تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۱۰ مطلب در بهمن ۱۴۰۲ ثبت شده است

یکی از علل کولبری عدم توسعه‌یافتگی مناطق مرزی است و به عقیده کارشناسان کامل ترین دیدگاه به مناطق مرزی در میان برنامه های توسعه مربوط به برنامه چهارم بود و می توان این برنامه را به عنوان الگویی برای برنامه هفتم استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در نشست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، با عنوان "تبادلات اقتصادی ­مرزی؛ معیشت مرزنشینان و توسعه منطقه‌ای" حامد ملک‌زاده؛ معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اوّل رئیس‌جمهور به‌عنوان مدیر علمی و  بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم شهرستان‌های مرزی سقّز و بانه در مجلس شورای اسلامی، علیرضا زاور؛ معاون امور عمومی، قضایی، دفاعی و امنیّتی سازمان برنامه‌وبودجه کشور و محمّدحسام محمّدی‌فرد؛ پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سخنرانان در این نشست به ایراد نظرات خود پرداختند.

در ابتدای نشست حامد ملک‌زاده؛ معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اوّل رئیس‌جمهور به‌عنوان مدیر علمی نشست گفت:  در دولت مردمی سیزدهم همواره یکی از دغدغه‌های اصلی این بود که نقش مرزنشینان را جدّی بگیریم و این نقش را پررنگ‌تر کنیم و آنچه که به دنبال آن هستیم شکل‌گرفتن یک الگو برای این نقش‌آفرینی است. ما در دولت نهم و دهم همواره به دنبال آن بودیم که حاکمیت محلی استان‌ها و شهرستان‌ها را توانمند کرده و عدم تمرکز ایجاد کنیم تا بتوانیم شاهد نقش‌آفرینی هرچه بیشتر استان‌ها و شهرستان‌ها در عرصه حاکمیت باشیم؛ اما این تمرکز زدایی آن زمان، تصویب و اجرا نشد و دلیل آن هم این بود که یک الگوی مشخص برای عدم تمرکز در آن زمان وجود نداشت. حال اگر این الگو در دولت سیزدهم نیز وجود نداشته باشد در نتیجه الگوی حکمرانی مردم بنیان و عدم تمرکزگرایی و فعال کردن حاکمیت محلی شکل نخواهد گرفت.

ملک‌زاده ادامه داد: به لحاظ تراکم همسایه تقریباً جزو 10 کشور اول دنیا هستیم که به روایتی 15 همسایه داریم، همچنین از محدود کشورهایی هستیم که دسترسی به آب های بین المللی داریم، و همچنین به لحاظ تعداد افراد حدود 600 میلیون نفر همسایه داریم و به لحاظ ارتباطات میان‌فرهنگی با 18 کشور ماهیّت و قرابت فرهنگی مستقیم داریم که این آمارها به لحاظ GDP حدود 23 درصد از کل GDP دنیا را تشکیل می‌دهد.

در ادامه نشست بهزاد رحیمی؛ نماینده مردم شهرستان‌های مرزی سقّز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت:  در دهه‌های اخیر شاهد هستیم که در مورد مناطق مرزی تحقیقات گسترده‌ای در خصوص ماهیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیکی این مناطق صورت گرفته است و تصوری که وجود دارد این است که این مناطق دارای یک نوع روابط فرهنگی و قومی محلی هستند که می‌توانند موجب بیشترشدن توجه به مناطق مرزی باشند. اما موضوع مهمی که در این نشست مدنظر است بحث معیشت مرزنشینان می باشد که باید ساماندهی و مدیریت شود؛ اما آنچه که شاهد آن هستیم این است که در مناطق مرزی به خاطر دورافتادگی از مرکز کشور اکثر برنامه‌هایی که برای این مناطق در نظر گرفته می‌شود به صورت اتفاقی و غیرآمایشی است و در نتیجه حاصل آن هم بروز تبعات اجتماعی و فرهنگی همچون پدیده کولبری در این مناطق است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 16 استان مرزی داریم که 50 درصد از مساحت کشور و حدود 49 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما سیاست های توسعه ای کشور در این مناطق به اندازه 50 درصد از کل سیاست های توسعه ای نبوده است و این نیاز به بازنگری دارد که خوشبختانه در دولت سیزدهم به این مسئله توجه شده است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  از ابتدای حیات نظام  جمهوری اسلامی در تاریخ بیش از چهار دهه، ما شاهد شش برنامه 5ساله توسعه بوده‌ایم که در هر برنامه‌ای دیدگاه به مناطق مرزی متفاوت بود از دیدگاه‌های باز و توسعه‌ای گرفته تا دیدگاه محدودکننده، همگی در این شش برنامه وجود داشته است؛ اما کامل‌ترین دیدگاه به مناطق مرزی در این برنامه‌ها دیدگاه برنامه چهارم توسعه بوده است که در کنار کنترل قاچاق کالا و ارز به تقویت زیرساخت‌ها و مهاجرت معکوس به این مناطق بسیار توجه شده است که می‌توان این برنامه را به‌عنوان الگویی برای سایر برنامه‌ها استفاده کرد؛ اما با توجه به تغییر دیدگاه‌ها در دولت‌های مختلف، متأسفانه نتوانستیم آن طور که باید جایگاه این مناطق را تحلیل کنیم.

