تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۸ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

رئیس قوه قضاییه گفت: راه برای کوله‌بری و صادرات و واردات مجاز باز و با قاچاق سازمان‌یافته برخورد جدی شود؛ کوله‌بری باید سامان یابد و مرزنشینان احساس کنند زندگی اداره می‌شود.

 

 

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در هر وجب این استان شاهد ایستادگی و مقاومت مردان غیور و زنان با همت در مقابل بعثی‌ها، منافقان و ضد انقلاب بوده‌ایم و باید از ایثارگری آن‌ها تجلیل کرد که جان خود را برای دفاع از انقلاب گذاشتند.

... رئیسی با اشاره به اینکه "یکی از موانع تولید و تولیدکننده قاچاق کالا به ویژه قاچاق سازمان‌یافته است" گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند و قانون نیز صراحت دارد که مسئولان موظف به مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته هستند. رئیس قوه قضاییه بیان کرد: باید راه برای کوله‌بری و صادرات و واردات مجاز باز و با قاچاق سازمان‌یافته برخورد جدی شود؛ کوله‌بری باید سامان یابد و مرزنشینان احساس کنند زندگی اداره می‌شود و نظام صادرات و واردات به‌ویژه مرز و مرزنشین با فعالیت بازارچه مرزی سامان یابد. رئیسی گفت: این بازارچه‌ها در گذشته هم بوده و باید گمرک، وزارت صمت، بهداشت و نیرو‌های امنیتی کار خود را انجام دهند و افرادی به نحو قانونی فعالیت داشته باشند و مشخص باشد چه کالایی وارد و صادر می‌شود؛ دولت آیین‌نامه و مصوبه در این رابطه دارد و باید اجرا شود. وی افزود: اجرای این کار نیازمند زیرساخت است و با ایجاد بازارچه و سامان دادن کوله‌بری مشکلات رفع و بیکاری کاسته می‌شود و وضعیت صادرات و واردات بهبود می‌یابد. ...

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۹ ، ۱۸:۴۲
روح الله علی بیگی

ایلام - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی استاندار گفت: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران گشایش و رونق اقتصادی، تامین امنیت مرزنشینان و همچنین توسعه پایدار استان را به دنبال دارد.

تصویب منطقه آزاد مهران توسعه پایدار ایلام را به دنبال دارد

به گزارش ایرنا، محمد نوذری روز سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: هشت منطقه آزاد تجاری، صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در مجمع تشخیص مصلحت در دست بررسی و اقدام است که امیدواریم با توجه شرایط مرزی استان ایلام، تصویب منطقه آزاد تجاری مهران در اولویت قرار گیرد. وی با بیان اینکه استان ایلام دروازه عتبات عالیات است و سالانه بیش از چهار میلیون زائر در ایام اربعین و چهار میلیون نیز در طول سال از این مرز تردد می کنند، افزود: این شرایط و نیاز بازار عراق به کالاهای تجاری ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران را دوچندان می کند. معاون استاندار ایلام تاکید کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری مهران در واقع مطالعه عمومی مردم، فعالان اقتصادی و اجتماعی است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم محقق و به تصویب برسد. نوذری با بیان اینکه اولویت اصلی نظام در حوزه اجتماعی سیاسی و امنیتی، پایدار کردن مرزهای کشور است، یادآور شد: توسعه سیستم آبیاری در مناطق مرزی شهرستان های ایلام، مهران و دهلران بعنوان نقاط مرزی استان با وسعت ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار نیز در دستور کار قرار گرفته است. وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی پروژه سامانه گرمسیری محدوده استان ایلام در حوزه وزارت نیرو ۸۴ درصد و حوزه وزارت جهاد کشاورزی ۹۴ درصد است. معاون سیاسی استاندار ایلام تاکید کرد: سامانه گرمسیری مهم ترین اثر ماندگار حوزه آب و خاک استان است که قطعه های سه و چهار این طرح در محدوده جغرافیایی استان ایلام قرار گرفته است. نوذری اظهار داشت: چنانچه پروژه سامانه گرمسیری ایلام با تخصیص اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریال در آینده نزدیک به بهره برداری برسد، ۹۰ هزار تن به محصولات زراعی استان افزوده می شود. وی در خصوص تاثیر سامانه گرمسیری بر میزان اشتغال استان نیز یادآور شد: این طرح موجب اشتغال برای بیش از ۴ هزار نفر از افراد جویای کار در استان می شود.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۹ ، ۲۰:۵۰
روح الله علی بیگی

فیضی، رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران، گفت: در جلسه‌ای که اخیرا بین رئیس اتاق تعاون ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، قرار بر این شد در آینده کارت‌های الکترونیک مرزنشینان بدون مراجعه اعضا و به صورت خودکار به مدت ۲ سال تمدید شود.

