تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

به گزارش  گلستان ما به نقل از ساحل گمیشان ، انتخابات  هیات مدیره تعاونی مرزنشینان گمیشان ، صبح امروز در سالن اجتماعات کتابخانه امام محمد غزالی گمیشان برگزار شد . شرکت تعاونی مرزنشینان گمیشان 4 هزار نفر عضو دارد و 11 نفر برای هیات مدیره کاندید شدند که از این تعداد 5 نفر به عنوان اعضای اصلی و 3 نفر به عنوان اعضای علی البدل به مدت سه سال انتخاب شدند.

mrznashen02

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۴ ، ۲۱:۵۸
روح الله علی بیگی
نبود نظارت بر عملکرد تعاونی مرزنشینان شاید اصلی‌ترین مشکل در ایجاد وضعیت امروز تجارت مرزنشینان باشد. تجارت امروز در مرزها کلاف در هم فرورفته‌ای که شاید به سختی بتوان این گره‌ها را باز کرد. اما از آنجا که تعاونی مرزنشینان دارای قدمت، قوانین و مقررات و چارچوب‌هایی است، می‌تواند جایی برای شروع تغییر و تحول در تجارت مرزنشینان باشد. تجارتی که قرار بود راهی برای بهبود معیشت مردم مرزی باشد اما امروز به ناچار و برای بقا به مشارکت کسانی رضایت می‌دهد که از امتیازات آن بهره می‌جویند . در این شرایط اگر دولت قصد دارد، تجارت مرزنشینان را متحول کند، انتظار می‌رود که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حرکتی کرده و نظارت بر این تعاونی‌ها را جدی بگیرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بررسی کند، چه معاملاتی در این تعاونی‌ها انجام می‌شود و سهم مرزنشینان کجا هزینه و مصرف می‌شود. به نظر من اصل کار تعاونی‌ها باید موشکافی شود، چون در این صورت به‌عنوان نهادهایی چارچوب‌دار می‌توانند در بهبود تجارت مرزی مؤثر باشند. از سویی دیگر نقدینگی تعاونی‌های مرزنشین اولین چالش برای قوی شدن و حضور جدی آنها در عرصه تجارت مرزنشینی است. آنها امتیازات و تخفیفاتی از دولت دارند و اعضایی را در خود می‌پذیرند اما سرمایه‌ای برای استفاده از آنها دارند، بنابراین چاره‌ای ندارند جز اینکه امتیازشان را واگذار کرده یا آن را با تاجر یا تاجرانی که سرمایه ‌دارند به اشتراک گذارند. آنچه در این صورت اتفاق می‌افتد، اعمال نفوذ این تجار در عملکرد تعاونی است. این مشکلات در واقع اهمیت و جایگاه تعاونی‌های مرزنشینان را کمرنگ کرده و آنها جایگاه اولیه‌شان را از دست داده‌اند و نیاز به نگاهی دوباره از سوی دولت دارند.

تعاونی‌های مرزنشینان به نقدینگی نیاز دارند. باید تقویت شده، سرمایه در گردش داشته باشند تا بتوانند دوباره فعال شده و رنگ و روی تجارت مرزنشینان را تغییر داده و شکلی رسمی و قانونمند به آنها بدهند. دولت می‌تواند با موشکافی عملکرد این تعاونی‌ها و نظارت بر قانونمند کردن فعالیت آنها گامی به سوی بهبود تجارت مرزی بردارد. تعاونی مرزنشینان می‌توانند شروعی برای حل مشکلات تجارت‌های شکل گرفته در مرز باشد که امروز مشکلات متعددی را در مرزها ایجاد کرده و گره‌های متعددی بر سر راه صادرات و واردات ایجاد کرده‌اند.....رییس اتاق تعاون خوزستان.....