در ادامه نماینده مردم شهرستان‌های مرزی سقّز و بانه در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی همچون توجه به همگرایی پیوندهای فرهنگی و اقتصادی ملی با پیوندهای فرهنگی و اقتصادی مرزی، توسعه خطوط مواصلاتی و ارتباطی زمینی و هوایی با کشورهای همسایه از طریق استفاده از مناطق مرزی، توجه به تعادل جمعیتی در مناطق مرزی، تشکیل و بازگشایی بازارچه‌های مرزی در آن مناطق، ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را جهت ساماندهی و مدیریت مرزنشینان و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان ارائه داد.

در ادامه این نشست علیرضا زاور؛ معاون امور عمومی، قضایی، دفاعی و امنیّتی سازمان برنامه‌وبودجه کشور، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد مرزها که فرمودند: "مسئولین باید به سراغ مرزها بروند و مشکلاتش را حل نمایند، در غیر این صورت مرزها به سراغ شما خواهند آمد" افزود: اگر مرزها امنیت نداشته باشد در نتیجه مرزنشینان به سمت مراکز استان‌ها  و مراکز کشور مهاجرت خواهند کرد و اگر مرزنشین در مناطق مرزی ساکن باشد خود همین باعث ایجاد امنیت در این مناطق خواهد شد.

زاور ادامه داد: ما 8574 کیلومتر مرز داریم که از این میزان رتبه سوم جهان هستیم و به لحاظ همسایگان با 15 کشور (7 کشور مرز خشکی و با 7 کشور مرز آبی) همسایه هستیم. با عنایت به اینکه مرزها و سکونتگاه‌های مرزی به لحاظ فاصله دور از مراکز استان کشور و دولت مرکزی دورتر بوده‌اند، لذا همواره در همه دولت‌ها مورد کم مهری قرار گرفته‌اند.

زاور ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای برقراری عدالت اجتماعی در این خصوص با توجه به منویات مقام معظم رهبری در ادوار مختلف در راستای کمک به معیشت مرزنشینان در دولت‌های مختلف نسبت به تنظیم قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های مختلف اقدامات و تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است که از جمله می‌توان به قانون مقررات مرزنشینان آیین‌نامه اجرایی قانون فوق، آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی، برنامه ملی تقویت کسب‌وکار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی اشاره نمود.

وی در ادامه ضمن اشاره به بازارچه‌های مرزی افزود: بر اساس ماده (1) آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی، بازارچه مرزی محوطه‌ای است، محصور، واقع در نقاط مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا یا مکان‌هایی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هم‌جوار تعیین می‌شود و اهالی دو طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات محلی خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات جهت دادوستد در این بازارچه‌ها عرضه نمایند.

معاون امور عمومی، قضایی، دفاعی و امنیّتی سازمان برنامه‌وبودجه کشور ادامه داد: مواردی همچون نحوه فرایند اجرای مبادلات در بازارچه‌ها، مشابه گمرکات رسمی، شکل‌گیری کارگزارانی واسط میان کولبران برای دریافت سود، عدم شناسایی دقیق مرزنشینان در شعاع 20 کیلومتری از جمله آسیب‌های موجود در مورد مناطق مرزی و معیشت مرزنشینان است.

علیرضا زاور در ادامه به ارائه پیشنهادهای خود برای بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان پرداخت و گفت: مواردی مثل رسمی کردن تجارت از طریق بازارچه‌های مرزی در نواحی روستایی، افزایش مشارکت روستاییان در فعالیت بازارچه‌ها از طریق آموزش روش‌های نوین تجارت و آشنایی با مقررات صادرات و واردات، اختصاص درآمدهای بازارچه‌های مرزی استان در راستای اشتغال‌زایی در منطقه و بهبود کیفیت محیطی خود بازارچه‌های مرزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه در قالب تأسیس واحدهای تولیدی، اولویت در بهره‌مندی اشخاص حقیقی و حقوقی بومی از امکانات مبادلات بازارچه مرزی به‌منظور بهترشدن وضعیت اقتصادی مناطق موصوف، مطالعه و پژوهش در خصوص کارایی واقعی بازارچه‌ها به‌صورت مستقل توسط دستگاه‌های نظارتی و مرکز پژوهش‌های مجلس از جمله پیشنهادها برای بهبود وضعیت بازارچه‌های مرزی و در نتیجه ایجاد اشتغال پایدار در میان مرزنشینان است.

وی در انتهای سخنان خود گفت: در قانون بودجه سال 1402 کل کشور به علت نیازی که در وجود مشکلات در زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی مشاهده گردید یک ردیف اعتباری ذیل جدول (9) قانون بودجه تحت عنوان ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای بازارچه‌های مرزی" با اعتبار 600 میلیارد ریال ایجاد گردید و مقرر گردید که در اولین گام به کمک تقویت زیرساخت‌های بازارچه‌های فعال بیاید و در این راستا امور بخشی مربوط در سازمان این نیازها را از دفتر ذیربط در وزارت کشور و سازمان‌های تابعه در استان‌های مرزی احصاء نمود تا در قالب مبادله موافقت‌نامه با وزارت کشور اجرایی گردد.