به گزارش مشرق، یاسر فیضی در مورد طرح تمدید ۲ ساله کارت‌های الکترونیک مرزنشینان گفت:‌ در جلسه‌ای که اخیراً بین رئیس اتاق تعاون ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، قرار بر این شد در آینده کارت‌های الکترونیک مرزنشینان بدون مراجعه اعضا و به صورت خودکار به مدت ۲ سال تمدید شود. وی افزود: از سال ۹۶ به این سو خدمات ارائه شده به تعاونی‌های مرزنشینان بسیار کاهش یافت، به گونه‌ای که در سال ۹۵ وزارت صنعت بدون طی تشریفات قانونی اقدام به کاهش معافیت‌های گمرکی مرزنشینان و همچنین کاهش وزن میزان کالایی که مرزنشینان می‌توانستند وارد کنند و تغییر اقلام کالای مرزنشینی اقدام کرد. فیضی افزود: سال ۹۶ امکان اینکه مرزنشینان بتوانند در سامانه جامع تجارت اقدام به ثبت آماری کنند، از بین رفت. البته الان این موارد با پیگیری تعاونی‌های مرزنشینان اصلاح شده، اما می‌خواهم بگویم چگونه باعث شد، الان طرح تمدید خودکار کارت‌های الکترونیک مرزنشینان در دستور کار قرار گیرد. همچنین در سال ۹۷ تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر روی اقتصاد ایران از جمله کالای مرزنشینان انجام شد. به گفته رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران، مهم‌ترین تحریم برای مرزنشینان حذف امتیاز ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان و ارز نیمایی برای مرزنشینان بود که معمولاً به واردات کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کرد. وی افزود: بعد از ۳۲ ماه پیگیری توانستیم معافیت‌هایی را که از سال ۹۵ برای مرزنشینان حذف شده بود را دوباره پس بگیریم، اما همه این پس گرفتن معافیت‌ها در مقایسه با ارز ترجیحی و نیمایی کالاها چشمگیر نیست.

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت: عدم ارائه خدمات به مرزنشینان باعث شد که ظرفیت‌های مرزنشینان کاهش پیدا کند و همچنین کارهای الکترونیکی که هر سه سال باید تمدید می‌شد، اما مرزنشینان به دلیل اینکه خدماتی دریافت نمی‌کردند، رغبتی برای تمدید کارت‌های الکترونیک خود نداشتند. فیضی گفت: برای تمدید هر دوره کارت‌های الکترونیک مرزنشینان باید ۱۶  هزار و ۲۰۰ تومان به حساب شرکت تار که یک شرکت خصوصی غیر تعاونی طرف قرارداد با سازمان‌های صنعت و معدن سراسر کشور هستند، واریز می‌شد و برای صدور این کارت‌ها شرط آن این بود که هویت مرزنشینان و سکونت آنان در مناطق مرزی احراز شود. وی افزود: الان که گفته می‌شود بحث تمدید ۲ ساله کارت‌های مرزنشینان انجام شود، چون از ابتدای امسال تاکنون کارت‌های مرزنشینان تمدید نشده بود و وزارت صنعت براساس گزارش شرکت خصوصی تار اعلام می‌کرد ۹۰ درصد کارت‌های الکترونیک مرزنشینان اعتبار ندارند و تنها ۱۰ درصد آن تمدید شده و اعتبار دارد. به گفته رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران با سیاست‌هایی که وزارت صنعت داشته باعث شده است که مرزنشینان منفعل شوند و کسب و کار آنها دچار رکورد شود. فیضی همچنین گفت: ‌مرزنشینان خدماتی در مقابل کارت‌های مرزنشینی دریافت نکرده‌اند، بنابراین می‌گویند دولت چه خدمتی به ما ارائه کرده که نیاز به تمدید کارت الکترونیک داشته باشیم.به گفته وی، برخلاف سیاست‌های اصل ۴۴ تصدی‌های دولت به جای اینکه با اولویت به بخش تعاون واگذار شود، اما کارهای تصدی تعاونی‌های مرزنشینان را نیز به یک شرکت خصوصی به نام تار داده‌اند که برای تمدید هر کارت مرزنشینی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان هم طلب می‌کنند. 

