تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

اقتصاد ایران : مهاباد - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه میاندوآب گفت: سهمیه صادرات نفتگاز مختص مرزنشینان آذربایجان غربی هر ماه 12 میلیون لیتر است که درآمد حاصل از آن صرف آنان می شود.

داود فعال پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان سوخت گازوییل از طریق 2 منطقه نفتی شامل منطقه میاندوآب با هفت میلیون لیتر و شرکت نفت منطقه ارومیه با پنج میلیون لیتر اختصاص می یابد.
وی با اشاره به حذف شبکه کارگزاری در صادرات فرآورده های نفتی بیان کرد: با تصمیم استاندار آذربایجان غربی از امسال صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همسایه از راه مزایده انجام می شود. فعال پور بیان کرد: این میزان سوخت با نظارت استانداری آذربایجان غربی و کارگزار معرفی شده به نمایندگی از سوی خانوارهای مرزنشین صادر شده و درآمد حاصل از صادرات نیز به این خانواده ها داده می شود. فعال پور اظهار داشت: امسال بابت واگذاری صادرات نفتگاز از طریق مزایده به تعاونی مرزنشینان، استاندار آذربایجان غربی از سوی وزیر کشور تجلیل شد. وی افزود: در استان های مرزی دیگر با الگوبرداری از این اقدام در آذربایجان غربی، مصوب شده است که صادرات سوخت مانند آذربایجان غربی انجام گیرد. وی اضافه کرد: صادرات سوخت از طریق تعاونی مرزنشینان موجب شده است که درآمد بیشتری در مقایسه با شیوه های صادرات در سال های قبل عاید مرزنشینان شود. فعال پور در ادامه گفت: با توجه به اینکه متصدیان تخلیه و بارگیری نفتکش ها در فصول سرد سال از نظر سیستم گرمایشی اذیت می شدند، امسال مشکل گرمایشی محل استقرار آنان با تعبیه سوفاژ حل شد و این امر زمینه رضایت آنان را پس از سال ها فراهم آورد. وی افزود: در حال حاضر درباره توزیع و ذخیره سازی فرآورده نفت، بنزین و گازوییل مشکلی در جنوب آذربایجان وجود ندارد و با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی و سردسیر است و در فصل زمستان هم بیشتر شاهد بارش برف خواهیم بود، باز مشکلی در توزیع سوخت نداریم به طوری روزانه یک میلیون لیتر نفت سفید به روستاهای فاقد گازکشی به تعداد 90 هزار خانوار در جنوب استان توزیع می شود. فعال پور اظهار داشت: با اینکه کار گازرسانی به روستاها طی چند سال گذشته شتاب بیشتری دارد اما با توجه به تعداد روستاها حداقل تا سه و چهار سال آینده نیز باید نفت سفید در روستاها توزیع شود. وی بیان کرد: بابت توزیع بنزین و نفتگاز هم در سطح منطقه میاندوآب مشکلی وجود ندارد و علاوه بر استفاده از ظرفیت خط لوله منطقه میاندوآب از طریق نفتکش ها هم با انتقال از پالایشگاه های دیگر این فرآورده های نفتی توزیع می شود. وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق سوخت به طور جدی در دستور کار مسوولان قرار دارد، گفت: با توجه به اختلاف قیمت زیاد سوخت در اقلیم عراق نسبت به ایران، برخی سودجویان توان خود را برای قاچاق سوخت بکار می گیرند اما مرزبانان، نیروهای گمرک و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه میاندوآب با همکاری یکدیگر در این باره تلاش می کنند و آمار کشفیات و جلوگیری از قاچاق سوخت امسال در این منطقه افزایش یافته است. وی گفت: امسال همچنین مجوز جذب 20 نفتکش جدید در منطقه میاندوآب با ظرفیت 600 هزار لیتر دریافت شد و در کنار آن 12 نفتکش نیز برای صادرات نفتگاز از این منطقه به اقلیم کردستان عراق بکارگیری شده و از این بابت گام بزرگی در اشتغالزایی برداشته شده است. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه میاندوآب یکی از مناطق 37 گانه نفتی کشور است و با داشتن هشت ناحیه و 91 باب جایگاه عرضه فرآورده های نفتی و 2 باب جایگاه مرزی تمرچین در پیرانشهر و کیله در سردشت، مسوولیت تامین و توزیع چهار نوع فرآورده نفتی را به هشت شهر جنوب آذربایجان غربی را برعهده دارد. 
میاندوآب با بیش از 277 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۶
روح الله علی بیگی