در ادامه محمّدحسام محمّدی‌فرد؛ پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به پدیده کولبری به عنوان یک مسئله اجتماعی گفت: ما دو نوع کولبری شامل کولبری رسمی و کولبری غیررسمی داریم، اما نکته قابل‌توجه بحث کولبری مرزنشینان یعنی کولبری توسط مردم سایر استان‌ها و کولبری زنان در طی سالهای اخیر بوده که به‌عنوان یک پدیده اجتماعی در طی سال‌های اخیر در حال افزایش است.

محمّدحسام محمّدی‌فرد ادامه داد: لازمه بحث تجارت فرامرزی دو شاخصه اصلی یعنی دانش و سرمایه است که نبود دانش و سرمایه حتی در شرکت‌های بزرگ نیز با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین ما بسیار تأکید داریم که در قوانین برای توسعه مناطق مرزی حتماً امتیازاتی از جنس تجارت در نظر گرفته شود.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه یکی از علت‌های کولبری عدم توسعه‌یافتگی مناطق مرزی است که چون اشتغال دیگری برای افراد ساکن در آن مناطق وجود ندارد حدود 60 الی 90 هزار نفر در مناطق مرزی دارای شغل کولبری هستند. و این از جمله مواردی است که به آن توجه نشده و برنامه توسعه برای آنها مشخص نیست, لذا یکی از موارد، حل موضوع کولبری و موضوعات مشابه، وجود یک الگو و برنامه مشخص برای این مناطق می باشد.

وی در ادامه به بیان چالش‌های توسعه مناطق مرزی پرداخت و  گفت: چالش‌هایی ازجمله ورود کالا بدون توجه به ضوابط بهداشتی و امنیتی، ورود کالا بدون توجه به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، افزایش تقاضای ارز و تبادل آن خارج از ضوابط بانک مرکزی، وابستگی مستقیم وغیرمستقیم اقتصاد این مناطق به‌ این فرایندها، تبعات اقتصادی و امنیتی مقابله با کولبری، عدم توسعه و عدم ایجاد اشتغال جایگزین برای این مناطق از  جمله چالش‌های توسعه مناطق مرزی است؛ لذا در توسعه ملی و منطقه‌ای برای مناطق مرزی باید یک تصمیم کلان گرفته شود.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۵۹
روح الله علی بیگی

مسئله کولبری در سال‌های اخیر همواره یکی از مسائل مهم، پیچیده و در عین حال، غم‌انگیز بوده است. کولبری در مناطق مرزی و به‌ویژه در استان‌های کردستان و کرمانشاه به‌دلیل بیکاری، وضعیت معیشت و... یک شغل پرخطر محسوب می‌شود؛ چنان‌که گاه با مرگ کولبران همراه است؛ در شرایطی که درآمد حاصل از آن ناچیز است.

به گزارش همشهری آنلاین، به‌تازگی مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی کولبری را به تصویب رسانده که قرار است دولت این قانون را تا ۲‌ماه آینده عملیاتی کند. شهریار حیدری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای فراکسیون مرزنشینان مجلس در گفت‌وگو با همشهری درباره ساماندهی کولبری صحبت کرده است. او تأکید می‌کند که فعلا آماری از جمعیت کولبرها وجود ندارد و درواقع نیاز به آمار جدید است. به‌گفته او، استان‌های مرزی برخوردار نیاز به کولبری ندارند و این قانون تنها در استان‌های مرزی محروم اجرا خواهد شد؛ یعنی بیشتر در استان‌هایی که درگیر جنگ تحمیلی ۸ ساله و ناامنی اقتصادی هستند؛ مانند مناطق غرب، شمال‌غرب و جنوب. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آقای شهریار حیدری! تصویب طرح ساماندهی کولبری یکی از مصوبات مهم مجلس بود که با تلاش شما و دیگر اعضای فراکسیون مرزنشینان اتفاق افتاد. فرایند به تصویب رسیدن این طرح چگونه بود؟

طرح کولبری طی رفت و برگشتی در کمیسیون و صحن مجلس با بررسی ابعاد مختلف این موضوع و همچنین بررسی مزایا و آسیب این طرح که مورد استقبال دولت هم بود، نهایتا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در ادامه به تأیید شورای محترم نگهبان هم رسید و اکنون منتظر ابلاغیه آیین‌نامه اجرایی دولت هستیم. دولت نیز در انتهای تدوین آیین‌نامه و ابلاغ آن قرار دارد و تا زمان ابلاغ این آیین‌نامه اختیاراتی به استانداری‌ها داده شده تا بتوانند در برخی از نقاط مرزی بنا بر ضرورت کولبری جریان داشته باشد.

آیا این طرح در تمام استان‌های مرزی اجرا خواهد شد؟

هدف ساماندهی کولبری در استان‌های مرزی محروم است. به هر شکل، ما از این ظرفیت استفاده می‌کنیم، ولی آنچه اهمیت و جنبه قانونی دارد و در قانون کولبری پیش‌بینی شده، این است که دولت هرچه سریع‌تر این قانون را عملیاتی کند؛ چنان‌که مردم مناطق مرزی ازجمله استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی، سیستان و بلوچستان، مناطق جنوبی و همچنین برخی دیگر از استان‌های مرزی از اجرای قانون کولبری بهره‌مند شوند.

