تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۱۴ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش ترنم دشتی به نقل از ؛ آژانس خبری کاکی، تعاونی مرزنشینان با هدف تنظیم بازار ، تعدیل قیمت ها و تا حدودی ایجاد اشتغال و کمک به معاش مردم محروم و مستضعف تشکیل شده است . در طول فعالیت این تعاونی ها ، سرمایه های مردم مستضعف به نام مرزنشینان و به کام دیگران و افراد سود جو که با هدف سوء استفاده از اعتماد مردم دستی بر آتش فعالیت تعاونی ها داشتند به شیوه ی نامعلومی بایکوت شد . آیا باید سهام داران این تعاونی بی خیال حق عضویت و کارت مرزنشینی خود شده یا منتظر ساختارها و پاسخگویی مسئولین با امید بهبود وضعیت معیشت خود باشد؟
آیا وقت آن نرسیده است که مدیران متخلف تعاونی مرزنشینان در چنگال قانون گرفتار شده و پاسخگوی اقدامات غیر قانونی خود باشند؟
اگر چه این نابسامانی میتواند ناشی از نبود قوانین سریع و تعیین کننده باشد اما ناکارآمدی مدیران و متولیان امر نباید مورد غفلت واقع گردد . پیگیری و تعیین تکلیف این تعاونی ها مطالبه جدی مردم از نماینده دولت و شوراهای اسلامیست که با تدبیر و همکاری همدیگر نسبت به روشن شدن وضعیت سرمایه های مردم اقدام لازم و مقتضی را انجام دهند.

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۰۰:۵۹
روح الله علی بیگی
در شرایطی که حدود دو هفته به فصل برداشت برنج باقی مانده است، معاون شرکت بازرگانی دولتی از ممنوعیت واردات و ترخیص چهار ماهه برنج از مرداد امسال به دستور وزیر کشاورزی خبر داد . حسن عباسی معروفان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجاکه اقتصاد چهار - پنج استان کشور با برنج گره خورده و این محصول به ویژه در استان‌های شمالی تامین کننده رفاه خانوده‌هاست، وزارت جهاد کشاورزی سال‌هاست که در فصل برداشت محصول واردات برنج را ممنوع اعلام می‌کند تا کشاورزان بتوانند در بازار آرام‌تر و با ثبات‌تری حاصل دسترنج‌شان‌ را برای گذران زندگی‌ بفروشند .
وی با بیان اینکه پیش‌می‌شود تولید امسال برنج به حدود ۲.۴ میلیون تن افزایش یابد، افزود: امسال با دستور وزیر جهاد کشاورزی و مکاتبات صورت گرفته با گمرکات کشور، هیچ محموله‌ برنجی از اواخر تیر تا آذر امسال وارد کشور نمی‌شود و در صورت واردات ناشی از ثبت سفارش‌های قبلی نیز از گمرک ترخیص نخواهد شد . معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد، اظهار کرد: نیاز حدود سه میلیون تنی برنج از تولید داخلی و واردات تامین می‌شود و هیچ نگرانی بابت ممنوعیت واردات این محصول وجود ندارد چرا که این ابلاغیه هر ساله در راستای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی صورت می‌گیرد . معروفان، میزان واردات برنج از سوی شرکت بازرگانی دولتی طی بهار امسال را حدود ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: طی سه ماهه ابتدایی امسال و در واقع از آذر ماه سال گذشته با آزاد شدن واردات برنج، به اندازه کافی واردات صورت گرفت و پس از اتمام ممنوعیت چهار ماهه مجددا واردات برنج توسط بخش‌های خصوصی و دولت از سر گرفته می‌شود، گرچه اگر اضطراری در بازار برنج به وجود آید ممکن است با نظر وزارت جهاد کشاورزی بخش اندکی برنج وارد شود اما در حالت کلی هیچ محموله‌ وارداتی برنج طی این چهار ماه به بازار ایران راه پیدا نمی‌کند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۲۲:۲۴
روح الله علی بیگی

لامرود – با حضور رییس اتحادیه تعاونی مرزنشینان استان فارس انتخابات هیات مدیره تعاونی اشکنان در مرکز این بخش برگزار شد . اعضای تعاونی مرزنشینان اشکنان با حضور در محل دفتر این تعاونی هفت نفر از منتخبان خود را معرفی کردند که به شرح زیر می باشد.

محمـد حسن پور
محمـــــد کنـدری
عبـاس صحـراگرد
علـی اکبـــر دیوه
قاســـــــم اورنگ
حسن خشنودی
داریوش مرادی نسب

مرزنشینان اشکنان یکی از تعاونی های برتر در استان فارس و جنوب کشور است که سه سال پیاپی به عنوان تعاونی برتر از آن تجلیل می شود که سال گذشته نیز به عنوان تعاونی برتر ملی لوح سپاس خود را در جلسه ای با حضور ریاست محترم جمهوری دریافت کرد . در این مراسم حسین حیدری رییس اتحادیه تعاونی مرزنشینان استان فارس,نادر انصاری مدیرعامل تعانی مرزنشینان استان,اخلاقی رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان لامرد نیز در کنار مردم اشکنان حضور داشتند.

