پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین

------------------------------ اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور -------------------------------

پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین

------------------------------ اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور -------------------------------

پایگاه اطلاع رسانی تعاونیهای مرزنشین
نویسندگان

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

شهروند

کوله‌بری ممنوع و مرزها بسته می‌شود. این خبری است که وزیر کشور دیروز در نشست با اعضای اتاق ایران اعلام کرد و کوله‌بری را خلاف حقوق شهروندی و کرامت انسانی دانست. براساس تصمیم تازه‌ای که دولت گرفته، بنا شده است روستاییانی که حداقل ٣‌سال سابقه سکونت در روستا دارند کارت پیله‌وری دریافت کرده و کالاهای خود را در ١٥ بازارچه مرزی عرضه کنند. با این وجود تعاونی‌های مرزنشینان از این تصمیم دولت چندان راضی به نظر نمی‌رسند و معتقدند تا زمانی که زیرساخت‌های مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی در شهرهای محروم مرزی انجام نشود اینگونه تصمیم‌های یک‌شبه تنها معیشت کوله‌بران را تنگ می‌کند. آنها می‌گویند دولت تنها اجازه واردات کالاهایی را برای کوله‌بران صادر کرده است که در بازار داخلی تقاضای چندانی ندارد و کالاهای پرسود همچنان توسط قاچاقچیان بزرگ تجارت می‌شوند. حالا درحالی‌که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ممنوعیت کوله‌بری را تا ٩٠‌درصد در کنترل قاچاق از معابر کوله‌بری موثر می‌داند، حجم قاچاق از معابر کوله‌بری تنها ٣‌میلیارد دلار است که در مقایسه با رقم ١٢ تا ٢٠‌میلیارد دلاری قاچاق کالا، قابل‌توجه نیست.


کالاهای کم‌متقاضی در فهرست کوله‌بران

روح‌الله علی بیگی، رئیس هیأت‌مدیره تعاونی‌های مرزنشین مهران از تصمیم‌های یک‌شبه برای مرزنشینان انتقاد می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: کوله‌بری تاریخی طولانی و از پیش از انقلاب دارد. بر این اساس مردم مرزنشین به اندازه سقف مشخصی که تعیین شده بود می‌توانستند مایحتاج خود مثل برنج و چای را وارد کنند. در طول چند‌سال اخیر شرایط سختی برای مرزنشین‌ها ایجاد شده است. به نحوی که هر روز تصمیمی جدید گرفته و اعلام می‌شود . او ادامه می‌دهد: یک‌روز مرز بسته و روز دیگر باز می‌شود. در کشور ما تا پیش از‌ سال ٩٢ مرزنشین‌ها می‌توانستند تا سقف ٥٠دلار کالا وارد کشور کنند. کالاها براساس یک لیست مشخص و در حد ٧٠قلم بود. در دولت یازدهم تعداد کالاهای مجاز برای واردات از سقف ٧٠قلم به ٣١قلم کالا کاهش یافت، اما سقف دلاری به میزان ٢٠٠دلار افزایش یافت. البته این دویست دلار عمدتاً به کالاهایی مانند زیره یا قلاب ماهیگیری و فلفل سیاه اختصاص یافت که در بازارهای ایران از تقاضای بالا برخوردار نبود. بدین‌ترتیب بسیاری از کالاهای اساسی با سود بالا از فهرست کالاهای مجاز خارج شد.

