تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش نهبندان خبر به نقل از روزنامه خراسان جنوبی، سهمیه ارزی 19 میلیون و 947 هزار و 200 دلاری سال جاری مرزنشینان استان ابلاغ شد. معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر به «خراسان جنوبی» سهمیه ارزی را مربوط به صادرات و واردات مرزنشینان عنوان و تاکید کرد: انجام واردات منوط به صادرات است. «سروری» با اشاره به ورود شکر به فهرست 72 قلمی کالای وارداتی مرزنشینان در سال جاری، جمعیت برخوردار از سهمیه ارزی استان را 153 هزار و 440 نفر اعلام کرد و افزود: سهمیه ارزی هر مرزنشین در مناطق محروم 130 دلار تعیین شده که در نقاط عادی این رقم 65 دلار است. وی استفاده از سهمیه ارزی را منوط به دریافت کارت مبادلات مرزی و فعال کردن آن در دفاتر شرکت های تعاونی مرزنشین دانست و ادامه داد: شرکت های تعاونی به شرطی می توانند از این سهمیه استفاده کنند که نسبت به برگزاری مجامع سالانه خود اقدام و اطلاعات آن را در سامانه های به روز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت و ضبط کنند. به گفته وی، در صورت ثبت نشدن اطلاعات مجامع، مرزنشینان قادر به استفاده از سهمیه ارزی خود نیستند و در صورت استفاده از این سهمیه در گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت دچار مشکل می شوند. وی با بیان این که مرزنشینان نمی توانند به تنهایی اقدام به صادرات و واردات کنند، بر عضویت آن ها در شرکت های تعاونی تاکید کرد و گفت: استفاده از سهمیه سوخت هم منوط به فعال کردن کارت مبادلات ارزی است. وی با بیان این که سال گذشته 70 درصد مرزنشینان (86 هزارو 282 نفر) نسبت به فعال کردن کارت خود اقدام کردند، گفت: در استان یک اتحادیه مرزنشین و 13 شرکت تعاونی وجود دارد که از این تعداد 10 شرکت فعال و 3 شرکت غیر فعال است. وی تاکید کرد: مرزنشینان برای استفاده از خدمات بهتر نسبت به استفاده از کارت مبادلات مرزی خود اقدام کنند . وی توسعه نیافتگی مناطق مرزی، نبود زیرساخت مناسب سرمایه گذاری، تعدد مراکز تصمیم گیری، کمبود نقدینگی تعاونی های مرزنشین و... را از مشکلات پیش رو عنوان کرد و حمایت و تقویت مرزنشینان را گامی موثر در توسعه پایدار امنیت اجتماعی و اقتصادی دانست.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۳۰
روح الله علی بیگی


به گزارش ایرنا ، استاندار اردبیل روز چهارشنبه در جلسه شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: تعاونی های مرزنشینان بر اساس قانون در مناطق مرزی فاقد بازارچه مرزی حق وارد کردن برنج و شکر را ندارند اما در استان اردبیل به رغم تعطیل بودن بازار مرزی واردات این تعاونی ها برخلاف قانون ادامه دارد . مجید خدابخش افزود: معافیت واردات کالا برای مرزنشینان شعاع 30 کیلومتری برای تامین بخشی از معیشت جامعه هدف تعیین شده اما در این استان واسطه ها و تاجران بدون پرداخت عوارض گمرکی با خرید و فروش سهم معافیت قانونی مرزنشینان سود سرشاری را از آن خود کرده و به مرزنشینان و دولت زیان وارد می کنند . وی اظهار کرد: یا باید به دولت پیشنهاد شود که حق واردات تعاونی های مرزنشینان در مناطق فاقد بازارچه مرزی حذف شود یا با ساماندهی و کنترل دقیق فعالیت تعاونی ها از تضییع حقوق قانونی مرزنشینان و ایجاد رانت در استان جلوگیری شود.
خدابخش بیان کرد: در حال حاضر تعاونی های مرزنشینان با وارد کردن برنج و شکر بیش از نیاز مرزنشینان ، آنها را به خارج از استان قاچاق می کنند و مرزنشینان یک بیستم از سهم قانونی معافیت خود را به دست می آورند و بقیه به جیب واسطه گران و تعاونی ها واریز می شود . او ادامه داد: با هدف برچیدن زمینه قاچاق برنج و شکر مرزنشینان به خارج از استان از این پس خروج محموله های برنج و شکر تعاونی های مرزنشینان از استان فقط با پرداخت عوارض گمرکی و حقوق دولتی آن امکان پذیر خواهد بود . استاندار اردبیل گفت: قانون معافیت گمرکی واردات کالا برای مرزنشینان 71 قلم کالا را شامل می شود و لازم است به جای برنج و شکر که زمینه قاچاق آن توسط تعاونی های متخلف فراهم شده سایر کالاهای مورد نیاز مرزنشینان به استان وارد شود.


