تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه در دنیا مرزنشینان و ساحل نشینان از سطح رفاه بالاتری نسبت به دیگر نقاط برخوردارند گفت : باید این نگاه حتما در استان‌های مرزی و ساحلی اجرایی و عملیاتی شود .

قائم مقام وزیر صنعت: وضعیت رفاه مرزنشینان‌ ‌باید افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حسین مدرس خیابانی بعدازظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی و تجاری استان بوشهر با بیان اینکه بندر بوشهر به عنوان زیرساخت تجاری نقش مهمی در توسعه صادرات کشور دارد اظهار داشت : این بندر علاوه بر توسعه صادرات ، در واردات کالا نیز مورد توجه قرار دارد که واردات مورد نیاز کشور از طریق بندر بوشهر انجام شود . قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر توسعه بخش گردشگری بیان کرد : توسعه بخش گردشگری علاوه بر رونق توریسم و  توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی و ارز آوری ، زمینه صادرات کالا هم فراهم می‌کند . وی ، با تاکید بر راه‌اندازی کشتی گردشگری و مسافری در اسکله بوشهر گفت : تلاش می‌شود کشتی پیشرفته و مدرن گردشگری و تجاری که در اسکله بوشهر مستقر است باحمایت‌های ویژه فعالیت آن آغاز تا از محل گردشگری رونق خوبی  به بوشهر داده شود . مدرس‌خیابانی ، با بیان اینکه در دنیا مرزنشینان  و ساحل نشینان  از سطح رفاه بالاتری نسبت به دیگر نقاط برخوردار هستند تصریح کرد : به سبب تراکم مرزی و ارتقا امنیت مرزی معمولا وضعیت رفاه مرزنشینانان در نقاط مختلف جهان بیشتر است که باید این نگاه حتما در استان‌های مرزی و ساحلی کشور عملیاتی و اجرایی شود . قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به قابلیت‌های تجاری در نقاط مرزی بیان کرد : با قابلیت‌های تجاری که نقاط مرزی دارند با جهت‌گیری صادرات  امیدواریم بتوانیم از استان‌های مرزی از نهضت صادراتی و تجاری استفاده کنیم تا ضمن ارتقاء رفاه مردم مرزنشین زمینه افزایش صادرات غیر نفتی فراهم شود .

وی از افزایش صادرات خرما  خبر داد و بیان کرد : با توجه به برنامه‌ ریزی صورت گرفته امیدواریم رتبه  نخست صادرات خرما در دنیا در اختیار بگیریم . معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهرهم  با اشاره به اینکه پارسال 22 طرح اشتغال روستایی در استان به بهره برداری رسیدخاطر نشان کرد : بخش عمده طرح اشتغال روستایی در استان در حوزه خرما  است . سعید زرین‌فر با تاکید بر رفع ناهماهنگی‌هایی بین دولت و بخش خصوصی افزود : تحقق این مهم نیازمند تحمل هر دو طرف دولت و بخش خصوصی است . وی از نهضت ایجاد توسعه سردخانه در باغات کشاورزی خبر داد و بیان کرد : ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر از 1900 تن به 37 هزار تن رسیده است . معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه دولت وظیفه حمایت از بخش خصوصی دارد گفت : از بخش خصوصی خواهش می‌شود حضور بیشتری در عرصه‌های مختلف اقتصادی ، تولیدی ، آموزشی ، بسته بندی و نوآوری داشته باشد تا سهم دولت در این حوزه‌ها کاهش یابد .

