تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان

اخبار تعاونیهای مرزنشین کشور

تعاونی مرزنشینان
بایگانی
نویسندگان

کسی پاسخگوی مشکلات نیست

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶ ب.ظ

مبحث اول : امتیازات مرزنشینی

براساس مصوبه هیئت وزیران ، هر خانواده مرزنشین مستقر در شعاع 20 تا 50 کیلومتری مرز، سالانه می‌تواند برای امرار معاش خود مبلغ 20 میلیون ریال مبادلات مرزی انجام دهد.در طول سا‌ل‌های گذشته تخصیص ارز به مرزنشینان در نقاط مرزی کشور، به‌صورت جزیره‌ای و دستی دنبال می‌شد، به‌طوری‌که هر استان به‌صورت جداگانه، کارت مرزنشینی یا دفترچه‌ای را برای مرزنشینان صادر می‌کرد و فرایند تخصیص سهمیه ارزی نیز به‌صورت دستی انجام می‌شد و در نهایت این سهمیه به گمرک می‌رفت.

 

مبحث دوم : کسی پاسخگوی مشکلات نیست

بر اساس آنچه که در بالا گفته شد وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد برآمد تا بتواند از طریق صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزنشینان این چرخه را مکانیزه کند و از بهمن‌ماه سال 92 ، ساماندهی مبادلات مرزنشینی کشور در قالب کارت الکترونیک مرزنشینان شروع شدکارتی که بنظر شخصی اینجانب برای دریافت آن ، تعویض آن ( به هر علتی ) ، تمدید آن ، فعال نمودن آن ، کم و زیاد نمودن اعضای خانواده  و.... مرزنشینان را با مشکل مواجه ساخته است و برای حل آن معلوم نیست به کجا باید مراجعه شود ؟ ، با کدام سازمان باید مکاتبه شود ؟ و حال بماند که با توجه به هزینه های که مردم متحمل شده اند ظاهراً سامانه مرزنشینان بعضی از شهرستانها ی مرزی را هم غیر فعال نموده و مردم فعلاً بلا تکلیف مانده اند

تنها اینگونه بیان میکنند با شرکت تولید کننده کارتها ) شرکت تارتماس حاصل نمایید و جالب تر اینکه شماره شرکت تار که بر روی پاکتنامه های حاوی کارت مرزنشینان قرار دارد ظاهراً اشتباه است و در صورت تماس بخاطر تماسهای مکرر مردم از کلیه نقاط مرزی کشور ، مخاطب شما با لحن تندی بیان میکنند که این شماره اشتباه است . این در حالی بود که در سیستم سنتی یا سیستم قبلی این کارت بصورت دفترچه در خود اداره صنعت و معدن و تجارت صادر میشد و فرایند دستی بسیار آسانتر و راحتتر از این سیستم بود و دفترچه ها سریعتر به دست مردم میرسید .


مبحث سوم : یک پیشنهاد

بنظر اینجانب اگر کنترل مدیریت سامانه یکپارچه مرکزی مرزنشینان و همچنین فرایند صدور این کارتها را  به خود استانهای مرزی واگذار نمایند بسیاری از این مشکلات حل میگردد . اکنون هم بعلت عدم اختصاص دقیق سهمیه ارزی بسیاری از تعاونیها و من جمله تعاونیهای شهرستان مهران ، با مشکل مواجه شده که کسی پاسخگوی این مشکلات نیست این در حالی است که با مدیریت گمرک ، ادارات تعاون و صنعت و معدن ضمن مکاتبه و مراجعه حضوری این مشکلات مطرح شده اما کماکان بقوت خود باقی مانده اند . 

نوشته : روح الله علی بیگی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۲
روح الله علی بیگی