ایلام- معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: مرز مهران یک مرز نا امن برای قاچاق کالا و گذرگاهی ایمن برای تردد زوار و صادرات کالاهای مجاز است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، روزنامه خراسان شمالی در شماره امروز (پنج شنبه، ۲۷ تیرماه) به موضوع صادرکنندگان کاذب پرداخته و نوشته است؛ دهه ۷۰ تعاونیهای مرزنشین جهت ارتقا و بهبود وضعیت معیشت مردم ساکن در نقاط مرزی شکل گرفتند تا صادرات و واردات در این مناطق توسط آنها انجام شود اما وقفه در چرخه فعالیت آنها به دلایل متعدد ازجمله عدم تخصیص ارز دولتی مسائلی را ایجاد کرد، اجاره کارتهای بازرگانی یا فروش سهمیه تعاونیها به دیگر تجار از تبعات وضعیت وخیم این تعاونیها بود؛ موضوعی که اگرچه مسئولان در استان آن را رد میکنند اما مورد تأیید برخی تعاونیها قرار میگیرد.
پیشینه خبری نیز دراینباره وجود داشت. آذر سال گذشته مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسانشمالی در گفتوگو با یکی از خبرگزاریهای استان اعلام کرده بود: «صادرات و واردات در تعاونیهای مرزنشین این استان بیشتر توسط صادرکنندگان سایر استانها انجام میشود». بنا به گفته «موفق» خراسان شمالی دارای ۱۱ شرکت تعاونی مرزنشین است که فعالیت چندانی ندارند و در حقیقت بیشتر این تعاونیها سهمیه خود را به دیگر تجار میفروشند، درحالیکه اگر میخواهند سودی عایدشان شود باید خود میداندار تجارت باشند . نبود سرمایه کافی از مشکلات تعاونیهای مرزنشین خراسان شمالی و عامل اصلی موضوعی است که شرح داده شد، البته گفته میشود پیشنهادهایی نیز در خصوص دریافت تسهیلات به آنها دادهشده است اما تحرکی از سوی تعاونیها وجود ندارد.
ورود دیگر سرمایهداران
یک منبع مطلع که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد از ورود سرمایهگذاران غیر مرزنشین به تعاونیهای مرزنشین خبر میدهد. به استناد سخنان او هماکنون وضعیت تمام تعاونیها نامناسب است و برخی از آنها برای جبران مشکلات مالی قراردادهایی با این سرمایهگذاران منعقد میکنند تا در صادرات و واردات مشارکت کنند و سهمی از این مشارکت به تعاونیها و اعضا تعلق میگیرد . وی اما در پاسخ به سؤالی درباره میزان اجاره کارتهای بازرگانی در استان میگوید: «نه تنها در استان بلکه در تمام کشور و صد درصد تعاونیها به این شیوه اقدام میکنند». وی اما در پرانتز موضوع دیگری را اضافه میکند: «البته از زمانی که ارز دولتی به تعاونیها تعلق نگرفته همین مشارکتها نیز کاهشیافته و حتی به صفر رسیده است»؛ توکلی رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی مرزنشینان خراسان شمالی نیز باوجود اینکه تمایل چندانی به مصاحبه در این خصوص ندارد، با رد این موضوع میگوید: هماکنون به دلیل منع قانونی سرمایهگذاریهای مشارکتی در استان وجود ندارد.
تجارت با کارت مرزنشینان
اما کارشناس تعاون اتاق تعاون خراسان شمالی مشارکت در صادرات مرزنشینان را اعلام میکند. بنا به گفته «رحیمی» مرزنشینان استان همچنان با مشکلات متعددی مواجه هستند، مشکلاتی همچون بدهیهای مالیاتی و تعلق نگرفتن ارز دولتی که توان صادرات و واردات را از تعاونیهای مرزنشین گرفته است. وی با اشاره به قانون معافیت مالیاتی تعاونیهای روستایی، عشایری که به استناد آن این تعاونیها معاف از مالیات هستند، توضیح میدهد که این قانون مصوب سال ۱۳۳۳ است و در آن زمان نامی از تعاونیهای مرزنشین در این قانون درج نشده و ازاینجهت این تعاونیها باوجود روستایی و مرزی بودن از پرداخت مالیات معاف نیستند و این خلأ قانونی مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است. وی از سرمایهگذاریهای مشترک سرمایهگذاران با شرکتهای تعاونی ابراز بیاطلاعی میکند و میگوید: در این حد میدانم که مرزنشینان توانایی صادرات و واردات را ندارند بنابراین دیگر تجار با کارتهای بازرگانی آنها اقدام به صادرات و واردات میکنند. در حالی این کار انجام میشود که گفته میشود مالیات این تجارت را مرزنشینان باید پرداخت کنند، وی البته از پیگیریهای اتاق تعاون و تعاونیها جهت پرداخت معوقات مالیاتی به شکل اقساطی خبر میدهد اما این اقدام نیز موجب نشده این تعاونیها بدهی مالیاتی نداشته باشند.
