تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خبر مرگ کولبر جوان به نام کامران مولانیا که در منطقه گاوالان جان خود را از دست داد امروز منتشر شد . این جوان برای جمع آوری گیاهان دارویی به گاوالان رفته بود که متاسفانه جانباخت. او برای تامین معاش خانواده مدتی بود که به جمع کولبران پیوسته بود. رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که اخیرا شاهد مرگ چند کولبر در مرز سردشت بوده ایم حال چرا یکبار برای همیشه مشکل کولبری رفع نمی شود گفت: مردم به سر ناچاری جان خود را کف دستشان می گذارند و برای سیر کردن شکم خانواده هایشان به دل کوه می زنند تا پارچه، وسایل خانگی یا سیگار بیاورند فلذا اگر با این مسئله هم مخالف هستند باید حداقل فکری به حال اشتغال پایدار در این مناطق بکنند.

دولت ها کولبران را نادیده گرفته اند

وی ادامه داد: طرح ما برای ساماندهی کولبران علی رغم 150 امضا اولیه در صحن مجلس، رای نیاورد که اگر تصویب می شد هم اکنون بسیاری از مشکلات کولبران وجود نداشت. حقیقت این است که اشتغال پایداری برای مرز نشینان وجود ندارد و دولت ها هیچکدام تلاشی برای بهبود اوضاع مرز نشینان نکرده اند. کولبر یک انسان ایرانی است که نباید با گلوله  یا از سرما و سقوط از صخره کشته شود.

امنیت ملی ایران در خطر است

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت ادامه داد : امنیت پایدار در گرو معیشت اقتصادی مرز نشینان است یعنی اگر ما از نظر شغلی و اقتصادی آنها را در نظر نگیریم بدون شک امنیت ملی ما در خطر خواهد بود و این مسئله خیلی خطرناک است.او افزود: ما چندین بار با وزیر امور خارجه به اقلیم کردستان رفتیم و حتی این مسئله مورد تایید قرار گرفت تا بازارچه های مرزی راه اندازی شود که مردم بتوانند مشغول بکار شوند اما متاسفانه فقط حرف زده شد اما در عمل کاری را اجرایی نکردند فلذا دولت باید یک برنامه اساسی در این زمینه داشته باشد که فقط روی کاغذ نباشد.

مشکلات معیشتی با مٌسکن موقت حل نمی شود

خضری با بیان اینکه بالای 8 میلیون نفر در مرزهای ما با مشکلات معیشتی و اقتصادی  روبرو هستند اضافه کرد: نباید فقط با مٌسکن مشکلات را به صورت موقت حل کرد بلکه باید فکری اساسی صورت بگیرد. دو سال قبل که بازارچه های مرزی سردشت و پیرانشهر را بستند بالای 40 هزار نفر از نان خوردن افتادند حالا اگر شغلی ایجاد نمی کنند حداقل با بستن بازارچه های مشکلاتشان را تشدید نکنند.

کوتاهی دولت در برابر مرز نشینان

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در پایان خاطر نشان کرد: صدای من با وجود اینکه بارها در صحن مجلس فریاد زده ام اما شنیده نشد چراکه دولت معمولا به صورت یک طرفه برای مرزنشینان تصمیم می گیرد فلذا طبیعی است که مشکلات نیز رفع نخواهد شد.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۲۶
روح الله علی بیگی

ایست کسب و کار در نقطه صفر مرزی

ایست کسب و کار در نقطه صفر مرزی

 

مرزها در همه کشورها اولین جاهایی بوده که با شیوع کرونا بسته یا محدود شده است. در کشور ما نیز زندگی مرزنشینان بشدت تحت تأثیر محدودیت‌های کرونایی قرار گرفته است و این روزها مرزنشینان و کولبران به‌دنبال محدودیت‌هایی که در مرزها ایجاد شده با تنگناهای معیشتی زیادی رو‌به‌رو شده‌اند وعملاً نه کاری دارند و نه درآمدی.

