تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

این روزها تعاونی‌های مرزنشین استان خراسان جنوبی دچار مشکلاتی هستند که مهمترین آنها اخذ مالیات‌های زیاد است به گونه‌ای که این مالیات‌ها سبب تعطیلی تعدادی از تعاونی‌های مرزنشین شد‌ . به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که با افغانستان 460 کیلومتر مرز مشترک دارد و شهرستان‌های درمیان، سربیشه، زیرکوه و نهبندان از شهرستان‌های مرزی این استان است . مرزنشینان به عنوان مرزبان به حساب آمده و نقش زیادی در تامین امنیت منطقه دارند و در این راستا برای بهبود زندگی و استمرار آنها در نقاط مرزی تعاونی‌های مرزنشینان تشکیل شده است. این روزها تعاونی‌های مرزنشین استان دچار مشکلاتی هستند که مهمترین آنها اخذ مالیات‌های زیاد است به گونه‌ای که این مالیات‌ها سبب تعطیلی تعدادی از تعاونی‌های مرزنشین شده است . با وجود پیگیری‌هایی که با استانداری و اداره کل امور مالیاتی داشتیم اما همچنان بار مشکلات مالیات بر دوش مرزنشینان سنگینی می‌کند و اگر تدابیری اندیشیده نشود شاید دیگر مرزنشینان حاضر به ادامه زندگی در مناطق مرزی نباشد و سیل مهاجرت به مرکز استان و دیگر استان‌ها به راه افتد که این موضوع نیز تبعات ناامنی را به دنبال می‌شود.

رئیس اتحادیه مرزنشینان استان در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های تعاونی مرزنشین در اجرای قانون ساماندهی مبادلات مرزی یکی از تسهیلات اساسی برای مرزنشینان بود که در زمینه ارتقای تجارت خارجی و مشارکت مستقیم ساکنان مناطق مرزی در صادرات و واردات و بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان صورت گرفت . اسعدزاده بیان کرد: مرزنشینان نقش بسزایی در تامین امنیت و توسعه پایدار ایفا می‌کنند که تقویت مبادلات مرزی توسط مرزنشینان؛ کاهش قاچاق کالا، اشتغالزایی، تقویت امنیت مرزها و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه را در پی دارد.


معاف نبودن تعاونی‌های مرزنشین از پرداخت مالیات

وی گفت: معاف نبودن تعاونی‌های مرزنشین از پرداخت مالیات، مطالبه و اخذ مالیات‌های سنگین توسط امور مالیاتی در مقابل منافع حاصله مرزنشینان از درآمد سهمیه ارزی و عدم تناسب کالاهای سهمیه مرزنشینان با نیاز واقعی آنان از جمله مشکلات مرزنشینان است . رئیس اتحادیه مرزنشینان استان خراسان جنوبی افزود: یکی از مشکلات مرزنشینان مالیات است طبق ماده 133 تعاونی‌های مرزنشین از پرداخت مالیات معاف نشده‌اند همچنین براساس تعلیق مالیات قبلی و انباشته شدن برخی تعاونی‌ها زیر بار مالیاتی کمر خم کرده و باعث تعطیلی این تعاونی‌ها شده است.


سهمیه مرزنشینان در تمام کشور به طور یکنواخت تعیین می‌شود

اسعدزاده اظهار داشت: سهمیه مرزنشینان در مرکز کشور بدون در نظرگرفتن موقعیت‌ها، شرایط خاص و نیاز مرزنشینان استان‌ها به طور یکنواخت تعیین می‌شود که این امر به صرفه اقتصادی نیست . وی ادامه داد: در راستای رفع مشکلات مالیاتی تعاونی‌های مرزنشین، جلساتی با اداره  کل مالیاتی برگزار  شده و بعد از حصول نتیجه قطعی این جلسات با معاونت امور اقتصادی استانداری و چندین جلسه با مدیران مرتبط صورت گرفته است . رئیس اتحادیه مرزنشینان استان خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به عدم نتیجه‌گیری دو جلسه ویدئو کنفرانس با حضور معاونت امور اقتصادی استانداری و مسئولان عالی رتبه دولتی در وزارت کشور صورت گرفته و با توجه به اینکه مبالغ تشخیصی به گفته همه افراد حاضر در جلسه غیر قانونی بوده تصویب شد که این مبالغ اصلاح شود اما متاسفانه این صورت جلسه نتوانسته مانع تشخیص و اعلام رأی در این زمینه از طرف اداره کل امور مالیاتی شود.


عضویت 45 هزار و 780 نفر در تعاونی‌های مرزنشین استان

وی گفت: تاکنون 57 هزار و 99 خانوار برای دریافت کارت الکترونیک مرزنشینان در استان ثبت نام کرده که 55 هزار و 990 خانوار کارت برای آنها صادر شده و 54 هزار و 902 خانوار کارت تحویل گرفته و 45 هزار و 780 نفر در تعاونی‌های مرزنشین عضو شده‌اند . اسعدزاده با اشاره  به دیگر مشکلات مرزنشینان افزود: هر مرزنشین برای اجازه واردات هر یک از اقلام باید قبل آن معادل ارزش آن کالا مبادرت به صادرات کند که در این راستا به دلیل عدم وجود سرمایه کافی به ناچار مبالغی برای انتقال پراونه صادراتی آنها به نام مرزنشینان به عنوان سوبسید و یا حق السرمایه پرداخت می‌شود که این امر خسارتی به مرزنشینان وارد می‌کند.


اجرای طرح مبادلات مرزی در خراسان جنوبی موفق عمل نکرده است

رئیس اتحادیه مرزنشینان استان خراسان جنوبی افزود: این امر سبب گرانی کالای وارداتی و سبب کاهش رقم صادرات کشور به دیگر کشورها می‌شود که این اقدام بر خلاف سیاست‌های تجاری اقتصادی دولت است . وی بیان کرد: مشکلات فوق سبب شده سهمیه ارزی سالانه مرزنشینان به دلیل عدم صرفه اقصادی و نیاز  جذب نشود و طرح مبادلات مرزی که برای کمک به مرزنشینان و بهبود امور  معیشتی آنها تصویب شده عملاً ناموفق باشد.

لینک خبر 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۱
روح الله علی بیگی