تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

تعاونیهای اردبیل همچنان زیر ذربین

شنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۱ ب.ظ

به گزارش پانا استان اردبیل، حسین نجف زاده در حاشیه بررسی پرونده‌های قاچاق برنج افزود: بیشترین واردات برنج توسط تعاونی مرزنشینان انجام می‌شود تا جایی که واردات ۹ هزار و ۳۰۰ تن برنج در سال گذشته گزارش شده است. وی به کشف محموله جدید قاچاق طی روزهای اخیر در یکی از شهرستان‌ها اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت واردات برنج خارجی در اردبیل اعمال می‌شود یا نه، گفت: نه تنها محدودیت اعمال نمی‌شود بلکه قاچاق تداوم دارد . مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همچنین افزود: از کل برنج وارداتی مرزنشینان فقط ۳۹۰ تن در استان توزیع شده و مابقی از استان خارج شده است.

نجف زاده با تأکید به اینکه پرونده‌های قاچاق برنج در مراجع قضایی در دست بررسی است، گفت: متأسفانه واردات محصولات توسط مرزنشینان به یکی از شیوه‌های قانونی قاچاق تبدیل شده است . وی تأکید کرد: بر اساس قوانین دولت برای حمایت از مرزنشین واردات ۷۱ قلم کالا را مجوز داده است اما مشاهده می‌شود که در ابتدا برنج و سپس شکر به صورت قابل‌توجه وارد می‌شود .

لینک خبر

 

توضیحاتی مختصر

 

1- لازم بذکر است که : واردات کالاهای مرزنشیندر توصیبنامه جدید هیئت محترم وزیران بتاریخ 16/03/1395 به 41 قلم کاهش یافته که از این میزان 41 قلم 6 قلم آن مختص استانهای شرقی است و 4 قلم آن هم بنوعی میشود گفت مختص به استانهای ساحلی میباشد و اینکه تعرفه و حقوق گمرگی برخی کالاها منجمله کالاهای خوراکی رااز 2 درصد به 30 درصد افزایش داده که این موضوع بنوعی جای بحث دارد و ما هم بر این تصمیم هیئت دولت در حمایت از اقشار مستضعف و محروم مرزنشینان احترام خواهیم گذاشت 

 

2- اما بصورت مختصر خدمت مسئولین عزیز بیان می نمائیم از آنجائیکه واردات کالاهای مرزنشین همواره بعلت نداشتن سرمایه از طریق جذب سرمایه گذار و با سرمایه شرکت سرمایه گذار (مطابق بخشنامه شماره 10 وزارت تعاون بتاریخ 25 مرداد 1385 ) صورت میپذیرد مستلزم این است که این کالا پس از ورود به کشور ، در همان استان مرزی بفروش برسد و سپس سود حاصله بین اقشار مرزنشین توزیع گردد از آنجائیکه واردات شرکتهای مرزنشین کشور در یک زمان خاص صورت میپذیرد و در مرحله ی واردات بعنوان مثال در بحث واردات برنج خوراکی ، بیش از هزاران تن برنج در یک زمان خاص به بازار هر استان مرزی تزریق میگرد آیا نباید این برنج که با سرمایه شرکت سرمایه گذار و شرکت وارد کننده صورت گرفته اول بفروش برسد تا سود حاصل از فروش بین مرزنشینان توزیع گردد ؟برنجی که بنام مرزنشینان وارد شده از طریق مشارکت با شرکتهای سرمایه گذار و با سرمایه آنان صورت میپذیرد که بارها از این موضوع به اشتباه تفسیر شده و در رسانه ها در بوق کرنا زده که سهمیه مرزنشینان را از استان دارند خارج می نمایند .  

بنظر اینجانب قانون مبادلات مرزی وحی انزل نیست و دارای ایراداتی هست که باید اصلاح گردد بعنوان مثال اگر قرار است که تعاونی به مانند یک بازرگان ، یک وارد کننده حقیقی یا حقوقی 30 درصد حقوق ورودی را پرداخت نماید  دیگر چه حمایتی از مرزنشین و تعاونی مرزنشین صورت گرفته است ؟ چرا که یک بازرگان ، یک تاجر ، یک وارد کننده شخصی هم همین میزان عوارض را پرداخت میکنند با این امتیاز که برنج وارداتی را هم بدون هیچ گونه واهمه ی میتوانند به هر نقطه از کشور که میخواهند ترانزیت نمایند . پس حمایت از من مرزنشین در کجای این قانون و این مصوبه جدید گنجانده شده است ؟ اگر قرار بر این است که تعاونی حقوق ورودی 30 درصدی را پرداخت نماید چرا سرمایه گذار این همه دغدغه و دردسر را بجان بخرد و اقدام به واردات سهمیه تعاونی نماید و بخواهد تعاونی را در سود خود سهیم بدارد؟ همچنین زمانی که بازار پر شده از انواع برنج با مارکهای مختلف آیا سرمایه گذاران تعاونیها بنشینند و سهمیه چندین هزار تنی واردات مرزنشینان را بصورت کیلویی بفروش برسانند ؟ سهمیه ای که بنوعی بیش از گنجایش بازار استان است !!


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۲
روح الله علی بیگی