احمد عظیمی ، مدیرکل امنیتی - انتظامی استانداری اردبیل نیز در این جلسه گفت: با توجه به نام سال جاری و تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با قاچا، عزم دستگاه های اداری انتظامی مسوول در برخورد با معضل قاچاق بیش از پیش ضرورت دارد . وی افزود: هر چند میزان قاچاق در استان اردبیل نسبت به بسیاری از استان ها کم است اما وجود هر سه نوع قاچاق کالای ممنوعه ، مجاز و مجاز مشروط در اردبیل مقابله با این معضل را در استان ضروری می نماید . او اظهار کرد: تکرار تخلف تعاونی های مرزنشینان در سایر استان ها و تداوم آن تخلف در استان اردبیل نمی تواند جرم محرز تعاونی های مرزنشینان اردبیل را توجیه کند و لازم است سهم قانونی مرزنشینان و همچنین واردات کالا از سوی تعاونی ها به دقت بررسی و کنترل شود.


معاون عملیات نیروی انتظامی استان اردبیل نیز در این جلسه بر مشخص شدن تعداد، اعضا و سرمایه تعاونی های مرزنشینان استان تاکید کرد سرهنگ سلحشور گفت: تعاونی های مرزنشینان استان در سال گذشته 9 هزار و 300 تن برنج به استان وارد ، 391 تن آن را در میان مرزنشینان توزیع و بیش از هشت هزار تن آن را به خارج از استان انتقال داده اند.


حسین نجف زاده مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل هم گفت: واردات برنج و شکر توسط تعاونی های مرزنشینان سود سرشاری را به تاجران و مدیران تعاونی ها عاید می کند و بیشتر برنج وارداتی آنها آلوده بوده و همچنین به علت تولید کافی شکر در داخل ، شکر وارداتی تعاونی های مرزنشینان به تولید داخلی ضرر وارد می کند . جمعیت مرزنشین ساکن در شعاع 30 کیلومتر نوار مرزی استان اردبیل 190 هزار نفر اعلام شده و 16 تعاونی مرزنشینان در این استان فعال است . استان اردبیل با بیش از 380 کیلومتر نوار مرزی مشترک با جمهوری آذربایجان همسایه است.

لینک خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۲۱
روح الله علی بیگی

... و یک متن بدون شرح دیگر 


آقایان نمایندگان محترم ، خسته نباشید ...


همانگونه که استحضار داشتید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز براساس مفاد برنامه پنجم توسعه که از تصویب نمایندگان محترم گذشته بود ،  متولی طرحی شد که طبق آن به هریک از خانوارهای مرزنشین (تا عمق 20 کیلومتری نوار مرزی) 500 لیتر گازوئیل ( نفت گاز ) تخصیص دادند تا از محل فروش آن به افراد حقیقی و حقوقی کشورهای همسایه در نقاط مرزی از میزان قاچاق سوخت و کالا در این مناطق کاسته و منبع درآمدی نیز برای آنان باشد . لذا مبالغ حاصل از فروش پراکنده مواد سوختی توسط مرزنشینان در یک حساب دولتی متمرکز واریز و سپس و درآمد بدست آمده پس از کسر هزینه های مرتبط بطور یکسان تقسیم و به حساب سرپرستان خانوارهای مرزی مشمول طرح واریز می شود . طرح مذکور در قالب سه مرحله عملیاتی می شود که  مرحله نخست آن از خرداد ماه در استان سیستان و بلوچستان عملی شد و مبلغ 100 هزار تومان در هر ماه حاصل از فروش نفت گاز بحساب سرپرست خانوار واریز میشد . مرحله دوم طرح هم در استان های دیگر مشمول طرح از ابتدای شهریور 94 شروع شد . اما خوب است بدانید که این طرح شامل چه استان هایی می شد ؟ در همین راستا معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می گوید : آذربایجان غربی، کردستان ، کرمانشاه ، بوشهر، سیستان بلوچستان و هرمزگان استان هایی هستند که قرار است این طرح در آنجا اجرا شود که مهدی ایوبی معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره بیان کردند : با اجرای طرح فروش سوخت مرزی در این مرحله ، 100 هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار واریز ، که تا 300 هزارتومان نیز قابل افزایش است .... در مرحله اول کار سهمیه هر خانوار ماهیانه 500 لیتر نفت گاز است. همچنین جهت خانوارهای بالای 5 نفر 1000 لیتر سوخت گازوئیل  اختصاص می یابد ..