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۲۱:۵۵
روح الله علی بیگی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرباباخبر، دقایقی پیش دومین کارگروه توسعه صادرات شهرستان بانه به ریاست مهندس جعفر توان معاون عمران و برنامه ریزی فرماندار بانه با حضور اعضای این کارگروه متشکل از ادارات صنعت معدن و تجارتشهرستان بانه، گمرگ، جهاد کشاورزی، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی در فرمانداری این شهر برگزار شد. معاون فرماندار بانه با بیان اینکه تقویت تعاونی های مرزنشینان باعث کاهش قاچاق و افزایش صادرات می شود به ضرورت تقویت تعاونی مرزنشینان در این شهرستان تاکید کرد . وی در این جلسه با اشاره به وضعیت نامطلوب شهرستان در حوزه صادرات طی سه ماهه نخست امسال به ضرورت تقویت تعاونی مرزنشینان در این شهرستان و حمایت از صادرکنندگان و تجار بانه ای در راستای افزایش صادرات تاکید کرد. وی با بیان اینکه تقویت تعاونی مرزنشینان می تواند تا حد زیادی در کاهش قاچاق و افزایش صادرات موثر باشد خاطرنشان کرد، ایجاد و تقویت تعاونی های مرزنشینان در مناطق مرزی، می تواند شرایط مناسبی را برای مبادلات سالم اقتصادی در مرزها فراهم کند و ما را از بسیاری مشکلات نجات دهد .

لینک خبر


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۵ ، ۲۳:۳۹
روح الله علی بیگی

قطع سخنان حسن روحانی با شعارهای اعتراضی مردم کرمانشاه


سفر دیرهنگام دولت یازدهم به کرمانشاه

سفر هیأت دولت به استان کرمانشاه بسیار دیر انجام گرفت و این در حالی است که برخی استان‌های برخوردار که نیازهای حیاتی همچون کرمانشاه ندارند، مصوبات سه سال پیش سفر دولت به استانشان را به بهره‌برداری رسانده‌اند و نکته دیگر این است که بیکارترین استان کشور در آستانه سفر دولت یازدهم با یک بی‌وفایی از سوی دولت‌مردان مواجه شده است که بر این اساس دولت در پیشنهاد پروژه‌های کلان به مجلس، راه‌آهن کرمانشاه و منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را مصوب نکرده است و بنا بر گفته نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نوبخت قول مساعد مبنی بر انجام این 2 مورد را از قبل داده که البته به آن عمل نکرده است‌.

اقدام غیرسیاسی نمایندگان کرمانشاه در دفاع از حق مردم

تحقق این مصوبات می‌توانست در توسعه همه‌جانبه استان مظلوم و‌ محروم کرمانشاه بسیار موثر باشد که بر همین اساس نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هماهنگ و یک‌صدا در آستانه سفر دولت اعلام کردند که در این شرایط نامهربانی دولت در حق مردم این خطه به استقبال رئیس‌جمهور نمی‌روند و این یک اقدام غیرسیاسی و برای دفاع از حقوق مردم است.

اقدامات خلاف شعارهای دولت تدبیر

مجمع نمایندگان اعلام کرده‌اند در صورت تغییر رویکرد دولت هیچ غرض شخصی ندارند و‌ دولت را در این سفر با تمام توان مشایعت خواهند کرد. با این اوصاف نکات دیگری نیز قابل مداقه است که از جمله آن می‌توان به برخی از تشریفات غیرضروری اشاره کرد. برخی از نهادها و دستگاه‌ها برای استقبال از رئیس‌جمهور به کارکنان خویش اعلام کرده‌اند در مراسم هیأت دولت حضور یابند و حق مأموریت نیز دریافت کنند که این امر با رویکرد شعارهای دولت و کارگزاران نظام اسلامی هم‌خوانی ندارد . از سوی دیگر برخی از مسؤولان نیز برای نشان دادن وفاداری خویش به دولت به‌جای کارکردن، ایجاد اشتغال و تحول‌آفرینی که منجر به محبوبیت دولت می‌شود، با اقدامی نادرست به بخش‌های زیرمجموعه فشار آورده‌اند تا جمعیت زیادی در سفر رئیس‌جمهور در مراسم استقبال شرکت کنند . اقدامات دیگر همچون استفاده از امکانات عمومی برای رونق مراسم استقبال تنها فریب دادن دولت‌مردان است، چراکه استقبال باید متشکل از افرادی باشد که به‌دور از تحمیل و تهدید و یا تشویق و وعده و وعید به این مراسم بیایند. سفر رئیس‌جمهور نباید یک کاروان فرمایشی، تبلیغاتی و نمایشی باشد، بلکه مرهمی باید بر زخم‌های متعدد موجود بر پیکره این استان توسط دولت گذاشته شود . برخی افراد نیز با اقدامی عجیب اقدام به چاپ بنرهایی کرده‌اند که در نوع خود موجب شده توسط افراد بسیاری مورد انتقاد و البته تمسخر قرار بگیرد. در این بنرها عنوان ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی! درج شده است که این ستاد دیگر در این زمان نه وجاهت قانونی و نه وجود خارجی دارد، چراکه زمان انتخابات گذشته و اینک نیز در انتخابات قرار نداریم. البته بدسلیقگی اینجا بیشتر مشخص می‌شود که حتی سطل آشغال شهری را از زیر داربست محل نصب بنر کذایی جابه‌جا نکرده‌اند تا به نوعی احترام رئیس‌جمهور کشورمان در نوع بصری برای شهروندان حفظ شود.

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۱۳:۱۵
روح الله علی بیگی


صادرات مرزی سوخت، به نام مرزنشینان به کام دیگران

ستاد مبارزه با قاچاق کالا در راستای مبارزه با قاچاق سوخت ،صادرات قانونی سوخت توسط مرزنشینان را در دستور کار خود قرارداد و اجرای این طرح ابتدا از استان سیستان و بلوچستان آغاز و قرار شد بر اساس تعداد افراد خانوار بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر سهمیه سوخت برای مرزنشینان در نظر گرفته شود تا از این طریق با کمک به اشتغال منطقه از قاچاق سوخت نیز جلوگیری شود. گویا کارشناسان انرژی و برخی مسئولان اما و اگرهایی در مورد این طرح دارند.