سابقه تعاونیهای مرزنشین
خراسان شمالی دارای ۱۱ تعاونی مرزنشین است که حدود ۵۰ هزار نفر از مرزنشینان استان در آنها عضو هستند. درگذشته اعضای این تعاونیها بیش از ۱۵۰ هزار نفر بودند اما از سال ۹۱ و به دلیل مشکلات صدور کارت بازرگانی تعداد اعضا کاهش پیدا کرد. در هر حال هزینه معیشت و کسبوکار آنها از طریق صادرات و واردات تأمین میشود و اکنون به دلیل مسائل عدیدهای ازجمله عدم تخصیص ارز دولتی به این تعاونیها ماهیت آنها به خطر افتاده و میتوان گفت بسیاری از این شرکتها کسبوکارشان را ازدستدادهاند . پیش از بررسی مشکلات مهم ایجادشده برای شرکتهای مرزنشین در استان نگاهی به تاریخچه و هدف از تشکیل تعاونیها در کشور میاندازیم. جمهوری اسلامی ایران دارای مرزهای گسترده و وسیعی است که با توجه بهویژگیهای اقلیمی هر منطقهای، دولت برای حراست، حفاظت از مرزها، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و امکان مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه تمهیداتی اندیشیده و به همین منظور دولتمردان و دستگاههای مرتبط از هموطنان و ساکنان نواحی مرزی بهمنظور ایجاد امنیت و آرامش در این مناطق استفاده کردهاند و بسته به جمعیت و پراکندگی جغرافیایی شهرها و روستاها و تنوع قومیتی این نواحی تسهیلات ویژهای را به ساکنان این نواحی اختصاص دادهاند . یکی از مهمترین تسهیلات، تأسیس تعاونیهای مرزنشین در این مناطق است. بنابراین تعاونیهای مرزنشین با عضویت ساکنان مناطق مرزی کشور و بهمنظور تأمین نیازهای آنان بر اساس قانون بخش تعاونی تشکیل و ثبت شدند تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی در حوزه شرکت فعالیت کنند.
کارت مرزنشینان در دست دیگر تجار
دبیر اتاق تعاون خراسان شمالی نیز با تأیید اینکه دیگر تجار با کارتهای مرزنشینان تجارت میکنند، به مشکلات این تعاونیها میپردازد. بنا به گفته «رسولی» به دلیل مشکلاتی که در ماده ۱۳۳ مالیات مستقیم وجود دارد و عدم درج واژه مرزنشین این تعاونیها باید ۲۵ درصد مالیات بر درآمد و ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده پرداخت کنند. با توجه به این که تمام اعضای این تعاونیها از قشرهای ضعیف و در مناطق محروم و مرزی ساکن هستند انتظار میرود مانند تعاونیهای ماده ۱۳۳ قانون مالیاتهای مستقیم از پرداخت مالیات معاف شوند . به گفته او، مشکلات دیگری مانند کارتهای ناقص بازرگانی نیز وجود دارد؛ «مشکل دیگری که تعاونیهای مرزنشین استان با آن مواجه هستند تمدید کارتهاست، با توجه به اینکه اعتبار این کارتها ۳ سال است تقاضا داریم که این تمدید حذف شود زیرا این مورد برای مرزنشینان هزینهبر است و اگر مرزنشینی تمام این موارد از تمدید، ویرایش و ثبتنام را باهم انجام دهد باید مبلغی را پرداخت کند. اما با توجه به سودآوری نداشتن شرکتها استفاده از این کارتها برای مرزنشین سودی ندارد و درنهایت منجر به تعطیلی شرکتها و تعاونیها میشود .
به گزارش روز سه شنبه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کردستان، مدیر این شرکت اظهار داشت: این مبلغ در قالب کمک به معیشت مرزنشیان استان و به حساب ۲۸ هزار و ۴۰۰ خانوار واریز شده است.
