوز (فقط برای مرزهای شرق کشور)
100 گرم برای هر نفر در سال
40
تخته نراد
 10 متر مکعب برای هر خانوار در سال
41
دستگاه شیردوش
یک دستگاه برای هر پنجاه نفر در سال
   


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۵۵
روح الله علی بیگی

خراسان: بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد مسئول در دولت در مورخه 11 / 03 / 1395 به تعدادی از استانداران و مدیران در زمینه واردات کالا، تاکید شده است که با توجه به ضرورت اطلاع و اشراف برخی مقامات از حجم دلاری و نوع کالاهای وارداتی توسط برخی تعاونی های مرزنشین، مدیران مربوطه با تهیه فهرستی از کالاهای وارد شده طی چند سال اخیر با تاکید بر موضوعات مهمی مانند نوع، وزن و ارزش این اقلام، این فهرست را در اسرع وقت به مرکز ارسال کنند. ( لینک خبر )

سوال :

با توجه به درج محافظه کارانه این خبر که نه نام مقام مسئول ذکر شده و نه نام این تعداد استانداران و مدیران این سوال در ذهن خطور میکند که نقش این تعداد مدیران و بویژه استانداران در عدم پیگیری حقوق مردم مرزنشین ، و تصویب این مصوبنامه هیئت دولت چیست ؟ 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۵۷
روح الله علی بیگی

با تشکر از آقای بدیچی مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان

بسمه تعالی

استاندار محترم استان ایلام

سلام علیکم

احتراماً همانگونه که استحضار دارید بیش از 50 درصد مردم استان ایلام در نواحی مرزی ساکن هستند و از آنجائیکه این استان بیش از 450 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد ، با توجه به نرخ بالای بیکاری و نداشتن صنعت قابل ملاحظه ، خانوارهای مرزنشین و روستاهای مرزی حتی برای تامین مخارج اندک معیشت خود با چالش جدی مواجه میباشند . لذا انتظار بر آن است دولت با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری و اهداف قانونی سیاستگذاری در جهت منافع مرزنشینان اقدام نماید اما متاسفانه شاهدیم هر روز بخشنامه ها و مصوبات بیشتری وضع میکنند و بجای اینکه حمایت بیشتر از اقشار محروم جامعه نمایند ، حمایت خود را معطوف سرمایه گذاران کلان کشوری نموده و دست بر گلوی مرزنشینان  میفشارد . هیئت محترم وزیران بنا به پیشنهاد وزیر صنعت و معدن با تصویب مصوبنامه شماره (31819 /ت 51967 هـ ) مورخه 18/03/1395 نسبت به کاهش 50 درصدی میزان واردات کالاهای مرزنشینان و تعاونیهای آنان و با پرداخت 30 درصد سود و عوارض گمرکی که تا کنون برابر مفاد ماده 8 قانون ساماندهی مبادلات مرزی که 100 درصد معافیت داشته است ، حقوق مرزنشینان را نادیده گرفته و اقدام به تصویب این قانون نموده اند و مرزنشین را مجاز به واردات برخی کالاها تنها به میزان 100 گرم آن هم برای یکسال نموده است . آیا این اعداد و ارقام و ورود تنها 100 گرم کالا برای هر نفر مرزنشین در سال سوددهی را دارد که معیشت مرزنشین را فراهم سازد و باعث اشتغال زائی یا جلوگیری از هجرت مردم دردمند مرزنشین از نقاط مرزی گردد ؟ اجرائی شدن این مصوبه از تاریخ 1395/04/01 که مخالف مفاد قانونی میباشد قطعاً منجر به تعطیلی دائمی تعاونیهای مرزنشین خواهد شد که تاکنون امیدی برای ساکنین نواحی مرزی بوده است و مرزنشینان خواهان استرداد مبالغی خواهند بود که تحت عنوان کارت مرزنشینی پرداخت نموده اند . لذا از آن استاندار محترم و مردمی خواهشمندایم با انعکاس موضوع به مسئولین کشوری مردم مرزنشین را مورد لطف و عنایت خویش قرار داده تا از تضییع حقوق مرزنشینان جلوگیری بعمل آید .  

