تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

مصوبه دولت به مهاجرت مرزنشینان دامن می‌زند

سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۲۴ ق.ظ

رئیس هیئت مدیره تعاونی لنج‌داران و حمل‌و‌نقل دریایی استان بوشهر با اشاره به افزایش سهمیه کالای ملوان از 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان گفت: این رقم جوابگوی نیازهای ملوانان و لنج‌داران نیست. حتی 30 میلیون تومان هم رقم خوبی برای ما نیست با این حال ، هر ملوان با آن نهایتا می‌تواند 4 قلم جنس برای خود بیاورد هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس قوه مجریه ؛ اصلاحیه آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آنها را برای اجرا ابلاغ کرد. در همین زمینه سیدعلی موسوی گمارانی (رئیس هیئت مدیره تعاونی لنج‌داران و حمل‌و‌نقل دریایی استان بوشهر) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به ارزیابی این اصلاحیه و به‌طور کلی، تاثیرات اجرای آن بر روی زندگی لنج‌داران، ملوانان و مردم ساکن بنادری که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم حیات‌شان وابسته به ارمغان سفر دریانوردان یا همان ته‌لنجی‌ها است، پرداخت.

15 میلیون تومان پیشنهادی دولت، جوابگوی نیاز ملوانان و لنج‌داران نیست

وی توضیح داد: در اصلاحیه اخیر بر این آیین‌نامه قرار شده سوخت به‌قیمت ارزان‌تر در اختیار لنج‌ها قرار بگیرد یعنی به‌ نرخ داخل کشور در حوزه آب‌های داخلی کشور.  موسوی سپس با اشاره به افزایش سهمیه کالای ملوان از 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان گفت: این رقم جوابگوی نیازهای ملوانان و لنج‌داران نیست. حتی 30 میلیون تومان هم رقم خوبی برای ما نیست با این حال، هر ملوان با آن نهایتا می‌تواند 4 قلم جنس برای خود بیاوردوی افزود: تعدادی از دست‌اندرکاران سفرهای دریایی، در ازای میزان اندک سهمیه‌ها و متعاقبا سود پایینی که از آن حاصل می‌شود پیشنهاد افزایش کرایه‌های حمل‌و‌نقل دریایی را داده‌اند. اما به‌نظر من این کار بی‌فایده است چراکه گرانی کرایه‌ها به گرانی‌های دیگر دامن می‌زند. بعلاوه تا کجا ما می‌خواهیم کرایه بار را افزایش بدهیم. این راه جوابگو نیست. در چنین شرایطی، بیشترین فشار به ضعیف‌ترین اقشار مردم وارد می‌شود.

با اجرای آیین‌نامه، بسیاری از مردم مهاجرت خواهند کرد

وی تاکید کرد: این آیین‌نامه تاکنون به‌صورت کجدار‌ و‌ مریز در حال اجرا بوده است. اما اگر بعد از این ابلاغیه، به‌طور کامل اجرا شود مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد خواهد شد. دور از ذهن نیست که با اجرای کامل این مصوبه و گسترش کسادی، بسیاری از مردم مهاجرت کرده، و یا کار اجدادی‌شان را در لنج رها کرده و به کارهای دیگری روی بیاورند. مسئولان باید این نکته را در نظر داشته باشند که مردم استان بوشهر، به‌خصوص شمال آن (گناوه، دیلم، ریگ) به‌خاطر فقدان صنعت و کشاورزی، به‌شدت به ته‌لنجی‌ها وابسته هستند.

آیین‌نامه به‌دلیل فقدان زیرساخت گمرکی، قابلیت اجرا ندارد

موسوی با اشاره به فقدان زیرساخت‌های گمرکی مناسب در استان بوشهر، اظهار داشت: این آیین‌نامه قابلیت اجرایی ندارد چراکه زیرساخت لازم ندارد. اصلا تاسیسات گمرکی استان بوشهر تا این اندازه پیشرفته نیست که بتواند برنامه مورد نظر دولت را اجرا کنند. موجب کندی بسیاری در کار لنج‌ها خواهد شد و آنها برای ترخیص کالاهایشان باید حداقل سه‌‌ماه در نوبت بمانند. همین الان هم در موارد بسیاری، کالاها 40 روز در گمرکات باقی می‌مانند. در بسیاری اوقات، مواد غذایی وارد شده، به‌دلیل توقف دراز مدت در گمرک فاسد می‌شوند. خود بندر گناوه، که گمرک آن از همه پیشرفته‌تر است هیچ زیرساخت مناسبی ندارد چه برسد به بنادر گمرکی کوچکی مثل دلوار، دیر و...

سیاست‌مداران لنج‌های سنتی را هم در زمان سیاست‌گذاری درنظر بگیرند

به‌اعتقاد وی، از لحاظ زیرساخت‌های تاسیساتی، گمرکات سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان وضعیت بهتری دارند؛ لنج‌های مدرن و فلزی در این نقاط بسیار بیشتر هستند و تجار نیز عموما ترجیح می‌دهند بارهای صادراتی خود را با لنج‌های فلزی بفرستند نه با لنج‌های سنتی، چراکه لنج‌های قدیمی نمی‌توانند کالاها را در قالب کانتینر حمل کنند و به‌صورت فله بار می‌گیرند. سیاست‌مداران هم در موقع تنظیم چنین آیین‌نامه‌هایی بیشتر لنج‌های مدرن و مجهز این مناطق را در نظر می‌گیرند و متوجه وضعیت لنج‌های سنتی جایی مثل استان بوشهر نیستند . وی تاکید کرد: این آیین‌نامه برای لنج‌داران سه استان یادشده فواید بیشتری دارد چراکه بنادر و گمرکات آنها مجهز هستند و خود لنج‌‌ها نیز کار صادرات انجام می‌دهند. آنها تا پیش از این مصوبه ته‌لنجی نداشتند اما اکنون سهمیه ته‌لنجی نیز برای آنها منظور خواهد شد.

ته‌لنجی، چشم امید مردمان شمال استان بوشهر است

موسوی سپس به وضعیت کلی لنج‌ها در استان بوشهر پرداخت و اظهار داشت: 90 درصد لنج‌ها در این استان زیر 100 تن هستند و ظرفیت بسیار محدودی برای حمل‌و‌نقل کالا دارند. به‌دلیل قدیمی بودن لنج‌ها، ماهانه بین 2 الی 4 تلفات لنجی داریم. به‌دلیل همین کهنگی، صادرات و واردات به لنج‌های سنتی تعلق نمی‌گیرد و از همین روی، تنها چیزی که برای دریانوردان بوشهر باقی می‌ماند، ته‌لنجی است. در واقع، سود ناشی از ته‌لنجی، چشم امید مردمان شمال استان بوشهر استرئیس هیئت مدیره تعاونی لنج‌داران و حمل‌و‌نقل دریایی استان بوشهر در پایان، تصریح کرد: بهتر است سیاست‌مداران پیش از شکل‌گیری اعتراضات و تحصنات مردم، رقم پیشنهادی 30 میلیون تومان را بپذیرند چراکه تمامی دریانوردان به 15 میلیون تومان اعتراض دارند. اگر می‌خواهند کل آن را اجرا کنند حداقل رضایت داده و مبلغ 15 میلیون تومان سهمیه کالای ملوان را به 30 میلیون تومان برسانند.

لینک خبر 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۲۲
روح الله علی بیگی