1- بررسی چگونگی طرح
مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به بررسی چگونگی اجرا و دستاوردهای اجرای طرح عرضه سوخت توسط مرزنشینان پرداخت و کاهش قاچاق سوخت را از جمله دستاورد های اجرای این طرح در مرزهای شرقی کشور دانست و گفت: به دنبال اجرای این طرح وزارت نفت در بازارچه های رسمی اقدام به فروش سوخت توسط مرزنشینان ساکن روستاها تا شعاع ۲۰کیلومتری مرز کرده است.به گزارش فارس، این مقام مسئول گفته است: مسئولیت اجرای طرح طبق مصوبه هیئت وزیران به عهده وزارت نفت گذاشته شده است اما سازمان های دیگری در این امر دخیل هستند که به نحوه، نوع، میزان و قیمت مواد سوختی می پردازند. کشکولی یادآور شد: کارگروهی توسط وزارت نفت تشکیل شد و این کارگروه در زمان حاضر نوع سوخت را نفت گاز و برای هر خانوار نیز ماهیانه ۵۰۰ لیتر با نرخ های مصوب معین کرده است.

2- شیوه نامناسب طرح
سجادی عضو کمیسیون انرژی مجلس با این طرح مخالفتی ندارد اما نسبت به شیوه اجرای آن انتقاد دارد و می گوید: نباید واژه قاچاق سوخت را به کار گیریم زیرا قاچاق سوخت وجود ندارد و باید از این منابع انرژی به عنوان فرصت استفاده کنیم. وی یادآور می شود: باید این فرصت را در اختیار مردم قرار دهیم تا نه تنها سوخت بلکه دیگر فرآورده های سوختی توسط خود مرزنشینان صادر شود و با شناسایی خانوارهای اصلی ساکن در مرزها صدور کارت سوخت برای آن ها و زیرقیمت کشور مورد نظر انجام و به شکل قانونمند اجرایی شود . این عضو کمیسیون انرژی به تشکیل یک دیپلماسی انرژی اعتقاد دارد و می گوید: ما توان تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت خام را داریم اما فروش آن از توان مان خارج است پس باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و با تولید فرآورده های مختلف نفتی آن را برای فروش در اختیار مردم قرار دهیم . سجادی متذکر می شود: طرح عرضه سوخت توسط مرزنشینان به شکل فعلی مورد پسند نیست و باید برای مرزنشینان تعاونی فروش سوخت تشکیل شود و از طریق این تعاونی ها که قطعاً باید مجهز به تجهیزات حمل و نقل سوخت باشند سهمیه مرزنشینان صادر شود . اما سید باقر حسینی نماینده مردم زابل در مجلس نیز چنین طرحی را بدون در نظر گرفتن سود برای مرزنشینان می داند و از شیوه اجرای آن ناراضی است و می گوید: این طرح در راستای محرومیت زدایی و حذف قاچاق سوخت بود، اما در عمل به دلایل مختلفی برای مردم هیچ سودی ندارد . او می گوید: موانعی بر سر راه فروشندگان گازوییل به کشور افغانستان وجود دارد که باعث شده مشکلات مرزنشینان همچنان ادامه داشته باشد . از این عضو کمیسیون امنیت ملی سوال می کنیم مشکلات فراروی این طرح چه می تواند باشد؟ وی ابتدا به کمبود جایگاه های سوخت رسانی اشاره می کند و در ادامه می گوید: یکی از مشکلات اساسی کمبود جایگاه سوخت رسانی است که فقط می تواند ۳ تانکر را در روز تأمین کند و تعداد جایگاه های سوخت بسیار کم است.نماینده مردم زابل یکی دیگر ازمشکلات عمده را ممنوعیت هایی که مسئولان مرزی ایجاد می کنند می داند و می گوید: این امر باعث شده که هیچ فروشی به کشور افغانستان صورت نگیرد و به جرأت می توان گفت بزرگ ترین مشکل این فروشندگان در سود کمی است که عاید آن ها می شود . وی بیان می کند: آن ها گازوییل را به قیمت ۲۴۰۰ تومان می فروشند و با توجه به هزینه ها و گرانی گازوییل سود ناچیزی نصیبشان می شود، از طرفی تانکرهایی که صادرات به کشور افغانستان دارند، قیمت فروششان همین است و دیگر کسی از مرزنشینان گازوییل نمی خرد . این عضو کمیسیون امنیت ملی یادآور می شود: کشور افغانستان حق گمرک می گیرد و در صورت فروش سوخت سودی برای فروشندگان باقی نمی ماند. از این رو دولت باید برای اجرای این طرح به نحوی برنامه ریزی کند که حداقل لیتری ۵۰۰ تومان سود برای صادر کنندگان داشته باشد تا آن ها بتوانند امرار معاش کنند . 