اکنون از نمایندگان محترم استان ایلام که بنوعی در جریان تصویب قوانین و طرح ها هستند این پرسش باقی است : مگر نه اینکه همیشه میفرمائید و بیان میدارید وظیفه یک نماینده قانونگذاری است حال آیا استان ایلام باتوجه به مرز گسترده با کشورهای عراق جزء استان های مرزی بحساب نمی آید ؟ آیا در شهرهای محروم مرزی ایلام با معضل و پدیده بیکاری مواجه نیستیم ؟ همه نمایندگان محترم بارها نطق های آتشین بیان کرده اند از معضل بیکاری  اما چرا در متن قانون مصوب نمایندگان محترم نامی از استان ایلام  نیامده است ؟ چرا نباید جوانان و مردمان این خطه از مزایای چنین طرح هایی محروم شوند؟ نقش مسئولان بویژه مدیریت عالی استان در عدم پیگیری حقوق مردم این خطه چیست ؟ 


(بیشتر متن برگرفته از سایت ملا ثانی نیوز در خصوص مرزنشینان خوزستان) 

(لینک)  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۲۷
روح الله علی بیگی

بـــــــدون شـــــرح

یک محاسبه ساده

با گذشت بیش از دوسال از طرح الکترونیکی نمودن دفترچه های مبادلات مرزنشینان هر چند آمار کلی دقیقی از صدور کارتها تا کنون در هیچ یک از سایتها مشاهده ننموده ام . اما اگر ما فرض را بر این بگیریم که در تمام شهرهای مرزی کشور حداقل 3 میلیون خانوار ثبت نام کرده باشند و برای دریافت و همچنین تمدید کارت جداگانه 100/000 هزار ریال و در مجموع 200/000 ریال هزینه نموده باشند مبلغی که به شرکت یا حالا سازمان ذیصلاح مربوطه از سوی مردم واریز شده است رقمی معادل  60/000/000/000 تومان ( شصت میلیارد تومان میباشد ) مبلغی که اگر سود پرداختی سهمیه ارزی همه شرکتهای تعاونی مرزنشینان کشور را که در سال گذشته به اعضا پرداخت نموده اند را روی هم بگذاریم شاید به این میزان نرسد . 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۳۲
روح الله علی بیگی

.

 

پرچم ایران | زن امروزی

روح الله علی بیگی

مبحث اول : امتیازات مرزنشینی

براساس مصوبه هیئت وزیران ، هر خانواده مرزنشین مستقر در شعاع 20 تا 50 کیلومتری مرز، سالانه می‌تواند برای امرار معاش خود مبلغ 20 میلیون ریال مبادلات مرزی انجام دهد.در طول سا‌ل‌های گذشته تخصیص ارز به مرزنشینان در نقاط مرزی کشور، به‌صورت جزیره‌ای و دستی دنبال می‌شد، به‌طوری‌که هر استان به‌صورت جداگانه، کارت مرزنشینی یا دفترچه‌ای را برای مرزنشینان صادر می‌کرد و فرایند تخصیص سهمیه ارزی نیز به‌صورت دستی انجام می‌شد و در نهایت این سهمیه به گمرک می‌رفت.

 

مبحث دوم : کسی پاسخگوی مشکلات نیست

بر اساس آنچه که در بالا گفته شد وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد برآمد تا بتواند از طریق صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزنشینان این چرخه را مکانیزه کند و از بهمن‌ماه سال 92 ، ساماندهی مبادلات مرزنشینی کشور در قالب کارت الکترونیک مرزنشینان شروع شدکارتی که بنظر شخصی اینجانب برای دریافت آن ، تعویض آن ( به هر علتی ) ، تمدید آن ، فعال نمودن آن ، کم و زیاد نمودن اعضای خانواده  و.... مرزنشینان را با مشکل مواجه ساخته است و برای حل آن معلوم نیست به کجا باید مراجعه شود ؟ ، با کدام سازمان باید مکاتبه شود ؟ و حال بماند که با توجه به هزینه های که مردم متحمل شده اند ظاهراً سامانه مرزنشینان بعضی از شهرستانها ی مرزی را هم غیر فعال نموده و مردم فعلاً بلا تکلیف مانده اند

تنها اینگونه بیان میکنند با شرکت تولید کننده کارتها ) شرکت تارتماس حاصل نمایید و جالب تر اینکه شماره شرکت تار که بر روی پاکتنامه های حاوی کارت مرزنشینان قرار دارد ظاهراً اشتباه است و در صورت تماس بخاطر تماسهای مکرر مردم از کلیه نقاط مرزی کشور ، مخاطب شما با لحن تندی بیان میکنند که این شماره اشتباه است . این در حالی بود که در سیستم سنتی یا سیستم قبلی این کارت بصورت دفترچه در خود اداره صنعت و معدن و تجارت صادر میشد و فرایند دستی بسیار آسانتر و راحتتر از این سیستم بود و دفترچه ها سریعتر به دست مردم میرسید .