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران در پاسخ به این سؤال که شما الان نسبت به احراز هویت مرزنشینان اعتراض دارید در حالیکه از کجا معلوم کسی که سال ۹۱ مرزنشین بوده الان مرکزنشین نشده باشد، گفت:‌ برای صدور کارت‌های الکترونیک مرزنشینی افراد احراز هویت و احراز سکونت شده‌اند و در سراسر کشور تا شعاع ۲۰ کیلومتر مرز حساب می‌شود البته در مورد دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با توجه به فاصله روستاها به یکدیگر تا شعاع ۵۰ کیلومتر هم جزو مرزنشینان به شمار می‌رود. فیضی گفت: مردم مناطق مرزی برای گذران زندگی خود دچار مشکل هستند حال چگونه می‌توانند خانه  و زندگی خود در مرزها را رها کرده و در شهرهای بزرگ و یا مرکز کشور ساکن شوند و به نظر ما همان احراز هویت سال‌های ۹۱ و ۹۲ برای مرزنشینان کافی است. وی همچنین گفت:‌ در سه سال گذشته اعضای تعاونی‌های مرزنشینی خدمات قابل توجهی نگرفته‌اند و بنابراین انگیزه‌ای برای تمدید کارت‌های خود نداشته‌اند. رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران افزود:‌ در حال حاضر حدود ۶.۸ میلیون نفر مرزنشین در سامانه یکپارچه مرزنشینان ثبت شده‌اند و کارت مرزنشینی دارند. به گفته فیضی، مردم در مناطق روستایی و مرزی برای احراز هویت خود و احراز هویت سکونت باید به شهرها و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند که این باعث هزینه می‌شود و به نظر ما باید همان احراز هویت سال‌های قبل معتبر باشد. وی در مورد اینکه برخی گفته‌اند کل مرزنشینان کشور ۵ میلیون نفر و تعداد دارندگان کارت مرزنشینی حدود ۷ میلیون کارت است، گفت:‌ براساس سامانه تعداد مرزنشینان بین ۶.۸ تا ۶.۹ میلیون نفر است و ممکن است عده‌ای کارمند دولت به صورت مأموریتی در شهرهای مرزی بوده و کارت مرزنشینی گرفته‌اند، اما این گونه نیست که تعدادی افراد در تهران نشسته باشند و کارت مرزنشینی بگیرند که از مزایای آن استفاده کنند. رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران در پایان گفت: برخی از مرزنشینان هم برای کارگری به شهرهایی مانند اصفهان برای کوره‌های آجرپزی یا سایر شهرها برای کارگری و امرار معاش مراجعه می‌کنند، اما اکثر مرزنشینان در همان مناطق مرزنشینی ساکن است.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۹ ، ۲۰:۴۴
روح الله علی بیگی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۹ ، ۲۰:۱۲
روح الله علی بیگی

تعاونی مرزنشینان

تعاونی مرزنشینان شرکتی است که با عضویت ساکنان مناطق مرزی کشور و به منظور تامین نیازمندی های آنان بر اساس قانون بخش تعاونی تشکیل و ثبت می شوند و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی برای عضو غیر عضو در حوزه شرکت فعالیت می نمایند. ایران با داشتن ۱۶ استان مرزی، همسایگی با ۱۵ کشور آسیایی و داشتن ۸۷۵۵ کیلومتر مرز مشترک دارای قابلیت های متعددی برای تجارت خارجی است.

 

بخش تعاون به عنوان یکی از اجزای سه گانه نظام اقتصادی با تاسیس شرکت های تعاونی مرزنشینان سعی در دستیابی به این سهم داشته است . این تعاونی ها می توانند به عنوان سفیران ساکن در خطوط مرزی نقش عمده ای در توسعه اقتصادی کشور مخصوصا در زمان تحریم ها داشته باشند. تعاونی های مرزنشینان از گذشته‌های دور به طور غیر رسمی و از سال ۱۳۴۴ به طور رسمی در کشور فعال بوده‌ اند. این شرکت ها با توجه به آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مبنی بر اینکه اظهار می دارد : ساکنین نقاط مرزی محروم و اهالی کلیه بخش های مرزی استان های کشور (به غیر از استان های گیلان و مازندران) به استثنای بخش های مربوط به مراکز شهرستان ها مجاز خواهند بود تا بخشی از مایحتاج خود را از استان کشور همجوار خود تامین نمایند. لذا این شرکت ها به نمایندگی از اعضا، مجاز به صارات و واردات و تأمین بخشی از نیازهای اولیه مردم می باشند.

تاریخچه تعاونی های مرزنشینان

اولین قانون مبادلات مرزی جهت مرزنشینان در سال ۱۳۴۴ تحت عنوان « قانون مبادلات مرزی »به پیشنهاد هیئت دولت به تصویب رسید و بالاخره بر اساس تبصره الحاقی ماده (۴) قانون مبادلات مرزی در سال ۱۳۴۸ شرکت های تعاونی مرزنشینان در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر تشکیل و توانستند نسبت به صدور و ورود کالاهای موضوع مبادلات مرزی و انجام تشریفات گمرگی اقدام نمایند. بر اساس آن قانون، انواع کالاهایی که مرزنشینان مجاز به صدور و ورود آن بودند مشخص و مقرر گردید که هر سال برای ساکنین مرزی فوق الذکر کارت مرزنشینی صادر شود، اما عملا کار مبادلات تنها توسط تعداد اندکی، آن هم از طریق خرید ارزان کارت ها از دیگران انجام می پذیرفت و از سوی دیگر در واردات کالا نیز کشش بازار مطرح نبود و از این رو با اقبال خوبی روبه رو نشد و از گستردگی لازم برخوردار نگردید. پس از پیروزی انقلاب، دلایلی چند باعث فعالیت مجدد تعاونی های مرزنشین و رونق مبادلات مرزی گردید که از آن جمله می توان به محدودیت های وارداتی و همچنین اختلاف بین نرخ ارز رسمی و بازار آزاد به ویژه امکان وجود صرفه اقتصادی در استفاده از قانون مبادلات مرزی اشاره کرد. البته استفاده از مزایای فوق به طور انفرادی برای مرزنشینان چندان میسر نبود و در نتیجه برای تشکیل تعاونی های مرزنشین قوت گرفت. به طوری که در سال ۱۳۶۱ سازمان مرکزی تعاون کشور جهت هماهنگ و متشکل نمودن مرزنشینان در استفاده از قانون مبادلات مرزی اقدام به تشکیل تعاونی های مرزی به صورت گسترده نمود.