هر چند دولت تلاش کرده با پرداخت بسته‌های حمایتی بخش کوچکی از مشکلات آنها را رفع کند اما آنها برای عادی شدن شرایط و بازگشایی دوباره مرزها لحظه‌شماری می‌کنند، چون بسته‌های حمایتی در شرایطی که سایر درآمدها تبدیل به صفر شود، گره گشای مشکلاتشان نیست. «خالد جعفری»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: درست است که شیوع بیماری کرونا و به‌ دنبال آن بسته شدن مرزها آسیب جدی به‌ زندگی و معیشت مرزنشینان زده اما ما تلاش کرده‌ایم با تحویل کارت‌های هدیه و بسته‌های حمایتی تا حدی به آنان کمک کنیم هر چند می‌دانیم اینها مسکن است و برای رفع همیشگی مشکلات مرزنشینان کردستان، باید مسئولان ملی نگاهی ویژه به این موضوع داشته باشند و با ایجاد فرصت‌های شغلی معیشت این حافظان امنیت مرزها را بهبود ببخشند. وی ادامه داد: اساساً بحث کولبری با مرزنشینی تفاوت دارد اما تلاش ما این است که با اجرای طرح «ثبت آماری» کاری کنیم که آنها بتوانند از مزایای مرزنشینان از جمله معافیت‌های گمرگی و درآمد حاصل ازسود فروش سوخت بهره‌مند شوند. در حال حاضر ۲۲ هزار مرزنشین ثبت شده در استان داریم که برای آنان کارت مرزنشینی صادر شده است. این افراد کسانی هستند که تا شعاع ۳۰ کیلومتری مرز زندگی می‌کنند و در میان آنان کولبران نیز دیده می‌شوند. جعفری با اشاره به پرداخت سود فروش سوخت به مرزنشینان استان، افزود: سعی کرده‌ایم از طریق درآمد حاصل از سود فروش سوخت در مقاطعی مبلغی بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان را به مرزنشینان بدهیم تا اندکی مشکلات آنان برطرف شود. البته آخرین سود واریزی به حساب‌شان بهمن سال گذشته بوده و در2 ماه گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت مبادلات مرز پولی به حساب آنها واریز نشده است. در این مدت رفت و آمد مسافر از مرزهای رسمی ما به صفر رسیده و همین موضوع در کنار پایین آمدن قیمت جهانی نفت باعث شده سودی از فروش سوخت نداشته باشیم.


افزایش صادرات در مرز باشماق
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تلاش شده مرزنشینان بتوانند از معافیت گمرکی استفاده کرده تا درآمدی نیز از این طریق کسب کنند. در همین راستا، از 2هفته پیش نیز در مرز سیرانبند مبادلات آغاز شده است. سومین کمک ما که با همکاری بنیاد مستضعفان صورت گرفته، توزیع کارت‌های هدیه ۲۰۰ هزار تومانی به تمام مرزنشینان بوده، البته حدود ۶۰۰ نفر از کولبران که به‌عنوان مرزنشین ثبت رسمی نشده‌اند و کارت مرزنشینی ندارند این کارت‌ها را دریافت کرده‌اند. همچنین با همکاری استاندار و خیران استان تاکنون ۲۰ هزار بسته غذایی میان نیازمندان توزیع شده است. وی مرز باشماق مریوان را فعال‌ترین معبر ورودی و خروجی کالا کشور در ایام شیوع کرونا اعلام کرد و گفت: این مرز در این ایام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود در بخش کالا ادامه داده، چرا که معتقدیم صادرات یکی از محورهای مهم جامعه در مواجه شدن با تمام مشکلات است. طبق آمار گمرک، حجم صادرات از این مرز در فروردین ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه حتی یک روز هم مرز تعطیل نشد روزانه بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ کامیون از باشماق تردد داشتند در حالی که در زمان مشابه سال گذشته میزان تردد‌ها به ۴۵۰ کامیون هم نمی‌رسید.


