پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین

------------------------------ اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور -------------------------------

پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین

------------------------------ اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور -------------------------------

پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین
نویسندگان

۷ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، الله نظر اسعدزاده شامگاه (13 دی) در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: مرزنشین به کسی اطلاق می‌شود که در حاشیه مرز زندگی می‌کند که به روایت تاریخ با سخت کوشی پاسدار مرزها هستند و در حوزه تولید و سازندگی تلاش می کنند.

وی افزود: باید به مرزنشینان برای جلوگیری از مهاجرت در مرزها، حفظ امنیت، جلوگیری از ورود کالای قاچاق در طرح های ساماندهی مبادلات مرزی و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در تحقق عدالت اجتماعی توجه شود.رئیس تعاونی مرزنشینان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قانون ساماندهی مبادلات مرزی در ابتدا تصویب و ابلاغ شد اما متاسفانه مشکلاتی داشت و مطابق آن آیین نامه اجرایی تدوین شد که متاسفانه این نیز دارای مشکلاتی بود، گفت: امروز شاهد رفع قسمت اعظم مشکلات مرزنشینان هستیم اما متاسفانه برخی قوانین و مقررات ثابت نیستند و خلق الساعه ایجاد می‌شوند که  این ها در روند کار قشر مرزنشینان وقفه و خسارت مالی و اتلاف وقت ایجاد می‌کند.اسعدزاده بیان کرد: یکی از این موانع صدور کارت الکترونیکی مرزنشینان است که بعد از چندسال هنوز این پروسه دچار مشکل است و قسمتی از مرزنشینان از سهمیه مرزی محروم شدند چرا که در ابتدا همه جوانب کار سنجیده نشده بود. وی پیشنهاد داد در مرحله نخست صدور کارت الکترونیکی به تشکیلات مرزنشینان استانی واگذار و انجام شود و اگر قرار است شرکتی این خدمات را ارائه کند باید مدارک ناکامل را نپذیرند تا توقع ایجاد نشود. رئیس تعاونی مرزنشینان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات مصوبه ای است که در زمان وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تصویب شد که به جای کمک به مرزنشینان متاسفانه کمر آنان را شکست، تصریح کرد: سهمیه وزنی کالا و تعداد اقلام تقلیل پیدا کرد و بخش زیادی از تعاونی های مرزنشین زمین گیر شدند. اسعدزاده با تاکید بر اینکه بحث مالیات کمر مرزنشینان را در سراسر کشور شکسته است، افزود: اکثر تعاونی های مرزنشین بدهکار مالیاتی هستند و باید این قشر معاف از مالیات شوند. وی با بیان اینکه بانکها تسهیلات به مرزنشینان نمی دهند که باید مقررات و ضوابط در این خصوص تغییر یابد، پیشنهاد داد: در ابتدا مرزنشینان را بشناسیم و باور کنیم و از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری شود و از کارشناسان مرزنشینان برای تصمیم‌گیری های مربوط به این قشر استفاده شود. رئیس تعاونی مرزنشینان خراسان‌جنوبی با تاکید بر لزوم بازگشایی بازارچه های مرزی و کمک آن به مرزنشینان، ادامه داد: انتظار است برای دریافت سهمیه سوخت مشمولیت مرزنشینان از این مهم وسیع‌تر شود تا افراد بیشتری از این سهمیه بهره‌مند شوند . وی در پایان معافیت شرکت‌های فعال در بخش مرزنشینان از استخدام مسئولان فنی، بروز کردن سامانه مرزنشینان و تقویت بخش تعاون مرزنشینان را از دیگر درخواست‌های مرزنشینان استان عنوان کرد

لینک خبر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۰۹:۲۱
روح الله علی بیگی

یعقوب رستمی (مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در مورد وضعیت تعاونی‌های مرزنشینان و همچنین اقداماتی که وزارت تعاون برای بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی آنها انجام داده است، به خبرنگار ایلنا می‌گوید : تعاونی‌های مرزنشین، تعاونی‌هایی هستند که ساکنان مزری تا شعاع ۳۰ کیلومتری را می‌توانند در خود بگنجانند. تعاونی‌های مرزنشین به لحاظ وضعیت مرزهای هر کشور از جهات متفاوت دارای اهمیت بسیاری هستند زیرا آنها می‌توانند با کشورهای همسایه مراوداتی داشته باشند و در هر منطقه دارای سلایق و رسوم خاصی نیز هستند.

