تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان


نگاه سنگین قاچاق به کالاهای وارداتی تعاونیهای مرزنشین از سوی نهادهای محترم نظارتی در واقع موجب وحشت سرمایه گذاران وعدم رغبت آنها در سرمایه گذاری در تعاونیهای مرزنشین شده است .      

تعاونیهای مرزنشین ، همانطور که از اسم آنها هم پیداست در نقاط مرزی شکل گرفته و اهداف این شرکتها ، کمک به معیشت خانوارهای مرزی عنوان شده است  و اکثر اعضای این شرکتها را خانوارهای محروم و کم درآمد تشکیل میدهند . هر ساله از سوی دولت محترم به تعاونیهای مرزنشین اجازه داده میشود تا سقف خاصی اقدام به واردات کالاهای مورد نیاز مرزنشینان نمایند که این کالاها در ابتدا شامل 71 قلم کالا بود و دولت محترم از خردادماه امسال تعداد اقلام کالاهای وارداتی تعاونیهای مرزنشین  را به  41 قلم کاهش و میزان آنها را هم به نصف تقلیل داده و مجوز واردات کالاهای را داده است که اکثر آنها علاوه بر اینکه فاقد صرفه اقتصادی هستند بلکه هیچ توجیح اقتصادی هم ندارند و در واقع مرزنشینان با نام آن کالاها هم آشنایی ندارند . بعنوان مثال از میان آنها میتوان به ( نخ دروگر  ، تخته نراد ، چلغوز ، دستگاه شیر دوش ، مایه پنیر ، خوراک دام و طیور ، ماشین پشم چینی ، چتایی ، قلاب ماهیگیری ، چراغ اضطراری ، موتور برای قایق و لنج ، قطعات یدکی قایق و لنج و ... ) اشاره نمود .

از آنجایی میگویم فاقد صرفه اقتصادی است که در استانهای غربی یا شرقی که فاقد حتی رودخانه هم میباشند تور ماهیگیری ، قلاب ماهیگیری ، موتور قایق و لنج ، وسایل لنج سازی چه کاربردی دارد ؟؟ یا چتایی و چلغوز چیست و در کجا استفاده میگردد ؟؟ بر فرض تعاونی بخواهد این کالاها را وارد نماید همانطور که میدانید خروج کالاهای تعاونی از استان قاچاق محسوب میشود و در صورت خروج مدیران تعاونی بی شک باید منتظر حکم جلب و بازداشت از سوی نهادهای نظارتی و قضائی باشند . و این اتفاقی است که امروز می بینیم برای بعضی از تعاونیهای استانهای غربی رخ داده و علارغم اینکه تعاونیها هیچ کالایی از استان مربوطه خود خروج ننموده اند تنها با حدس و گمان مسئولین عزیز ما منجر به تشکیل پرونده قاچاق برای تعاونیها شده و برای شرکتها و مدیران محترم تعاونیها وثیقه سنگین در نظر گرفته اند و هیچکس هم نیست که از تعاونیها حمایت نماید .


اما همانطور که گفتیم از آنجائیکه تعاونیها فاقد سرمایه هستند و اکثر اعضای آن را خانوارهای کم درآمد و محروم مناطق مرزی تشکیل میدهند ، تعاونیهای آنان جهت انجام واردات نیاز به منابع مالی دارند که این منابع از طریق جذب سرمایه گذار صورت میپذیر اما با شرایط حاضر و این اوضاع و احوال و پرونده سازیهایی که از سوی نهادهای نظارتی برای برخی از تعاونیها تشکیل شده است هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست در تعاونیها سرمایه گذاری ، و اقدام به واردات کالاهای مرزنشینان نماید . و در واقع عدم حضور سرمایه گذار برابر است با عدم فعالیت تعاونی و در نتیجه سوخت شدن سهمیه تعاونی و این یک حقیقت انکار ناپذیر است .

مصوبه دولت محترم در واقع دارای ایراد است و باید به نوعی اصلاح شود . علارغم تلاش مدیران تعاونیهای مرزنشین در دیدارها و نشست های که با نمایندگان مردم استان خود در مجلس شورای اسلامی داشتند در جلسه های که بمنظور هم اندیشی برگزار نمودند این موضوع و مشکلات مطرح شده و به اطلاع مسئولین عزیز رسانده شده است که متأسفانه نبلکه مشکل برطرف نشد بلکه تعاونیها مورد انواع هجمه خبری از سوی رسانه ها و برخی از مسئولین قرار گرفته تا جائی که واردات قاچاق برخی کالاها را به تعاونیها منتسب نمودند

آیا با این روند بهتر نیست سهمیه تعاونیها را لغو نمایند تا از دغدغه برخی مسئولین عزیز که به چشم قاچاق به واردات کالاهای مرزنشین نگاه میکنند کاسته شود ؟

روح الله علی بیگی 1395/08/02


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۲
روح الله علی بیگی