لینک خبر

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۱۷:۰۶
روح الله علی بیگی

 

استاندارایلام در نشست با شرکت پالایش و پخش فراوردهای نفتی : مرز نشینان حافظان اصلی کشور هستند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام قاسم سلیمانی دشتکی عصر امروز دوشنبه ۲۰ آبان ماه در نشست با شرکت پالایش و پخش فراوردهای نفتی که باحضور مدیرعامل و مدیران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ستاد قاچاق کالا و ارز و  استانداران مرزی باموضوع سوخت مرز نشینان برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از عملکرد استان، به دفاع از مرزنشینان پرداخت و ادامه داد: مرز نشینان حافظان اصلی کشور هستند و در راستای رفع مسائل و مشکلات آنها بایست اهتمام جدی داشت.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۱۸:۵۳
روح الله علی بیگی

بازدید وزیر کشور از بازارچه مرزی سیران بند در شهرستان بانه/ رحمانی فضلی خبر داد: تلاش برای بازگشایی امکان تردد از مرز سیران بند

...

وزیر کشور در بازدید از مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه بر ضرورت فراهم کردن شرایط برای استفاده آسان مرزنشینان از امکانات مرزی تاکید کرد . وی در خصوص وضعیت معافیت ۱۰۰ قلم کالا برای کولبران گفت : در دولت تصمیم خوبی گرفته شد که معابر غیرمجاز بسته شد و در مقابل آن بازارچه ها می توانستند تعدادی کالا را با ثبت سفارش و پرداخت سود گمرکی وارد کنند ولی متاسفانه در مسیر اجرا در ثبت سفارش و سامانه های وزارت صنعت ، معدن و تجارت مشکلاتی ایجاد شد ، بنابراین مجدداً با وزارت صمت طرحی به صورت مشترک تهیه و به دولت برده ایم که امیدواریم با پیشنهاداتی که داده شده است، دولت را قانع کنیم که این امکان فراهم شود . وی خاطرنشان کرد: ما به مردم قول دادیم و مردم نیز تبعیت کردند که از معابر غیرقانونی استفاده نشود. حق این مردم است که از روشهای قانونی مناسب، تسهیلات لازم فراهم شود و تلاش دولت نیز بر همین امر است . وزیر کشور تصریح کرد: طرح جدید به زودی در صحن دولت مطرح خواهد شد، چرا که مسیر کاشناسی را طی کرده است و براساس این طرح ۱۳۰-۱۴۰ کالا با شرایط خاص مجوز خواهیم داد که حتما در رونق اقتصادی و تجاری منطقه تاثیر خواهد داشت .

لینک خبر

پی نوشت :

بله جناب وزیر ... در دولت تصمیم خوبی گرفته شد که معابر بسته شد و هیچ طرحی هم جایگزین آن نشد و امروزه مردم محروم مرزنشین در تأمین معیشت و قوت لا یموت خود عاجز و درمانده هستند !. ایکاش ثروت و اموال و دارائی خود را برای مردم بازگو کنید که مردم بدانند این سخنان از زبان چه کسانی گفته میشود . یا علی مدد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۸ ، ۲۰:۰۰
روح الله علی بیگی

یک قرن سیاست‌گذاری در مبادلات تجاری مرزنشینان

تهران-ایرنا-هرچند سیاست‌گذاری برای تبادلات تجاری مرزنشینان بیش از یک قرن سایقه دارد، اما در دولت دوازدهم ، گام‌هایی بلند برای مدیریت پدیده کولبری و تبادلات تجاری مرزنشینان برداشته شده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا ، پدیده کولبری، هرچند به نظر برخی کارشناسان، در یک دهه‌ی گذشته به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح شده است ، اما بررسی اسناد و قوانین نشان می‌دهد که از زمان تاسیس اولین گمرک در ایران و تا به امروز، مرزنشینان از معافیت‌هایی برای واردات و صادرات کالا برخوردار بوده و همین مسئله ، زمینه ساز پدیده کولبری و پیله‌وری بوده است. دولت‌های پس از انقلاب نیز تا امروز ، همواره تلاش داشته‌اند با سیاست‌گذاری‌های خود ، از آسیب‌ها و مشکلات ناشی از تبادلات مرزنشینان بکاهند و از این معافیت‌ها برای مرزنشینان، فرصت بسازند.