3- افزایش مشکلات
با آن که تلاش کردیم با مسئولان استانداری استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت و گویی داشته باشیم، تلاش  ما بی نتیجه ماند اما معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان نیز به باشگاه خبرنگاران در زاهدان گفته است: در زمینه فروش سوخت به مرزنشینان برخی مشکلات و معضلات در کنار موفقیت ها از ابتدای اجرای طرح تاکنون به وجود آمده است که هر چه بیشتر پیش می رویم نه تنها مشکلات کاهش نمی یابد، بلکه روز به روز به آن ها افزوده می شود . عباس نخعی متذکر می شود: ملاک فروش سوخت به مرزنشینان در واقع کمک به معیشت مرزنشینانی است که در بدترین شرایط، زندگی می کنند اما باید گفت انتظاری نیست که هر روز با توجه به شرایط موجود، اعداد و ارقام فروش سوخت تغییر کند. نخعی می افزاید: ۲۰ هزار و ۶۲ خانوار در ۲ حوزه هیرمند و سراوان زیر پوشش شرکت نفت هستند و به ازای هر نفر یک میلیون ریال سود پرداخت می شود و فروش سوخت به مرزنشینان ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز در ۵ شهرستان دیگر استان شامل زهک، چابهار، کنارک، سرباز و میرجاوه از ۱۶ شهریور ماه جاری آغاز شده است.این مقام مسئول تأکید می کند: فرماندار هر شهرستان پاسخ گوی هر نوع انحراف و تخلف در زمینه فروش سوخت به مرزنشینان است.

4- مباشران
در این طرح افرادی به عنوان مباشر فعال می شوند اما آیا این افراد می توانند به مرزنشینان کمک کنند؟ نقش این مباشران در کنار مرزنشینان چیست؟ دکتر محمدرضا مستوفی کارشناس مسائل انرژی و مشاور در صنعت نفت از مباشران به عنوان دلال یاد می کند و می گوید: کلمه زیبای مباشران که در این راستا مطرح شده است همان دلالان هستند . وی اظهار می دارد: وقتی دلال وارد چنین جریانی می شود دو سوم از سهمیه سوخت نصیب او می شود و فقط یک سوم به مرزنشینان داده می شود و در واقع هدف این است که این افراد مشغول باشند . این استاد دانشگاه یادآور می شود: دلالان با ایجاد شبکه های قانونی به ظاهر صلاح اقدام به سوءاستفاده از منابع سوخت و انرژی کشور می کنند. جای سوال دارد وقتی ما خودمان وارد کننده بخشی از سوخت مصرفی کشور هستیم چرا باید منابع خود را با قیمت پایین در اختیار کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان بگذاریم و در واقع این سرمایه ملی است که به بیگانگان می دهیم و اساساً یک کار بیهوده و بی نتیجه و مسئله ساز است. وی معتقد است: با اجرای چنین طرح هایی تعدادی دلال و قاچاقچی سوخت در لباس مباشر فعال می شوند. یک مقام مسئول درباره حضور مباشران در اجرای این طرح نیز می گوید: با توجه به اقلیم موجود استان سیستان و بلوچستان، قطعا شناسایی ساکنان روستاهای موجود در شعاع ۲۰کیلومتری مرزها به راحتی انجام نخواهد شد و احتمال سوءاستفاده برخی افراد در این زمینه وجود دارد. سجادی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم سوءاستفاده برخی افراد را در اجرای چنین طرحی محتمل می داند و می گوید: این طرح جزئیات بسیاری دارد و دستگاه های مختلفی در آن دخیل هستند که اگر دقت در آن نشود قطعا سودجویان برای رسیدن به منافع خود فعال خواهند شد . وی بیان می کند: در حالی که سوخت را صادر می کنیم در این زمینه تعدادی رانت خوار با نام مردم مجوز صدور بیش از یک میلیون لیتر را دریافت کرده اند و از این طریق به منافع کلانی دست می یابند. سجادی اشاره ای به درآمد حاصل از فروش فرآورده های سوختی می کند و می گوید: قیمت یک بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار است و اگر همان بشکه نفت فرآوری شود قیمت آن به ۱۰۰۰ دلار می رسد. در حالی که ما توان فرآوری روزانه ۲ میلیون بشکه نفت را داریم . علاوه بر مسائل اقتصادی و منطقه ای رعایت مسائل بین المللی در این مورد حایز اهمیت است، به این قضیه چگونه باید پرداخته شود؟ یک مقام مسئول نیز رعایت مسائل بین المللی را در این طرح مهم می داند و می گوید: علاوه بر مسائل اقتصادی و منطقه ای رعایت مسائل بین المللی برای این طرح مهم است، زیرا صادرات فرآورده های سوختی به یک کشور همسایه بدون هیچ توافق نامه و تفاهم نامه ای می تواند مشکلات بین المللی برای ما به وجود آورد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۵ ، ۲۳:۲۳
روح الله علی بیگی


گل بود و به سبزه نیز آراسته شد

در پی وضع قوانین جدید مأیوس کننده در خصوص واردات تعاونیهای مرزنشین خبر ممنوعیت فروش برنج هندی دررسانه ها خبری استان ایلام منتشر شد و تعاونیهای این استان را بیش از پیش بلا تکلیف نموده است چرا که از 41 قلم کالای وارداتی تعاونیهای مرزنشین در سراسر کشور ، تنها کالای برنج خوراکی برای مرزنشینان سود آور است و برابر قانون ، خروج آن از استان ممنوع است و از طرفی هم با درج این خبر ظاهرا مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام برنج هندی را خطرناک اعلام و فروش برنج هندی را در استان ایلام ممنوع اعلام نموده اند و این در حالی است که این کالا در مبادی ورودی و بنادر مورد انواع آزمایش قرار میگیرد و پس از تأئیدیه وزارت بهداشت و استاندارد و ... مجوز ورود به داخل کشور را اخذ می نماید .. حال سوال اینجاست تکلیف تعاونیهای مرزنشین چه میشود ؟ 