رئیس هیأت‌مدیره تعاونی‌های مرزنشینان درباره صدور کارت پیله‌وری برای کوله‌بران گفت: درحال حاضر سه‌نوع کارت برای انجام مبادلات تجاری در مرز داریم. یک کارت به اسم مبادلات مرزی، یک کارت به پیله‌وری و یک کارت تجارت که مخصوص تجار است. من همیشه گفته‌ام که سوءاستفاده از کارت پیله‌وری بسیار بالا است. درحال حاضر نزدیک به ٩‌میلیون کارت مبادلات مرزی برای مرزنشینان صادر شده است و وزارت صنعت و معدن نزدیک به بیست‌هزار تومان بابت صدور این کارت‌ها از شهروندان مرزنشین پول گرفته است. با وجود این کارت، چرا باید مرزنشینان از کارت پیله‌وری که امکان سوءاستفاده از آن زیاد است استفاده کنند؟ او در ادامه گفت: در مورد کارت پیله‌وری که مکانیسم صدور آن بسیار ساده است سوءاستفاده‌های زیادی انجام می‌شود و عده‌ای سودجو باعث تحمیل مالیات‌های کلان به شهروندان مرزنشین شدند. به جز این بسیاری از شهرهای دیگر به مناطق مرزی آمدند و با استفاده از کارت‌های پیله‌وری سر مرزنشینان کلاه گذاشتند. این کارت‌ها مشمول مالیات است وهیچ معافیتی ندارد. علی بیگی در ادامه درباره سرنوشت واردات کالا با استفاده از کارت مبادلات مرزی گفت: به موازات صدور این کارت‌ها در مناطق مرزی کشور شرکت‌های تعاونی تأسیس شد که افراد مرزنشین با استفاده از سهمیه دویست دلاری در این تعاونی عضو می‌شدند و عمده صادرات و واردات کالا توسط این شرکت‌ها انجام می‌شد اما به دنبال افزایش بهای ارز و همچنین افزایش بحث‌های مالیاتی شاهد از کار افتادن این مکانیسم در استان‌های مرزی هستیم.


سد ٣‌میلیارد دلار قاچاق کالا از معابر کوله‌بری

حالا آیین‌نامه‌ای از سوی هیأت دولت و به‌منظور ساماندهی ورود کالا از بازارچه‌های موقت مرزی ابلاغ شده است. براساس این آیین‌نامه ترانزیت کالا بدون رعایت ضوابط گمرک، استاندارد و بهداشت برچیده خواهد شد. این جملات را ابراهیم زارعی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در گفت‌وگو با «شهروند» گفت.
او درباره حجم کالای قاچاق وارداتی از  معابر کوله‌بری به کشور گفت: براساس تخمین‌ها حجم ورود  کالای قاچاق از معابر کوله‌بری در حدود سه‌میلیارد دلار بود. این رقم قطعا با اجرای آیین‌نامه جدید تا میزان نود‌ درصد کاهش خواهد یافت. یکی از ابزار‌های مناسب برای کنترل قاچاق کالا از این مبادی ایجاد بازارچه‌های رسمی است که تحت کنترل و نظارت نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول خواهند بود . زارعی در ادامه افزود: البته معابر کوله‌بری در کشور کاملا بسته نمی‌شود  بلکه ساماندهی می‌شود. بر این اساس عدد، حجم و سقف مجاز برای ورود کالا توسط کوله‌بران کاهش خواهد یافت و در ازای آن کوله‌بران برای عرضه کالا در بازارچه‌های رسمی از برخی معافیت‌های بازرگانی برخوردار خواهند شد . او در ادامه درباره صدور کارت پیله‌وری برای کوله‌بران گفت: داستان کوله‌بری از داستان تعاونی‌های مرزنشین کاملا جداست. مرزنشین‌هایی که کارت مرزنشینی دارند با استناد به قانون ساماندهی مبادلات مرزی و تا سقف معینی که کمیسیون ماده دوازده این قانون تعیین می‌کند مجاز به صادرات و واردات هستند. در ماجرای کوله‌بری اما قاعده مشخصی وجود نداشت. حالا با این آیین‌نامه ابلاغی، واردات کالا توسط این کوله‌بران قاعده‌مند خواهد شد . ابراهیمی درخصوص نحوه شناسایی و ارایه مجوز پیله‌وری در مناطق مرزنشین گفت: صدور کارت پیله‌وری منوط به احراز هویت است. براساس قانون ساماندهی مبادلات مرزی نقاط مشمول که در آن شهروندان می‌توانند از مواهب کارت‌های مرزنشینی استفاده کنند تا شعاع بیست کیلومتر از نقاط مرزی است که توسط وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است. لذا صدور کارت پیله‌وری برای مرزنشینان احتمالا براساس احراز هویت آنان انجام خواهد شد . او در انتها درخصوص تخلفات صورت گرفته در صدور کارت مرزنشینی و احتمال تکرار در کارت‌های پیله‌وری گفت: در هنگام ثبت‌نام برای کارت‌های مرزنشینی شاهد ثبت‌نام دو یا سه‌میلیون نفر مازاد بر جمعیت مرزنشین برای دریافت کارت‌ها بودیم . در نتیجه ایجاد سامانه جامع مرزنشین‌ها با همکاری وزارت کشور، ستاد وزارت اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت به این تخلفات رسیدگی و تعداد واقعی مرزنشین‌ها به‌دست آمد. لذا با استفاده از سامانه جامع مرزنشینی و حدود تعیین شده برای شهروندان مشمول احتمال سوءاستفاده از کارت‌های پیله‌وری بسیار کم خواهد بود . در این میان باید گفت که اهتمام دولت برای مقابله با ورود کالای قاچاق به کشور با توجه به غیرواقعی بودن نرخ ارز و کمبود درآمدهای ارزی کشور سیاستی درست و الزامی است. اما استفاده از روش‌های اقناعی برای جلب مشارکت شهروندان مرزنشین و بخش خصوصی به منظور گسترش زیرساخت‌های قانونی و امکانات برای شکوفایی اقتصادی مناطق مرزنشین از دیگر الزاماتی است که بی‌توجهی به آن قطعا اجرای هر طرح یا آیین‌نامه‌ای برای کنترل ورود کالای قاچاق را با شکست مواجه خواهد کرد. 