ظاهرا دولت در ماه‌های آینده اجرای ساماندهی کولبری را ابلاغ خواهد کرد. به‌نظر شما بهتر نیست با سرد شدن هوا، ساماندهی کولبرها به سرعت صورت بگیرد؟

بنده به‌عنوان نماینده مجلس عرض می‌کنم که دولت همین حالا هم نسبت به اجرای ساماندهی کولبران تأخیر داشته است. اصلا چرا تا ۲ ماه آینده باید ابلاغ شود؟ اگر دولت حداکثر تا یک‌ماه دیگر ساماندهی کولبری را ابلاغ و عملیاتی نکند، حتما در صحن مجلس شورای اسلامی این موضوع را تذکر خواهم داد.

یکی از دغدغه‌ها این است که چه تضمینی وجود دارد اوضاع کولبرها بهتر شود؟

قانون کولبری مشمول شهرستان‌های مرزی می‌شود؛ یعنی در مناطقی که افراد محروم و کم‌بضاعت زندگی می‌کنند و درآمد پایین یا حتی درآمدی ندارند. پیش‌تر اجرای این طرح شامل روستاها می‌شد و اکنون شهرستان‌های مرزی را دربرمی‌گیرد. از طرفی هم بودجه ساماندهی کولبری در قانون بودجه پیش‌بینی شده و به همین دلیل، کولبری به شکل قانونی هم پایدار است و هم ماندگار. در عین حال، اثرگذاری اقتصادی آن بیشتر است و حداقل ماهی ۲ میلیون تومان نیز عاید سرپرست خانوارها خواهد شد.

اشتغال‌زایی در مناطق محروم به نحو دیگری هم امکان‌پذیر بود تا اینکه کولبری نکنند؟

این موضوع در قانون پیش‌بینی شده تا دولت ظرف ۵ سال نسبت به توانمندسازی مناطق مرزی از نظر اعتبارات، زیرساخت‌ها، عمرانی و اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهد. در این مدت مناطق مرزی باید توانمند و بهره‌مند شوند تا دیگر نیازی به کولبری نداشته باشیم؛ زیرا کولبری یکی از مشکلات مناطق مرزی است که مردم به اجبار به این شغل روی آوردند و به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای اشتغال‌زایی مشاهده می‌کنیم که اکثر مردم بیکار هستند. در قانون اما پیش‌بینی شده که دولت این مشکلات را رفع کند و سود دولت از کولبری نیز صرف زیرساخت‌های لازم برای اشتغال‌زایی شود.

بودجه و اعتبارات اجرای این طرح چگونه تامین خواهد شد؟

قانون کولبری ۳ جانبه است؛ چنان‌که هم برای تاجر درآمد دارد، هم برای دولت و هم برای کولبر. در نهایت هدف آن بهره‌مندی جمعیت کولبری است. در عین حال، حقوق دولت از نظر عوارض رعایت شده و تاجر هم وقتی کالا را به منطقه مرزی منتقل می‌کند، سودی به آن تعلق می‌گیرد. این چرخه پیوسته است؛ بنابراین اعتبارات آن نیز در قانون بودجه پیش‌بینی می‌شود و ارز آن هم از طرف دولت برای واردکنندگان تامین خواهد شد.

احیای تعاونی‌های‌ مرزنشینی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

از سال ۱۳۸۴ به بعد همیشه تعاونی‌های مرزنشینی جریان داشته، ولی متأسفانه اکنون تعاونی‌های مرزنشینی نیازمند ساماندهی جدی از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی هستند؛ طوری که این تعاونی‌ها بتوانند از حمایت‌های دولت در قالب واردات و صادرات بهره‌مند شوند. البته در حال حاضر وزیر کار تا حدودی به تعاونی‌های مرزنشینی سروسامان می‌دهد.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۴۶
روح الله علی بیگی

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون از مجلس خواست تا قانون مبادلات مرزی بر مبنای معیشت مرزنشینان اصلاح شود.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،با توجه به وجود نابرابری‌ها و توسعه نامتوازن بخش های جغرافیایی کشور به ویژه در مناطق مرزی به لحاظ ویژگی های جغرافیایی و سیاسی خاص آنها و عدم دسترسی به فرصت ها و منافع حاصل از رشد و توسعه ضرورت دارد قوانین به سمتی پیش رود که مرزنشینان درگیر بوروکراسی منفی اداری نشوند.

مبادلات مرزنشینی از جمله کولبری و ملوانی (ته لنجی) در نواحی مرزی از جمله راه‌های کسب درآمد و تامین معیشت مرزنشینان است اما طی سال‌های اخیر عدم تمکن مالی مرزنشینان و آشنایی ناکافی آنان به قوانین و مقررات مرزنشینی باعث شده تا از یک طرف منافع مرزنشینان از این طریق تامین نشده و از طرفی دیگر جریان‌های سازمان یافته قاچاق کالا از این معافیت و تسهیلات مبادلات مرزی مرتبط با مرزنشینان ، سوء استفاده و سود سرشاری را کسب کنند.

هیئت دولت بهمن ماه سال 1400 ، برنامه ملی تقویت کسب‌وکار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی را به تصویب رساند؛ تا اینکه معاون پارلمانی رئیس جمهوری اواخر سال 1401 از ارائه لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: لایحه منظور به منظور تقویت اقتصادمرز، تامین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز ، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با رعایت ملاحظات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مرزها و ایجاد توازن میان حقوق عمومی و حقوق مرزنشینان از سوی دولت به مجلس ارسال شده است.