به گزارش دیار زاگرس، به نقل ازایلام بیدار، علی دلپیشه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: ذائقه مردم استان ایلام به سمت برنج‌های هندی گرایش یافته که این برنج به واسطه زود پخت بودن و دم کشیدن بالای آن و همچنین شکل ظاهری آن مورد توجه بسیاری از خانواده‌های ایرانی و ایلامی قرار گرفته است. وی ادامه داد: اما در آزمایش‌های متعددی که از این نوع برنج‌ها به عمل می‌آید بیانگر افزایش آرسنیک آن بوده به طوری که برای خوراک دام نیز خطرناک بوده و مجوز آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایلام صادر نمی‌شود . این مسؤول اضافه کرد: در خصوص این موضوع با مسؤولان استان ایلام نیز مباحثی طرح شده و خوشبختانه از حمایت کافی دستگاه قضایی نیز برخوردار شده‌ایم که جا دارد از قوه قضاییه و دادگستری استان ایلام و اداره کل تعزیرات حکومتی در این راستا تشکر کنم . دلپیشه تصریح کرد: خوشبختانه نهادهای ذکر شده همکاری و هماهنگی مطلوبی با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام داشته که در راستی مقابله با این نوع برنج‌ها و توزیع و مصرف آن در استان ایلام اقداماتی انجام شده است . رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مقادیر قابل توجهی از این نوع برنج‌ها در استان ایلام توقیف و معدوم‌سازی شده و اجازه توزیع و مصرف آن در استان ایلام سلب شده است. وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام تمام توان خود را صرف ارائه خدمات به مردم استان ایلام کرده و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۵ ، ۰۰:۵۰
روح الله علی بیگی

خطر مهاجرت مرزنشینان

... وضعیت نامناسب اقتصادی مرزنشینان و محرومیت مردم  مناطق مرزنشین از یک طرف ، و تصمیم گیری مسئولان برای تشدید برخی قوانین دست و پاگیر و ایجاد مصوبات سختگیرانه تر در خصوص تعاونیهای مرزنشینان از طرف دیگر نتنها باعث رونق تعاونیهای مرزنشین نشد بلکه باعث دلسردی مردم مرزنشین گردیده  بطوریکه  شاهد مهاجرت مردم مناطق محروم مرزی به سوی شهرهای بزرگ و مراکز استانها هستیم و این در حالیست که تعاونیهای مرزنشین  می تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی و تامین امنیت مرزها داشته باشند

استان ایلام به واسطه دارا بودن بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق  می تواند در بخش صادرات کالا اهمیت ویژه ای را در کشور ایفا کنند . این مهم به وسیله تعاونی های مرز نشین اهمییت دو چندان پیدا می کند چرا که از لحاظ تامین امنیت و توسعه پایدار در استان نیز ایفای نقش خواهد کرد این استان هم اکنون 8 تعاونی مرز نشین با 120هزار عضو فعال دارد که طی چند سال گذشته بعلت بی مهری مسئولین و عدم توجه به تعاونیهای مرزنشینان و اهداف آنها رشد و توسعه مطلوبی در این تعاونی ها دیده نشده است و امروز تعاونیهای با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند

به دنبال تصویب طرح فروش سوخت به مرزنشینان جهت صادرات و در راستای حمایت از معیشت آنها و جلوگیری از قاچاق سوخت بارقه امیدی در دل مرزنشینان ایجاد شد . اما این طرح  تنها در مرزهای شرق کشور اجرا شد  و در استانهای غربی  که مرزنشینان آن علاوه بر تلاش در سنگرهای تولید و سازندگی به عنوان حافظان بی توقع و همیشه آماده مرزهای جمهوری اسلامی در کنار نیروهای نظامی و انتظامی هستند تا کنون اجرا نشده است تا حداقل دلگرمی و ماندگاری مرزنشینان در مرزها حاصل شود . با توجه به اینکه این سهمیه در جهت درآمد زایی و عدم مهاجرت مرزنشینان گام موثری است اما متاسفانه عدم پیگیری مسئولین استانی سبب شده این طرح در استان ایلام اجرائی نشود . نکته دیگر اینکه معاوف نبودن تعاونی های مرزنشین از پرداخت مالیات ، مطالبه و اخذ مالیات های سنگین و غیر قابل پرداخت توسط امور مالیاتی در مقابل منافع حاصله مرزنشینان از درآمد سهمیه ارزی و عدم تناسب کالاهای سهمیه مرزنشینان با نیاز واقعی آنان از دیگر مشکلات است .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۵ ، ۰۰:۲۱
روح الله علی بیگی

علی‌اکبر مهرفرد، قائم‌مقام وزیرجهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی در نامه‌ای به مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران با تأکید بر مطلب فوق، خواستار اقدام گمرکات کشور در این زمینه شد. در نامه قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی آمده است: پیرو بند2 بخشنامه وزیر محترم جهادکشاورزی به شماره 020.29919 مورخ 26/8/94 مبنی بر اینکه کلیه ثبت سفارش‌های انجام شده می‌بایستی حداکثر تا تاریخ 31/4/95 وارد کشور گردد ، این موضوع به کلیه متقاضیان اعلام و تعهد اخذ شود که پس از تاریخ فوق به دلیل شروع فصل برداشت برنج و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی، امکان ترخیص وجود نخواهد داشت . و به استناد بند ث ماده 1 قانون امور گمرکی و با توجه به ذکر عبارت ترخیص در بند 2 بخشنامه فوق‌الذکر، بدین‌وسیله مجدداً تاکید می‌نماید ترخیص برنج حداکثر تا تاریخ 31/4/1395 امکان‌پذیر است و از آن تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نمی‌باشد. براساس این گزارش در راستای حمایت از کشاورزان برنج کار، دولت همه ساله هم زمان با فصل برداشت برنج در کشور ترخیص برنج‌های وارداتی تا پایان فصل برداشت و توزیع آن در بازار را ممنوع اعلام می‌کند.