ثبت آماری کولبران
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان مسأله مهم دیگر در خصوص کولبران را ثبت آماری آنان به‌عنوان مرزنشین و بهره‌مندی از مزایای مرزنشینان دانست و اظهار داشت: بیشترین تلاش ما این است که بتوانیم بحث ثبت آماری کولبران را توسعه دهیم. در حال حاضر به ازای هر کارت مرزنشینی، افراد ۷۵۰ هزار تومان در ماه معافیت مالیاتی دارند و اگر کولبران ثبت رسمی شوند می‌توانند از این معافیت استفاده کنند و درآمد داشته باشند. البته می‌دانیم تاکنون اقدامی جدی برای رفع مشکلات کولبران انجام نشده و در شرایط فعلی که کرونا فعالیت آنان را محدود کرده معیشتشان برقرار نیست. جعفری به نقش حیاتی و اثر‌گذار دو شهرستان مریوان و بانه اشاره کرد و گفت: مرز سیرانبند بانه و باشماق مریوان برای کشور و استان بسیار حائزاهمیت بوده و در واقع چشم امید ما برای صادرات، توسعه و رونق اقتصادی هستند. اگر بخواهیم مسأله کولبران حل شود باید نگاه ملی به این مشکل داشته باشیم.


رایزنی برای بازگشایی مرزها
در همین حال«حسین سیوانی»، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی نیز درخصوص برنامه‌های استانداری برای کولبران در زمان بسته بودن مرز‌ها به‌علت شیوع بیماری کرونا گفت: از سال 96 به‌دنبال دستورالعمل هیأت وزیران روند تعطیلی سه بازارچه موقت مرزی در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت که در مقوله واردات فعال بودند در استان آغاز و نهایتاً از اول سال97 فعالیت این معابر متوقف شد. وی ادامه داد: با توقف فعالیت این معابر دولت در راستای هدایت مرزنشینان کولبر به مبادی رسمی و بازارچه مرزی نسبت به ساماندهی آنها اقدام کرد. بر این اساس تاکنون حدود 24 هزار خانوار از کولبران مرزنشین ثبت رسمی شده و برای حدود16 هزار خانوار کارت الکترونیک مرزنشینی صادر شده است. در این طرح هر نفر مرزنشین می‌توانست با معافیت گمرکی در سال 24 میلیون تومان کالا به کشور وارد کند. البته اگر تعداد هر خانوار را 4 نفر در نظر بگیریم این میزان به 96 میلیون تومان می‌رسد که بسیاری از مرزنشینان از سودی که نصیبشان می‌شد راضی بودند. وی تأکید کرد: استانداری با توجه به لزوم اشتغالزایی در نوار مرزی و کاهش قاچاق کلاً طرح‌های مختلفی را تهیه کرده و به وزارت کشور ارسال کرده که خوشبختانه برخی از این طرح‌ها وارد فاز اجرایی شده است. سیوانی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر و به‌دنبال شیوع ویروس کرونا مرزهای آذربایجان غربی نیز مانند بسیاری دیگر از استان‌ها بسته شده است، افزود: با بسته شدن مرزها معیشت مرزنشینان و کولبران دچار مشکل شد از این‌رو با پیگیری‌های استانداری بسته‌های حمایتی 3 میلیون ریالی ازسوی بنیاد مستضعفان برای این افراد در نظر گرفته شد و تاکنون این مبلغ به حساب تمام سرپرستان خانوارهای مرزنشین واریز شده است. مدیرکل دفترهماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی کنترل بیماری کرونا در مرزهای استان از جمله مرز تمرچین که مبادی ورودی و خروجی ما به اقلیم کردستان است وجود دارد و ما در تلاش هستیم با آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم فعالیت پیله‌وران و مرزنشینان در این بازارچه ‌ها از سر گرفته شود. سال گذشته دولت مرز کیله سردشت را به‌عنوان گذرگاه رسمی اعلام کرد و بنابراین در حال پیگیری ایجاد زیرساخت پس از کرونا در این منطقه هستیم چون اگر زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در آن تأمین شده و مسافر و گردشگر از آن عبور و مرور کنند در وضعیت اشتغال و معیشت مردم منطقه تأثیر بسیار مثبتی برجای خواهد گذاشت. وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن این شرایط و لزوم حفظ اشتغال در منطقه، استانداری در حال رایزنی با وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌های کشورهای همسایه از جمله ترکیه است تا با باز شدن مرزها، مبادلات مرزی از سر گرفته شود و معیشت مرزنشینان از این طریق تأمین شود.