مبحث سوم : یک پیشنهاد

بنظر اینجانب اگر کنترل مدیریت سامانه یکپارچه مرکزی مرزنشینان و همچنین فرایند صدور این کارتها را  به خود استانهای مرزی واگذار نمایند بسیاری از این مشکلات حل میگردد . اکنون هم بعلت عدم اختصاص دقیق سهمیه ارزی بسیاری از تعاونیها و من جمله تعاونیهای شهرستان مهران ، با مشکل مواجه شده که کسی پاسخگوی این مشکلات نیست این در حالی است که با مدیریت گمرک ، ادارات تعاون و صنعت و معدن ضمن مکاتبه و مراجعه حضوری این مشکلات مطرح شده اما کماکان بقوت خود باقی مانده اند . 

نوشته : روح الله علی بیگی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۵۶
روح الله علی بیگی

اطلاعیه :

بـا توجـه بـه تصمیـم جلسه مورخ 12/12/1394 کار گروه مـاده 12 قانون ساماندهی مبادلات مرزی ، مرزنشینان محترم تا پایان مرداد ماه سال جاری می توانند نسبت به تمدید اعتبار کارت خود از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت اقدام نمایند. کلیه مرزنشینانی که اعتبار کارت آنها منقضی شده و حداکثر تا پایان مرداد ماه سال جاری جهت تمدید آن اقدام نکرده باشند بعد از تاریخ مذکور فاقد سهمیه ارزی خواهند بود و از مزایای آن برخوردار نمی باشند


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۲۱
روح الله علی بیگی
به گزارش خبرگزاری شبستان از سنندج و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان : معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار کردستان اصلاح ساختارتعاونی های مرزنشینان را در جهت بهبود معیشت ساکنان مناطق مرزی را ضروری و اجتناب ناپذیر دانست . حسین فیروزی در اولین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی با بیان این مطلب افزود: هدف از تشکیل تعاونیهای مرزنشینان ارتقاء سطح معیشت و رفاه ساکنان آن مناطق و افزایش رغبت آنان به ماندگاری درآن نواحی است . وی با بیان اینکه شیوه و روش قبلی ایجاد شده در تعاونی های مرزنشینان قابل قبول نیست و نیازمند اصلاحات اساسی و ساختاری است افزود: خلاصه بررسی های میدانی سازمان های نظارتی بر این نکته تاکید دارد که فعالیت تعاونی های مرزنشینان در پاره ای از موارد مشکل قانونی دارد . فیروزی به صراحت گفت: اصلی ترین مشکل این تعاونی ها عدم بهره مندی اعضاء از سود و ثمرات مبادلات مرزی است . معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار کردستان با اشاره به اینکه اعضای تعاونی های مرزنشیان باید از مبادلات مرزی بهره مند شوند تاکید کرد: فرآیند مدیریت این تعاونی ها و نحوه اداره آنها باید تغییر کند و تا به ثمر رسیدن این اهداف کار خود را با جدیت دنبال می کنیم . وی با تاکید بر اینکه مراجع قانونی باید تا به سرانجام رسیدن پرونده مربوط به تعاونی های مرزنشینان قاطعانه کار خود را ادامه دهند اضافه کرد: افرادی که عملکرد مثبت داشته اند باید مورد تشویق قرار بگیرند و افراد متخلف باید برابر قانون با آنان برخورد شود . حسین فیروزی با اشاره به اینکه در دوره جدید سازوکارهای نظارتی بر عملکرد این تعاونی ها تغییر و افزایش پیدا خواهد کرد افزود: باید با اطلاع رسانی صحیح و درست به اعضای تعاونی ها آنان را از حق و حقوق قانونی خود مطلع کرد .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۲۳
روح الله علی بیگی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان گفت: با توجه به وجود ابهامات در مصوبه مبادلات مرزی مرزنشینان، این مصوبه نیاز به پیگیری دارد . به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، نادر میرشکار اظهار کرد: تنها موردی که نیاز به پیگیری دارد موضوع اصلاح مصوبه مبادلات مرزی مرزنشینان ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرز است. این طرح نیاز به مصوبه هیات دولت دارد که پیگیری و مکاتبات لازم در این خصوص انجام شده است. 

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۲:۰۹
روح الله علی بیگی