سازمان توسعه تجارت در بخشنامه‌ای اعلام کرد برنج‌های ثبت سفارش شده باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ تیر ماه به کشور وارد شود در غیر این صورت ترخیص بعد از تاریخ مذکور تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست.  در متن این بخشنامه آمده است:

پیرو نامه مورخ ۹۴/۹/۳ وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر این که ثبت سفارش‌های برنج انجام شده باید حداکثر تا تاریخ ۹۵/۴/۳۱ وارد کشور شود در غیر این صورت ترخیص بعد از تاریخ مذکور تحت هیچ شرایطی از گمرکات امکان‌پذیر نیست . خواهشمند است دستور فرمایید مراتب را یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند. 



 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۰
روح الله علی بیگی


...

1- همانگونه که مستحضر هستید واردات کالاهای مرزنشین به 41 قلم کاهش یافته که از این میزان 41 قلم 6 قلم آن مختص استانهای شرقی است و 4 قلم آن هم بنوعی میشود گفت مختص به استانهای ساحلی میباشد . 

 

2- در توصیبنامه جدید هیئت محترم وزیران بتاریخ 16/03/1395 علاوه بر کاهش این اقلام از 71 قلم به 41 قلم کالا ، ضمن کاهش میزان واردات هر قلم به میزان 50 درصد ، تعرفه و حقوق گمرگی برخی کالاها منجمله کالاهای خوراکی را را از 2 درصد به 30 درصد افزایش داده که این موضوع بنوعی جای بحث دارد و ما هم بر این تصمیم هیئت دولت در حمایت از اقشار مستضعف و محروم مرزنشینان احترام خواهیم گذاشت 

 

3- اما بصورت مختصر خدمت مسئولین عزیز بیان می نمائیم از آنجائیکه واردات کالاهای مرزنشین همواره بعلت نداشتن سرمایه از طریق جذب سرمایه گذار و با سرمایه آنان (مطابق بخشنامه شماره 10 وزارت تعاون بتاریخ 25 مرداد 1385 ) صورت میپذیرد مستلزم این است که این کالا پس از ورود به کشور ، در همان استان مرزی بفروش برسد و سپس سود حاصله بین اقشار مرزنشین توزیع گردد از آنجائیکه واردات شرکتهای مرزنشین در یک زمان خاص صورت میپذیرد بعنوان مثال در بحث واردات برنج خوراکی ، بیش از هزاران تن برنج در یک زمان خاص به بازار هر استان مرزی تزریق میگرد آیا نباید این برنج که با سرمایه شرکت سرمایه گذار و شرکت وارد کننده صورت گرفته اول بفروش برسد تا سود حاصل از فروش بین مرزنشینان توزیع گردد ؟


نکته بعد اینکه اگر قرار است که تعاونی به مانند یک بازرگان ، تاجر شخصی  30 درصد حقوق ورودی را پرداخت نماید ، دیگر چه حمایتی از مرزنشین و تعاونی مرزنشین شده است ؟ چرا که همان بازرگان ،  تاجر ،  وارد کننده شخصی هم همین میزان عوارض را پرداخت میکنند با این امتیاز که برنج وارداتی را بدون هیچ گونه واهمه ی میتوانند به هر نقطه از کشور ترانزیت نمایند . پس حمایت از من مرزنشین در کجای این قانون و مصوبه جدید جایی دارد؟ اگر سرمایه گذاری با ریسک پذیری پا به میدان نهاده بخاطر استفاده از معافیت مالیاتی تعاونیها بوده که علاوه بر حفظ منافع خود ، منافع و سود تعاونیها را نیز تأمین نماید . 


اگر قرار بر این است که خروج کالای مرزنشینان اولا با موافقت شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان و دوما با پرداخت مابه تفاوت عوارض آن صورت بگیرد چرا سرمایه گذار این همه دغدغه و دردسر را بجان بخرد و اقدام به واردات سهمیه تعاونی نماید و بخواهد تعاونی را در سود خود سهیم بدارد؟ همچنین زمانی که بازار پر شده از انواع برنج با مارکهای مختلف آیا سرمایه گذاران تعاونیها بنشینند و سهمیه چندین هزار تنی واردات مرزنشینان را بصورت کیلویی بفروش برسانند ؟ سهمیه ای که بنوعی بیش از گنجایش بازار استان است !! 


مخلص کلام اینست که : در قانون ساماندهی مبادلات مرزنشینان خروج کالای مرزنشینی را از استان قاچاق میداند که با پرداخت مابه تفاوت آن به اصطلاح از آن رفع قاچاق میگردد ولی لازم میدانیم بیان نمائیم سود تعاونی و مردم مرزنشین در بحث واردات کالاهای مرزنشین به همین عدم پرداخت مالیات و عوارض آن است و الا دیگر از مرزنشینان و تعاونیهای مرزنشین چه حمایتی  شده است ؟! 