 

یک قرن معافیت برای مرزنشینان

از زمان تصویب اولین سری از قوانین مربوط به تبادلات مرزی که ، در زمان اداره گمرک به دست بلژیکی‌ها تهیه شد، قانون‌گذاران معافیت‌هایی را برای تبادلات تجاری مرزنشینان در نظر گرفتند . بطور مثال در اواخر حکومت مظفرالدین شاه و پس از تصدی گمرک به دست بلژیکی‌ها ، این حق به مرزنشینان داده شد تا کالاهایی همچون دام زنده ، علوفه و گندم را تا سقف ۱۰۰۰ ریال و سپس تا سقف ۱۵۰۰ ریال ، بدون پرداخت عوارض گمرکی از کشور صادر نمایند . همچنین، آنان این حق را داشتند که چای ، برنج و پارچه را با معافیت‌های وارد کشور کنند . این معافیت‌ها تا سال ۱۳۳۱برای مرزنشینان باقی ماند . در این سال لایحه تشویق صادرات مصوب شد و بر مبنای آن مرزنشینان این حق را به دست آورند که اگر میزان صادرات آنان ،  کمتر از یکصد هزار ریال است ، از پرداخت مالیات معاف باشند . در قانون تبادلات مرزی مصوب سال ۱۳۴۴، معافیت‌های جدیدی برای مرزنشینان در قالب قانون «مقررات مرزنشینان کشور» به رسمیت شناخته شد. در این دوره کارت مرزنشینی نیز صادر گردید ، اما به دلیل عدم تفاوت نرخ رسمی و بازاری ارز و همچنین آزادی واردات کالا ، این امر برای مرزنشینان (جز مرزنشینان جزایر جنوبی خلیج فارس) چندان سود آور نبود . بدین ترتیب مرزنشینان تنها برای رفع نیازهای روزانه خود، اقدام به واردات کالا آن هم به صورتی محدود می‌کردند و این تنها برخی دلالان بودند که از معافیت‌های مصوب، سود می‌بردند . مرزنشینان تنها برای رفع نیازهای روزانه خود، اقدام به واردات کالا آن هم به صورتی محدود می‌کردند و این تنها برخی دلالان بودند که از معافیت‌های مصوب ، سود می‌بردند.

 

جنگ و تحریم؛ عاملی برای گسترش تجارت مرزی

از سال ۱۳۶۱، به دلیل وقوع جنگ، ایجاد تحریم‌های بین‌المللی و مانند آن ، واردات کالا توسط مرزنشینان سودآور شد . با این حال مرزنشینان که اغلب اطلاعات چندانی درباره نرخ ارز یا سودآوری واردات کالا نداشتند ، کارت مرزنشینی خود را در اختیار واسطه‌ها قرار می‌دادند . از همین رو دولت تصمیم گرفت با ایجاد تعاونی‌ها برای مرزنشینان ، به فعالیت‌های اقتصادی آنان سامان دهد و در عین حال بر بازار سیاه کالاهای اساسی که حاصل تحریم‌های دوران جنگ بود، غلبه کند . دولت برای این منظور، تبادلات مرزی در استان‌های جنوبی کشور را اولویت خود قرار داد و تعاونی‌های مرزنشینی در این دوران ، در استان‌های جنوبی و ساحلی کشور نظیر بوشهر ، هرمزگان، سیستان و بلوچستان ، خوزستان و فارس ایجاد شدند . دلیل این امر آن بود که مرزهای غربی کشور در شرایط جنگی به سر می‌بردند و فعالیت تجاری مرزهای شرقی کشور نیز به دلیل جنگ در افغانستان ، با محدودیت‌هایی روبرو بود . با گسترش تبادلات مرزی و واردات و صادرات کالا توسط مرزنشینان ، هیات وزیران در مردادماه سال ۱۳۷۱، تصمیم گرفتند که با تاسیس «بازارچه‌های مرزی» این تبادلات را ساماندهی کنند . بر همین اساس بود که «آیین نامه تشکیل بازارچه های مرزی» در همین زمان به تصویب رسید . بر طبق این آیین نامه مقرر شد که مرزنشینان با توجه به دستورالعمل وزارت بازرگانی ، اجازه یابند تا کالاهایی را با معافیت‌هایی وارد کرده و در این بازارچه‌ها، به مشتریان خود عرضه کنند . در سال ۱۳۷۲ و در هنگام تصویب قانون «مقررات صادرات و واردات» در مجلس شورای اسلامی نیز این تبصره اضافه شد که  خانوارهای مرزنشین یا شرکت‌های تعاونی آن‌ها ، ملوانان ، پیله‌وران و کارکنان شناورها که اقدام به ورود کالا جهت مصرف شخصی خود ‌می‌کنند از موضوع برخی قوانین و مقررات و همچنین تشریفات گمرکی ، مستثنی هستند . اما تراز منفی تجاری در بازارچه‌های مرزی و چندبرابر بودن میزان واردات نسبت به صادرات کالا ، باعث شد تا هیات وزیران در سال ۱۳۷۴ محدودیت‌های جدیدی را برای واردات کالا توسط مرزنشینان وضع کند. بر طبق این محدودیت‌ها «ورود هر نوع کالا از طریق بازارچه‌های مرزی موکول به صدور کالا بوده و در هر سال ارزش کالاهای قابل ورود و صدور هر بازارچه هر یک تا سقف ۵‌میلیون دلار (‌جمعاً ده میلیون دلار) تعیین گردید».