زمینه های اجتماعی تأثیر گذاری شرکت های تعاونی مرزنشینان

تفکیک زمینه های تأثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی امری مشکل و در بسیاری از موارد غیرقابل تفکیک می باشد ولی در این قسمت سعی شده است تا به تفضیل به بیان برخی از آن ها که شاید در ابعاد اقتصادی نیز تأثیر گذار باشند، اشاره گردد.

مسائل جمعیتی

تجربه فعالیت های مرزی در زمینه مبادلات کالا و ارائه تسهیلات ویژه به این قشر در طول سالیان متمادی نشان داده است که همواره بین میزان تسهیلات ویژه داده شده به ساکنان این مناطق با ماندگاری جمعیت در این مناطق رابطه مستقیم برقرار بوده است.

مسائل قاچاق

در صورت نبود ساختارهای قانونی و حقوقی مشخص نظیر شرکت های تعاونی مرزنشینان ، افراد مرزنشین به صورت پراکنده و غیرسامان یافته اقدام به مبادلات می نمایند که این پراکندگی فعالیت موجب بروز و ظهور پدیده قاچاق نیز می شود. اما فعالیت افراد مرزنشین در ساختار شرکت های تعاونی مرزنشینان موجب می گردد تا رسمیت مبادلات اجازه ظهور مبادلات قاچاق را به حداقل ممکن برساند.

قانون گریزی، جرایم و ناهنجاری ها

با توجه به اینکه مناطق مرزی هر کشور از جمله آسیب پذیرترین نقاط هر کشور چه از نظر نظامی و چه سیاسی و اقتصادی می باشند، بنابراین مرزنشینان همواره در معرض آسیب های اجتماعی متعددی قرار دارند و این ریسک بالا و در معرض خطر بودن به صورت موضوعی عجین شده با ساختار زندگی مرزنشینان در آمده است که تشکل یافتن جوامع مرزی در قالب شرکت های تعاونی مرزنشینان تا حد بسیار بالایی از این ناهنجاری ها جلوگیری می کند.

سرمایه اجتماعی

مناطق مرزی با توجه به شرایط خاص محیطی و اجتماعی که در آن جا حاکم است، عموماً ضریب امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی پایین تری نسبت به سایر نقاط کشور دارا می باشند. مشارکت مرزنشینان در قالب شرکت های تعاونی مرزنشینان و ایجاد ساختار رسمی برای فعالیت هدفمند آنان ضمن ارائه برخی از تسهیلات ویژه، می تواند احساس سهیم بودن این افراد را در ساختار رسمی اقتصاد کشور تقویت نمایند و انگیزش مشارکت دسته جمعی برای اهداف مشترک، می تواند سرمایه اجتماعی را در مناطق مرزی گسترش داده و موجب اعتماد بالاتر افراد را به هم فراهم آورد.

انسجام اجتماعی

ایجاد منافع مشترک در اثر شکل گیری تعاونی های مرزنشینان در سطوحی دیگر می تواند گسترش انسجام اجتماعی در کشور و جلوگیری از واگرایی از سرزمین اصلی را در مناطق مرزی فراهم آورد. تعاونی های مرزنشینان با متشکل کردن افراد مرزنشین و دادن هویت قانونی و رسمی به فعالیت آنان و اخذ تسهیلات قابل توجه از دولت این امکان را فراهم می نماید که میزان اعتماد متقابل و همکاری افراد مرزنشین با دولت و دولت با مرزنشینان را در سطحی مناسبی ارتقاء دهد.

عدالت اجتماعی

پیدایش شرکت های تعاونی مرزنشینان و ارائه تسهیلات ویژه قانونی و مالی به آن ها می تواند در خلاف این مسأله حرکت نماید. شرکت های تعاونی یاد شده از طریق مشارکت افراد مرزنشین تأسیس می گردد و بنابراین قادر است تا به عنوان یک نهاد اجتماعی و اقتصادی حافظ منافع جوامع مرزنشین باشد و نگاه به توسعه مناطق مرزی را به طور تخصصی دنبال نمایند تا از قافله توسعه سایر مناطق کشور عقب نماند.

نظام آماری و اطلاعاتی

فعالیت پراکنده مرزنشینان در قالب شرکت های تعاونی مرزنشین به شکل گیری یک نظام جامع آماری و اطلاعاتی که از نوع فعالیت آن ها و همچنین سایر جوانب مرتبط با زندگی مرزنشینان کمک فراوانی می نماید که خود می تواند در مراحل بعدی به نحو شایسته ای در اختیار برنامه ریزان و تصمیم گیران اقتصادی و اجتماعی کشور قرار بگیرد تا با در نظر گرفتن وضعیت قبلی در ترسیم وضعیت مطلوب کمترین انحراف را داشته باشند.