21شهریور سال 1402 لایحه دو فوریتی ساماندهی تجارت مرزی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان در جلسه علنی مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان ماده 1و 2این لایحه را تصویب کردند. به موجب ماده 1در راستای رونق اقتصاد مناطق مرزی شروطی برای واردات کالا از طریق ملوانی و کولبری تعیین شد.

چندی پیش هم مهدی مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیگیری حل مشکلات مالیاتی تعاونی‌های مرزنشین و تشکیل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشینان خبر داد و گفت: در تلاشیم تا در دولت مسایل مربوط به تعاونی‌های مرزنشین با جدیت بیشتر دنبال شود. گام اول برای توسعه مرزنشینان این که است که اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین شکل بگیرد و فعال شود زیرا بر اساس قانون تعاون، ارکان بخش تعاون تعریف شده است و دولت در این زمینه باید حمایت و تسهیل‌گری ، نظارت و تنظیم‌گری کند و از مداخله و تصدیگری بپرهیزد.

به گزارش تسنیم؛ در حال حاضر رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون از مجلس درخواست  اصلاح  قانون مبادلات مرزی بر مبنای معیشت مرزنشینان را داشته است.

یاسر فیضی،رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران  درباره قانون مبادلات مرزی گفت: با توجه به اهمیت مرزها به عنوان نماد حاکمیت ملی و ارتباط مستقیم آن با امنیت و استقلال کشور، نگهداری از مرزنشینان بر اساس مرزهای تعریف شده به عنوان یک شاخص از حاکمیت ملی و نقش بسزای آنها در میزان مبادلات مرزی با کشورهای مختلف، تثبیت جمعیت، جلوگیری از مهاجرت و بروز مشکلات ناشی از حاشیه نشینی کلانشهرها و تاثیر مستقیم آنها در تولید روستامحور، جلوگیری از ورود کالای قاچاق و صیانت از کیان مام میهن و پدید آورندگان امنیت پایدار ضرورت دارد به مرزها و‌مرزنشینان در برنامه ریزی های اقتصادی، بخش های تولیدی، بازرگانی وخدماتی توجه ویژه ای شود. رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت: ضرورت دارد تا قانون ساماندهی مبادلات مرزی بر اساس آنچه که فلسفه تدوین این قانون و نیاز واقعی جامعه هدف آن بوده مورد بررسی قرار گرفته و نمایندگان با در نظر گرفتن واقعیت های موجود در مرزها و شرایط اقتصادی زندگی مرزنشینان نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. وی ادامه داد: مرزنشینان در روابط فرهنگی اقتصادی امنیتی ودیپلماتیک با کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذارند و باید با تقویت همه جانبه آنها به عنوان یک فرصت از آنها بهره برد. به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران با 8755 کیلومتر مرز آبی و خاکی و همسایگی با 15کشور جهان و ارتباط با آبهای آزاد موقعیت استراتژیکی را برای کشور پدید آورده است بدیهی است با وجوداین فرصت ها کشور در معرض تهدیدات مختلف هم قرار دارد بنابراین وجود مرزنشینان بعنوان یک پتانسیل عظیمِ تبدیل تهدید به فرصت غیر قابل اجتناب می نماید.

عضو شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی افزود: قانون فعلی ساماندهی مبادلات مرزی به دور از واقعیات موجود زندگی و توان اقتصادی مردم شریف مرزنشین تصویب شده است و فعالیت مرزنشینان و شرکت های تعاونی آنها را درگیر بوروکراسی منفی اداری کرده و فقدان یک متولی واحد و برداشت نادرست دستگاه های اجرایی مختلف از این قانون مشکلات را تشدید کرده است. مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان خراسان رضوی با انتقاد از ابهامات زیاد موجود در این قانون اظهار داشت: متأسفانه چشم انداز روشن و صحیحی از تسهیل گری و تقویت معیشت مرزنشینان مدنظر تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران نبوده و به همین دلیل اقدام موثری هم در این حوزه رخ نداده است و این قانون را ناکارآمد کرده است. وی معتقد است مجلس شورای اسلامی باید نسبت به بازنگری و اصلاح این قانون برای آنچه که وی آن را تسهیل گری، ساده سازی و ارائه خدمات معین، ثابت برای تقویت معیشت، حفظ شان و کرامت مرزنشینی درشرایط اقتصادی متغیر دانست اقدام کند.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۳۹
روح الله علی بیگی

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان استان بوشهر با اشاره به فعال شدن ۱۹ تعاونی مرزی در شهرهای مختلف استان گفت: تاکنون از طریق این تعاونی‌ها ۵ هزار تن برنج، ۶۰۰ تن شکر، ۲۰۰ تن چای و ۴۰۰ تن روغن خوراکی توزیع شده است.

سیدعبدالرشید حسینی در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تعاونی‌های مرزنشینان استان بوشهر پس از 12 سال مجدداً در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد، اظهار داشت: یکی از حرکت‌های مهم دولت مردمی و جهادی آیت‌الله رئیسی راه‌اندازی تعاونی‌های مرزی بود که این تعاونی‌ها با پیگیری استاندار بوشهر مجدداً در 19 نقطه استان بوشهر راه‌اندازی شد.