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۴ ، ۲۳:۴۷
روح الله علی بیگی

قوانین تجارت مرزنشینان تغییر می‌کند. تصمیم جدید دولت در برنامه ششم، که افخمی راد، رئیس سازمان توسعه تجارت در اوایل مردادماه گذشته آن را بدون اشاره به جزییاتش اعلام کرد. تجارتی که اگر چه به ظاهر رسمی و کلان نیست و در حد و اندازه نیاز مرزنشینان، به‌عنوان راهکاری برای اشتغالزایی پیش‌بینی شده بود، اما از جاهای دیگری سر درآورد. نه تنها نیاز مرزنشینان را پاسخگو نشد، بلکه برای تجارت غیررسمی راهی ایجاد کرد، آن هم در سال‌هایی که موانع بین‌المللی نفس را بر تجارت رسمی تنگ کرده و تحریم‌ها عملا جایی برای تجارت نگذاشته بود. واردات از طریق مرزها متحول شد و سرنوشت مرزنشینان را به سوی دیگری برد.

23633161363162361361362632

کولبری، تجارت چمدانی، بازارچه‌های مرزی، تعاونی مرزنشینان و... بهانه‌ای شد برای فرصت‌طلبانی که بتوانند تجارت پرسودی را از این طریق راه بیندازند، تا آنجا که دولت سهم تجارت غیر‌رسمی را در قاچاق 20‌میلیارد دلاری کشور، قابل توجه عنوان کرد و اصلاح در تجارت مرزنشینی و تغییر ساختار آن را با توجه به اهداف اولیه آن لازم دانست و صدور کارت الکترونیکی برای مرزنشینان شاید به‌عنوان نخستین اقدام برای رصد کردن تجارت مرزنشینان شکل گرفت. هرچند که به گفته برخی تجار در استان‌های مرزنشین هنوز اول راه است و چالش‌هایش را از سر نگذرانده است.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۴ ، ۲۳:۳۹
روح الله علی بیگی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مهناز زین‌العابدین ظهر امروز در نشست با اتحادیه و شرکت‌های تعاونی مرزنشین خراسان شمالی بر رسیدگی به وضعیت مرزنشینان تأکید کرد. وی بیان داشت: مرزنشینان حافظان کشور بوده که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. مدیر گروه برنامه‌ریزی مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: توجه به افراد ساکن در مرزها باعث جلوگیری از مهاجرت خواهد شد. وی تصریح کرد: کاهش مسائل و معضلات اجتماعی ناشی از مهاجرت مرزنشینان و روستائیان از مزایای آن بوده که باید به آن اهتمام لازم صورت گیرد.

زین‌العابدین با اشاره به اینکه مرزنشینان از کارت‌های الکترونیکی برخوردار هستند، گفت: کارت‌های الکترونیکی مرزنشینان باید هدفمند شود. مدیر گروه برنامه‌ریزی مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران بر رسیدگی و رفع مشکلات مرزنشینان در حوزه‌های مختلف تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی سازمان توسعه تجارت ایران اقدامات خوبی را در راستای توجه به مرزنشینان داشته است. زین‌العابدین هم خراسان شمالی را از استان‌های مرزی برشمرد و یادآور شد: تنوع اقوام ساکن در مرزهای استان از ویژگی‌های این استان است.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۴ ، ۲۳:۳۵
روح الله علی بیگی

.... اکنون دو سال است که مرزنشینان منتظر الکترونیکی شدن کارت‌هایشان هستند. تصمیمی که حاصل هم‌اندیشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است . طی این دو سال روند کند اجرای این طرح باعث شده تا تعدادی از مرزنشینان از این سهمیه و مزیتی که تاوان آن محرومیت‌های اجتماعی، فرهنگی و البته اقتصادی آنهاست، محروم باشند. در این میان باید به نقش اتاق تعاون به عنوان رابط تعاونگران با دولت و تسهیل‌کننده امور اشاره کرد. به جهت پیگیری موضوع پس از تماس مکرر با رییس و دبیرکل اتاق تعاون موفق نشدیم با آنها گفت‌وگو کنیم. در ادامه نیز اعضای هیات رییسه به بهانه و دلایل مختلف مسوولیت پاسخگویی به اهل رسانه را به رییس و دبیرکل اتاق تعاون واگذار کردند. این درحالی است ارائه گزارش جامع و البته منصفانه مستلزم تعامل تمامی مسوولان و دست‌اندرکاران امر است و البته پاسخگویی مسوولان به رسانه در راستای تنویر افکار عمومی یکی از وظایف و اولویت‌های مسوولان به شمار می‌رود.