 

دولت نهم و تغییر در قانون تبادلات مرزی

با روی کارآمدن دولت نهم، تغییراتی عمده در تبادلات مرزی رخ داد. دلیل این امر تصویب قانون ساماندهی تبادلات ارزی در مهرماه سال ۱۳۸۴ بود. برطبق قانون جدید ، فرد «پیله‌ور» به کسی گفته می‌شد که «ساکن مناطق مرزی با حد اقل سه سال سابقه سکونت مستمر که دارای کارت پیله‌وری صادره از سازمان بازرگانی استان و اهلیت مندرج در ماده (۲۱۱) قانون مدنی» باشد . طبق این قانون ، ارزش کل کالاهای وارداتی شامل تبادلات ارزی، نباید بیشتر از ۳ درصد کل واردات به کشور می‌شد . همچنین «کالاهای قابل ورود همراه ملوانان و کارکنان شناورها که برای مصرف شخصی وارد کشور می‌شود با تصویب هیات وزیران در مورد ارزاق عمومی از سی درصد (۳۰%) تا صد درصد (۱۰۰%) و در مورد لوازم خانگی حداکثر تا معادل پنجاه درصد (۵۰%) از پرداخت حقوق ورودی معاف شدند» . این موارد تنها بخشی از معافیت‌هایی بودند که طبق این قانون برای پیله‌وران و مرزنشینان در نظر گرفته شدند و در نتیجه ، ورود کالا به صورت پیله‌وری و ته لنجی، بسیار سودآور شد و ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد . هرچند این معافیت‌ها در قانون ، بیشتر برای استفاده شخصی مرزنشنیان از کالاهای وارداتی در نظر گرفته شده بود ، اما این معافیت‌ها آنقدر قابل توجه بود که مرزنشینان به سرعت دریافتند سود حاصل از فروش کالاهای وارداتی با این شیوه، بسیار قابل توجه خواهد بود . رشد واردات کالا توسط مرزنشینان و بهره‌مندی آنان از مزایای قانون و آیین‌نامه‌های مصوب در دولت‌های نهم و دهم، تا حدی افزایش یافت که بسیاری از گسترش پدیده کولبری و ته لنجی سخن به میان آوردند و شهرهایی همچون بانه و گناوه ، تبدیل به بازارهایی بزرگ برای عرضه کالاهای وارداتی توسط مرزنشینان شدند. این وضعیت تا پایان دولت یازدهم نیز همچنان برقرار بود .