فریدون یاسمی از تامین و توزیع ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر نفتگاز یورو ۴ در کردستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: روزانه ۲۰۰ هزار لیتر نفتگاز یورو ۴ در ۱۲ جایگاه سوخت استان توزیع میشود که با هماهنگی و تعامل صورت گرفته از مرداد امسال این مقدار افزایش مییابد . وی یادآور شد: در راستای تامین سوخت مورد نیاز مصرف کنندگان عمده استان واحد مهندسی فرآوردههای نفتی این شرکت با بازدیدهای منظم و برآورد و کنترل سوخت تحویلی، باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت این واحدها شد . یاسمی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری دستگاههای متولی با برآوردهای خود درخواست دریافت حدود ۹ میلیون ۳۰ هزار لیتر فرآورده برای واحدهای زیرمجموعه کردند، اضافه کرد: براساس برآورد کارشناسان سرویسهای صنعتی این منطقه و پس از بازدید از این واحدها، پنج میلیون و ۲۶۰ هزار لیتر سوخت به این مصرف کنندگان تحویل داده شد . مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کردستان یادآور شد: سازگازی با محیط زیست، افزایش راندمان سوخت خودروها و افزایش طول عمر متوسط ناوگان حمل و نقل از مزایای استفاده از نفتگاز است . در حال حاضر ۶۷ جایگاه فرآوردههای نفتی و ۵۲ جایگاه CNG در بخش عرضه سوخت مورد نیاز به مردم کردستان خدمات رسانی میکنند.
تصویب نامه درخصوص استفاده از کارت مبادلات مرزی برای سرپرستان خانوارهای ساکن در روستاهای مرزی استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان بشماره 116689/ت45059 هـ مورخ ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
تصویبنامه درخصوص استفاده از کارت مبادلات مرزی برای سرپرستان خانوارهای ساکن در روستاهای مرزی استانهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت کشور ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور ـ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
هیئت وزیران در جلسه مورخ 23/5/1390 بنا به پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1ـ سرپرسـتان خانوارهای ساکـن در روستاهای مرزی استانهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان میتوانند با استفاده از کارت مبادلات مرزی هر دو ماه یکبار و هر بار تا سقف پانزده میلیون (15.000.000) ریال اقدام به ورود کالا از مرزها و بازارچههای رسمی نمایند.
تبصره1ـ روستاهای مشمول این تسهیلات در شعاع (20) کیلومتری مرز و فهرست کالاهای مشمول در کارگروهی با مسوولیت وزارت کشور و با حضور نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و استانداری استان مربوط تعیین میشود.
تبصره2ـ تخفیف در حقوق ورودی کالاهای خوراکی (ارزاق عمومی) صددرصد (100%) و برای سایر کالاها پنجاه درصد (50%) میباشد.
تبصره3ـ ملاک اصالت کارت مبادلات مرزی، انطباق آن با کارت ملی و مشخصات ثبت شده در دفاتر سیستم نرمافزاری مربوط میباشد.
2ـ وزارت نفت موظف است با ایجاد جایگاههای عرضه سوخت در مرزها و بازارچههای رسمی نسبت به فروش فرآوردههای نفتی به ساکنین روستاهای مرزی در شعاع (20) کیلومتری مرز و با قیمت تعادلی (کمتر از قیمت فروش در استانهای مرزی کشور مقابل) اقدام نماید.
تبصره ـ نحوه و میزان و نوع مواد سوختی و همچنین قیمت فروش مواد سوختی در کارگروهی با مسئولیت وزارت نفت و با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور و استاندار مربوط هر سه ماه یکبار تعیین و ابلاغ میشود.
3ـ بازارچههای مرزی موضوع فهرست پیوست که تاییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است از فهرست بازارچههای مصوب حذف میشوند.
4ـ ورود و خروج کالا خارج از مرزها و بازارچههای رسمی تحت هر عنوان، قاچاق کالا تلقی و با متخلفان برابر قانون رفتار میشود.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی
خبرگزاری ایسنا مورخ 02 / 02 / 1397
رئیس اداره مبارزه با قاچاق وزارت کشور گفت: تعیین صلاحیت نمایندگان فروش سوخت استانی همواره با اولویت شرکت شهرکهای تعاونی مرزنشینان است.