وی از راه‌اندازی تعاونی‌های مرزی در دیگر نقاط استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: به‌زودی تعاونی مرزنشینان خارگ راه‌اندازی می‌شود و برای فعال شدن تعاونی مرزی مراکز شهرستان‌ها در کارگروه ماده 12 شورای ساماندهی مبادلات مرزی دولت مصوب شده و پس از تصویب در هیئت دولت فعالیت این تعاونی‌ها در مراکز شهرستان‌های استان بوشهر فعال می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مرزنشینان استان بوشهر از افزایش شعاع و محدویت فعالیت تعاونی‌های مرزنشینان استان از 30 به 50 کیلومتر خبر داد و بیان کرد: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مرزنشین و ساحل‌نشین از طریق تعاونی‌های مرزنشینان با معافیت گمرکی در قبال صادرات وارد می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

حسینی با اشاره به اینکه در 19 شهر استان بوشهر تعاونی مرزی فعالیت می‌کند به توزیع کالاهای اساسی پرداخت و خاطرنشان کرد: تاکنون از طریق این تعاونی‌ها 5 هزار تن برنج، 600 تن شکر، 200 تن چای و 400 تن روغن خوراکی در استان بوشهر با قیمت مناسب توزیع شده است. کالاهای مورد نیاز مردم از طریق تعاونی مرزنشینان وارد می‌شود و در اختیار مردم مرزنشین قرار می‌گیرد.

لینک خبر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۳۰
روح الله علی بیگی

فرماندار بانه از واریز ۱۱۲ میلیارد تومان به حساب ۲۰ هزار خانوار مرزنشین این شهرستان خبر داد.

کمال خدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بانه، از واریز 112 میلیارد تومان به حساب مرزنشینان این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این میزان سود از بازارچه‌های مرزی به حساب حدود 20 هزار خانوار مرزنشین واقعی در دو نوبت واریز شده است. وی با بیان اینکه هر خانوار 6 میلیون تومان در دو نوبت هر بار 3 میلیون تومان به حساب آنان واریز شده است، گفت: بر اساس قانون تمام مرزنشینان ساکن در 20 کیلومتری مرز از مزایای این مرز بهره‌مند شدند.

فرماندار شهرستان بانه با اشاره به اهمیت مبادلات و تجارت مرزی افزود: توانمندسازی مرزنشینان، پیامدهای اقتصادی زیادی به دنبال دارد، خوشبختانه مرز هنگه‌ژال بانه از زمان بازگشایی تاکنون باعث ایجاد رونق اقتصادی و درآمدزایی شده است. خدری بیان کرد: معابر مرزی هنگه ژال شهرستان بانه از سال 1396 تعطیل شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های فراوان در این دولت بازگشایی شد. فرماندار شهرستان بانه در پاسخ به این سؤال که آیا معبر مرزی گله‌سور بانه همچنان تعطیل است؟ توضیح داد:  معبر مرزی گله‌سور بانه همچنان تعطیل است و فعلاً امیدی به بازگشایی نیست، اما تمام تلاشمان این است که این بازارچه نیز بازگشایی شود.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۲۳
روح الله علی بیگی

لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کول‌بری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را رفع کردند.

به گزارش خبرنگار مهر ، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) ایرادات شورای نگهبان به لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کول‌بری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را رفع و تصویب کردند . بر این اساس، ماده (۱) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱- به منظور رونق اقتصاد مناطق مرزی، ایجاد شفافیت و رصد پذیر نمودن واردات، توزیع و عرضه کالاهای مبادله مرزنشینی، تقویت معیشت مرزنشینان و کاهش مبادلات غیررسمی در مرزهای زمینی و آبی، واردات کالا از طریق رویه‌های ملوانی (ته لنجی) و کول‌بری منطبق با تعاریف زیر، به مدت پنج سال از زمان ابلاغ آئین‌نامه‌های موضوع ماده (۶) این قانون مطابق با ترتیبات این قانون مجاز و پس از اتمام مدت مذکور واردات کالا، تابع قوانین و مقررات کشور می‌باشد.

الف) رویه ملوانی (ته‌لنجی): واردات کالا از طریق شناورهای سنتی و فلزی، با ساختار لنج و با ظرفیت ناخالص کمتر از (۵۰۰) تن در بنادر جنوبی کشور که قوانین و مقررات واردات در آن رعایت نمی‌شود و صرفاً بر اساس ترتیبات این قانون مجاز به واردات
کالا می‌باشد.

تبصره- ورود کالای همراه ملوانان، خدمه و کارکنان شناورهای مذکور (موضوع قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب ۰۶/ ۰۷/ ۱۳۸۴) سالانه تا سقف ۱۲۰۰ یورو ارزش کالا برای هر مشمول (حداکثر ۵۰۰ یورو ارزش کالا در هر سفر) با رعایت مقررات و قوانین مربوطه، مجاز است.

ب) رویه کول‌بری:

واردات کالا از طریق معابر و مرزهای زمینی کشور که کالا در معبر مرزی توسط مرزنشینان حمل شده و قوانین و مقررات واردات در آن رعایت نمی‌شود و صرفاً بر اساس ترتیبات این قانون مجاز به واردات کالا می‌باشد.