 

دولت دوازدهم و تلاش برای ساماندهی تبادلات مرزی

گسترش بی‌رویه پدیده کولبری و افزایش بیش از اندازه ورود کالا به شیوه پیله‌وری و ته لنجی ، باعث شد تا در دولت دوازدهم ، تصمیماتی جدی برای ساماندهی تبادلات مرزی گرفته شود. برهمین اساس در مردادماه سال ۱۳۹۶، هیات وزیران تصمیم گرفت تا از طریق آیین‌نامه ساماندهی تبادلات مرزی ، بازارچه‌های غیررسمی مرزی را برچیده و به جای آن بازارچه‌های رسمی مرزی را جایگزین کند. بر طبق این آیین نامه مصوب شد که «وزارت کشور موظف به هدایت و انتقال مبادلات غیررسمی مرزی در استان‌های آذربایجان غربی ، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به گمرکات رسمی یا بازارچه‌های مرزی» است . برطبق این آیین نامه تنها افرادی که دارای سابقه سه سال اقامت در فاصله ۲۰ کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های غربی و ۵۰ کلیومتر مرزی در استان سیستان و بلوچستان هستند ، می‌توانند اقدامات به واردات کالا کرده و از معافیت‌های ویژه مرزنشینان برخوردار گردند . برطبق این آیین نامه مرزنشینان حداکثر می‌توانند از سود ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان از معافیت‌ها برخوردار شوند . همچنین سقف کلی تخفیف مرزنشینان در کل کشور از معافیت‌های گمرکی نیز ۹۰۰ میلیارد تومان مقرر شد . در نتیجه این اقدامات ، ورود گسترده و بیش از اندازه واردات کالا براساس معافیت‌های مرزنشنیان تا حدی مهار گردید . با توجه به اینکه این مقررات ، میزان تبادل کالا در مناطق مرزنشین را محدود می‌کرد ، مرزنشینان از طریق نمایندگان و مراجع قانونی خود ، اعتراضاتی را طرح کردند. در نتیجه در اصلاحیه این آیین نامه در سال ۱۳۹۷، میزان معافیت‌های گمرکی برای هر نفر ۷۵۰ هزارتومان و برای هر خانوار ۲ میلیون هشتصدهزار تومان تعیین گردید و سقف مجموع معافیت‌های گمرکی مرزنشینان نیز به رقم ۴ هزار و دویست میلیارد تومان افزایش پیدا کرد . هدف از این تغییر قانون آن بود که مرزنشینان به جای آن که از طریق کولبری ، کالاها را به بازارچه‌های مرزی حمل و سپس آن‌ها را به فروش برسانند ، با حضور در بازارچه‌های مرزی ، معافیت‌های خود را به واردکنندگان و صادرکنندگان واگذار و از این طریق و بدون زحمات بسیار ، به کسب درآمد بپردازند . همچنین طبق این اصلاحیه‌ها ، تنها افراد دارای توان مالی پایین ، حق دارند تا از معافیت‌های مرزنشینی برخوردار شوند.

 

سیاست‌گذاری در تبادلات مرزی و تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها

تلاش دولت‌ دوازدهم تاکنون آن بوده است که ضمن ایجاد برخی محدودیت‌ها در تبادلات مرزی ، هم به مرزنشینان کم بضاعت این فرصت را بدهد تا از شرایط مرزنشینی خود ، بهره‌مند شوند و هم مانع از تبدیل امتیاز مرزنشینی به یک فرصت برای رانت‌خواری و ایجاد فضای دلالی گردد . با این حال به نظر می‌رسد بحث بر سر نحوه سیاست‌گذاری در تبادلات مرزی همچنان ادامه دارد . از یک رو برخی کارشناسان و نمایندگان معتقدند از آنجایی که کل میزان واردات مرزنشینی آنقدر زیاد نیست که در اقتصاد کلان ملی اثرگذار باشد، بایستی به مرزنشینان فرصت دارد تا از بتوانند از حداکثر ممکن امتیازات تبادلات مرزی بهره‌مند شوند . از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز معتقدند که با وجود آنکه مجموع کالاهای وارد شده براساس امتیاز مرزنشینی در مقیاس ملی ، تاثیرگذار نیست ، اما در مقیاس محلی باعث شده است تا باندهای دلالی ایجاد شوند . در عین حال فعالیت کولبری حاصل از امتیازات مرزنشینی ، در شان شهروندان مرزنشین نیست و آنان باید به صورت دیگری از این فرصت منتفع گردند . از زمان تشکیل بازارچه‌های مرزی ، مدت زمان طولانی نمی‌گذرد و همچنان برخی قوانین مربوط به این بازارچه‌ها در حال تغییر هستند، اما در عین حال پس از تشکیل این بازارچه‌ها ، برخی معابر کولبری تعطیل شده‌اند و دولت تلاش دارد تا فعالیت کولبری را تبدیل به پیله‌وری کرده و در بازارچه‌های مرزی موجود ، کنترل نمایند حال باید دید آیا دولت می‌تواند از طریق آیین‌نامه‌های بازارچه‌های مرزی ، فعالیت کولبری را مدیریت و به فعالیت پیله‌وری تبدیل کند، یا آنکه باید برای حل مسئله کولبری، راه دیگری اندیشیده شود. 

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۹:۴۶
روح الله علی بیگی

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران گفت: سیاست های دولتی به ویژه در حوزه تجارت خارجی به صورت هر روزه صادرکنندگان را بیشتر دچار تنگنا می کند.

یاسر فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: در طول یک سال گذشته دولت صادرکنندگان را مکلف کرده که ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت‌های مصوب به  کشور بازگرداند که این رو به هیچ عنوان درست و کارآمد نبوده و تنها عرصه را بر فعالان صادراتی تنگتر کرده است . وی وضعیت کنونی اقتصاد ایران به ویژه در بخش تجارت خارجی را نابه‌سامان ارزیابی کرد و افزود: دولت نباید با وضع شرایط وضعیت را برای ادامه بخش خصوصی سخت‌تر کند و بدون شک در نظر گرفتن سیاست‌های تنبیهی و تعزیری انگیزه صادرکنندگان را کاهش داده و  در ادامه سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی تجار ایرانی می‌شود . رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه پیمان سپاری ارزی سبب جایگزین شدن کارت‌های اجاره‌ای و فعالیت آنها به جای فعالان  واقعی حوزه اقتصاد شده، خاطر نشان کرد: ادامه این وضعیت علاوه بر صادرکنندگان واحدهای تجاری را نیز با مشکل مواجه کرده چراکه  اقتصاد امری دستورپذیر نبوده و تابعی از واقعیت موجود و وضعیت بازار است . فیضی ادامه داد: مداخله کردن بودن دولت و نبود ثبات در سیاست‌هایی که در حوزه اقتصاد توسط حاکمیت اتخاذ می‌شود تا کنون  آسیب‌های زیادی را به کسب و کارهای صادراتی وارد کرده و تغییر دائمی بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی سبب شده که بخش خصوصی نتواند برنامه‌ریزی درستی برای کارهای خود داشته باشد . وی نبود تصمیم واحد در بخش دولتی را از دیگر  آسیب‌های فعالیت اقتصادی  دانست و تأکید کرد: فعالان اقتصادی باید دریافتی درست و جامع از قوانین بخش دولتی داشته باشند تا بتوانند فعالیت داشته باشند اما متأسفانه این مسئله حتی برای مدتی کوتاه نیز اجرایی نمی‌شود . رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون ایران بیان کرد: ما چندی پیش روز صادرات را گذراندیم اما باید این را دانست که برگزاری مراسم روز صادرات برای بهبود وضعیت کافی نیست و باید اقدامی عملی برای تقویت این حوزه انجام شود.

 

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۹:۲۳
روح الله علی بیگی