به گزارش ایسنا، جواد ردکا صبح امروز در جلسه بررسی پیشنویس دستورالعمل نحوه فعالیت و وظایف کمیته سوخت استانی، در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: سال گذشته علیرغم محدودیتهای اعتباراتی که تخصیص میدهیم تلاش کردیم عملکرد مناسبی را در حوزه سوخت داشته باشیم . وی ادامه داد: اما با توجه به اهدافی که در بخش مبارزه با قاچاق سوخت دکتر روحانی به وزیر کشور محول کردند یک سیاستگذاری کلانی انجام شد که منجر به تشدید اقدامات مراقبتی و کنترلی در حوزه مرزی شد . رئیس اداره مبارزه با قاچاق وزارت کشور افزود: یکی از اهدافی که مورد توافق وزیران و مسئولین کشور در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت اجرایی کردن تصویبنامه سال ۹۰ هیات وزیران بود . ردکا خاطرنشان کرد: بر این اساس همواره در کارگروه مرکزی تبصره ماده دو نقطه نظرات دستگاههای متعدد مطرح میشد و رویهای که ما در نظر داشتیم برای سالهای گذشته بود و الزاما بازنگری این موضوع برای وزارت کشور بسیار حائز اهمیت بود . وی بیان کرد: نکته مهم که برای وزارت کشور قابل قبول بود این است که رویههای متعددی که در استانها در اجرای فروش سوخت انجام میشد متفاوت بود و هر استان بر اساس شرایط خود رویه را اجرایی میکرد که یک چالش جدی در این بخش شاهد بودیم.
رئیس اداره مبارزه با قاچاق وزارت کشور اضافه کرد: سیاستهای راهبردی در وزارت نفت برای توسعه مبادلات بخش فروش و صادرات و هزینههای که در داخل کشور باید تامین شود وجود دارد، اساسا اعتقاد داریم تصویبنامه سال ۹۰ هیات وزیران، رویکردهای امنیتی آن بر حوزههای اقتصادی قالب است . ردکا تصریح کرد: ما یک شرایط در حوزه جداره مرز داریم که دستگاههای متولی باید سرمایهگذاری لازم را در جهت حوزه اشتغال پایدار انجام دهند . وی با بیان اینکه فروش سوخت مرزی در دورانی که در تحریمها به سر می بردیم توسط تعاونیها و کارگزاران مرزنشین انجام میشد، گفت: علاوه بر آن با همان وضعیت که در موزه قاچاق سوخت داشتیم اما بازهم بازار کشورهای همسایه را مدیریت میکردند . رئیس اداره مبارزه با قاچاق وزارت کشور وجود ادامه داد: در زمان تحریمها نیز صادرات رسمی نیز به کشورهای مثل عراق و افغانستان و پاکستان نداشتیم و با این حال این شرکتها نیز کمکرسان دستگاههای ملی بودند تا بتوانند در این راستا این یک گام به جلو حرکت کند . ردکا عنوان کرد: با این تناسب همواره ما در کارگروه مرکزی سوخت مرزی با چالشهای متعددی روبهرو بودیم و امید داریم با برگزاری این نشستها و اخذ نقطه نظرات دوستان بتوانیم در این فرآیند به یک اجماع بزرگ دست پیدا کنیم . وی اظهار کرد : در نشستی که استانداران کشور در پایان سال با مسئولین ملی در سطح وزرات کشور داشتند منجر به یک مکاتبهای شد و سه وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیرکشور و وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی پیشنهادات خود را برای موضوع افزایش توانمندی حوزه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی مطرح کردند که یکی از مهم ترین محورهای این موضوع که ریاست جمهوری نیز به آن تاکید داشت توسعه فروش سوخت مرزی است.
رئیس اداره مبارزه با قاچاق وزارت کشور تاکید کرد: ما بر اساس مصوبات ماهانه ۱۵۰۰ لیتر سوخت به هر خانوار باید تخصیص دهیم و از ابتدای شروع طرح تا امروز هیچ مورد از این عدد انجام نگرفته است . ردکا خاطرنشان کرد: ساختار اصلی رویهای که مدنظر ما است در واقع وظایف کارگروه استانی بوده که میتواند به عنوان اهداف ما، نحوه فرآیند و چگونگی قیمت را شفافسازی کند . وی گفت: تعیین صلاحیت نمایندگان فروش سوخت استانی نیز همواره با اولویت شرکت شهرکهای تعاونی مرزنشینان است.