همانگونه که اقدام به اصلاح قانون واردات مختص مرزنشینان مینمایند : 1- عوارض را از دو درصد به 30 درصد افزایش میدهند 2- اقلام را از 71 قلم به 41 قلم کاهش میدهند 3- میزان هر قلم را هم به نصف کاهش میدهند ؟!! چرا ممنوعیت خروج کالا از استان را برداشته نشد ؟ البته با تصویب این قانون جدید نیازی به یافتن جواب این همه سوال بی جواب نخواهم داشت چرا که قطعاً دیگر هیچ سرمایه گذاری به سمت تعاونیها نخواهد آمد و با تعطیلی این تعاونیها انشالله از دغدغه مسئولین عزیز کاسته خواهد شد



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۰۰:۵۸
روح الله علی بیگی

به گزارش پانا استان اردبیل، حسین نجف زاده در حاشیه بررسی پرونده‌های قاچاق برنج افزود: بیشترین واردات برنج توسط تعاونی مرزنشینان انجام می‌شود تا جایی که واردات ۹ هزار و ۳۰۰ تن برنج در سال گذشته گزارش شده است. وی به کشف محموله جدید قاچاق طی روزهای اخیر در یکی از شهرستان‌ها اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت واردات برنج خارجی در اردبیل اعمال می‌شود یا نه، گفت: نه تنها محدودیت اعمال نمی‌شود بلکه قاچاق تداوم دارد . مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همچنین افزود: از کل برنج وارداتی مرزنشینان فقط ۳۹۰ تن در استان توزیع شده و مابقی از استان خارج شده است.

نجف زاده با تأکید به اینکه پرونده‌های قاچاق برنج در مراجع قضایی در دست بررسی است، گفت: متأسفانه واردات محصولات توسط مرزنشینان به یکی از شیوه‌های قانونی قاچاق تبدیل شده است . وی تأکید کرد: بر اساس قوانین دولت برای حمایت از مرزنشین واردات ۷۱ قلم کالا را مجوز داده است اما مشاهده می‌شود که در ابتدا برنج و سپس شکر به صورت قابل‌توجه وارد می‌شود .

لینک خبر

 

توضیحاتی مختصر

 

1- لازم بذکر است که : واردات کالاهای مرزنشیندر توصیبنامه جدید هیئت محترم وزیران بتاریخ 16/03/1395 به 41 قلم کاهش یافته که از این میزان 41 قلم 6 قلم آن مختص استانهای شرقی است و 4 قلم آن هم بنوعی میشود گفت مختص به استانهای ساحلی میباشد و اینکه تعرفه و حقوق گمرگی برخی کالاها منجمله کالاهای خوراکی رااز 2 درصد به 30 درصد افزایش داده که این موضوع بنوعی جای بحث دارد و ما هم بر این تصمیم هیئت دولت در حمایت از اقشار مستضعف و محروم مرزنشینان احترام خواهیم گذاشت 

 

2- اما بصورت مختصر خدمت مسئولین عزیز بیان می نمائیم از آنجائیکه واردات کالاهای مرزنشین همواره بعلت نداشتن سرمایه از طریق جذب سرمایه گذار و با سرمایه شرکت سرمایه گذار (مطابق بخشنامه شماره 10 وزارت تعاون بتاریخ 25 مرداد 1385 ) صورت میپذیرد مستلزم این است که این کالا پس از ورود به کشور ، در همان استان مرزی بفروش برسد و سپس سود حاصله بین اقشار مرزنشین توزیع گردد از آنجائیکه واردات شرکتهای مرزنشین کشور در یک زمان خاص صورت میپذیرد و در مرحله ی واردات بعنوان مثال در بحث واردات برنج خوراکی ، بیش از هزاران تن برنج در یک زمان خاص به بازار هر استان مرزی تزریق میگرد آیا نباید این برنج که با سرمایه شرکت سرمایه گذار و شرکت وارد کننده صورت گرفته اول بفروش برسد تا سود حاصل از فروش بین مرزنشینان توزیع گردد ؟برنجی که بنام مرزنشینان وارد شده از طریق مشارکت با شرکتهای سرمایه گذار و با سرمایه آنان صورت میپذیرد که بارها از این موضوع به اشتباه تفسیر شده و در رسانه ها در بوق کرنا زده که سهمیه مرزنشینان را از استان دارند خارج می نمایند .  

بنظر اینجانب قانون مبادلات مرزی وحی انزل نیست و دارای ایراداتی هست که باید اصلاح گردد بعنوان مثال اگر قرار است که تعاونی به مانند یک بازرگان ، یک وارد کننده حقیقی یا حقوقی 30 درصد حقوق ورودی را پرداخت نماید  دیگر چه حمایتی از مرزنشین و تعاونی مرزنشین صورت گرفته است ؟ چرا که یک بازرگان ، یک تاجر ، یک وارد کننده شخصی هم همین میزان عوارض را پرداخت میکنند با این امتیاز که برنج وارداتی را هم بدون هیچ گونه واهمه ی میتوانند به هر نقطه از کشور که میخواهند ترانزیت نمایند . پس حمایت از من مرزنشین در کجای این قانون و این مصوبه جدید گنجانده شده است ؟ اگر قرار بر این است که تعاونی حقوق ورودی 30 درصدی را پرداخت نماید چرا سرمایه گذار این همه دغدغه و دردسر را بجان بخرد و اقدام به واردات سهمیه تعاونی نماید و بخواهد تعاونی را در سود خود سهیم بدارد؟ همچنین زمانی که بازار پر شده از انواع برنج با مارکهای مختلف آیا سرمایه گذاران تعاونیها بنشینند و سهمیه چندین هزار تنی واردات مرزنشینان را بصورت کیلویی بفروش برسانند ؟ سهمیه ای که بنوعی بیش از گنجایش بازار استان است !!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۵ ، ۲۱:۴۱
روح الله علی بیگی