او در مورد اهمیت این تعاونی‌ها ادامه می‌دهد: دولت برای اینکه این افراد از لحاظ معیشتی وضعیت مناسبی ندارند یکسری امتیازاتی در مورد صادرات و واردات در اختیار آنها قرار داده که بر مبنای نیاز آنها تصمیم‌گیری شده است. ما در این تعاونی‌ها هم باید به فکر وضعیت معیشت باشیم و هم نگاهی به وضعیت اجتماعی آنها داشته باشیم . وی در تشریح تاریخچه این ‌تعاونی‌ها اضافه می‌کند: این تعاونی‌ها در سال ۱۳۳۱ تاسیس شده‌اند و در سال ۱۳۴۴ قانون مبادلات مرزی به تصویب رسید که در سال ۱۳۶۱ در قالب تعاونی‌های مرزنشین ساماندهی و تشکیل شدند. در سال ۱۳۸۴ تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی نوشته شد ولی در سال ۱۳۹۱ یکسری سهمیه‌هایی به آنها تخصیص داده شد. این روند در سال ۱۳۹۵ تغییراتی منفی به همراه داشت. پس از آن اقلام و معافیت‌هایی که برای تعاونی مرزنشینان درنظر گرفته شده بود طبق مصوبه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب رساند، قطع شد.

او ادامه می‌دهد: باتوجه به مصوبه‌های قبلی‌، تعاونی‌های مرزنشینان می‌توانستند ۷۰ قلم جنس مبادله کنند که با ۱۰۰ درصد معافیت اقلام مصرفی همراه بود، اکنون این معافیت به ۷۰ درصد رسیده است. همچنین این تعاونی‌ها معافیت ۷۰ درصدی در خصوص اقلام مورد نیاز زندگی داشتند که اکنون به ۳۰ درصد رسیده است . رستمی در مورد کاهش اقلام مبادلاتی این تعاونی‌ها خاطرنشان می‌کند : همچنین اقلام مبادلاتی تعاونی‌های مرزنشین از ۷۰ قلم به ۴۰ قلم رسیده است که عمده این اقلام هم مورد نیاز مرزنشینان نیست به همین دلیل ما در پی منطقه‌ای کردن این اقلام هستیم تا هر تعاونی بتواند براساس نیاز محلی خود واردات و صادرات داشته باشد .

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۶ ، ۲۲:۵۲
روح الله علی بیگی

سیاستهای غلط دولت در بحث مرزنشینان از سال 1392 تا کنون گواه بر این است که دولت هیچ برنامه ی برای معیشت مرزنشینان ندارد . طرحهای مثل جایگزین کردن کارتهای قدیمی مبادلات مرزنشینی با کارت الکترونیک مرزنشینان هدفی جز درآمد زائی برای دولت نبود که دولت بنام مرزنشینان از صاحبان هر کارت مبالغی تحت عنوان صدور کارت و تمدید کارت و تغییر کارت و ... از مرزنشینان دریافت کند .

ممنوعیت واردات کالاهای تعاونیهای مرزنشینان در شرایطی اعمال شد که مافیای واردکنندگان که هیچ گاه نامی از آنها برده نمیشود میلیونها تن کالا وارد کشور نمودند .