با احترام

روح الله علـــــــی بیگــــــــــی

گیرندگان : 

1ـ حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای لطفی نماینده محترم ولی فقیه در استان ایلام

2ـ نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای امینی و جناب آقای میرزائی 

3ـ مدیر کل محترم سازمان صنعت و معدن و تجارت استان ایلام

4ـ مدیر کل محترم اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان ایلام 

5ـ ارسال نامه الکترونیک به دفتر مقام معظم رهبری و دفتر ریاست جمهوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری ( معاونت تدوین ، تنقیح و انتشار قوانین ) صورت گرفته است 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۳۱
روح الله علی بیگی

اردبیل - ایرنا - مدیرکل انتظامی و امنیتی استانداری اردبیل گفت: معافیت واردات کالا برای مرزنشینان شعاع 30 کیلومتری برای تامین بخشی از معیشت جامعه هدف تعیین شده اما واسطه ها و تاجران بدون پرداخت عوارض گمرکی با خرید و فروش سهم معافیت قانونی مرزنشینان سود سرشاری را از آن خود کرده و به مرزنشینان و دولت زیان وارد می کنند.

احمد عظیمی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان گرمی افزود: تعاونی های مرزنشینان با وارد کردن برنج و شکر بیش از نیاز مرزنشینان آنها را به خارج از استان قاچاق می کنند و مرزنشینان یک بیستم از سهم قانونی معافیت خود را به دست می آورند و بقیه به جیب واسطه گران و تعاونی ها واریز می شود. او ادامه داد: با هدف برچیدن زمینه قاچاق برنج و شکر مرزنشینان به خارج از استان از این پس خروج محموله های برنج و شکر تعاونی های مرزنشینان از استان فقط با پرداخت عوارض گمرکی و حقوق دولتی آن امکان پذیر خواهد بود.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۵۴
روح الله علی بیگی


شرمنده اعضای تعاونی هستم


اینجانب بعنوان مسئول تعاونی مرزنشینان چالاب مهران که همیشه مورد لطف و عنایت اعضای محترم تعاونی در بحث اعتمادی که به اینجانب داشته اند و بهر حال مسئولیت تعاونی را در سالهای اخیر به بنده سپرده اند از همه اعضای تعاونی عذر خواهی میکنیم و شرمنده و شرمسار همه مردم هستم . اعتراف میکنم در بحث تعاونی رسالت خود را بدرستی انجام نداده و عدم پیگیری اینجانب موجب تضییع حقوق اعضای محترم از امتیاز مرزنشینی خود بوده است .. همانگونه که در پست قبل ذکر شده است احتمالا با اجرائی شدن تصویبنامه هیئت وزیران در روزهای آتی ( ابتدای تیر ماه سال 95 ) فعالیت این تعاونی و البته بسیاری از تعاونیهای مرزنشین کشور به نوعی دچار رکود گردد چرا که معیار فعالیت تعاونیها استفاده از امتیاز تخفیف صددرصدی واردات کالاهای خوراکی با جذب و مشارکت سرمایه گذار است که در قانون و تصویبنامه جدید این معیار برداشته شده و حقوق ورودی کالاهای مرزنشینی به 30 درصد افزایش یافته است ، همچنین میزان کالاهایی که مرزنشینان مجاز به واردات آن بوده نیز به نصف کاهش یافته است .. و این شاید پایانی باشد برای فعالیت تعاونیهای مرزنشین ... 

الخیر فی ما وقع



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۰۱:۳۸
روح الله علی بیگی

هیات وزیران در تاریخ 16خرداد 95 ورود 41 قلم کالای مورد نیاز مرزنشینان براساس جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است با تخفیف سی درصد حقوق ورودی برای مواد غیر خوراکی و هفتاد درصد حقوق ورودی برای مواد خوراکی توسط مرزنشینان بلامانع دانست. لازم به ذکر است که تصویب نامه فوق از اول تیر ماه 95 لازم الاجرا می شود.


دریافت


... این در حالی است که تا کنون تخفیف حقوق ورودی کالای خوراکی 100 درصد ، و میزان کالاها دوبرابر آمار جدول مصوب شده بود و با این اوصاف و  شرایط تعاونیها با مشکلات بسیاری مواجه بودند . اما با تصویب این قانون آب پاکی بر روی دست همه تعاونیها ریخته و در صورت اجرائی شدن این تصویبنامه بی شک عمر این تعاونیها هم بپایان خواهد رسید 




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۵
روح الله علی بیگی