پی نوشت :
صلاحیت فروش سوخت مرزنشینان با تعاونیهای مرزنشین نیست ...
برگزاری نشست بررسی آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی / تاکید بر اجرایی شدن کامل آیین نامه در جهت بهبود معیشت مرزنشینان / معاون وزیر کشور: وقتی پای مصوبه هیات وزیران در میان است، همه دستگاهها موظف به اجرای دقیق و کامل تکالیف خود هستند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ نشست بررسی آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی، عصر روز سه شنبه ۴ تیر ماه به ریاست دینپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور و دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور برگزار شد.
دین پرست با اشاره به اینکه در این نشست روند اجرای آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی و اصلاحات بعدی آن مورد بررسی قرار میگیرد، گفت: این نشست آخرین اقدام وزارت کشور در این زمینه خواهد بود و نتایج آن که نشانگر میزان همراهی و اهتمام دستگاههای متولی به اجرای مصوبات هیات وزیران می باشد به همراه پیشنهادات اجرایی موثر، برای استحضار رییس جمهور و هیات دولت ارسال خواهد شد . وی هدف از برگزاری این جلسه را بررسی میزان تحقق اهداف مورد نظر دولت در این آیین نامه، شناسایی موانع و علل بروز تأخیر در اجرای آن و همچنین تعیین راهکارها و پیشنهادات اجرایی موثر دستگاهها و سازمانهای مرتبط، در راستای بهبود روند اجرای این آیین نامه و در نتیجه کمک به معیشت مردم مرزنشین اعلام کرد. دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور ، با اشاره به سفر هفته گذشته خود به سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و بررسی وضعیت ایجاد، جابجایی و فعالیت بازارچه های مشمول این آییننامه در این استانها، گفت: بدلیل نگاه بخشی برخی دستگاهها و عدم وجود اهتمام لازم در تعداد معدودی از سازمانها ، متاسفانه تصویبنامه های هیات وزیران در این خصوص که با هدف ساماندهی فعالیت کولبران تصویب و ابلاغ شده اند ، از اواخر سال قبل بصورت کامل متوقف شده است. دین پرست افزود، نتایج ارزیابی و بررسی روند اجرای آیین نامه های مصوب دولت در ارتباط با بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی نشان میدهد که علیرغم اعلام رسمی و تعهد دولت برای اعطای ٤٢٠٠ میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی در هر سال به کولبران ، متاسفانه مجموع تخفبف اعطایی ، در چهار استان های مشمول (آذربایجان غربی ، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان) ، تنها ٩٠ میلیارد تومان بوده که معادل (١/٥) یک و نیم درصد از کل سقف مورد تعهد دولت می باشد.
دینپرست به ظرفیت های بی بدیل بازارچه های مرزی در شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت : علیرغم آنکه فعال کردن بازارچه های مشمول آیین نامه های مصوب دولت ، ضمن ارتقای سطح معیشت مرزنشینان ، میتواند منجر به جلوگیری از قاچاق کالا و افزایش ضریب امنیتی و امنیت پایدار در مناطق مرزی شود، اما عملا بدلیل مقاومت برخی دستگاههای مسئول ، اهداف دولت در این خصوص محقق نشده است.این درحالی است که وقتی پای مصوبه دولت در میان است، همه دستگاههای اجرایی مرتبط و مسئول در کشور ، صرف نظر از نگاه بخشی خود، موظف به اجرای کامل تکالیف ابلاغی هستند. دینپرست با اشاره به اینکه در فرایند مبادلات مرزی چهار ضلع کولبر، تاجر، فروشنده جز و خریدار وجود دارند، خاطرنشان کرد: باید به سهم و میزان نقش آفرینی تمامی ارکان موثر در این فرایند توجه داشت ، لذا در غیر اینصورت قطعا این فرایند تکمیل و اجرایی نخواهد شد. معاون اقتصادی وزیر کشور همچنین در این نشست با تاکید بر اینکه همه دستگاه های مسئول باید با رویکرد حل مشکلات و اجرایی کردن بند بند تصویبنامه هیئت وزیران اقدام کنند، گفت: در تصویبنامه ابلاغی دولت، استانداری های مشمول، موظف به ایجاد و راه اندازی بازارچه