کوله بری و ته لنجی و کالاهای ملوانی ممنوع در حالی میشود که دولت هیچ برنامه منسجم و دقیقی جهت ارتزاق مرزنشینان معرفی نکرده و حتی در واقع هیچ طرحی هم ندارد که جایگزین نماید . 

طرح های و برنامه ها و تصمیمهای یکشبیه دولت بنظر میرسد تنها امید دادن واهی و سرگرم کردن مردم باشد تا روی نارضایتی مردم با همین وعده و وعیدها سرپوش بگذارند و بنحوی سه ساله باقیمانده دولت خود را سپری بنمایند . 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۶ ، ۱۹:۴۶
روح الله علی بیگی

مائده امینی- شهروند| کاسه صبر مرزنشینان جنوبی سر آمده. بازاری‌های گناوه کرکره‌ها را پایین کشیده‌ و در جای‌جای گناوه و بوشهر تجمع کرده‌اند. می‌گویند بیش از ٣ ماه است که ملوانان بیکار شده‌اند و واردات ته‌لنجی به‌طورکلی ممنوع شده است . این‌بار شروع اعتراض‌ها و اعتصاب‌های مغازه‌های بازار اگرچه از گناوه بوده اما قرار است دیلم هم کم‌کم وارد گود شود. بازاری‌های این شهر جنوبی می‌گویند از چهارشنبه دیگر مغازه‌های خود را باز نمی‌کنند . نمایندگان و فعالان بوشهر می‌گویند نان جنوبی‌ها را دریا می‌دهد؛ الان ٣ ماه است که ملوانان بیکار شده‌اند. برخی از مواد غذایی که با لنج‌هایشان آورده‌اند فاسد شده و برخی دیگر در آستانه فساد قرار دارد.

نماینده مردم بوشهر و گناوه به «شهروند» می‌گوید: من هر هفته مردم را به آرامش دعوت می‌کردم. می‌گفتم که صبر کنید، شنبه درست می‌شود. این شنبه نشد، شنبه بعدی درست می‌شود اما درست نشد که نشد. ما به محدود کردن واردات ته‌لنجی اعتراض داشتیم، به‌طور کلی آن‌ را بستند. ما دلمان نمی‌خواست کار به تجمع و اعتصاب بکشد، اما چه کنیم؟ کارد به استخوان رسیده است. عبدالرسول ابراهیمی، عضو کمیسیون تجارت و بازرگانی اتاق بوشهر به «شهروند» می‌گوید: نه فقط بوشهر، ٩٠‌درصد مردم بندر، خوزستان و ساحل‌نشینان از دریا ارتزاق می‌کنند. ٣ ماه است شناورها خوابیده‌اند. مردم به خاک سیاه نشسته‌اند. او ادامه می‌دهد: مشکل قاچاق کشور امروز فقط ملوانان با ١٠ کیسه برنج و چای و روغن و .. هستند؟ پس چطور کسانی هستند که می‌توانند به‌راحتی ٢٠ کانتینر، ٢٠ کانتینر از مرزهای دیگر کشور لباسشویی بوش را قاچاقی به کشور برسانند؟

