تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

ارسال نامه به دفتر ریاست جمهوری

دوشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۳۷ ب.ظ

بسم تعالی


ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران                                    مورخه : 04/11/1395 هـ . ش

سلام علیکم


احتراما ضمن آرزوی توفیق و سربلندی ، همانگونه که استحضار دارید قانون ساماندهی مبادلات مرزی که در سال 1344 جهت رفاه حال مردم مرزنشین و با اهداف جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان بتصویب رسیده و در قانون مذکور نیز اجازه واردات برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز مرزنشینان جهت تأمین مایحتاج ضروری داده شده است و پس  از آن در سال 1361 برای ساماندهی مردم مرزنشین نیز  سازمان مرکزی تعاون کشور تصمیم به تشکیل تعاونی های مرزنشینان گرفت ، اکنون با گذشت بیش از 50 سال از قانون مذکور متأسفانه هیئت محترم وزیران ، با مصوبات خود ، بجای حمایت از قشر عظیم و محروم مرزنشین ، با مصوبات پی در پی ظاهراً تصمیم بر حذف امتیازات مذکور و به تعطیلی کشاندن تعاونیها مرزنشین را گرفته که متأسفانه این امر علاوه بر دلسردی مردم موجب مهاجرت مردم از نقاط مرزی بسمت مراکز شهرها گردیده که در این خصوص بارها با مسئولین استانی و نمایندگان محترم مجلس مکاتبه شد اما متأسفانه تا کنون نتیجه ی حاصل نشد لذا در ذیل مختصر به بعضی از این مصوبات اشاره و بحضور حضرتعای ارسال میگردد که امید است مورد توجه و بررسی واقع شود .


با توجه به اینکه چند سالی است طرح فروش سوخت به بعضی استانهای مرزی بصورت عملیاتی آغاز شده و در مصوبه شماره 116689/ ت 45059 هـ مورخ 08/06/1390 هیئت وزیران دولت دهم در مورد حمل سوخت توسط مرزنشینان ، چنین ذکر شده : وزارت نفت موظف است با ایجاد جایگاه‌های عرضه سوخت در مرزها و بازارچه‌های رسمی نسبت به فروش فرآورده‌های نفتی به ساکنان روستاهای مرزی در شعاع 20 کیلومتری مرز با قیمت تعادلی اقدام کنند .  لذا این طرح در همان ابتدا در استانهای شرقی کشور عملیاتی شد و با روی کار آمدن دولت محترم یازدهم اجرای آن در سایر نقاط مرزی کشور بخصوص استان محروم ایلام که هنوز آثار جنگ و ویرانه های زمان دفاع مقدس در آن مشهود است بفراموشی سپرده شده است .


با روی کار آمدن دولت محترم یازدهم در سال 92 ، و اجرا نمودن طرح کارت الکترونیک برای مرزنشینان ، مردم محروم مرزنشین را جهت بهرمندی از امتیاز مرزنشینی ، موظف به ثبت نام جهت دریافت کارت مذکور نمودند ، کارتی که تنها برای دو سال اعتبار داشت و بعد از ماهها و حتی پس از گذشتن تاریخ انقضای کارتها ، آنها را تحویل مرزنشینان محترم نمودند و از هر خانوارمرزنشین مبلغ 12 هزار تومان نیز وجه نقد دریافت کردند  این در حالی بود که هیچ استفاده ای از کارتها نشده بود و نکته جالب تر اینکه برای تمدید کارتها دوباره از هر خانوار مرزنشین مبلغ 10 هزار تومان دیگر اخذ نمودند که در نهایت با توجه به جمعیت میلیونی خانوارهای مرزنشین ، مبلغ کلانی از سوی مردم محروم و بی بضاعت مرزنشین به وزارت صنعت و معدن و تجارت پرداخت شده است حال سوال اینجاست بازخورد این کارتها چیست ؟ هدف از صدور کارت چه بوده و چرا اکنون کسی جوابگوی سوالهای متعدد مردم مرزنشین در این خصوص این کارتها نیست ؟