ها و فراهم نمودن زیرساختها شده اند، آنهم بدون آنکه منابع تامین اعتبارات مورد نیاز مشخص شود. لذا کاملا مشخص است که این هدف هرگز محقق نخواهد شد و تنها با تامین اعتبار و منابع لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه ، برای ایجاد و تجهیز بازارچه های مرزی جدید ، تخصیص حداکثری درآمد های حاصل از ارائه خدمات در بازارچه های فعال به استانداری ها ، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم و ارائه پیشنهادهای جدید در راستای ایجاد درآمدهای اختصاصی برای این بازارچه ها، می توانیم شاهد اجرای صحیح این آییننامه و رونق گرفتن بازارچه های موقت مرزی باشیم. معاون اقتصادی وزیر کشور اضافه کرد: بدلیل نبود یک تعریف مشخص از کولبر ، اولین ضرورت و اقدام اجرایی ، تعریف دقیقی از عنوان کولبر و یا تعیین و ابلاغ عنوانی جایگزین و مناسب، برای تثبیت دامنه جامعه هدف مورد نظر دولت بوده و بر این اساس بایستی جامعه هدف مورد نظر، توسط استانداری ها و فرمانداری های مشمول، مورد بازبینی قرار گیرد. دینپرست همچنین از دیگر موانع اصلی اجرای این آیین نامه ، به مواردی چون الزام کولبران به ثبت سفارش، تایید منشا ارز توسط بانک مرکزی ، منوط نمودن واردات برخی از کالاها به داشتن نمایندگی مجاز در داخل کشور و ممنوعیت عمده فروشی، حمل و خروج تجمیعی و تجاری کالاهای وارداتی از شهرستانهای مشمول آیین نامه به سایر نقاط استان مربوط و کشور اعلام و متعاقبا تمامی جنبه های مرتبط، در این نشست، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه پس از بررسی یکایک بندهای ١٥ گانه آیین نامه ساماندهی مبادله بازارچه های غیر رسمی موقت مرزی - مصوب ٩٦/٥/١ و اصلاحیه بعدی آن ، پیشنهادات دستگاهها در راستای رفع کامل موانع و مشکلات موجود احصا و حسب مورد سازمان برنامه و بودجه ، وزارت صمت ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بانک مرکزی موظف شدند، باهمکاری دیگر دستگاههای مسئول و مرتبط، نسبت به ارائه بندهای پیشنهادی برای اصلاح آیین نامه مورد بحث اقدام نمایند. گفتنی است این نشست با حضور استانداران ، معاونین اقتصادی استانداری ها و مدیران دستگاههای مسئول از استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و سیستان و بلوچستان ، فرماندهان قرارگاه منطقه ای قدس سپاه پاسداران ( از شرق و جنوب شرق کشور) قرارگاههای حمزه سیدالشهدا و نجف سپاه پاسداران (مستقر در غرب و شمال غرب کشور)و فرماندهی قرارگاه غرب ارتش، معاونین و مدیران تمامی دستگاههای اجرایی ملی مرتبط با موضوع از جمله وزارت خانه های صنعت،معدن و تجارت ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان های برنامه و بودجه، توسعه تجارت، استاندارد، گمرک، همچنین معاونت توسعه روستایی معاون اول رییس جمور، ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی ( پلیس امنیت اقتصادی و مرزبانی) و اتحادیه های مرزنشینان منتخب ، در وزارت کشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی ، استاندار در جلسه شورای شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان غربی در اشنویه گفت : از محل درآمد 5 هزار میلیارد ریالی فروش سهمیه سوخت مرزنشنیان یک هزار میلیارد ریال به حساب مرزنشینان و 4 هزار و 500 میلیون ریال به خزانه کشور واریز شده است . اختصاص ۴۵ میلیارد ریال از منابع ملی و ۲۵ میلیارد ریال از منابع استانداری برای تکمیل طرح فاضلاب اشنویه، اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به نوسازی سینما و تکمیل مجتمع فرهنگی اشنویه، اختصاص پنج میلیارد ریال برای احداث کتابخانه شهر نالوس ، تامین ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای گسترش شهرک صنعتی اشنویه و یک میلیارد ریال اعتبار برای شهرداری نالوس از جمله مصوبات این جلسه بود . یارانه سوخت مرزنشینان به ساکنان روستاهای محدوده 20 کیلومتری مرز آذربایجان غربی اختصاص می یابد .