ماجرا چیست؟
واردات ته‌لنجی همیشه حاشیه‌ساز بوده‌ است. یک‌بار برای آن محدودیت تعیین می‌کنند؛ یک‌بار به‌طورکلی آن را لغو و غیرقانونی اعلام می‌کنند. سر آخر هم یک نفر می‌آید و می‌گوید اصلا چرا باید واردات ته‌لنجی محدودیت داشته باشد؟ آزاد باشید!واردات ته‌لنجی کالاهایی است که ملوانان با خود به ساحل می‌آورند. کالاهایی که معمولا حجم‌شان کم است و در بازارها با اعمال‌ درصدی سود به فروش می‌رسد. این وارد کردن، حمل کردن و فروختن برای نوار مرزنشین جنوبی یک زنجیره اشتغال ایجاد کرده اما از طرفی اگر ساماندهی و مدیریت نشود، راه گسترش قاچاق را هموار می‌کند. در سال‌های صدارت دولت‌های نهم و دهم، سیاست‌های پوپولیستی به دریا هم کشیده شده بود تا جایی که محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهوری وقت در‌ سال ٨٤ و در جمع مردم گناوه گفته بود: «ما این‌جا اعلام می‌کنیم ته‌لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به ۴بار محدود شود و اگر توانستند سالی ۱۲بار هم بروند، دولت هیچ‌گاه نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد، آن هم مردمی زحمتکش که روزها و هفته‌ها در دریا جان خودشان را به خطر می‌اندازند تا نان زن و بچه‌هایشان را تهیه کنند. دولت باید مانع را از پیش پای آنها بردارد.» رئیس‌جمهوری وقت این حرف‌ها را برای آن می‌زد که در آن زمان واردات ته‌لنجی محدود شده بود. قرار بود هر ملوان فقط ٤بار مجاز به وارد کردن کالا تحت‌ عنوان کالای ته‌لنجی باشد. ملوانان هم اعتراضی نداشتند، چراکه در آن زمان اسماً ٤بار در ‌سال کالا وارد می‌کردند و رسما به دلیل ضعف نظارتی وقت، محدودیتی نداشتند.
حالا چه اتفاقی افتاده است؟

اما هفده‌ماه بعد از این وعده، دولت یازدهم ته‌لنجی را بشدت محدود و حتی به سوی حذف آن حرکت کرد و باعث لنگر انداختن صدها لنج تجاری در بندرهای بوشهر شد. هدف هم قانونمند کردن فعالیت ملوانان بود . بعد از آن، براساس مصوبه‌ای تحت‌ عنوان مصوبه ته‌لنجی، واردات ته‌لنجی از ٤بار به ٦بار سفر گسترش یافت و ملوانان مجاز شدند که در هر بار سفر ١٠‌میلیون تومان با خود جنس بیاورند. محدودیتی که شاید خیلی هم به مذاق ملوانان و مرزنشینان خوش نیامد اما در پی آن اعتراض آنچنانی هم برنخاست . اگر چه با اجرای مصوبه ساماندهی ته‌لنجی، این میزان به‌طور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل چند برابر شده است، ولی با توجه به این‌که مصوبه جدید به‌صورت دقیق و با نظارت اجرا می‌شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش ١٠‌میلیون تومان می‌توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می‌شود، ناراضی هستند.مشکل اما از بلاتکلیفی آغاز می‌شود. بعد از اجرای مصوبه ته‌لنجی، بلاتکلیفی‌ها آغاز شده است. شناورها به اسکله می‌رسند و هنگام تخلیه بار با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شوند و همین امر منجر به افزایش ٣٠ تا ٤٠‌درصدی قیمت کالاهای ته‌لنجی در بازار بوشهر شده است. امروز هم که این گزارش نوشته می‌شود، فعالان بوشهری می‌گویند بیش از ٣ ماه است که واردات ته‌لنجی به‌طورکلی ممنوع شده است.

زیرساخت‌های لازم فراهم نیست
عبد الحمید خدری، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم به «شهروند» می‌گوید: سقف ١٠‌میلیون تومان برای ملوانان، انتظار مرز‌نشینان را برآورده نمی‌کند. جنس‌های ملوانان ٢ماهی می‌شود که در ساحل مانده و رکود بازار بندر گناوه را فراگرفته است. مدت‌هاست که هشدار می‌دهیم و دولت تاکنون هیچ اقدامی برای آن انجام نداده است. به‌عنوان نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گویم که نارضایتی مردم به اوج رسیده است . خدری در خلال گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: من از مسئولان و دست‌اندرکاران این مصوبه می‌پرسم که آیا زمینه‌های لازم برای اجرای طرح تحدید ملوانان فراهم است؟ سامانه‌های الکترونیکی آن تدارک دیده شده است؟ انبارهای لازم برای اجناس بلاتکلیف درنظر گرفته شده است؟ دبیر کمیسیون انرژی مجلس ادامه می‌دهد: انصاف داشته باشید. نزدیک عید نوروز هستیم. دی، بهمن و اسفند شلوغ‌ترین ماه‌های تجاری بوشهر بوده ‌است. امروز در بازارها پرنده پر نمی‌زند. نماینده مردم بوشهر توضیح می‌دهد: به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کالاهای ته‌لنجی برای ٤٠ تا ٥٠‌هزار نفر، که نیمی از مردم گناوه را شامل می‌شوند، اشتغالزایی کرده است. امرار معاش مردم جنوب از دریاست.