نیم نگاه
معاون استاندار کردستان : تلاش کرده ایم با  تحویل کارت های هدیه و بسته های  حمایتی تا حدی به مرزنشینان کمک کنیم هر چند می دانیم اینها مسکن است و برای رفع همیشگی مشکلات مرزنشینان کردستان، باید  مسئولان ملی نگاهی ویژه به این موضوع داشته باشند

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۰۷
روح الله علی بیگی

از پرداخت ۱۵ درصد حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت تا پوشش بیمه بیکاری برای مرزنشینان و ملوانان

 

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی (رئیس اتاق تعاون ایران) با بیان این مطلب گفت: در راستای کاهش اثرات منفی  شیوع ویروس کووید ۱۹ بر اقتصاد بخش تعاون، بسته پیشنهادی اتاق تعاون ایران در ۶ بخش در حوزه‌های بیمه و تامین اجتماعی، مالیات، بانکی، حوزه حمایت از تولید (کالا و خدمات)، حوزه خدمات و تجارت الکترونیک و سامانه های هوشمند و حوزه مدیریت صادرات و واردات به ویژه تامین اقلام اساسی، تهیه شده و به دفتر رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس ارائه شده است.او با اشاره به شوک ناشی از بحران کرونا، ابراز داشت: شوک ناشی از کرونا، اقتصاد را هم با شوک عرضه و هم با شوک تقاضا مواجه می‌سازد. از یک طرف عرضه نیروی کار کاهش یافته و از طرف دیگر در تأمین مواد اولیه تولید نیز مشکلاتی ایجاد شده است. شوک عرضه، شوک تقاضا را به همراه خواهد داشت. تعطیلی کسب‌و‌کارها، منجر به تعدیل نیروی کار می‌شود و کاهش درآمد خانوار، کاهش تقاضا را به همراه دارد. عبداللهی ادامه داد: از طرف دیگر عدم اطمینان نسبت به آینده، خانوار را به تصمیم پس‌انداز بیشتر و به تعویق انداختن خرید اقلام غیرضروری ترغیب می‌کند. همین امر کاهش تقاضای کل بیشتری را موجب می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود رکود اقتصادی ناشی از شوک ارزی و تحریم‌ها تشدید شود و لذا لازم است تا سیاست‌های حمایتی هم از خانوار و هم از کسب وکار صورت گیرد.

