تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

15 معبر کولبری برای تبادل کالا در مناطق مرزی

سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ب.ظ

15 معبر کولبری برای تبادل کالا در مناطق مرزی / مرزنشینان برای استمرار فعالیت قانونی خود سقف معافیت ها و مقررات را رعایت کنند

ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامیوزارت کشور گفت: بر اساس مصوبه دولت ، 15 معبر کولبری در نظر گرفته شده که شامل شش معبر در استان سیستان و بلوچستان و 3 معبر برای هر یک از استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه از زمان دولت دهم ابلاغیه‌هایی برای مسدود شدن معبرهای کولبری صادر شد، اظهار کرد: در این زمینه دو نظر وجود داشت؛ یکی اینکه جلوی کولبری غیرقانونی گرفته شود و نظر دوم هم این بود که کولبری قانونمند و ساماندهی شود که هم ضرری به تولید داخلی وارد نشود و هم کمکی به معیشت مرزنشینان باشد. وزارت کشور در این زمینه تلاش کرد و پیشنهادات مختلفی به کمیسیون‌های دولت فرستاد که این پیشنهادات در چندین مرحله مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با توافق جمعی گمرک، وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت کشور پیشنهادی به دولت فرستاده شد که دولت هم آن را تصویب کرد . معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: طبق این مصوبه، 15 معبر کولبری در نظر گرفته شده که شش معبر در استان سیستان و برای کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی هر کدام سه معبر در نظر گرفته شده است و تا سقف 900 میلیارد تومان معافیت مرزنشینان در طول یک سال منظور شده است و کالاهایی هم مدنظر است که در تضاد با تولید داخلی نباشد. این مصوبه در مرحله ابلاغ و اجراست و باید ظرف سه ماه آینده کولبری را بر اساس این طرح ساماندهی کنیم . ذوالفقاری خطاب به کولبرها، گفت: مرزنشینان توجه کنند که سقف معافیت‌ها و همچنین مقررات را رعایت کنند تا فعالیت قانونی که ایجاد شده استمرار یابد زیرا اگر تخلفی انجام شود ممکن است مشکلاتی برای این افراد ایجاد کند . ذوالفقاری گفت: از سال 87 مطرح شد که باید فکری برای مرزنشینان شود تا یک فضای تبادل کالا در مناطق مرزی وجود داشته باشد و کمکی به معیشت مرزنشینان شود که در چهار استان کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان این اتفاق افتاد اما بعد از آن شرایط فعالیت کولبرها به گونه‌ای شد که مورد اشکال وزارت اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم معترض شدند چون از ابتدا کالاهای خاصی در نظر گرفته شدند اما رفته رفته فعالیت کولبرها به گونه‌ای شد که آنها به عناصری برای حمل بار کسانی که می‌خواستند از مسیر دیگری کالای خود را وارد کنند تا حقوق گمرکی را نپردازند، تبدیل شدند .

لینک خبر


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۱۰
روح الله علی بیگی