شغل ایجاد و بعد محدودیت تعریف کنید
اگر آقایان با کالای ته‌لنجی موافقند، خب من هم هستم اما طبق بند ١٢ اصل سوم قانون اساسی دولت موظف است برای این افراد شغل ایجاد کند. خدری می‌گوید: شغل جایگزین برای مردم این منطقه تعریف کنید بعد آنها را محدود و معیشت آنها را دچار مشکل کنید. در استان من نه صنعت هست نه کشاورزی. آمارهای رسیده به من، نشان‌دهنده افزایش سرقت در ٢ ماه اخیر است. او می‌گوید: هر هفته به مردم قول هفته بعد را دادم. بالاخره آستانه تحمل مردم تمام شد و دست به تجمع زدند. بازاریان هم مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

واردات ته‌لنجی باید ساماندهی شود
میزان واردات توسط ملوانان آن‌قدر زیاد نیست که بتوان قاچاق کشور را به آنها نسبت داد، اما قطعا باید کالاهای ته ‌لنجی ساماندهی شود و تحت‌ نظارت قرار بگیرد. آنوش رحام، تحلیلگر ارشد امور گمرکی به «شهروند» می‌گوید: ساماندهی ممکن است برخی از مرزنشینان در زنجیره کسب‌وکار را از کار بیکار کند، اما دولت می‌تواند این مشاغل از دست‌رفته را با ایجاد شغل مولد جبران و خدمات بازرگانی کشور را بارور کند . این تحلیلگر ادامه می‌دهد: برای مثال ما می‌توانستیم ١٠٠‌میلیارد دلار در ‌سال از ترانزیت کشور درآمد داشته باشیم، اما تفکرهای سلبی و تندرو که فکر می‌کنند کشور وظیفه دارد همه مایحتاج خود را تولید کند، مانع این درآمدزایی شدند. در چنین بستری و با چنین درآمدی می‌توانستیم مشاغل از دست‌رفته بر اثر ساماندهی را هم جبران کنیم، اما نگذاشتند و نمی‌گذارند.از این‌طرف، برخی معتقدند که سهم ته‌لنجی‌ها در قاچاق کشور ناچیز است. سید احمد حسینی‌فر، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی خرمشهر با ناچیز دانستن سهم این واردات در قیاس با میزان کل واردات به کشور گفته است: اگر بخواهیم به لحاظ مقایسه‌ای این موضوع را بررسی کنیم، واقعیت این است که میزان واردات کل کشور درباره کالاهای ته‌لنجی سالیانه چیزی کمتر از یک‌میلیارد دلار است. این فعال اقتصادی با اشاره به آمار ۲۰‌میلیارد دلاری واردات غیرقانونی به کشور اظهار داشت: درنهایت رقمی کمتر از یک‌میلیارد دلار کالای ته‌لنجی در کل کشور وارد می‌شود که در ازای آن نیز برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، شغل و درآمد ایجاد می‌شود، به‌طوری که به لحاظ تعدادی، هزاران نفر از مردم بومی این مناطق در این زمینه فعال هستند.

یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که تمایلی ندارد نامش فاش شود، می‌گوید: سالی ٦٠‌میلیون تومان معافیت مالیاتی و آزادی برای وارد کردن کالا و مواد غذایی به ازای هر ملوان کم است؟ چرا باید برخی به افزایش نظارت گمرک روی کالای قاچاق اعتراض داشته باشند؟ این ملوانان هم بیمه هستند هم عایدی خوبی در ماه نصیب‌شان می‌شود، شما ببینید در پایتخت یک کارگر ساده مگر چقدر درآمد دارد؟ او معتقد است واحد شمارش برخی نیسان شده و می‌گویند اگر فلان‌قدر نیسان جنس وارد نکنیم، معیشت‌مان نمی‌چرخد! اگر ته‌لنجی ساماندهی نشود که هر کس راه می‌افتد یک لنج برای خود می‌خرد و یک ملوان هم اجیر می‌کند . گفتنی است، بیش از ٢‌هزار و ٣٠٠ شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارد که هر کدام از این لنج‌ها بین ٦ تا ٨ ملوان دارند؛ حدود ١٢‌هزار نفر به‌صورت مستقیم با لنج‌ها روزگار می‌گذرانند. کالاهای همراه ملوانان هم معمولا مواد غذایی است . همچنین به‌صورت غیرمستقیم ٣٠ تا ٣٥‌هزار نفر در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته‌لنجی فعالیت می‌کنند و زندگی آنها به نوعی به لنج و دریا وابسته است .

لینک خبر 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۳
روح الله علی بیگی

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سکینه الماسی در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت : جنابعالی با شعار بهبود وضع اقتصادی وارد کارزار انتخابات شده و رئیس جمهور شدید، اما از شرایط اقتصادی مردم اطلاع ندارید.

نماینده مردم عسلویه در مجلس شورای اسلامی افزود: با قوانین سختگیرانه مشکلاتی برای مرزنشینان به وجود آمده است، گناه آنها چیست که ناکامی‌های کلان اقتصادی در کشور به گردن مرزنشینان افتاده است. مرزنشینان غیر از ته لنجی هیچ مفروض دیگری برای ارتزاق ندارند. کسی منکر اعمال قانون و قاعده نیست، اما قانون برای بهتر اداره کردن کشور تصویب شده است . وی با اشاره به اینکه مردم دیلم، دیر، عسلویه، کنگاه و گناوه به روز سیاه نشسته اند، تصریح کرد: نمی توان راه را بر روی فعالیت و کار مردم بست . عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تذکری به رئیس سازمان محیط زیست گفت: به دلیل هوای آلوده در تهران سه روز مدارس و ادارات به درستی تعطیل شد، اما درد مردم مظلوم عسلویه در هوای آلوده را چه کسی می فهمد؟ چرا حل مشکلات مردم این منطقه را به دلیل تنفس هوای آلوده پیگیری نمی کنید.

لینک خبر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۲
روح الله علی بیگی

کرد آنلاین - معاون هماهنگى امور اقتصادى و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: سود و منفعت تشکیل هرگونه تشکل اقتصادى در مرز باید به ارتقاى معیشت مرزنشینان کمک کند.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، حسین فیروزى در جلسه شوراى ساماندهى مبادلات مرزى استان با یادآورى اینکه دولت در راستاى کمک به معیشت مرزنشینان 5.5 میلیون لیتر سوخت براى صادرات توسط آنها در نظر گرفته است، افزود: اگر ما براى جذب سهمیه استان تلاش کافى نکنیم، در حق مرزنشینان جفا کرده ایم . وى گفت: سخن گفتن از فقر و پایین بودن درآمد سرانه در استان بویژه در مرزها، کافى نیست بلکه باید براى ارتقاء معیشت و افزایش درآمد مردم تلاش کنیم . معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در بخش دیگرى از این جلسه با اعلام مخالفت تعاونى هاى مرزنشین با تجمیع و ادغام آنها با یکدیگر، از دستگاه هاى ذیربط خواست نظارت بر عملکرد تعاونى هاى مرزنشین با دقت بیشترى انجام شود و امتیاز صادرات سوخت فقط در اختیار تعاونى هایى قرار گیرد که عملکرد آنها شفاف باشد و از کارایى مطلوب برخوردار باشند. وی همچنین خواستار تلاش هرچه بیشتر دستگاه هاى مرتبط در خصوص واریز به موقع سهم سوخت مرزنشینان به حساب خانوارها شد . در این جلسه در خصوص فراهم کردن شرایط رقابت بین شرکت هاى بیمه اى براى حضور در مرز باشماق و ارائه خدمات در حوزه مبادلات مرزى بحث شد.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۹۶ ، ۲۰:۲۶
روح الله علی بیگی