 

3ـ واردات کالاهای مرزنشین تا قبل از دولت یازدهم 71 قلم کالا بود . یعنی تعاونیهای مرزنشینان مجاز بودند 71 قلم کالا وارد کشور نمایند . در این خصوص کالاهای خوراکی تقریباً 2 درصد و کالاهای غیر خوراکی تا 50 درصد مشمول پرداخت مالیات میشدند با این وجود باز تعاونیها با مشکلات عدیده ای مواجه بودند . اما دولت یازدهم در مورخه 16/03/1395 به پیشنهاد وزارت صنعت در مصوبنامه شماره 31819 /ت 51967 هـ اقدام به افزایش مالیات تعاونیها در کالاهای خوراکی از 2 درصد به 30 درصد ، و همچنین کاهش میزان اقلام وارداتی کالاها نموده تا بدین سبب رسماً تعاونیهای مرزنشینان تعطیل شوند این در حالی است بسیاری از کالاهای که صرفه اقتصادی را داشتند از لیست وارداتی تعاونیها حذف نموده و کالاهای مثل چلغوز ـ تخته نراد ـ چتایی ـ نخ دروگر ـ خوراک دائم ـ بخاری نفتی ـ ماشین پشم چینی ـ قلاب ماهیگیری و ... را در لیست باقی گذاشته اند که مرزنشینان با نام آن هم بیگانه هستند . همچنین نکته قابل ذکر اینکه واردات برخی کالاها تنها به میزان 100 گرم برای هر مرزنشین است آیا با وارد کردن تنها 100 گرم برخی از کالا ها مرزنشینان میتوانند مایحتاج خود را تأمین کنند ؟ آیا واردات 100 گرم کالا آنقدر بر اقتصاد و معیشت مرزنشینان تأثیر دارد که از مهاجرت آنان جلوگیری بعمل آورد ؟ از آنجائیکه تعاونیها بیشتر متشکل از افراد روستائی و فقیر مرزنشین هستند فاقد سرمایه کافی برای واردات هستند و کسی هم حاظر به سرمایه گذاری برای واردات این کالاها که هیچ صرفه اقتصادی ندارند نیست .   

 

4ـ از میان 41 قلم لیست کالاهای وارداتی مرزنشینان تنها کالای برنج بیشتر مورد استفاده مردم و تعاونیهای مرزنشین قرار دارد و سرمایه گذاران حاظر به سرمایه گذاری در تعاونیها هستند که آنهم در ماهای نخستین سال بجهت حمایت از تولید کنندگان داخلی واردات این کالا ممنوع میگردد حال که واردات این کالا آزاد شده است هیئت وزیران دولت محترم درمصوبه جدید خود بتاریخ 02/11/1395 بشماره 135023/ت53885هـ  شرایط واردات این کالا را برای هر وارد کننده تسهیل نمودند که در واقع واردات این کالا بصورت شخصی و آزاد بصرفه تر از واردات در قالب مرزنشینی و تعاونیهای مرزنشینان است که بظاهر مورد حمایت دولت قرار دارند . لذا دولت محترم همانگونه که با ممنوعیت واردات برنج در بخشی از سال اقدام به حمایت از تولید کنندگان داخلی می نماید میتوانند با مجاز دانستن واردات این کالا تنها از طریق تعاونیهای مرزنشین یا حداقل با واگذاری ارز مبادله ای به تعاونیهای مرزنشین کشور بدین صورت هم لطف و رحمت خود را شامل حال مردم مرزنشین قرار دهند که متأسفانه اینگونه نشده است . لذا استدعا داریم با لغو مصوبات فوق که به نوعی منجر به تعطیل شدن تعاونیهای مرزنشین شده است حمایت خود را از این تعاونیها بعمل آورید .


با احترام

مدیر عامل تعاونی مرزنشینان مهران 

آدرس تهران ـ میدان پاستور ـ خیابان پاستور 

تلفن : 02164451



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۴
روح الله علی بیگی

نظرات  (۱)

++++