ماده ۲- به منظور هدایت تدریجی مبادلات موضوع این قانون در مرزها به چهارچوب تجارت رسمی، کالاهای وارداتی از طریق میزان عوارض و مالیات بر ۵۰ درصد مبادلات موضوع این قانون در مرحله ترخیص کالا صرفاً مشمول پرداخت ۵۰ درصد ارزش افزوده تعیین شده برای رویه ورود قطعی کالا هستند و در سال اول اجرای این قانون از سایر عوارض و مالیات‌ها معاف می‌باشند. در مرحله فروش کالا توسط مشمولین این قانون، مابه التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده برای ایشان لحاظ می‌شود، لکن مابقی زنجیره تبادل کالا در کشور موظف به پرداخت کامل آن می‌باشند.

تبصره ۱- اعمال پلکانی حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی از سال دوم اجرای این قانون سالانه به میزان ۲۰ درصد مقرر در رویه تجاری و اعمال معافیت کامل یا پلکانی سود بازرگانی توسط دولت برای کالاهای وارداتی موضوع این ماده به گونه‌ای که مزیت واردات موضوع این قانون نسبت به رویه واردات رسمی لحاظ گردد، مطابق آئین‌نامه یا دستورالعمل‌ها و شاخص‌هایی که در چهارچوب قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، در طول اجرای این قانون مجاز است.

ماده (۴) نیز به شرح زیر اصلاح شد.

ماده ۴- به منظور راهبری، نظارت و هماهنگی اجرای این قانون، کارگروهی با مسئولیت وزیر صنعت، معدن و تجارت و با عضویت نماینده ویژه رئیس جمهور در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزرای کشور، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا نماینده تام‌الاختیار وزرا و رؤسای فوق‌الذکر با شرح وظایف ذیل تشکیل می‌گردد.

همچنین نماینده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون اقتصادی مجلس، به عنوان ناظر و بدون حق رأی در این کارگروه عضویت خواهند داشت. نماینده سایر دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی با تشخیص رئیس کارگروه می‌توانند بدون حق رأی در جلسات شرکت کنند:

۱ -تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها و فرایندهای اجرایی مرتبط در چهارچوب قوانین و مقررات بالادستی

۲ -تعیین نوع کالای وارداتی بر اساس مقررات و سیاست‌های صنعتی و تجاری دولت و تعیین سقف سالانه میزان واردات هریک از استان‌ها متناسب با ظرفیت‌های تجاری و میزان واردات کول‌بری و ملوانی در هر استان و با رعایت اصل (۴۸) قانون اساسی و سیاست‌های کلی آمایش سرزمین و اسناد ملی و استانی مرتبط با آن و متناسب با سطح محرومیت و توسعه نیافتگی مناطق

۳- پیشنهاد میزان افزایش پلکانی عوارض و سود بازرگانی سالانه متعلق به کالاهای وارداتی جهت تصویب در هیات وزیران

۴ -هماهنگی، پیگیری و نظارت بر اجرای این قانون و آئین‌نامه‌های اجرایی آن

۵ -تعیین دستورالعمل اجرایی و شرایط خروج کالاها از استان‌های مرزی در چهارچوب قوانین و مقررات

۶- پیشنهاد نحوه توزیع منابع موضوع ماده (۳) این قانون و پیگیری و نظارت بر آن در چهارچوب قوانین و مقررات

تبصره- مصوبات کارگروه موضوع ماده (۴) پس از تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت لازم الاجرا خواهد بود.

لینک خبر

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۱۱
روح الله علی بیگی

به گزارش خبرگزاری مهر ، مدیر کل دفتر مقررات صادرات واردات وزارت صمت در نامه‌ای به گمرک ایران اعلام کرد که واردات دام زنده از گمرکات مرزی قانونی شد.

در این مکاتبه آمده است: بر اساس تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۸ کارگروه ماده ۱۲ قانون ساماندهی مبادلات مرزی، واردات دام زنده توسط شرکتهای تعاونی مرزنشینان کلیه استان‌های مرزی طبق سهمیه تخصیصی مجاز بوده و میزان آن بدون محدودیت تعیین گردیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۳:۰۳
روح الله علی بیگی

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اجرای قانون ساماندهی معیشت مرزنشینان(کولبری)، گفت: مرزنشینان برای امرار معاش خانواده‌های خود مجبور به کولبری می‌شوند و مخاطراتی را در این مسیر متحمل می‌شوند اما اگر این قانون درست اجرا شود، دیگر نیازی به کولبری، کولبران نخواهد بود.

دکتر شهریارحیدری نماینده حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب : هرگونه رفتار ناخوشایند با کولبران در داخل و خارج از کشور پیگرد قضایی دارد/ قانون ساماندهی معیشت مرزنشینان (کولبری) عملیاتی شود.