مدیرکل مرزی وزارت کشور گفت: آیین‌نامه جدید هیات وزیران به معنای تعطیل کردن فعالیت کولبران نیست بلکه با ایجاد بازارچه‌های مرزی در مناطق تعریف شده، فعالیت این افراد ساماندهی‌ می‌شود.

مرزنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مجید آقابابایی در نشست خبری امروز خود با اشاره به ویژگی‌های آیین‌نامه جدید «ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی» هیات وزیران اظهار داشت: براساس این آیین نامه، ساکنان مناطق مرزی در سیزده شهرستان استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان که حداقل سه سال سابقه سکونت در مناطق مرزی دارند، می‌توانند در ۱۵ بازارچه مرزی به فعالیت اقتصادی و مبادله کالا به صورت قانونمند بپردازند تا فعالیت مرزنشینان از کولبری به سمت مبادلات غیررسمی در این بازارچه‌ها تغییر کند . وی در ادامه افزود: ساکنان مناطق محدوده بیست کیلومتری مرزهای غربی کشور در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی، بانه، مریوان و سروآباد در استان کردستان، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و پاوه در استان کرمانشاه و همچنین ساکنان شهرستان‌های میرجاوه، هیرمند، نیمروز، زهک و سراوان در شعاع ۵۰ کیلومتری استان سیستان و بلوچستان مشمول استفاده از تسهیلات مقرر در آیین‌نامه مذکور هستند. بر اساس این آیین‌نامه هر فرد ماهانه از تخفیف ۵ میلیون ریالی به عنوان تخفیف سود بازرگانی برخوردار خواهند شد.

مدیرکل مرزی وزارت کشور با بیان اینکه امتیازات دیگری نیز شامل این افراد می‌شود گفت: علاوه بر اینکه مبادله کالا و به طریق رسمی و قانونی انجام می‌شود و مسئولیت بازارچه به عهده گمرک است، امکان ترانزیت کالای داخلی فراهم می‌شود و ماهانه ساکنین مناطق مشمول از تخفیف سود بازرگانی برای ورود کالاهای مجاز برخودار می‌شوند . وی خاطرنشان کرد: افراد مشمول از طریق صدور کارت الکترونیک مرزنشینان، مبادلات رسمی را انجام می‌دهند . آقابابایی همچنین با بیان اینکه هزینه‌های ایجاد شده تاسیسات اداری و زیربنایی و تاسیسات مورد نیاز واحدهای اجرایی در این بازارچه‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها و تامین کارکنان بازارچه و اداره آن به عهده استانداری‌های چهار استان یاد شده است، افزود: دستور لازم به استانداران برای آماده‌سازی هرچه سریعتر زیرساخت‌ها صادر شده است.مدیرکل مرزی وزارت کشور در پایان تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از آسیب‌پذیری کولبران، حفظ کرامت انسانی مرزنشینان و هدایت و انتقال فعالیت آنها در مسیری قانونی و همچنین افزایش درآمد آنهاست.

لینک خبر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ دی ۹۶ ، ۰۳:۳۰
روح الله علی بیگی