تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

کولبرها ایستاده می‌میرند!

پنجشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۳۲ ب.ظ

قصه تلخی است ماجرای کولبرها. روز دوشنبه باز هم دو نفر از کولبرها کشته شدند تا بار دیگر مشکلات مرزنشینان غربی ایران به خصوص کردنشین‌های مرز عراق توجه مردم را جلب کند. روز گذشته خانواده‌های این دو کولبر به همراه جمعی از مردم محلی مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند. تجمع‌کنندگان خواستار آن بودند که در شرایطی که فرصت اشتغال شایسته در مناطق مرزی کردنشین محدود است و جوانان از سرِ ناچاری به کولبری روی می‌آورند، امنیت کولبران حفظ شود 

 

بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس می گوید متاسفانه تیراندازی به کوله‌بران توسط هنگ مرزی صورت گرفت و ۲ نفر از شهروندان بانه کشته شدند که یکی از کشته‌شدگان، دهیار شهرستان بانه بوده است…  درپی بروز اتفاقات مشابه سوالاتی از وزیر کشور مطرح کرده و موضوع را پیگیری کرده بودم و در یکی از مقاطع، وزارت کشور تیمی را به منطقه اعزام کرده و علاوه بر آن مسئولان از دفتر مقام معظم رهبری، وزارت کشور و نیروی انتظامی نیز با حضور در منطقه مسئله را پیگیری کرده بودند. با این حال حدود ۲ هفته پیش اتفاقی مشابه افتاد و یک نفر کشته شد و امروز نیز درپی تیراندازی دیگر ، ۲ نفر کشته شدند . وی در توضیح نحوه کشته شدن ۲ کوله‌بر اعلام کرد: این حادثه در پی تیراندازی هنگ مرزی در منطقه بازار بانه رخ داده که متاسفانه منجر به کشته شدن ۲ کوله‌بر بانه‌ای شد که البته هنوز نمی‌توان با قطعیت در این رابطه اظهارنظر کرد و لازم است موضوع را از طریق مراجع ذی‌ربط و با دقت و رویکرد کارشناسی بررسی کنیم و ما هم این موضوع را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.


رسول  خضری درباره آخرین وضعیت حمایت بیمه ای کولبران، میگوید با توجه به سختی کار کولبران و براساس برنامه ریزی صورت گرفته، پیش بینی می شود ۱۶ تا ۱۸ هزار نفر از کولبران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. بیمه کولبران شامل بیمه  درمانی، از کار افتادگی، مستمری و بازنشستگی و دیه است که قرار است به زودی کولبران تحت پوشش آن قرار گیرند. مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید داشتند که نباید به دنبال کولبرهایی رفت که دنبال یک لقمه نان جهت گذراندن معاش خود هستند بلکه باید در پی قاچاق‌های سازمان یافته بود این نماینده مجلس تاکید کرد : از سویی دیگر این افراد نیازمند حمایت هستند زیرا اشتغال آنها با مشکلات زیادی همراه است تاجایی که چندی پیش نیز دو نفر از این افراد بر اثر حوادث طبیعی جان خود را از دست داده اند که می طلبد حمایت از این قشر افزایش یابد .خضری تعداد کولبرانی را که از معابر عبورومرور می‌کنند روزانه حدود ۵٠٠، ۶٠٠ نفر می‌داند و درباره میزان بار مجاز کولبرها می‌گوید الان میزان بار که قبلا سنگین بود، به ٨٠ کیلو تقلیل پیدا کرده و باید در همان حد ٨٠ کیلو باشد که کولبران توانایی جابه‌جایی داشته باشند… معابر کولبری کاملا مدیریت‌شده است و هیچ کالای قاچاقی نمی‌آورند. ۶٩ قلم کالا تعریف شده و با نظارت مرزبانی و کارشناسان صنعت و معدن و فرمانداری وارد می‌شود. خودم چند روز پیش دو ، سه‌ساعتی بینشان بودم ؛ کاملا بازرسی و بازدید می‌شوند کولبران در هوای کوهستانی مرزهای غربی کشور باید بار بر دوش بگذارند؛ از این‌سوی مرز به آن‌سوی مرز؛ مرزهایی که درآمد ‌میلیاردی دارند اما عایدی مرزهای پول‌ساز کشور اما در همه این سال‌ها برای مرزنشینان چیزی نبوده است .طبق آمار رسمی حدود ۶٨‌ هزار کولبر در ایران فعالیت می‌کنند و در چهار استان مرزی ایران فعالیت آنان مجاز است بیگلری می‌گوید کولبرها از اقشار ضعیف جامعه هستند. واقعیت این است که حتی اگر این افراد کالایی حمل می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کشته شوند و این درحالی است که این حوادث منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان و دیگر مناطق کشور می‌شود.

لینک خبر

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۶
روح الله علی بیگی