 

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اجرای قانون ساماندهی معیشت مرزنشینان (کولبری)، گفت :مرزنشینان برای امرار معاش خانواده‌های خود مجبور به کولبری می‌شوند و مخاطراتی را در این مسیر متحمل می‌شوند اما اگر این قانون درست اجرا شود، دیگر نیازی به کولبری، کولبران نخواهد بود. شهریار حیدری در مورد ضرب و جرح و تراشیدن موی سر کولبران از سوی نیروهای مرزبانی عراق (حرس الحدود)، گفت: ابعاد مختلف این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد، اگر قانون ساماندهی معیشت مرزنشینان(کولبری) به نفع مردمان مناطق مرزی کشور را دولت عملیاتی می‌کرد، شاهد چین رفتارهای ناخوشایندی نبودیم. نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای قانون ساماندهی معیشت مرزنشینان تا پایان سال جاری، افزود: مرزنشینان کردستانی و کرمانشاهی برای امرار معاش خانواده‌های خود در آن سوی مرزها مجبور به کولبری می‌شوند و علاوه بر مخاطراتی که در این مسیر متحمل می‌شوند، هر گونه توهینی را در خارج از سرزمین مادری خود نظاره گر هستند. رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اگر قانون یاد شده به سرعت و درست اجرا شود دیگر نیازی به کولبری، کولبران نخواهد بود، گفت: از قدیم الایام رفت و آمدهای مرزی به صورت داد و ستد چمدانی، زمانی با عنوان کولبری و امروز با عنوان فعالیت مرزنشینی ادامه داشته است. وی افزود: رفتارهایی با کولبران در کشور عراق رخ داد را به همراه نمایندگان مریوان و اورامانات در مجلس از وزارت امور خارجه پیگیری کردیم، در نهایت مقرر شد نسبت  به این مسئله پیگیری قضایی و حقوقی صورت بگیرد.

حیدری با بیان اینکه وزارتخانه کشور و صمت با همکاری مرزبانی می‌توانند قانون ساماندهی معیشت مرزنشینان را اجرایی و عملیاتی کنند، اظهار کرد: این قانون برای بهبود زندگی مرزنشینان به ویژه کولبران مرزی باید هر چه سریعتر اجرایی شود، ما نیز پیگیر حوادث تلخی که گاهی به قیمت جان این عزیزان در خارج ایران رخ می‌دهد، از طریق وزارت امور خارجه هستیم. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در قانون مرزنشینان فعالیت کولبری تعریفی ندارد، یادآور شد: در گذشته تجار از معافیت و عوارض گمرکی برخوردار بودند بر همین اساس کالای خود را در پشت مرزهای کشور به فرض مثال در خاک عراق ذخیره می‌کردند و تنها اقدام کولبران انتقال کالای تجار به داخل مرزهای کشور بود و حق و حقوق کارگری دریافت می‌کردند اما در قانون جدید حق و حقوق تمام گروه‌های مختلف از تجار گرفته تا کولبران و رانندگان مشخص شده است، بر همین اساس نیازی به انتقال کالا به داخل کشور همسایه نیست و حتی کالا بطور مستقیم در داخل مرزها با نظارت گمرک نگهداری شده و کولبران می‌توانند به صورت مرزی و یا در قالب تعاونی مرزنشینان کالا را به شهرستانهای مرزی انتقال داده و ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان از تخفیف سود بازرگانی برخوردار شوند.

لینک خبر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۲:۵۵
روح الله علی بیگی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه)، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه دو فوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و کولبری و ملوانی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان را جهت تأمین نظر شورای نگهبان بررسی و اصلاح کردند.

این اصلاحات به شرح زیر است:

تبصره ۱- دولت موظف است ظرف ۶ ماه پس از تصویب این قانون اقدامات قانونی لازم جهت تهیه و تصویب برنامه آمایش و تحول در بازارچه‌های مرزی و برنامه توسعه و تجهیز بنادر کوچک استان‌های ساحلی جنوب کشور را به عمل آورد.

در ماده ۴ عبارت «یا نماینده تام‌الاختیار وزرا و رؤسای فوق‌الذکر» حذف و عنوان تبصره به تبصره ۱ اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره ۲ الحاق می‌شود.

تبصره ۲- رییس سازمان برنامه و بودجه و هر یک از وزرای عضو کارگروه می‌تواند یکی از معاونان ذیربط خود را با تایید کارگروه برای شرکت در جلسات به کارگروه معرفی نماید.

در سطر دوم عبارت «ستاد» قبل از عبارت «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» اضافه می‌شود.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۲:۱۳
روح الله علی بیگی

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در نشست علنی امروز - چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی به مجلس شورای اسلامی لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و تصویب شد.

مصوبات کمیسیون اقتصادی جهت تامین نظر شورای نگهبان در تبصره ۱ بدین شرح اصلاح شد: دولت موظف است ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون اقدامات قانونی لازم، جهت تهیه و تصویب برنامه آمایش و تحول در بازارچه‌های مرزی و برنامه توسعه و تجهیز بنادر کوچک استان‌های ساحلی جنوب کشور را به عمل آورد.

مصوبه کمیسیون اقتصادی در ماده ۴ بدین شرح است: عبارت یا نماینده تام الاختیار وزرا و روسای فوق الذکر حذف و یک تبصره به شرح زیر الحاق می‌شود: رییس سازمان برنامه و بودجه و یکی از وزرای عضو کارگروه می‌تواند یکی از معاونان ذی ربط خود را با تایید کارگروه برای شرکت در جلسات به جای خود معرفی کنند.

لینک خبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۰۲ ، ۱۱:۵۸
روح الله علی بیگی