لینک خبر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۶ ، ۰۱:۳۷
روح الله علی بیگی

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی


36 روز از قطعی برق در بازارچه مرزی ریمدان چابهار می‌گذرد و وعده مسئولان برای وصل مجدد بی نتیجه بوده است.

عبدالغفور ایران‌نژاد افزود : ... وقتی یک مرز رسمی در محدوده منطقه دشتیاری که همه امید دارند موجب جابجایی مسافر ، صادرات و واردات کالا بین ایران و پاکستان شود و تحولی در اشتغال و توسعه منطقه محروم چابهار و دشتیاری ایجاد کند هم اکنون توان پرداخت فقط 6 میلیون تومان هزینه برق در طول بیش از 10 ماه را ندارد معلوم است که همه این آرزوها پوچ و وعده‌ها توخالی است.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۶ ، ۲۲:۲۶
روح الله علی بیگی

آنچنـــــان رونـــق اقتصــــــادی ایجــاد بکنیــم .

آنچنـــــان مـــــردم را از لحـــــــاظ درآمـــــــد ،،

درآمـد سرشار بتواند در اختیارشان قرار بگیرد،

اصلاً این 45 هـــزارتومــــان خودشــون نیــــــاز

نداشته باشند



عکس های دلخراش مرز دقیق فقر و گرسنگی در ایران

پس چرا از درآمدهای سرشار استفاده نمیکنید؟؟

عکس های دلخراش مرز دقیق فقر و گرسنگی در ایران

پس چرا از درآمدهای سرشار استفاده نمیکنید؟؟

عکس های دلخراش مرز دقیق فقر و گرسنگی در ایران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۶ ، ۲۳:۲۰
روح الله علی بیگی

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، عبدالله بدیعچی، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان، گفت: یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان فروش سوخت از راه قانونی است ولی به دلایلی که هنوز برای اعضای این تعاونی نامعلوم است، وزارت نفت سهمیه سوخت آنها را قطع کرده است؛ تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان حدود ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار جمعیت دارد که ۷۰ هزار خانوار را تشکیل می‌دهند و با توجه به محدودیت‌هایی که در کل تعاونی مرزنشینان برای واردات و صادرات با آن مواجه‌ هستند تا به امروز بعد از یارانه‌های نقدی، تنها پشت‌گرمی آنها فروش سوخت بوده‌است . این مقام صنفی مرزنشینان سیستان و بلوچستان گفت: پیش از این قرار بود که از طرف وزارت نفت ماهانه ۱۵۰۰ لیتر به اعضای تعاونی مرزنشینان سیستان و بلوچستان اختصاص یابد تا از قبل داد‌ و ستد آن ماهانه ۱۵۰ هزار تومان نصیب هر خانواده شود اما اکنون نزدیک به دوماه است که به بهانه کمبود سوخت این سهمیه قطع شده است . وی ادامه داد: مسئولان وزارت نفت در مورد علت قطع سهمیه سوخت مرزنشینان می‌گویند که دلیل این اتفاق سردی هوا و کمبود مواد سوختی است و برای همین سهمیه مرزنشینان تا اطلاع ثانوی قطع شده است . او گفت: هنگامی که سوخت را در اختیار تعاونی مرزنشینان قرار نمی‌دهند قاچاق سوخت افزایش می‌یابد، پیش از این هم اعلام کرده بودیم که تجار افغان تمایل دارند از تعاونی ما سوخت خریداری کنند ولی در این راستا مسئولان وزارت نفت هنوز برای بهبود وضعیت بحرانی مرزنشینان هیچ فعالتی انجام ندادند.