استقرار نهادهای مدنی و حقوقی

مناطق مرزی معمولا تا حدودی از قید و بند ساختارهای تشکیلاتی منسجم و ساختارهای حقوقی مرسوم در جوامع کم بهره هستند. شرکت های تعاونی مرزنشینان در مناطق مرزی به عنوان یک نهاد مدنی و حقوقی رسمی فعالیت خود را در دور افتاده ترین مناطق نسبت به مرکز کشور دارا می باشند. این فعالیت می تواند تأثیر گذاری خود را از راه های مختلفی ارائه نماید.

گسترش روحیه تعاون و مشارکت

ایجاد منافع مشترک از طریق تشکیل تعاونی های مرزنشینان و گرد هم قرار دادن افراد در قالب یک شرکت تعاونی روحیه تعاون و همکاری را در مرزنشینان به نحو قابل ملاحضه ای افزایش می دهد. این تعاون و همکاری ها می تواند موجبات همکاری های محلی بیشتری را نیز فراهم آورد.

ایجاد اشتغال

برخی از منافع اجتماعی شکل گیری شرکت های تعاونی مرزنشینان علاوه بر آن که اثرات اجتماعی دارا می باشند، دارای عملکردهای اقتصادی نیز هستند. اشتغال زایی یکی از این نمونه ها است.

گسترش صادرات

فعالیت شرکت های تعاونی مرزنشینان در مناطق مرزی توانسته است تا در راستای سیاست های بازرگانی خارجی کشور نقش غیرقابل انکاری در بازرگانی خارجی داشته باشد. این موضوع همچنین اثرات مطلوبی را بر فعالیت پیله وران فعال در این مناطق گذاشته و مبادلات تجاری و بازرگانی آن ها از ورود و خروج کالاهای مصرفی به سمت و سوی مبادلات با سطوح بالاتری از تولیدات ارتقاء یافته است.

تنوع منابع درآمدی خانوار

با توجه به اینکه اکثر ساکنان مناطق مرزی را کشاورزان و دامداران تشکیل می دهند و فعالیت این دو گروه شغلی ارتباط کاملا مستقیمی با وضعیت اقلیمی و طبیعی منطقه داشته و دارد، در صورت وقوع حوادث طبیعی نظیر خشکسالی و سایر حوادث، وضعیت معیشتی این افراد به شدت تحت تأثیر و نوسانات درآمدی قرار می گیرد و بنابراین میزان آسیب پذیری آنان در صورت اتکا به یکی از منابع تأمین درآمد، خیلی زیاد می گردد. بنابراین ایجاد منبع تأمین درآمدی تحت عنوان مشارکت در سهام تعاونی مرزنشینان به سبد درآمدی آنان اضافه گردیده و تنوع منابع درآمدی را ایجاد می نمایند.

ارتقاء ساختارهای اقتصادی

وجود یک ساختار اقتصادی فعال به نام شرکت تعاونی مرزنشینان در مناطق مرزی، زمینه را برای گسترش خدمات و سایر زیر بناهای دیگر اقتصادی از طرف دولت فراهم می نماید تا موجبات رونق اقتصادی این مناطق به مرور فراهم گردد.

برقراری نظام توزیع

با توجه به اینکه مناطق مرزی از جمله دور دست ترین مناطق می باشند، معمولا ارائه خدمات توسط دولت به نحو مطلوبی صورت نمی پذیرد. در این حالت است که راه اندازی تعاونی های مرزنشین در این مناطق می توانند نقش دولت را در ارائه کالاهای مورد نیاز این افراد بر عهده بگیرند.

اهداف شکل گیری شرکت های تعاونی مرزنشینان

ـ بهره گیری مناسب تر از مبادلات مرزی برای اعمال سیاست توسط دولت

ـ سمت و سودهی به فعالیت مرزنشینان از قاچاق کالا به سمت تجارت سالم

ـ امکان تأمین مناسب مواد غذایی و کالاهای ضروری در مناطق مرزی

ـ تسهیل در عرضه مایحتاج مورد نیاز به مناطق دور افتاده و مرزی

ـ پیشگیری از مهاجرت و توقف تخلیه جمعیتی این مناطق

ـ بهبود وضع معیشتی مردم منطقه از طریق تأمین درآمد برای آنان

ـ استفاده مرزنشینان از مزایای قانون مبادلات مرزی

ـ تجمع تشکل مرزنشینان و تعاملات درون منطقه ای

ـ مبارزه با گرانی و تورم مواد غذایی به دلیل کمبودهای عرضه این مواد در این مناطق

ـ تنوع بخشی به درآمد افراد و کاهش آسیب پذیری آن ها از وابستگی به کشاورزی یا دامداری

ـ تقویت اعتماد افراد منطقه نسبت به دولت جمهوری اسلامی و خنثی شدن تبلیغات سوء بیگانگان