بسته پیشنهادی اتاق تعاون ایران

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: در شرایطی که دولت با تنگنای مالی مواجه است و علاوه بر کاهش درآمد‌‌های ناشی از تحریم و کاهش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، با افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از کرونا نیز روبه‌رو است، منابع برای سیاست‌های حمایتی به شدت محدود است. از این رو بسیار مهم است که سیاست‌های حمایتی، بهینه اتخاذ شود، بر این اساس سیاست‌های افزایش تقاضای کل از طریق جلوگیری از کاهش اشتغال و درآمد خانوار باید در اولویت قرار گیرند. او با اشاره به آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی اذعان داشت: آثار اقتصادی شیوع این ویروس بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی در کشور را می‌توان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. نگرانی نسبت به شیوع ویروس بر رفتار مصرفی خانوارها اثرگذار است. از سوی دیگربا کاهش تقاضا، بنگاه‌های اقتصادی، کسب‌و‌کار‌ها به ویژه کسب و کارهای کوچک تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار می‌گیرند. با این وجود تمام بخش‌های اقتصادی به یک نسبت دچار رکود نمی‌شوند، بخش‌هایی از اقتصاد که محدودیت‌های کنترلی از سوی دولت جهت کنترل  و کاهش ابتلا اعمال می‌شود، مانند گردشگری و حمل و نقل ازحمله بخش‌هایی هستند که به سرعت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار می‌گیرند، به نظر می‌رسد بیشترین آسیب را بخش خدمات و زیربخش‌های آن در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی متحمل خواهند شد. به گفته او، هرگونه سیاستی که برای کنترل شیوع کرونا به اجرا گذاشته می‌شود باید همزمان به بررسی آثار اقتصادی آن نیز بپردازد و در مقابل هرگونه سیاست حمایتی از کسب‌وکارها و مردم که صورت می‌گیرد، باید به طور همزمان به کنترل شیوع کرونا نیز کمک کند. عبداللهی خاطرنشان کرد: اتاق تعاون ایران با اعلام فراخوان عمومی بین اتحادیه‌ها و تعاونی‌های سراسری کشور اقدام به گردآوری مشکلات این بخش کرده و با راه اندازی کمیته ویژه نسبت به بررسی کارشناسی مشکلات پرداخته است ، نهایتا در راستای کاهش اثرات منفی شیوع کرونا بر اقتصاد بخش تعاون بسته پیشنهادی در حوزه‌های بیمه و تامین اجتماعی، مالیات، بانکی، حمایت از تولید (کالا و خدمات)، خدمات الکترونیک و مدیریت صادرات و واردات به ویژه تامین اقلام اساسی، تدوین و به روسای قوای سه گانه ارائه شده است. رئیس اتاق تعاون ایران در حوزه بیمه و تامین اجتماعی با توجه به مشکلات و تاثیرات فعالان اقتصادی این حوزه، «اعطای معافیت بیمه سهم کارفرما به مدت سه ماه کاری (فرودین، اردیبهشت و خرداد)، پرداخت ۱۵ درصد حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت، پوشش بیمه بیکاری برای شاغلان فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر درون شهری، صنایع دستی و فرش، مرز نشینان و ملوانان (در حال حاضر شاغلان این بخش‌ها تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند)، استمهال پرداخت جرایم تامین اجتماعی در رابطه با بدهی‌های گذشته بصورت تقسیط بلند مدت، پرداخت سه ماه بیمه بیکاری برای شاغلانی که سابقا از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند و اکنون دارای محدودیت قانونی جهت دریافت بیمه بیکاری هستند همچنین بخش‌های اقتصادی پر ریسک که به دستور ستاد ملی مبارزه با کووید ۱۹، تعطیل شده‌اند، فهرست بیمه آنها تا زمان بازگشایی مجدد، مورد تایید واقع شود و مبلغ حق بیمه توسط دولت از محل اعتبارات در نظر گرفته شده به خسارت دیدگان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند» را خواستار شد.