گزارش عملکرد شرکت تعاونی مرزنشینان چالاب مهران در سه ماهه نخست سال 1395

بر گرفته از اداره کل گمرک استان ایلام 

 

ردیف

سال

میزان  صادرات  به  دلار

ارزش ریالی

میزان واردات به دلار

ارزش ریالی

1

1395

079/ 189

731 / 598 / 743 / 5

000 / 108

000 / 412 / 287 / 3

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۵ ، ۲۳:۴۸
روح الله علی بیگی

کرمانشاه - معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت : تعاونی های مرزنشین امانت دار مردم هستند اما اقدامات و عملکرد این تعاونی ها در استان مناسب نبوده است به گزارش خبرنگار مهر ، مسعود شاکرمی یش از ظهر امروز سه شنبه در کارگاه آموزشی تخصصی تعاونی های مرز نشین استان کرمانشاه که در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار داشت : با توجه به تکلیف شورای ساماندهی مبادلات مرزی در خصوص ارائه آموزش به اتحادیه و شرکت های تعاونی مرزنشین و وظیفه ای که بر عهده اتاق تعاونی های مرزنشین نهاده شده این جلسات آموزشی جهت ارائه راهکارهای مناسب برگزار می شود و همه مرزنشینان موظف به شرکت در کارگاه ها هستند . وی با اشاره به اهمیت آموزش مرزنشینان در استان کرمانشاه افزود: مرزنشینان باید خود را پای بند به قانون بدانند و از آنجا که امور بازرگانی و تجارت را انجام می دهند باید از آموزش های لازم بهره مند شوند.

شاکرمی در ادامه هدف دولت از تشکیل تعاونی های مرزنشین را توجه به معیشت خانواده های این مناطق، بهبود وضعیت اقتصادی آنها و ماندگاری مرزنشینان در مناطق مرزی عنوان کرد . وی با انتقاد از حضور اندک مسئولان تعاونی های مرزنشین در این جلسات و کارگاه های آموزشی، خاطر نشان کرد: ۲۹ شرکت تعاونی مرزنشین و یک اتحادیه در استان داریم و حداقل باید ۱۰۰ نفر در این کارگاه ها برای دریافت آموزش های لازم و بهبود وضعیت صادرات و واردات حضور می داشتند اما ۱۵ نفر در جلسه حضور دارند و این در حالی است که تعاونی های مرزنشین امانت دار مردم هستند اما اقدامات آنها مورد قبول دستگاه های نظارتی نیست و عملکرد مناسبی نداشته اند . این مسئول در ادامه بیان کرد: بیش از ۱۷ سال از عمر تاسیس شرکت های تعاونی می گذرد و بر اساس قانون ارائه خدمات به مردم این مناطق مرزی بر عهده اتاق تعاونی است که باید جهت اشتغال جوانان مرزنشین تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد: تعاونی ها نباید ادعا کنند که یک میلیارد سرمایه گذاری کرده و زیان داده اند چرا که از خدمات گمرکی و معافیت های مالیاتی بهره مند هستند . شاکرمی یاد آور شد: در استان کرمانشاه بیش از ۲۰۰ هزار نفر مررنشین داریم که سرنوشت تعاونی مرزی را به دست مسئولان این نهاد اجرایی داده اند و اگر آنها از مسئولیت پذیری و انجام خدمات امتناع کنند با جدیت پیگری جهت انتصاب افراد شایسته مدیران شرکت های تعاونی مرزنشین از سوی دستگاه های اجرایی اتخاذ خواهد شد. وی گفت : اداره مالیات و گمرک، صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی برنامه ریزی های متعددی برای برپایی کار گاه های آموزشی با توان و تخصص لازم را در دستور کار قرار داده اند لذا باید تعاونی های مرزنشین ملزوم‌ به شرکت در جلسات باشند.

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۵ ، ۲۳:۵۷
روح الله علی بیگی

به گزارش ایرنا، حسین نجف زاده، روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: در سال گذشته تعاونی های مرزنشینان استان با استفاده از تسهیلات مرزنشینان 9 هزار و 300 تن برنج به استان وارد کرده و فقط 390 تن آن را به مرزنشینان توزیع و بقیه را از استان خارج کرده بودند . وی اظهار کرد: در رسیدگی به پرونده برنج های وارداتی تعاونی های مرزنشینان استان، یکی از تعاونی های متخلف به هشت هزار و 500 میلیون ریال جریمه محکوم و بقیه کالای مکشوفه آن ضبط و در استان توزیع شد. 

وی بیان کرد: همچنین یکی دیگر از تعاونی های متخلف مرزنشینان به پرداخت هزار و 600 میلیون ریال و یک تعاونی دیگر به پرداخت هزار و 370 میلیون ریال جریمه محکوم شده و پرونده تخلف یک تعاونی دیگر نیز در دست بررسی است. نجف زاده ادامه داد: واردکنندگان برنج به لحاظ ورود آن از مبادی قانونی، پروانه سلامت بهداشتی آن را نیز ارایه می کنند اما نحوه تولید برنج وارداتی تعاونی های مرزنشینان برای تعزیرات حکومتی استان اردبیل مبهم است . او گفت: بهتر است به جای تعاونی های متخلف مرزنشینان از سرمایه گذاران صالح استان در امر مبادلات مرزی استفاده شود . مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل اضافه کرد: لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، احشام، چوب و زغال، سیگار و کالاهای فصلی نظیر ترقه به ترتیب کالاهای قاچاق متداول در استان اردبیل را تشکیل می دهند. 

لینک خبر



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۵ ، ۲۲:۲۳
روح الله علی بیگی