ـ ایجاد روحیه تعاون و همکاری بین جمعیت های اقلیت در مناطق مرزی و همگرایی ملی

ضرروت شکل گیری شرکت های تعاونی مرزنشینان

در طبقه بندی وزارت تعاون شرکت های تعاونی مرزنشینان زیر مجموعه ی تعاونی های مصرف محسوب شده و با هدف تأمین نیازهای مصرف کنندگان مناطق مرزی، خدمت رسانی به مرزنشینان و ایجاد مبادله آن ها با ساکنین آن سوی مرزها صورت پذیرفته است. این تعاونی ها ضمن حمایت از ساکنان مناطق مرزی با توجه به اعمال تسهیلاتی که برای ورود و خروج کالا و رفع مشکلاتشان می تواند اعمال کنند، به واردات و صادرات ( مراحل صادرات ) غیر مجاز نظم بخشیده و در بسیاری از نقاط مرزی کشور امکان ایجاد ارزش افزوده از محل فعالیت های اقتصادی سالم را فراهم می نماید. البته این عامل به نوبه خود در ارتقاء موقعیت درآمدی مرزنشینان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت نیز مؤثر خواهند افتاد. با اعطا تسهیلات ویژه جهت استقرار بخش های تولیدی در مناطق مرزی و با مشارکت سالم و فعال بخش خصوصی و همچنین کمک های حمایتی بخش دولتی، به مرور زمینه های صادراتی در این مناطق بیشتر می گردد.

تجهیز امکانات این مناطق :

ـ از یک سو باعث رشد و توسعه صادرات به کشورهای همجوار و انگیزه قوی جهت افزایش کمی و کیفی تولید داخلی شده

ـ از سوی دیگر با وارداتی که این گروه انجام می دهند، مسلما انگیزه ای مثبت در جهت رقابت سالم تولیدات داخلی نیز فراهم می آید

مزایـای تعـاونی هـای مرزنشین

با توجه به اینکه این شرکت ها از نوع شرکت های خدماتی، توزیعی هستند و به منظور تأمین نیازمندی های مشترک اعضا تأسیس شده اند لذا بر اساس مواد مندرج در اساسنامه، شرکت های تعاونی می توانند در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا ، تهیه مسکن، خدمات مربوط به اداره مجتمع های مسکونی، خدمات صادرات ، اداری، آموزشی، بهداشتی درمانی، مشاوره ای، اشتغال و سایر زمینه ها برای اعضا فعالیت کنند.

مشکلات تعاونی های مرزنشین

ـ عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات کالا های اساسی مرزنشینان : از آنجایی که مقدمه دریافت ارز رسمی و امکان ثبت سفارش از طریق سامانه جامع تجارت متعلق به سازمان توسعه تجارت ایران و سامانه EPL ( پنجره واحد تجارت فرامرزی ) متعلق به گمرک ایران بوده و این موضوع به دلیل غیر فعال بودن لینک مرزنشینی در سامانه جامع تجارت و عدم امکان ثبت سفارش ارزی در سامانه EPL ( پنجره واحد تجارت فرامرزی ) برای تعاونی های مرزنشینان امکان پذیر نیست. لذا تا زمانی که لینک مرزنشین در سامانه جامع تجارت فعال نشود و ثبت سفارش ارزی در سامانه EPL ( پنجره واحد تجارت فرامرزی ) امکان پذیر نباشد مرزنشینان نمی توانند برای واردات کالا از طریق قانونی ثبت سفارش و اقدام کنند.

ـ مالیات ( ۲۵ درصدی ) بر درآمد ناچیز مرزنشینان : چون زمانی که ماده ۱۳۳ قانون مالیات های مستقیم وضع شده، تشکلی به نام شرکت های تعاونی مرزنشینان وجود نداشته، پس باید مالیات بدهیم.

ـ حذف سهم قابل توجه مرزنشینان از صادرات کشور : با نادیده گرفتن ماده ۶ قانون مبادلات مرزی که صادرات مرزنشینان با یک سال تنفس برای واردات است و شامل تعهد ارزی نمی شوند و تا کنون بانک مرکزی پاسخ مکاتبات سازمان توسعه تجارت در این رابطه را نداده است که در صورت رفع این مشکلات قطعا تعاونی ها از رکود خارج و می توانند خدمات شایسته تری به اعضای عضو تعاونی های مرزنشین ارائه نمایند.

سامانه تعاونی مرزنشینان

در این سامانه امکان ثبت اظهار حمل کالای مرزنشینان و شرکت های تعاونی از طریق سیستم ثبت سفارش وجود دارد که در روند کار تسهیل ایجاد خواهد کرد. در ادامه لینک سایت سامانه تعاونی مرزنشینان و راهنمای استفاده از آن برای شما آورده شده است.

لینک خبر

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۹ ، ۱۹:۵۶
روح الله علی بیگی

حمید زادبوم گفت رییس کل سازمان توسعه تجارت: اجرای مفاد مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی در زمینه تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی روند مثبتی را پشت سرگذاشته است.