شرکت‌های تعاونی مرزنشین در راستای سیاست‌های دولت و برای تحقق اهدافی چون جبران محرومیت‌های مناطق مرزی، تامین اقلام، اجناس و کالاهای ضروری مورد نیاز مردم منطقه، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها همچنین جلوگیری از قاچاق کالا، ایجاد شغل و تامین نیازهای مرزنشینان تاسیس شده‌اند. اعضای تعاونی‌های مرزنشین تا سال گذشته از طریق دفترچه‌های کوله‌بری اقدام به فعالیت اقتصادی می‌کردند. اما پس از آذر سال ۱۳۹۳ کارت‌های الکترونیک جایگزین تجارت چمدانی مرزنشینان شد و ضمن ارتقای فعالیت اقتصادی آنان، امیدهایی بر بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به وجود آورد.

کوتاهی پیشخوان و رسوب کارت‌ها
غلامعلی شاوردی، مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان موج دریای شادگان در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: در رابطه با کارت‌های الکترونیکی مبادلات ارزی هم‌اکنون مرزنشینان با مشکلات مختلفی مواجه هستند. بخشی از این کارت‌ها در مراکز پیشخوان رسوب شده است. درحالی که پیشخوان‌ها وظیفه داشتند پس از دریافت کارت‌های الکترونیک آنها را به آدرس متقاضیان ارسال کنند نه اینکه منتظر مراجعه حضوری آنها بمانند . این درحالی است که پیش‌تر میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفاتر پیشخوان برای تسهیل در صدور کارت الکترونیکی و آمارگیری دقیق‌تر تفاهمنامه‌یی منعقد شده بود اما ناهماهنگی‌های موجود بین این دفاتر و وزارت یاد شده، موجب شده آمارهای موجود با آمارهای واقعی ثبت شده در سامانه مغایرت داشته باشد.

کارشکنی گمرک
وی به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مرزنشینان در رابطه با گمرک اشاره کرد و افزود: در قانون آمده است که تعاونی‌های مرزنشین برای واردات کالا به اندازه سهمیه‌یی که برایشان تعیین شده نیازی به کارت بازرگانی ندارند اما شرکت‌های تعاونی هر بار با این مشکل مواجهند و گمرک خودسرانه بدون توجه به بند قانونی هر بار تقاضای ارائه کارت بازرگانی دارد. با این شیوه علاوه بر روند کند کار، شرکت تعاونی متحمل صرف زمان و هزینه بسیاری است. در این شرایط تنها با ارائه نامه از اتاق تعاون استان و وزارت صنعت، معدن و تجارت کالا ترخیص می‌شود. برای حل موضوع تقاضا داریم تا اتاق تعاون تعاملی با اداره گمرک داشته باشد تا این مسایل یک بار برای همیشه مرتفع شود.» . از آنجا که منافع مردم در گرو سلامت و امنیت مرزهاست طی سال‌های گذشته اهالی مرزنشین از جان و دل و با تمام وجود در راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی مشارکت کرده‌اند تا از این طریق در شهر و دیارشان بمانند و از مرزها پاسداری کنند. از سوی دیگر ماندن مرزنشینان در روستاها و شهرهایشان به محافظت و نگهداشت گردشگری و توریسم در منطقه منجر می‌شود که در نهایت با افزایش مسافرت برای تامین کالاهایی با قیمت پایین‌تر می‌تواند در افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در شهرستان، افزایش میل ماندگاری مردم در مرزها و جلب همکاری مرزنشینان در حراست از مرز و ایجاد امنیت در مناطق مرزی و به دنبال آن تقویت اقتصاد شهرستان را پایه‌گذاری کند. با توجه به مباحث گفته شده، لازم است تا مسوولان امر با دقت نظر و تاکید بیشتر نسبت به برطرف کردن مشکلات مرزنشینان اقدام کنند.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۴ ، ۱۸:۳۲
روح الله علی بیگی