 

قیمت بالای سوخت لنج‌ها کمر لنج‌داران را شکسته است

مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان تنها گلایه‌مندان وزارت نفت نیستند بلکه لنج‌داران ایران نیز که در حاشیه خلیج فارس باربری می‌کنند هم از افزایش بی دلیل قیمت سوخت ابراز نگرانی کرده‌اند . قاسم خلفی، سرپرست اتحادیه لنج‌داران استان بوشهر در مورد مشکلاتی که قیمت بالای سوخت برای صنف لنج‌داران به وجود آورده است، به خبرنگار ایلنا گفت: اگر می‌خواهند مقابل قاچاق سوخت را بگیرند و در یک عمل نسجیده قیمت سوخت لنج‌برانی که نسل به نسل بر روی این شناورها کار کرده‌اند را را بالا می‌برند. به جای افزایش قیمت سوخت لنج‌بران، بر کارمندانی که سوخت را تحویل شناورها می‌دهند نظارت بیشتری داشته باشند . او ادامه داد: ما پیش‌بینی می‌کنیم به زودی قیمت سوخت که اکنون نزدیک به ۱۹۰۰ تومان است طی چند روز آینده از ۲ هزار تومان هم خواهد گذشت. این وضعیت می‌تواند زندگی لنج‌داران را با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو کند . وی افزود: لنج‌های کوچک محصولات خود را به بندر دوبی می‌برند که فاصله ما تا آنجا ۳۵۰ مایل است جالب اینجا است که ۳۱۵ کیلومتر از این فاصله را ما در آب‌های ایران تردد می‌کنیم و تنها ۳۵ کیلومتر را در آب‌های دبی طی می‌کنیم و برای همین نباید دولت قیمت سوخت را با ما ایرانی‌ها چند برابر گرانتر حساب کند . خلفی با اشاره به وضعیت معیشتی ملوانان و لنج‌دارها خاطرنشان می‌کند: لنج‌های ۲۰۰ تنی برای جابه‌جای محصولات مجبورند به کشور قطر سفر کنند زیرا فاصله آن نسبت به دبی کمتر است و در این سفر برای هر ملوان کمتر از ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد. این ملوانان در ماه یک بار می‌توانند این درآمد را داشته باشند.

لینک خبر


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۶ ، ۲۱:۳۸
روح الله علی بیگی

در جلسه ای که با حضور وزاری تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی برگزار شد مشکلات مالیاتی تعاونی ها مورد بررسی قرار گرفت .

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از روابط عمومی معاونت امورتعاون وزات تعاون،کارو رفاه اجتماعی،در این جلسه که در محل دفتر کرباسچیان برگزار شد مسائل و مشکلات تعاونی توسط سید حمید کلانتری معاون امور تعاون و بهمن عبداللهى رییس اتاق تعاون ایران  بیان شد و علی ربیعی حل مشکلات مالیاتی تعاونی ها را عاملی در مسیر حفظ و توسعه اشتغال در این بخش اقتصادی دانست . بخشش جریمه ناشی از عدم ثبت نام تعاونی ها برای مالیات ارزش افزوده از سال ۸۷ تا ۸۹ ، رعایت عدالت در اجرای وصول مالیات ارزش افزوده از خرده فروشان و تعاونی های مصرف، معافیت مالیاتی تعاونی های مرزنشینان بر اساس ماده ۱۳۳ قانون تعاون و وحدت رویه در اعمال تبصره ۶ ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم از جمله مباحث  مورد بررسی در این جلسه بود . در این جلسه که آقای تقوی نژاد رئیس سازمان امورمالیاتی  نیز حضور داشت مقرر گردید تا با دستور وزیر اقتصاد و دارایی جرائم ناشی از عدم ثبت نام تعاونی ها برای مالیات ارزش افزوده طی سالهای ۸۷ تا ۸۹ مشمول بخشیدگی شود . همچنین موضوع معافیت تعاونی های مرزنشینان طی کار گروهی مشترک از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. در خصوص معافیت ۲۵ درصدی تعاونی ها موضوع تبصره ۶ ماده ۱۰۵ نیز تاکید شد که فارغ از تایید یا رد اظهار نامه توسط سازمان امورمالیاتی تخفیف مذکور برای مبلغ مالیات اظهار شده در اظهار نامه اعمال می گردد.

لینک خبر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۶ ، ۲۱:۳۷
روح الله علی بیگی