 

تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی روند مثبتی دارد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در نشست کمیته اقدام ارزی با اشاره به اقدام ها و پیگیری های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرایی شدن این مصوبه، توضیح داد: فرآیندهای اجرایی مصوبه های ستاد هماهنگی اقتصادی با همکاری گمرک ایران‌، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی ایران در حال تدوین بوده و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و همچنین جلسات فوق‌العاده کمیته اقدام ارزی دراین زمینه اقدام می‌شود. وی افزود: براساس فراهم شدن هرچه سریع‌تر زیرساخت‌ها توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، افزایش سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات را مشاهده خواهیم کرد.

مسوول کمیته اقدام ارزی خاطرنشان کرد: تاکنون فرآیند اجرایی رفع تعهدات ارزی صادرات مرزنشینان و پیله‌وران، صادرات از محل ورود موقت و انتقال کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نهایی و ابلاغ شده و سایر موارد نیز در اسرع وقت اجرایی خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید مجدد بر سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تسهیل و تسریع در فرایند ایفای تعهدات ارزی گفت: حرکت در این مسیر، جز با همکاری تمامی بخش‌ها میسر نخواهد شد. جلسه کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت ایران با حضور اعضا و همچنین افرادی از سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. از ابتدای امسال، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی مهلتی را برای صادرکنندگان به منظور بازگرداندن ارز حاصل از صادرات در سال های ۹۷ و ۹۸ تعیین کردند که در غیر این صورت کارت بازرگانی آنان تعلیق خواهد شد. بررسی ها نشان می دهد تا پایان شهریورماه امسال ۳۵ میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازگشت، اما ۱۶ میلیارد یورو باقی ماند که پیگیری برای پرداخت آن در دستور کار قرار دارد. آبان ماه نیز بانک مرکزی در بخشنامه ای اعلام کرد صادرکنندگان می توانند به شیوه تهاتر و ارز متقاضی اقدام به ایفای تعهدات ارزی خود کنند.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۱۸:۳۸
روح الله علی بیگی

 افتتاح گذرگاه های مرزی موجب بهبود معیشت مرزنشینان می شود

 

زاهدان ـ رئیس صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: افتتاح گذرگاه ها و پایانه های مرزی باعث رونق بخشیدن به تجارت و بهبود معیشت مرزنشینان میشود . داوود شهرکی در گفتگو با خبرنگار بازار ، اظهار داشت :  افتتاح گذرگاه ها و پایانه های مرزی باعث رونق بخشیدن به تجارت و بهبود معیشت مرزنشینان می شود زیرا محلی برای تبادلات اقتصادی مردم منطقه است . وی با تاکید بر اینکه توجه به ظرفیت مرز به اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان کمک می کند ، افزود : چند روز قبل شاهد افتتاح رسمی مرز مهم ریمدان ـ گبد به عنوان دومین مرزی رسمی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان بودیم . رئیس صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه افتتاح مرز ریمدان نقطه عطفی در مبادلات و روابط بین ایران و پاکستان است ، ادامه داد : در حال حاضر میزان تبادلات تجاری ایران و پاکستان بیش از یک و نیم میلیارد دلار است در حالی که ظرفیت آن حدود ۵ میلیارد دلار است . وی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد جمعیت جهان در کشورهای پاکستان ، چین و ایران ساکن هستند ، گفت : افتتاح این گذرگاه مرزی علاوه بر افزایش مبادلات تجاری با پاکستان موجب توسعه بیش از پیش بندر چابهار به عنوان تنها بند اقیانوسی کشور می شود. شهرکی تصریح کرد : همچنین طی مذاکرات انجام شده با دولت پاکستان به زودی گذرگاه و پایانه مرزی پیشین هم به بهره برداری می رسد.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۹ ، ۱۵:۱۳
روح الله علی بیگی

گمرک و وزارت خارجه مقصر عدم بهره‌برداری از بازارچه‌های مرزی هستند این در حالی است که معیشت مرزنشینان بخشی از امنیت پایدار محسوب می‌شود.

به گزارش یکتا پرس، شهریار حیدری رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرزها برای ملت‌ها یا تهدید هستند و یا فرصت؛ اگر جنگی رخ دهد مرزها تهدید محسوب شده و بعد از جنگ مرزها بهترین فرصت برای ارتقاء معیشت ملت‌ها و مردم مناطق مرزی است.

16 دستگاه در ایجاد بازارچه مرزی باید نظر دهند

رئیس کمیته مرز مجلس تصریح کرد: ‌جمهوری اسلامی به خاطر داشتن همسایگان زیاد،‌ یکی از کشورهای مطرح در زمینه تعداد همسایه است و این موضوع بهترین فرصت برای یک کشور محسوب می‌شود که به هیچ وجه تحریم در آن اثرگذار نباشد. وی گفت:‌ در امور مرزها 24 دستگاه دخالت مستقیم دارند؛ اگر بنای ایجاد یک بازارچه مرزی وجود داشته باشد 16 دستگاه باید نظر دهند و ماحصل این نظرات در وزارت کشور و وزارت صمت تجمیع شده و در نهایت بازارچه ایجاد می‌شود. حیدری خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی فرصتی برای معیشت مرزنشین‌ها فراهم می‌کند اما با کمال تأسف علیرغم داشتن 48 بازارچه در کل مرزهای جمهوری اسلامی، تعداد بازارچه‌های مرزی در مناطق خشکی بیشتر از تعداد بازارچه‌های دریایی است.