رئیس پارلمان تعاون کشور در خصوص حوزه مالیات نیز، درخواست بخشودگی جرایم مالیاتی، تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد سال ۹۸ اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به مدت ۲ ماه تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ همچنین پرداخت مالیات‌ عملکرد دوره مالی منتهی به سال ۱۳۹۸ به صورت اقساط مساوی بلند مدت، سازمان امور مالیاتی از وصول چک‌های تقسیط مالیات مربوط به ماه‌های اردیبهشت، خرداد  و تیر که بابت مالیات، مالیات برارزش افزوده و جرایم دریافت کرده است، خودداری و وصول چک‌های این سه ماه، به بعد از آخرین قسط منتقل شود را پیشنهاد داد. او بر اهمیت و تاثیر حوزه بانکی بر کسب‌و‌کار و فعالیت‌های اقتصادی ابراز داشت: اعطای تسهیلات به فعالان اقتصادی با سود ۱۲ درصد و درخواست وثایق نامتعارف باعث عدم رغبت بخش اقتصادی در استفاده از این تسهیلات شده است. بنابراین درخواست ایجاد کمیته مشترک با حضور اتاق تعاون ایران و بانک مرکزیدرموردنحوی اخذوثایقوشکل تسهیلات پرداختی وجود دارد. عبداللهی افزود: به رغم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با عدم کسر اقساط ماهانه  و استمهال آن، متاسفانه هیچگونه وحدت رویه در بانک‌ها وجود ندارد، برای مثال اقساط وام‌های خودرو از ضامن کسر شده است.  همچنین پرداخت تسهیلات مصوب هیات وزیران با نرخ ۱۲ درصد برای جبران خسارت واحدهای آسیب دیده مشروط به عدم قطع همکاری حتی یک نفر نیروی انسانی شاغل در آن کارگاه  است، این در حالی است که برخی از کارگران باتوجه به شیوع ویروس کرونا بدلیل فضاهای بسته کارگاه‌های تولیدی ترجیح به قطع همکاری کرده‌اند و عملا با این شرط پرداخت تسهیلات مقدور نیست. به گفته این مقام مسئول موارد مطروحه در حوزه بانکی در ۷ بند، در حوزه حمایت از تولید (کالا و خدمات) در ۱۰ بند، در حوزه خدمات الکترونیک، تجارت (کالا) الکترونیک، سامانه‌های هوشمند در  ۲ بند و در حوزه مدیریت صادرات و واردات به ویژه تامین اقلام اساسی کشور در ۹ بند تهیه شده است.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۰۰
روح الله علی بیگی

تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر تعاونی‌های مرزنشین

فیضی، رئیس کمیسیون تعاونی مرزنشینان اتاق تعاون ایران در گفتگو با برنامه تحریریه اتاق اقتصاد شبکه ایران کالا چالش های پیش روی تعاونی های مرزنشینان را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون ایران، یاسر فیضی در ارتباط تصویری با برنامه تحریریه اقتصاد تعریف جامعی از تعاونی مرزنشینان ارائه داد و گفت: این شرکت ها به منظور تامین نیاز و تقویت معیشت مردم در شعاع ۳۰ کیلومتری نقاط صفر مرزی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از قاچاق ایجاد شده است. وی ادامه داد: ما حدود ۷ میلیون نفر جمعیت مرز نشین در کشور داریم که شیوع کرونا کسب و کار آنها را تحت تاثیر قرار داده است. با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها آسیب جدی به معیشت مرزنشینان وارد شده چرا که صادرات کالا یکی از مهمترین منابع درآمدی مرزنشینان است. رئیس کمیسیون تعاونی مرزنشینان اتاق تعاون ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی کاهش فعالیت اقتصادی مرزنشینان طی سال های گذشته اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در خرداد ۹۵ معافیت های مالیاتی مرزنشینان بابت واردات کالا را ۵۰ درصد کاهش یافت؛ علاوه بر این، مصوبه مذکور حجم کالای وارداتی را نیز کم کرد که در نهایت منجر به کاهش فعالیت اقتصادی مرزنشینان شد. در سال ۹۷ نیز تخصیص ندادن ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به تشکل های تعاونی مرزنشینان موجب کاهش فعالیت شد. فیضی افزود: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید از تصدی خود در شرکت های دولتی کاسته و آن را به بخش خصوصی واگذار کند. ما رایزنی های زیادی درباره اجرای این قانون و افزایش قدرت عمل تعاونی ها داشتیم ولی علیرغم قول مسئولان هنوز قدم اساسی دراین باره برداشته نشده است.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۰:۳۹
روح الله علی بیگی