از ظرفیت بازارچه‌های موقت مرزی استفاده نکرده‌ایم

رئیس کمیته مرز مجلس گفت: با کمال تأسف باید گفت گمرک جمهوری اسلامی و وزارت صمت نمی‌توانند به خوبی از بازارچه‌های مرزی استفاده کنند وامروز می‌بینیم که مردمان مرزنشین نسبت به مردمان عمق سرزمین فقیرتر هستند در حالی که طبق قاعده بین‌المللی مناطق مرزی باید برخوردارتر باشند زیرا از امتیازات مرزی بهره‌مند هستند و چون اولین مردمانی هستند که با ورود کالاهای وارداتی مواجه بوده و خودشان سهم عظیمی در واردات کالا تحت عنوان فعالیت‌های مرزنشینی و دریایی دارند بایستی معیشت بهترین نسبت به دیگران داشته باشند. وی تصریح کرد: متأسفانه یک سوم بازارچه‌های مرزی فعال نیست این در حالی است که ما از ظرفیت بازارچه‌های موقت مرزی استفاده نکرده‌ایم.

انسجامی در مدیریت مرزها وجود ندارد

وی افزود: 14 بازارچه موقت مرزی در استان‌های کردستان،‌ آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان در طول سه سال گذشته تصویب کرده و تحویل گمرک داده ایم اما هیچ کدام فعال نیستند و با کمال تأسف گمرک جمهوری اسلامی یکی از ضعیف‌ترین گمرک‌ها در دنیا است ضمن اینکه یکی از گمرکاتی که در طول 2 سال گذشته بیشترین لطمه و صدمه به واردات، صادرات و فعالیتهای مرزی زده است.حیدری خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت کشور ایجاد مرزهای رسمی است ولی وظیفه وزارت صمت ایجاد بازارچه‌ها است؛ متأسفانه انسجامی در مدیریت مرزها وجود ندارد که این موضوع خود را در کارکرد اقتصادی مرزها نشان داده است. وی افزود: در بعد امنیتی مرزها که وظیفه آن عموما بر عهده وزارت کشور است عملکرد خوبی داشته‌ایم در بعد اقتصادی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و بازارچه‌ها عملکرد غیرقابل توجهی داشته‌ایم که محور تمامی کارها مربوط به گمرک است که نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

معیشت مرزنشینان هم بخشی از امنیت پایدار است

رئیس کمیته مرز مجلس گفت: مدیران گمرک از صدر تا ذیل ضعیف هستند و متأسفانه هیچ معیاری برای انتخاب مدیران آن وجود ندارد . و همین عده کاری کرده‌اند که مدیران باتجربه و موفق در گمرک گوشه‌گیر شوند. وی افزود:‌ نزدیک به 10 تا 15 مدیر باتجربه در گمرک تحت عنوان مشاور بکارگیری شده‌اند و هیچ کاری نکرده‌اند، تعداد دیگری هم گوشه‌گیر بوده و تعدادی هم به واسطه آشنایی و دوستی مناصب گمرک را اشغال کرده‌اند که اگر تمامی آنها را جمع کنیم از مدیریت یک بازارچه هم برنخواهند آمد وی گفت :‌ نباید عملکرد ضعیف منجر به تعطیلی بازارچه شود و این فرصت به تهدید تبدیل شود. وی گفت:‌وقتی از امنیت پایدار صحبت می‌کنیم معیشت پایدار و ایجاد معیشت برای مرزنشینان در چارچوب دیپلماسی مناسب را هم در بر می‌گیرد.

گمرک و وزارتخارجه مقصر عدم بهره‌برداری از بازارچه‌های مرزی

وی گفت: دستگاه دیپلماسی باید با کشورهای همسایه رایزنی کند و بخش اقتصادی دستگاه دیپلماسی باید فعال باشد این در حالی است که عدم تمایل کشور مقابل برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازارچه‌های مرزی به عدم برقراری ارتباط و تقویت آن از سوی وزارت خارجه باز می‌گردد و چون جلساتی را برگزار نکرده و رایزنی با آنها ندارند دچار مشکل می‌شویم وی تصریح کرد: ما با تمامی همسایگان جمهوری اسلامی (16 کشور) دارای مرز زمینی، هوایی و دریایی هستیم ولی کارکردهای مرزها با یکدیگر متفاوت است. وی گفت: 8574 کیلومتر مرز جمهوری اسلامی با دیگران است که یا مرز رسمی و یا مجاز داریم و یا در حال پیگیری برای مجاز شدن مرزها هستیم ضمن اینکه به خوبی از مرز هوایی استفاده نکرده‌ایم که ناشی از عدم رایزنی مناسب دستگاه دیپلماسی و گمرک جمهوری اسلامی است.

لینک خبر 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۹۹ ، ۱۵:۴۳
روح الله علی بیگی