از امروز ۲۵ هزار کارت هدیه بین مرزنشینان کردستانی توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار استان با بیان این مطلب گفت: این کارت هدیه‌های ۲۰۰ هزار تومانی با هدف کمک به مرزنشینانی که به دلیل کرونا متضرر شده اند پرداخت می‌شود .خالدجعفری همچنین از بسته‌های حمایتی ۳۰۰ هزار تومانی به اقشار آسیب پذیر در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این بسته‌ها شامل کالا‌های اساسی است وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معدوم سازی جوجه‌ها به عنوان کاری غیر اخلاقی گفت: این موضوع که گفته شد به دلیل به دلیل کمبود نهاده‌های دامی بوده، صحت نداشته و تنها دلیل این امر کاهش تقاضا برای مصرف مرغ گزارش شده است.
جعفری افزود: در استان کردستان در حال حاضر، دان مرغی به ۲۲ استان کشور صادر می‌شود . محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان هم با اشاره به توزیع اقلام بهداشتی درشرایط کرونایی جامعه گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان هم ۳ هزار و ۶۸۰ تن برنج، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ منجمد و شکر در ۱۷۴ فروشگاه زنجیره‌ای و تعاونی مصرف و واحد‌های مختلف عرضه می‌شود . شهریارحنیفی مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: با اشاره به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در فروردین ماه گفت: در این مدت بیش از ۴ هزار تن نهاده‌های دامی از جمله کنجاله سویا، جو، و ذرت در استان توزیع شده است. سهمیه خرما‌ی استان در ماه مبارک رمضان هم ۲۷۰ تن است و در این زمینه مشکل خاصی برای عرضه وجود ندارد.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۳۲
روح الله علی بیگی

توزیع بیش از ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی بین مرزنشینان پیرانشهر آغاز شد

 

سیدعلی ترابی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبار با پیگیری‌های شخص استاندار از بنیاد مستضعفان تامین شده و در قالب بسته‌های سه میلیون ریالی و طی دو مرحله بین سه هزار و ۴۰۰ خانوار کوله‌بر و کم‌بضاعت شهرستان توزیع می‌شود. وی بیان کرد: توزیع این بسته به منظور تامین بخشی از هزینه این خانوارها قبل از ماه مبارک رمضان آغاز شده و از روز گذشته تا امروز بین ۵۰۰ خانوار توزیع شده است. ترابی ادامه داد: علاوه بر کوله‌بران، اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و موسسه‌های خیریه شهرستان نیز از این اعتبار بهره‌مند می‌شوند. فرماندار پیرانشهر گفت: مرحله دوم پرداخت این کمک‌ها قبل از عید فطر در دستور کار قرار می‌گیرد و در آن زمان نیز بین هرکدام از خانواده‌های شناسایی شده مبلغ سه میلیون ریال دریافت می‌کنند.

توزیع ۲ هزار بسته معیشتی دیگر بین خانواده‌های کم‌بضاعت 

فرماندار پیرانشهر با اشاره به اجرای طرح پویش همدلی مومنانه در این شهرستان با همکاری فرمانداری، استانداری، سپاه پاسداران، هلال‌احمر، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) طی ماه رمضان، گفت: علاوه بر کمک‌های نقدی، به زودی بسته‌های معیشتی شامل برنج، قند، روغن، ماکارونی و سایر اقلام مورد نیاز خانوارها در بین خانوارها و اقشار کمدرآمد شهرستان توزیع خواهد شد تا در شرایط سخت اقتصادی به دلیل شیوع کرونا بتوانیم بخشی از مشکلات همشهریان نیازمند را کاهش دهیم.

اعطای تسهیلات ۱۰ و ۲۰ میلیون تومانی به اصناف آسیب‌دیده از کرونا 

فرماندار پیرانشهر با اشاره به مصوبه‌های ستاد شهرستانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا، گفت: به منظور کاهش خسارت‌های وارده به اصناف به دلیل شیوع کرونا، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان تسهیلات ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریالی با سود ۱۲ درصد به این اصناف پرداخت می‌کند که هشت درصد از سود تسهیلات از سوی دولت پرداخت خواهد شد و کسبه تنها چهار درصد آن را پرداخت خواهند کرد. ترابی اضافه کرد: همچنین بانک‌ها موظف هستند یارانه این افراد را به عنوان ضامن قبول کنند و اقساط با تنفس سه ماهه در قالب ۲۴ قسط از یارانه آنان کسر خواهد شد. پیرانشهر یکی از شهرستان‌های توریستی آذربایجان‌غربی بوده و بخش اعظمی از کسب و کار این شهرستان وابسته به صنعت توریسم است که با شیوع کرونا و ممنوعیت تردد مسافران و تعطیلی بازار، بخش زیادی از اصناف این شهر آسیب دیدند.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۲۴
روح الله علی بیگی

به گزارش هزار ماسوله، مهندس ایده پور در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سئوالی در خصوص پرداختیهای مربوط به سهمیه ی سوخت مناطق مرزی و مرزنشینان اظهار کرد :

از محل فروش سهمیه ی سوخت مناطق مرزنشین تا شعاع بیست کیلومتر در مرحله ی اول جمعاً مبلغ یک میلیارد و نهصد و نود میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان واریز گردیده است. وی گفت: این مبلغ برای هر خانوار دویست و سی هزار تومان بوده که هشت هزار و ششصد و پنجاه و پنج خانوار را شامل گردیده است . لازم به یاد آوری است تعداد خانوار یاد شده ساکن روستاهای شهرستان بوده و ساکنین شهرهای شهرستان را شامل نمی شود.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۱۹
روح الله علی بیگی

 

تشکل‌های تولیدی بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی به مرزنشینان بپیوندند

به گزارش ایلنا، یاسر فیضی رئیس کمیسیون تخصصی مرزنشینان اتاق تعاون ایران با توجه به تدوین نقشه راه توسعه صادرات کشور از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت و ضرورت نگاه یکپارچه و واحد به موضوع صادرات و همچنین صادرات کالا با تنوع و ارزش افزوده بیشتر، گفت:

تشکل‌های مرزنشینان در استان‌های مرزی آمادگی همکاری برای دسترسی به بازارهای کلیدی را در قالب اتخاذ یک استراتژی میان مدت و بلند مدت با بخش خصوصی دارند. مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی افزود بنگاه‌های کوچک و متوسط، اغلب با مشکلات قابل توجهی، به ویژه در ورود به بازارهای خارج از کشور، مواجه هستند و در این زمینه، کنسرسیوم صادرات  نه تنها به اعضای خود در زمینه حضور در صادرات کمک می‌کند، بلکه می‌تواند مزیت‌های قابل توجه دیگری را نیز به همراه داشته باشد. عضو شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی کاهش ریسک اعضای کنسرسیوم و در نهایت بهبود سودآوری و نیز صرفه جویی در هزینه‌های اداری، از نظر حمل و نقل، انبار کردن و بالاتر از همه زمان مرتبط شدن با تجمیع دانش فنی و آشنایی اعضا با استانداردهای فنی و کیفی مورد تقاضای بازارهای صادراتی را از مزایای تشکیل کنسرسیوم صادراتی برشمرد. فیضی افزود: ایجاد شبکه ها ،خوشه ها و کنسرسیوم ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است لذا باید باور نیاز به شبکه سازی خصوصا در بنگاه‌های تولیدی ایجاد شود و بنگاه‌ها به سمت صادراتی شدن پیش بروند. وی تاکیدکرد از این رو با توجه به وجود ظرفیت‌های لازم و زیرساختهای موجود  در تعاونی‌های مرزنشینان این آمادگی برای همکاری با بخش خصوصی وجود دارد و تشکل‌ها می‌توانند به اطلاعات مختلف تجاری دسترسی داشته باشند و به دلیل غیرانتفاعی بودن بدون هیچ شائبه‌ای به عنوان محور کنسرسیوم عمل کنند. وی همچنین گفت: تصمیم‌گیری از سوی تشکل‌ها در خصوص نوع کنسرسیوم تجاری می‌تواند باعث تضمین موفقیت آینده کنسرسیوم باشد.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۴:۱۶
روح الله علی بیگی